Blogi

8 vinkkiä maksuttoman näkyvyyden parantamiseen Googlessa

Nosta yrityksesi orgaanista näkyvyyttä

Tiedonhaku on nykyään sitä, että ihmiset käyttävät hakukoneita löytääkseen tuotteita ja palveluita, joita he ovat kiinnostuneita ostamaan. Kun henkilö etsii hakukoneen kautta tarvitsemaansa tuotetta tai palvelua, suurimmalle osalle yrityksistä on tärkeää tulla nähdyksi potentiaaliselle asiakkaalle hakutuloksen kärjessä. Käytännössä, kun puhutaan hakukoneista, Suomessa tarkoitetaan Googlea (yli 96 % markkinaosuus 08/2020).

Google-näkyvyys ei ole itsestään selvää ja sen eteen tulee nähdä vaivaa, ja yrityksellä on suositeltavaa olla strategia tämän toteuttamiselle. Mikäli yritys ei perehdy orgaanisen näkyvyytensä parantamiseen, se menettää päivittäin hyviä tilaisuuksia tulla nähdyksi ja saada uusia asiakaskontakteja internetin kautta. Ammattimainen hakukoneoptimointi lisää sivuston näkyvyyttä ja sen myötä kävijöiden määrää, jonka jälkeen päämääränä on useimmiten tuloksen tekeminen sivuston kautta.

1. Toimivat avainsanat

Vaikka hakukoneita ei pysty enää harhauttamaan esimerkiksi piilottamalla avainsanoja sivulle, on edelleen äärimmäisen tärkeää löytää sivuston aitoon sisältöön sellaisia avainsanoja, joita yrityksen kohderyhmä käyttää hakukoneella etsiessään.

Avainsanatutkimuksen avulla saadaan optimoinnin kannalta elintärkeää tietoa muun muassa siitä, millaisia avainsanoja potentiaalinen asiakas käyttää etsiessään yrityksen tarjoamaa tuotetta tai palvelua.

Hyvin tavallinen virhe on valita hakusanoikseen kaikista suosituimmat sanat, jolloin hakusanat ovat kovin kilpailtuja tai vaihtoehtoisesti kalliita mainostaa.

Pahimmillaan väärin perustein valitut avainsanat ohjaavat sivustolle hyödytöntä liikennettä eli kävijöitä, jotka eivät etsi mitään sivustolta löytyvää. Google-näkyvyyden parantaminen itsessään ilman tarkkaa fokusta ei tuo yritykselle toivottua hyötyä.

Tiukentuneiden tietoturvavaatimusten vuoksi Google ei anna enää yhtä tarkkaa tietoa kävijöistä. Monesti Analyticsin puolella voidaan huomata, että suuri osa hakusanoista kätkeytyy ”Not provided”- tai ”Other”-otsikon taakse. Tämä tarkoittaa sitä, että haettuja sanoja ei voida näyttää.

Tietoturvavaatimuksista huolimatta Google Search Console (entinen Google Webmaster’s Tools) voi kuitenkin auttaa ymmärtämään, kuinka Google näkee sivuston. Tällä tiedolla sivustoa voidaan kehittää yhä paremmaksi ja sijoittua korkeammalle Googlen orgaanisissa hakutuloksissa.

Search Console -työkalu on mahdollista ja suositeltavaa linkittää Google Analytics -tiliin. Mikäli tätä ei ole vielä tehty yrityksen sivuston tileille, se onnistuu Analyticsissä seuraavaa polkua pitkin: Järjestelmänvalvoja – Hankinta – Search Console.

2. Ajankohtainen ja tuore sisältö

Blogin perustaminen on hyväksi havaittu keino lisätä sisältöä sivustolle. Perinteisten blogipostausten sijaan julkaistava sisältö voi olla paljon muutakin. Sivustolla voidaan julkaista yrityksen uutisia, tapahtumia tai mitä tahansa luontaisesti syntyvää asiaa.

Aktiivisesti tuoreella sisällöllä päivitettävät sivustot ovat houkuttelevampia hakukoneille, sillä hakukoneen silmin päivitettävällä sivustolla on käyttäjälle enemmän annettavaa.

Jokainen blogikirjoitus ja muu vastaava julkaisu kannattaa jakaa myös sosiaalisessa mediassa, sillä se auttaa omalta osaltaan lisäämään sivustolle ohjautuvaa liikennettä.

Optimointipositiivisen vaikutuksensa lisäksi blogi tarjoaa erinomaisen alustan käsitellä omiin palveluihin tai tuotteisiin liittyviä ominaisuuksia ja kysymyksiä. Mitä laaja-alaisemmin blogiin saa sisällytettyä sivuston aihealueeseen todella olennaisesti liittyviä avainsanoja, sen parempi.

Avainsanarikkaista teksteistä Google tulkitsee, että sivustolla on kattavasti esimerkiksi tarjoamiisi palveluihin liittyvää merkittävää sisältöä.

🐂 HÄRKÄVINKKI: Katso video lyhyt video, miten voit rakentaa toimivan sisältömarkkinointikoneiston ja lisätä orgaanista liikennettä sivustollanne >>

 

3. Aktivoi sivuston kävijöitä

Blogiin tai muuhun sisältöön saadut kommentit nostavat sivuston orgaanista näkyvyyttä. Kun sivuston sisältö aktivoi yleisöä, Google mitä todennäköisimmin antaa sivustolle jatkossa yhä enemmän huomiota.

Monissa blogeissa ja uutissivustoissa ei ole lainkaan kommentointimahdollisuutta, vaan ihmisiä kannustetaan siirtymään yrityksen sosiaalisen median pariin, esimerkiksi Facebookiin. Tällä tavoin liikennettä ohjataan sivustolta pois, jolloin itse sivustolla tapahtuva aktiivisuus voi jäädä toivottua vähäisemmäksi kiinnostavasta sisällöstä huolimatta.

Orgaanisen näkyvyyden parantamisen kannalta yhteisöllisen kommentoinnin tulee tapahtua nimenomaan yrityksen sivustolla, ei sen sosiaalisessa mediassa. Parhaassa tapauksessa mielenkiintoinen sisältö ja kommentointimahdollisuus kirvoittavat hyvää keskustelua, joka aktivoi käyttäjän palaamaan sivustolle jatkamaan kommentointia tai katsomaan uutta sisältöä.

Erityisesti verkkokaupan puolella aktivointia voidaan harjoittaa antamalla asiakkaalle mahdollisuus tuotearvostelun tekemiseen. Tuotearvostelun mahdollisuus kannustaa asiakasta jättämään sivustolle ”puumerkkinsä”, mikä näyttää hyvältä hakukoneiden silmissä.

Tämän lisäksi tuotearvosteluiden näkyminen sivustolla viestii muille asiakkaille, että kauppa on käynyt ja muutkin käyttävät tuotteita. Vaatekaupan puolella esimerkiksi vaatekokoon liittyvät arvostelut lisäävät asiakastyytyväisyyttä, sillä oikea koko on helpompi valita aikaisempien asiakaskokemusten perusteella.




Haluaisitko saada maksuttoman auditoinnin hakukoneliikenteenne kasvattamiseen? 🔥

4. Videot

Kuvien lisäksi videot ovat edelleen kovassa nousussa. Maailman johtavan IT- ja verkkoratkaisujen toimittajan Ciscon arvion mukaan videot tulevat muodostamaan yli 80 % kaikesta verkkoliikenteestä vuoteen 2022 mennessä. Vaikka internetissä on videoita enemmän kuin koskaan, ihmiset haluavat nähdä niitä vielä lisää. Mikäli sivustolle halutaan lisää liikennettä, sisällön luominen esimerkiksi Youtubeen ja sen linkittäminen omaan sivustoon on nykyaikainen ja tehokas keino sivuston liikenteen vilkastamiseksi.

Vaikka videoita tehdään paljon, niitä katsotaan sitäkin enemmän. Tässä, kuten muussakin tekemisessä, tulee kuitenkin tietää, mitä, miksi ja kenelle ollaan tekemässä? Videon asiayhteys kannattaa miettiä tarkoin, jotta vaivalla kuvattu materiaali ei mene hukkaan

5. Sivuston responsiivisuus

Sivuston mukautuvuus tulee nousemaan tulevaisuudessa entistä tärkeämpään rooliin. Esimerkiksi Google on siirtynyt “Mobile-first indexiin”. Tämä tarkoittaa sitä, että Google arvioi, miltä sivuston mobiiliversio näyttää ja kuinka se vastaa sivuston todellista versiota. Mobiiliversion olemassaolo ja sen käytettävyys vaikuttavat sivuston näkyvyyteen, vaikka henkilö käyttäisi hakukonetta tavallisella tietokoneella.

Tämä kehityssuunta on looginen, sillä yhä suurempi osa hakukoneen hauista tehdään nimenomaan mobiililaitteilla ja niiden osuus tulee kasvamaan entisestään.

6. Nopeus

Vanha vinkki, mutta edelleen ajankohtainen. Hakukoneet seuraavat sivustojen nopeuksia jatkuvasti ja nopeus tiettävästi vaikuttaa sijoitukseen hakutuloksessa. Kirjoitimme sivuston nopeuden optimoinnista kokonaisen artikkelinkin, mutta suorituskyvyn parantamiseksi tulee huomioida ainakin seuraavat asiat:

  • Kuvien optimointi (koko ja kuvatiedostoformaatti)
  • Suurikokoisten tiedostojen hallinta
  • Lisäosien määrä, laatu ja yhteensopivuus
  • Riittävän hyvä alusta, esim. WP-optimoitu webhotelli

Orgaanisen näkyvyyden parantamisen lisäksi nopeus on tärkeää onnistuneen käyttökokemuksen takaamiseksi. Ihmiset haluavat löytää vastauksia kysymyksiinsä todella nopeasti, eikä kukaan varsinaisesti nauti hitaasti latautuvista sivuista.

Kun sivut latautuvat hyvin, asiakas viihtyy siellä paremmin ja saattaa ostaa herkemmin hyvin toimivalta sivustolta. Samalla hakukoneet saavat tästä signaalia, että sivustolla vietetään enemmän aikaa.

7. Laadukkaat linkit

Kuten on jo mainittu, oiva tapa lisätä sivuston liikennettä on linkittää sivusto esimerkiksi omaan Youtube-videoon. Sivustolle ohjaavat ulkoiset linkit ovat edelleen tärkeä tekijä hakukoneoptimoinnissa. Siinä missä huonoista lähteistä tulevat linkkaukset tekevät vahinkoa sivuston Google-näkyvyydelle, laadukkaat linkkaukset nostavat sitä tehokkaasti.

Linkkien viljeleminen keinotekoisesti pitkin internetiä on mennyttä aikaa, ja sellainen toiminta kannattaa lopettaa heti. Googlen kehittämät algoritmipäivitykset pitävät yhä tarkemman huolen siitä, että spämmilinkatut sivustot eivät näy hakutuloksissa lainkaan.

Linkkien hankinnassa on hyvä keskittyä määrän sijasta laatuun. Aikaa kannattaa käyttää sellaisten linkkien hankintaan, jotka liittyvät yrityksen toimintaan ja sivuston olennaiseen sisältöön. Mikäli jokin palveluntarjoaja väittää nostavansa sivuston näkyvyyden hetkessä huippuunsa, se on yleensä liian hyvää ollakseen totta.

Google kehittää päivityksiään tiuhaan tahtiin sulkeakseen pois kaiken keinotekoisen näkyvyyden kasvattamisen. Pahimmassa tapauksessa vastaavalla toiminnalla voi jopa heikentää omaa näkyvyyttään rangaistusten muodossa. Tämän vuoksi tulee siis aina keskittyä aitoon ja laadukkaaseen sisältöön ”huijaamisen” sijaan.

8. Hakukonetulosten seuranta ja optimointityön pitkäjänteisyys

Yhä paremman hakukonesijoituksen saavuttamiseksi avainsanojen toimivuutta ja hakukoneoptimoinnin vaikutuksia tulee seurata aktiivisesti. Seurannan avulla voidaan selvittää, vievätkö tehdyt muutokset sivustoa toivottuun suuntaan eli kohti aktiivisempaa liikehdintää, parempaa näkyvyyttä ja myyntiä.

Pelkän sijoituksen seurannan ohella on tärkeää tutkailla sivuston analytiikkaa kokonaisvaltaisesti. Huomioiden, mitkä avainsanat ja lähteet tuovat sivustolle eniten kävijöitä.

Parasta tässä viimeisessä vinkissä on se, että kaikki voivat suorittaa sivuston seurantaa omatoimisesti Analyticsin avulla tai ilman. Joskus on hyvä surffata omalle sivustolleen ja katsoa ulkopuolisen silmin, miltä se näyttää. Onko sivusto looginen, avautuvatko sivut sutjakkaasti tai löytyykö sieltä epäkohtia, jotka olisi syytä korjata?

Tiivistelmä

Yrityksen orgaanisen näkyvyyden parantamisessa avainsanojen tutkiminen, sisällön aktiivinen päivittäminen ja markkinointi, linkkirakenteet ja ajan tasalla pysyminen ovat asioita, joihin on jatkuvasti kiinnitettävä huomiota.

Hakukoneoptimoinnin kulmakivinä jatkavat sivuston sisällön laadukkuus, sivuston kävijöiden aktivointi, sivuston nopeus sekä hyvälaatuiset linkitykset – näiden merkitys korostuu entisestään. Vanhat kunnon vinkit orgaanisen näkyvyyden parantamiseen saavat uutta twistiä mobiilioptimoinnin tärkeyden korostuessa.

HÄRKÄVINKKI

Jos Google-näkyvyyden kasvattaminen kiinnostaa ja haluat saada oikeasti hyviä tuloksia, laita meille rohkeasti viestiä. Voit myös tutustua asiakascaseihimme täältä.

SEO perusteet – Miten hakukoneet toimivat?

Yksi asiakas kysyi joskus kauan sitten, että muistittehan laittaa päälle sen asetuksen, että pääsee Googlessa ykköseksi. Toinen kirjoitti antamani verkko-osoitteen Googlen hakukenttään, kun ohjeistin puhelimessa, että kirjoita selaimen osoiteriville tämä. Nämä ovat hyviä konkreettisia esimerkkejä siitä, että hakukoneoptimointi ja hakukoneiden toiminta ei ole kaikille välttämättä itsestäänselvyys.

Käyn vetämässä paljon luentoja digimarkkinoinnista ja hakukoneoptimoinnista ja tykkään aloittaa perustasolla aina siitä, miten hakukoneet toimivat. Enkä nyt tarkoita sitä, etteikö kuulijat osaisi käyttää Googlea. Puhun siitä, miten hakutuloksia näytetään, millä perusteella, kenelle, miten koko koneisto taustalla toimii ja millaiset sivut saavat parhaat orgaaniset sijainnit ja pääsevät ns. Googlen ykköseksi. Tämä on mielestäni tärkeää kokonaisuuden ymmärtämisen kannalta.

Verkkosivujen sisällöntuotannossa on tärkeä tietää ainakin perusasiat hakukoneoptimoinnin kannalta. Tämä on tärkeää siksi, että vaikka hakukoneoptimointi ei olisi pääosaamistasi, näkyvyyteen vaikuttavien tekijöiden tiedostaminen helpottaa hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon toteuttamista. Kun kirjoitat sivustolle esimerkiksi palvelu-, kategoria- tai tuotekuvauksia on hyvä ottaa huomioon se, millä avainsanoilla kyseisten sivujen halutaan hakutuloksissa näkyvän.

Sivujen crawling eli selaus

Moni ei välttämättä ajattele sitä, miten hakukoneet oikeasti toimivat, miten sivut löytyvät ja mitä sivuja näytetään hakutuloksissa. Oletetaan vain, että omat sivut pitäisi sieltä löytyä. Kaikki lähtee siitä, että hakukoneet tai tarkemmin niiden botit crawlaavat eli selaavat internetistä löytyviä sivuja läpi ja lisäävät hyödyllisiä tai mielenkiintoisia sivuja hakukoneen indeksiin eli massiiviseen tietopankkiin, josta sivut voidaan tarjota käyttäjille sekunnin murto-osissa.

Moni varmasti muistaa Basshunterin hittibiisin Boten Anna. Kappalehan ei kerro veneestä nimeltä Anna, vaan botista. Botteja on erilaisia, mutta hakukoneiden boteista puhutaan monesti nimellä ”spider” tai ”crawler”. Käytännössä puhutaan siis tietokoneroboteista, jotka on ohjelmoitu automaattisesti selaamaan sivuja läpi.

Aihe on teknisellä tasolla sen verran tylsä, että mainittakoon vain, että botit liikkuvat verkossa linkkien välityksellä. Hakukoneoptimoinnin kannalta on tärkeää pitää huoli siitä, että sivusto on bottien selattavissa, eikä esimerkiksi estä sitä.

Sivujen indeksointi

Kun sivuston eri sivut löytyvät, on ne sitä kautta myös mahdollista indeksoida eli lisätä hakukoneiden hakutulosten tietokantaan. Indeksoinnin jälkeen sivuja voidaan näyttää hakutuloksissa. Hakukoneet eivät kuitenkaan välttämättä indeksoi ihan kaikkia sivuja. Yleinen syy tähän voi olla esimerkiksi se, että verkkosivuston omistaja ei itse halua, että joitain sivuja näytetään hakutuloksissa. Esimerkiksi sivuston hallintapuolen sivut ovat tällaista sisältöä. Indeksointia pystyy säätämään robots.txt-nimisellä tiedostolla.

Toisaalta sitten taas – vaikka sivuston omistaja haluaisi, että tietyt sivut indeksoidaan, näin ei aina välttämättä tapahdu. Syitä voi olla esimerkiksi se, että sivulla ei ole tarpeeksi sisältöä tai hakukone kokee, että sisältö löytyy jo joltain toiselta aiemmin indeksoidulta sivulta. Pyri siis välttämään tuplasisältöä ja kirjoita kaikki hakukoneoptimoidut sisällöt itse.

Kauanko kestää, että sivu näkyy hakukoneissa?

Kysymys, johon törmään jatkuvasti, on se, että ”miten kauan kestää, että uusi sivu löytyy Googlesta?”. Tähän ei ole hakukoneidenkaan puolelta suoraa vastausta, mutta käytännössä uusi sivu voi alkaa näkyä hakutuloksissa heti kun se on indeksoitu. Indeksointi puolestaan voi tapahtua jo saman päivän aikana tai jopa nopeammin. Indeksointi ja ensimmäisten hakutulosten joukkoon pääsy ovat kuitenkin kaksi täysin eri asiaa ja tämä on tärkeä ymmärtää.

Tärkeämpi kysymys on se, kauanko sivulla kestää, että hakukoneoptimoitu sisältö nousee hakukoneissa ensimmäiselle sivulle tai ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Vastaus tähän on edellistä vielä monimutkaisempi ja esimerkiksi Google on kertonut, että hakutulosten näyttämiseen vaikuttaa yli 200 yksittäistä tekijää. Kirjoitimme aiheeseen liittyen ja voitkin halutessasi lukea artikkelimme 8 Vinkkiä maksuttoman näkyvyyden parantamiseen verkossa.

Sivustokartta

Monesti uudet sivut halutaan näkyville mahdollisimman nopeasti. Sivustokartta auttaa tässä. Se on käytännössä hakukoneita varten tehty tiedosto, jonka tehtävä on listata kaikki sivuston indeksoitavaksi haluttavat sivut yhteen listaan, jota hakukoneiden on helppo tulkita. Sivustokartta kannattaa ladata esim. Googlen Search Consoleen (entinen verkkovastaavan työkalut). Search Consolessa on myös monia muita hyviä ominaisuuksia, joihin kannattaa tutustua. Mainittakoon, että sivustonkartankaan lisäys ei aina välttämättä takaa sitä, että kaikki sivut indeksoidaan, mutta ainakin se auttaa ja nopeuttaa prosessia useimpien sivujen kohdalla. Voit myös pyytää hakukoneita indeksoimaan sivusi Search Consolen kautta.

Hakutuloksissa mahdollisimman relevanttia sisältöä

Yksi asia, mikä on tärkeä ymmärtää, on se, että hakukoneet pyrkivät aina tarjoamaan käyttäjälle mahdollisimman relevanttia ja käyttäjän hakua vastaavaa sisältöä. Sellaista sisältöä, mitä hakija haluaa löytää. Mieti siis itsekin, mitä hakukoneen käyttäjät haluavat löytää kirjoittaessaan avainsanoja hakukenttään. Kun teet hakukoneoptimointia, muista, että sivustoa optimoidaan oikeastaan sen käyttäjille – ei hakukoneille. Kun sivuston käyttäjät ovat tyytyväisiä sisältöösi, hakukoneetkin haluavat näyttää sitä.

Pyri tuottamaan ja tarjoamaan parasta mahdollista, ja käyttäjälle oikeasti hyödyllistä sisältöä – ja tee se paremmin kuin kilpailijasi. Voit hyvin käydä tutkimassa hakutuloksia erilaisilla avainsanoilla. Kiinnitä huomiota siihen, millaisen sisällön hakukone näkee relevantiksi. Tee oma sisältösi vielä paremmaksi ja olet kovaa vauhtia menossa tulosten kärkeen.

Näkyvyyteen vaikuttavat tekijät ja algoritmit

No mitäs sitten, kun sisältö on ainakin omasta mielestä kohdillaan, mutta oma sivu ei vielä löydykään hakutulosten kärjestä? Kuten aiemmin jo mainittiin, hakukoneoptimointiin ja hakutulosten näyttämiseen liittyy niin monta tekijää, että vaikka ainutlaatuinen, mielenkiintoinen ja laadukas sisältö on pääosassa, se ei välttämättä yksin riitä.

Hakukoneet ovat luoneet omia algoritmeja eli niin sanottuja laskukaavoja, joiden tarkoitus on automaattisesti ja reaaliaikaisesti määritellä, mitkä sivut näyttää milloinkin. Algoritmien laskukaava on monimutkainen ja se sisältää yleensä erilaisia kertoimia eri arvossa oleville näkyvyyteen vaikuttaville tekijöille. Hakukoneet eivät julkaise algoritmejaan julkisesti, sillä silloin niitä olisi liian helppo väärinkäyttää. Tämän tuloksena hakutulosten sisältö ei enää olisi välttämättä käyttäjän näkökulmasta niin relevanttia. Ja kun tulos ei ole haluttu, etsitään vaihtoehtoista ratkaisua.

Suurimmat hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät vuonna 2019 ovat sivuston sisällön lisäksi muun muassa sivuston nopeus, mobiiliresponsiivisuus sekä linkit sivustolle ja yksittäisiin sivuihin. Kannattaa varmistaa, että ainakin nämä asiat ovat sivustolla kunnossa. Myös SSL-sertifikaatti ja sivuston suojaus on hyvä hoitaa kuntoon.

Voit myös pyytää digitoimistolta, kuten Siniseltä Härältä apua hakukoneoptimoinnissa sekä sivuston analyysissä. Ammattilainen osaa nostaa hyvin esiin sivuston kehityskohtia, joita kehittämällä hakutuloksissa päästään paremmalle sijainnille ja tekemään enemmän myyntiä.

Koska aihe on sen verran laaja, kirjoitin sivuston näkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä oman artikkelin.

Härkävinkki

Mieti millaista sisältöä haluaisit itse nähdä, kun haet eri avainsanoilla ja anna ihmisille enemmän kuin muut. Hyvä sisältö saa ihmiset jakamaan sisältöäsi eteenpäin, viettämään aika sivustolla ja sitoutumaan yritykseesi helpommin. Näin näkyvyys kasvaa kuin itsestään. Muista miten hakukoneet toimivat, kun teet hakukoneoptimointia.

Verkkosivujen sisällöntuotanto – näin onnistut projektissa

Tästä aiheesta puhutaan Sinisen Härän toimistolla melkeinpä päivittäin – eikä suotta. Verkkosivujen sisällön avulla yritys kertoo potentiaaliselle asiakkaalleen, mitä palveluita tai tuotteita tarjoaa ja kenelle. Hyvin optimoidun sisällön avulla yrityksen verkkosivut myös löydetään Googlesta, eli tavoitetaan ne potentiaaliset asiakkaat. “FUN FACT”: Kerrottakoon myös, että suurin osa viivästyneistä verkkosivuprojekteista johtuu juuri sisällöntuotannon ongelmista. Tässä blogitekstissä avaimet onnistumiseen verkkosivuprojektin tärkeimmässä osassa eli sisällöntuotannossa.

Aseta sisällölle selkeät tavoitteet

Verkkosivuprojektin alkuvaiheen tärkein asia on asettaa uudelle sivustolle selkeät tavoitteet. Halutaanko nostaa yrityksen näkyvyyttä? Halutaanko parantaa yrityksen visuaalista identiteettiä? Halutaanko saada lisää liidejä? Vai ehkä kaikkia edellä mainituista?

Selkeät tavoitteet helpottavat myös verkkosivujen sisällöntuotannon prosessia. Tavoitteet määrittävät, millaista tekstiä verkkosivuille tuotetaan ja miten kävijää ohjataan sivustolla.

Verkkosivujen sisällöntuotanto – Suunnittele rakenne huolella

Tavoitteiden asettamisen jälkeen ehdottomasti seuraava askel on verkkosivujen rakenteen suunnittelu, ja siihen kannattaa käyttää tarpeeksi aikaa. Vastaa esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: Mitä potentiaalinen asiakas yrityksen sivuilta hakee? Mitä hän haluaa löytää ensimmäisenä? Tai vaihtoehtoisesti mihin yritys haluaa asiakkaan ohjata?

Sinisen Härän kanssa verkkosivuprojektia tehdessäsi kustannuksiin sisältyy rakenteen suunnittelu. Tarjouksissa puhumme projektin vaiheesta termillä ”Sivuston käyttöliittymän suunnittelu ja toteutus”. Rakenteen suunnittelu aloitetaan projektin aloituspalaverissa pohtimalla asiakkaan kanssa yhdessä edellä mainittuja kysymyksiä. Lopputuotteena asiakkaalle esitellään verkkosivujen wireframing-malit, eli ns. sivuston rautalankamalli, jossa keskitytään loppuasiakkaan ostoprosessiin.

Aikatauluta ja jaa vastuuta

Seuraavaksi tee selkeä (ja realistinen!) aikataulu sisällön eri vaiheista ja jaa vastuu sisällöistä eri alueiden asiantuntijoille. Suosittelen, että sisällöntuotantoon varataan aikaa reilusti. Ja rehellisesti sanottuna, lisää tähän aikatauluun vielä vähän löysää. Sisällöntuotanto on verkkosivuprojektin tärkein vaihe, eikä sitä tule tehdä kiireessä. Aika usein kuvitellaan, että “kyllähän ne tekstit nopeasti saadaan tehtyä”, mutta todellisuus onkin toinen. Usein kuulemme asiakkailta myös kommentteja siitä, kuinka vaikeaa omasta tuotteesta tai palvelusta olikaan kirjoittaa – ymmärrettävästi, koska työskentelemme joka päivä niiden asioiden äärellä ja oman yrityksen tuottama arvo saattaakin muodostua jopa itsestäänselvyydeksi.

Mikäli sisällöntuotanto tuntuu edelleen haastavalta, voit kääntyä myös asiantuntijan puoleen. Me Sinisellä Härällä teemme verkkosivujen sisällöntuotantoa päivittäin, ja autamme mielellämme myös tässä projektin osassa.

Verkkosivujen sisällöntuotanto – Optimoi asiakkaille, älä hakukoneille

Särähtääkö otsikko korvaan? Eikö nimenomaan hakukoneoptimointi ja yrityksen näkyvyyden maksimointi ole syy verkkosivu-uudistukseen? Nimenomaan, näinhän se menee. Haluamme silti painottaa, että verkkosivujen sisällön laadun määrittää aina lopulta asiakas, ja asiakkaan toimet sivustolla.

Mitä haluamme sanoa on, että verkkosivujen sisältö ei saa olla pelkkää avainsanojen viljelemistä oikealla tavalla, vaan sisällön tulee oikeasti kiinnostaa asiakasta ja ohjata asiakasta eteenpäin sivustolla. Verkkosivujen sisällön tärkein tehtävähän on kuitenkin tuottaa yhteydenottoja, tilauksia verkkokaupassa tai hankkia laadukkaita liidejä yritykselle.

Syötä sisältö sivustolle siten, että se löydetään

Rakenne suunniteltu – check! Tekstisisältö valmiina – check! Ja ollaan (toivottavasti) vielä aikataulussakin. Enää pitää syöttää sisältö verkkosivuille. Sisällön syötössä tärkeää on esimerkiksi otsikoiden oikeaoppinen merkitseminen, linkkien lisääminen tekstiin sekä asiakkaan ohjaaminen eteenpäin call-to-action -tekstien avulla. Kun sisältö syötetään oikein sivustolle, saadaan hyvin tehdyn sisällön hyöty maksimoitua parantuneen hakukonenäkyvyyden ja entistä selkeämmän sivuston myötä.

Jos teet verkkosivuprojektia yhteistyössä Sinisen Härän kanssa, niin lähtökohtaisesti lisäämme sisällöt rakennusvaiheessa sivustolle asiakkaan puolesta. Näin pystymme takaamaan sen, että myös sisällön syöttö on tehty oikeaoppisesti. Projektin loppuvaiheessa tai sovitusti järjestämme asiakkaalle käyttökoulutuksia sivuston hallintaan ja sisällön syöttöön liittyen. Tämän lisäksi meiltä löytyy myös oma WordPress-ohjeistus, ja laajasti kustomoiduissa verkkosivuprojekteissa suosittelemme lisäksi asiakkaalle kustomoitua käyttöopasta verkkosivujen hallintaan.

Yhteenveto

Kuten kirjoituksessa monta kertaa mainitsinkin, on sisällöntuotanto verkkosivuprojektin tärkein vaihe. Kertaus on opintojen äiti, joten tässä vielä listauksena tärkeimmät opit onnistumiseen:

    • Aseta verkkosivu-uudistukselle selkeät tavoitteet
    • Suunnittele sivuston rakenne ajan kanssa – kysy tarvittaessa apua asiantuntijalta
    • Aseta sisällöntuotannolle realistinen aikataulu
    • Tuota sellaista sisältöä, joka saa asiakkaan kiinnostumaan tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta
    • Kiinnitä huomiota myös sisällön syöttöön

Lataa ilmainen verkkosivujen ostajan opas




Onko teidän yrityksessänne verkkosivu-uudistus käsillä? Siinä tapauksessa, lataa ihmeessä ilmainen oppaamme. Opas on tehty auttamaan yrityksiä verkkosivujen ostamisessa, ja siinä käydään läpi kilpailutuksessa huomioon otettavia asioita aina tarjouspyynnön laatimisesta toteuttajien vertailuun.

Lataa ilmainen opas!

Sosiaalisen median sanasto

Sosiaaliseen mediaan ja sen markkinointiin liittyy lukuisia termejä ja lyhenteitä, jotka voivat ensikuulemalta vaikuttaa aika sekavalta viidakolta. Termien käyttö aiheuttaa myös melkoista finglishiä, sillä kaikkia termejä ei ole suomennettu eikä se välttämättä ole tarkoituksenmukaistakaan.

Kokosin tähän blogiin yleisimpiä ja tärkeimpiä termejä, jotka somea ja somemarkkinointia tekevän kannattaa tuntea. Ota nämä haltuun ja saat taas enemmän irti markkinointikumppanisi raporteista!

Sosiaalisen median aakkoset

A/B-testaus

A/B-testaus vertaa kahta lähes identtistä mainosta tai mainosryhmää toisiinsa, jotta nähdään kumpi toimii paremmin. A/B-testausta tehdessä on tarkoitus muuttaa vain yhtä elementtiä, kuten otsikkoa tai kuvaa, jotta saadaan tietää, että toimivuus riippuu juuri kyseisestä elementistä.

Ads Manager

Ads Managerilla viitataan pääasiassa Facebookin mainostyökaluun, mutta se voi tarkoittaa myös muiden sosiaalisen median kanavien vastaavia työkaluja. Nimensä mukaisesti mainostyökaluissa luodaan ja ylläpidetään somekanavien mainoksia. Instagram-mainonta on liitetty Facebookin Ads Manageriin, mutta muilla somekanavilla on omat mainostyökalunsa.

Algoritmi

Somemaailmassa algoritmilla tarkoitetaan kanavien sisäisiä sääntöjä ja ohjelistoja, jotka määrittävät sen, miten kanavat toimivat ja mitä niiden syötteissä näytetään kullekin käyttäjälle. Kanavat eivät julkisesti paljasta algoritmejaan ja niiden toiminnallisuuksia kokonaisuudessaan, mutta spekulointia aiheesta löytyy senkin edestä. Spekuloinnit ovat usein vähintään jossain määrin oikeassa ja ne ovat syntyneet testailujen ja kokemusten perusteella. Mutta algoritmit myös muuttuvat jatkuvasti, joten yhtä absoluuttista totuutta tähän emme saa varmasti koskaan.   

Bio

Bio on sosiaalisen median profiilissa olevat lyhyt esittely käyttäjästä tai yrityksestä. Linkki biossa on ilmaisu, jota käytetään yleensä silloin, kun Instagramissa jaetaan sisältö, johon ohjaava linkki löytyy Instagramin biosta. 

Boostata

Boostaamisella tarkoitetaan orgaanisen postauksen nostamista maksetuksi mainokseksi. Boostaminen tehdään kanavan syötteestä ilman varsinaisen mainostyökalun käyttöä. Boostatessa kohdennusmahdollisuudet ovat huomattavasti rajallisemmat kuin varsinaisissa mainostyökaluissa. Uskallan väittää, että tämän takia somemarkkinointia ammatikseen tekevät eivät boostaa julkaisuja, vaan tekevät ”oikeat” mainokset.

Business Manager             

Business Manager on Facebookin hallinnointityökalu, jonka alla ovat muun muassa Ads Manager ja yritystilin asetukset.

Chatbot/Botti

Chatbot eli botti on tekoälyä hyödyntävä työkalu, jonka avulla yritys voi esimerkiksi tarjota asiakaspalvelua ja vastata asiakkaan kysymyksiin tai jopa hoitaa ajanvarauksen automatisoidusti. Chatbotin voi integroida nettisivuille tai esimerkiksi Facebook Messenger -viestisovellukseen.

CPC

CPC eli Cost Per Click tarkoittaa hintaa, jonka mainostaja maksaa yhdestä klikkauksesta. Klikkihintaan vaikuttavat mainoksen laadun ja kohderyhmään osuvuuden lisäksi muun muassa missä lokaatioissa mainostetaan ja ketä tavoitellaan.

CPM

CPM eli Cost Per Mille tarkoittaa hintaa, jonka mainostaja maksaa 1 000 näyttökerrasta. Jos kampanja tavoittelee mahdollisimman suurta näkyvyyttä, on CPM hyvä mittari.

CTA

CTA eli Call-To-Action on mainoksessa oleva toimintakehote, kuten ”Lue lisää”, ”Varaa aika” tai ”Lataa opas”. CTA:t ovat tärkeitä, sillä kaikessa yksinkertaisuudessasan ihmiset tekevät niin kuin heitä käsketään.

CTR

CTR eli Click Through Rate tarkoittaa klikkausprosenttia, eli kuinka moni mainoksen nähneistä klikkaa mainosta tai siinä olevaa linkkiä. CTR lasketaan kaavalla (klikkaukset/näyttökerrat) x 100.

CVR tai CR

Conversion Rate, josta käytetään lyhenteitä CR sekä CVR, tarkoittaa konversioprosenttia, eli kuinka moni mainoksen nähneistä tekee halutun toimenpiteen. Tätä toimenpidettä kutsutaan konversioksi ja se voi tarkoittaa esimerkiksi tuotteen ostoa, webinaariin ilmoittautumista tai oppaan lataamista. Konversioprosentti lasketaan kaavalla (konversiot/näyttökerrat) x 100.

Dark-postaus

Darkista postauksesta puhuttaessa tarkoitetaan somemainosta, joka ei näy ollenkaan mainostajan aikajanalla. Se on siis ”piilossa” ja näkyy käyttäjän syötteessä vain mainostettaessa.

Dark social

Dark socialilla ei ole mitään tekemistä dark-postauksen kanssa. Dark socialilla tarkoitetaan sellaista sosiaalisen median jakoa, joka tapahtuu ns. pimennossa, eli siitä ei jää digitaalisesti seurattavaa jälkeä. Esimerkiksi pikaviestimiin jaetut linkit kirjautuvat Google Analyticsissa suoraksi liikenteeksi ja somesta tai verkkosivuilta otetut ja kaverille lähetetyt kuvakaappaukset eivät kirjaudu tietenkään mihinkään.

DM, Direct message

DM eli Direct message on käyttäjän inboxiin eli postilaatikkoon lähetetty yksityisviesti, joka näkyy vain lähettäjälle ja vastaanottajalle.

Dynaamiset mainokset

Dynaamisilla mainoksilla voidaan tarkoittaa kahta eri asiaa, jotka molemmat liittyvät Facebook- ja Instagram-mainontaan. Dynaaminen mainonta tarkoittaa sitä, kun käyttäjä on vieraillut verkkokaupassa ja näkee tämän jälkeen Facebookissa tai Instagramissa mainoksia tuotteista, joita on juuri selannut. Mainonta perustuu käyttäjän liikenteen seuraamiseen ja sitä varten täytyy Pikselin olla liitetty verkkokauppaan sekä verkkokaupan tuoteluettelo Facebookiin.

Facebookissa ja Instagramissa on myös mahdollista tehdä manuaalisesti dynaamisia mainoksia, joihin luodaan useita vaihtoehtoja eri mainoselementteihin. Näistä Facebook kokoaa ja esittää parhaiten toimivia mainoksia algoritmiensa perusteella. Esimerkiksi yhteen mainokseen voi laittaa useita kuvia, otsikoita, mainostekstejä ja toimintakehotteita, joista näytetään parhaiten toimivia. Dynaamisia mainoksia tehdessä on tärkeää huomioida, että kaikki elementit sopivat toisiinsa kaikilla mahdollisilla kombinaatioilla.  

Engagement rate

Vuorovaikutusta kuvaava Engagement Rate eli vuorovaikutusprosentti on mittari, joka kertaa kuinka hyvin postaus motivoi yleisöä reagoimaan siihen, eli olemaan vuorovaikutuksessa postaukseen. Vuorovaikutusprosentti lasketaan kaavalla (postaukseen reagoineiden määrä / postauksen nähneiden määrä) x 100. Mitä isompi Engagement Rate, sitä parempi.

Fiidi/syöte

Fiidi tulee englannin kielen sanasta feed, mikä tarkoittaa suomeksi syötettä. Tässä yhteydessä syötteellä tarkoitetaan sitä sisältövirtaa, joka käyttäjälle näkyy eri somekanavissa. Syötettä voidaan ajatella myös kyseisen kanavan kotisivuna, jossa käyttäjä näkee toisten postauksia ja reagoi niihin.

#Hashtag

Hashtagin eli aihetunnisteen tunnistaa #-merkistä. Hashtagit ovat avainsanoja, joiden avulla yhdistetään samaan aiheeseen liittyviä postauksia. Hashtageja käytetään erityisesti Instagramissa ja Twitterissä, joissa käyttäjä tyypillisesti etsii tiettyyn aihetunnisteeseen liittyviä postauksia. Esimerkiksi Sininen Härkä käyttää postauksissaan usein hashtageja #sininenhärkä ja #thankgoditsbullday.

Instagram Shopping

Instagramin Shopping- eli ostostoiminnon avulla verkkokaupan tuotteita voi liittää Instagramin syötteen sekä tarinoiden julkaisuun. Instagram-ostoksia varten tili täytyy olla liitetty Facebook-sivuun, johon on liitetty luettelo.

Kampanja–mainosryhmä–mainos-kampanjarakenne

Somekanavien mainostyökaluissa kampanjat rakennetaan niin, että yhden kampanjan alla on yksi tai useampi mainosryhmä, joiden alla on yksi tai useampia mainoksia. Mainosryhmää voidaan kutsua myös kohderyhmäksi.

Kanava/somekanava

Sosiaalisen median kanavista puhutaan usein vain kanavina. Eri somekanavia ovat esimerkiksi Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, Youtube ja Tiktok.

Karuselli

Karuselli on mainosmuoto, jossa mainoksessa on yksi mainosteksti, mutta useita kuvia ja linkkejä, joita voi selata oikealle ja vasemmalle karusellimaisesti. Karusellimainoksia voi tehdä muun muassa Facebookissa, Instagramissa ja Linkedinissä.

Kylmä yleisö

Kylmällä yleisöllä tarkoitetaan markkinoinnin kohderyhmää, jolla ei ole vielä kytköstä mainostajaan. Kylmä kohderyhmä määritellään esimerkiksi yleisön iän, sijainnin, kiinnostuksen kohteiden tai koulutuksen perusteella.

Liikenne/Traffic

Liikenteellä tarkoitetaan tietylle sivustolle tai somekanavaan ohjautuvia käyttäjiä. Liikenteen lisääminen on hyvin yleinen maksetun somemarkkinoinnin tavoite. Liikennettä ohjataan verkkosivuille esimerkiksi jakamalla somessa sivustolle ohjaava linkki.

Luettelo

Verkkokaupan tuotteet voi liittää Facebookiin luettelon avulla. Luettelon liittämällä voi Facebookiin tehdä kaupan, käyttää verkkokaupan tuotteita dynaamisissa mainoksissa sekä hakea Instagram Shopping -ominaisuutta, jonka avulla tuotteita voi käyttää myös Instagramissa.

Natiivimarkkinointi

Natiivimarkkinoinnilla tarkoitetaan mainosta, joka näyttää siltä, kuin se olisi mainossivuston orgaanista sisältöä. Somekanavissa olevat mainokset ovat siis natiivimarkkinointia, mutta yleisimmin tällä tarkoitetaan esimerkiksi eri verkkomedioiden sivuilla olevia mainoksia.

Orgaaninen postaus

Orgaaninen postaus on yrityksen tai henkilön aikajanalleen jakamaa sisältöä, joka näkyy käyttäjän syötteissä sekä profiilin sivulla.

Pikseli

Facebook- ja Instagram-markkinointiin liittyvä Pikseli on pieni JavaScript-koodinpätkä, jonka voi asentaa mille tahansa verkkosivulle. Pikseli seuraa verkkosivulla tapahtuvaa liikennettä ja sen avulla voi muun muassa luoda kohderyhmiä sivuston kävijöistä eli tehdä rema-markkinointia, mitata sivustolla tapahtuvia konversioita sekä tehdä dynaamisia tuotemainoksia.  

Postaus

Postaus on sosiaalisessa mediassa jaettu kuva, teksti, video, linkki tai muu sisältö.

PPC

Pay Per Click tarkoittaa klikkiperusteista markkinointia. PPC-tavoitteellisella kampanjalla tavoitellaan siis klikkejä ja sitä kautta siirtymisiä mainostajan määrittämälle verkkosivulle. 

Rema/Reta

Remarketing eli rema tarkoittaa uudelleenmarkkinointia, jossa mainokset kohdennetaan verkkosivusi tai somekanavasi kanssa vuorovaikutuksessa olleille henkilöille. Retargetointi eli reta on käytännössä sama asia, mutta tarkoittaa kirjaimellisesti kohdennustapaa.

ROI/ROAS

Return Of Investment eli ROI ja Return Of Ad Spent eli ROAS kertovat, kuinka moninkertaisesti mainostaja saa sosiaalisen median markkinointiin käyttämänsä rahat takaisin. Somessa tavoitellaan usein brändimarkkinointia, joten näitä lukuja ei ole aina mahdollista tai tarkoituksellista laskea. Jos somemarkkinoinnilla ohjataan verkkokauppaan ja tavoitellaan suoraa kauppaa, voidaan luvut laskea. Niiden lisäksi kannattaa kuitenkin käyttää myös muita mittareita sosiaalisen median markkinoinnin tehon arvioimiseksi. ROAS lasketaan kaavalla mainonnasta saadut tulot / mainontaan käytetyt eurot.

Some

Some on lyhenne sosiaalisesta mediasta. Sosiaalisia medioita ovat esimerkiksi Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Tiktok ja Whatsapp.

Somekampanja

Somekampanjalla tarkoitetaan maksettua mainoskampanjaa, joka tehdään valittuihin somekanaviin.

Stories/tarinat

Instagramissa, Facebookissa, Whatsappissa, Snapchatissa ja pian myös Linkedinissä voi julkaista tarinoita eli kuvia ja videoita, jotka näkyvät käyttäjille vain 24 tunnin ajan kanavan omassa tarinaosiossa. Tarinoita voi postata orgaanisesti sekä tehdä tarinamuotoisia mainoksia.

Tagit, tägäys

Tägääminen tarkoittaa sitä, kun postauksessa mainitaan jokin somekanava tai sometili ja se merkitään niin, että maininta on linkki, jota klikkaamalla päädytään mainittuun kanavaan tai tiliin. Tagit ovat tilien nimiä eli kanavien käyttäjänimiä. Tageja käytetään erityisesti Instagramissa ja Twitterissä. Esimerkiksi Sinisen Härän saa tägättyä kirjoittamalla Instagramissa postaustekstiin @sininenharka.

Targetointi, kohdentaminen

Targetointi eli mainosten kohdentaminen on yksi tärkeimmistä, ellei jopa tärkein onnistuneen somekampanjan tekijä. Somekampanjoita voidaan kohdentaa rema-yleisölle tai ns. kylmälle yleisölle.

UGC

UGC eli User Generated Content tarkoittaa käyttäjien luomaa sisältöä. UGC voi olla esimerkiksi kuvia, videoita, äänitiedostoja, arvosteluita, blogeja, artikkeleita tai somepostauksia. Kun käyttäjä (tai jopa fani) luo yritykseen liittyvää sisältöä ja tägää siihen yrityksen tai käyttää yrityksen brändäämää hahstagia, se herättää luottamusta brändiä kohtaan ja nostaa brändimielikuvaa, koska ihmiset rakastavat vertaistensa tuottamaa sisältöä.

Viraali

Viraalilla sisällöllä viitataan sisältöön, joka lähtee leviämään sosiaalisessa mediassa räjähdysmäisesti. Tämä tapahtuu tyypillisesti niin, että suuri määrä ihmisiä jakaa kanavasi sisällön seuraajilleen ja he jakavat sitä taas eteenpäin. Tällainen lumipalloefektin aikaansaava sisältö on sosiaalisen median jalokivi, koska sillä saa valtavan yleisön ilmaiseksi.

Tässä oli ytimekäs sanasto some- ja digimarkkinointiin.

 

Google Ads -tilin rakenne

Kuka tahansa voi luoda Google Ads -tilin ja käyttää sitä, mutta sen toiminnan ymmärtäminen, analysoiminen ja optimoiminen ovatkin sitten täysin eri asia. Siihen vaaditaan perehtymistä, ymmärrystä ja kokemusta.

Monesti Adsista kuulee sanottavan, että ”eihän sen käyttö kovin vaikeata voi olla”. Periaatteessa se pitääkin paikkansa, mutta Adsin käyttäminen ilman sen suurempaa ymmärrystä on melkein sama, kun heittäisi osan sijoittamistaan rahoista kaivoon. Mitä parempi ymmärrys ja osaaminen, sitä parempi tuotto.

Tässä blogissa keskitytään Google Ads -mainostilin rakenteeseen ja siihen, miten se kannattaa rakentaa ja järjestää, jotta mainonnasta saadaan paras mahdollinen teho irti.

Google Ads -tili rakentuu kolmesta osasta: itse tilistä, mainoskampanjoista sekä mainosryhmistä. Helpommin hahmotat rakenteen alla olevasta kuvasta.

Lähde: Google Ads Ohjeet

Varsinkin silloin, kun kyse on monista mainostettavista tuotteista, niin tilin rakenne ja sen huolellinen suunnitteleminen ovat tärkeässä roolissa. Usein ensimmäinen virhe tapahtuukin jo Ads-kampanjoita rakentaessa, kun saman mainoskampanjan alle on tungettu kaikki eri palvelut ja tuotteet omiksi mainosryhmikseen.

Tilin ja kampanjoiden rakentaminen organisoidusti ja huolellisesti on hyödyllistä monestakin syystä, joista tärkeimpinä:

  • Organisoitua tiliä on helpompi hallita
  • Laatupisteet ovat paremmat
  • Mainosten sijoitus paranee ja klikeistä ei tarvitse välttämättä maksaa yhtä paljon

Google Ads -tilin luominen

Ensimmäinen ja samalla myös helpoin kohta on itse Google Ads -tilin luominen. Google Ads -tilin luomiseen tarvitaan ainoastaan Google-tili sekä laskutustiedot. Tilin luomisen yhteydessä tilin asetukset laitetaan kuntoon ja luodaan uusi maksuprofiili maksukortteineen ja yritystietoineen. Yhden käyttäjätunnuksen alle voi luoda monta eri Google Ads -tiliä, jolloin niiden hallinnoiminen on helpompaa.

Google Ads -mainoskampanjan rakentaminen

Tilin luomisen jälkeen on vuorossa mainoskampanjoiden luominen. Tässä vaiheessa huolellisesti suunnitellun ja organisoidun tilin rakennetta aletaan kasaamaan. Eri tuotteet tai palvelut on hyvä jakaa omiin mainoskampanjoihinsa.

Jos verkkosivustosi on jäsennelty järkevästi, niin sivuston rakennetta voi käyttää myös Ads-tilin rakenteena.

Eri tuotteiden, palveluiden tai kategorioiden jakaminen omiin mainoskampanjoihin on tärkeää muutamastakin syystä. Ensinnäkin, tällöin kampanjoiden alle voidaan luoda lisää tarkempia mainosryhmiä, mikä helpottaa mainosten ja avainsanojen kohdentamista asiakkaille ja parantaa laatupisteitä.

Tärkeää on, että jokaiselle kategorialle voidaan määrittää oma päiväbudjettinsa. Jos mainostetaan vaikkapa kenkiä ja vaatteita, niin avainsanatutkimuksesta saatujen hakumäärien ja klikkihintojen perusteella pystytään määrittelemään, kuinka paljon klikit maksavat ja kuinka paljon klikkauksia voidaan mahdollisesti hakumäärien perusteella kummaltakin odottaa. Tämän perusteella taas voidaan laskea, kuinka paljon kuhunkin kampanjaan kannattaa päiväbudjettia asettaa. Jos kenkiä haetaan hakukoneissa kuukausittain tuplasti enemmän kuin vaatteita ja klikkihinnat ovat lähes samat, niin tällöin päiväbudjettia kannattaa tietysti asettaa enemmän kenkiin kuin vaatteisiin.

Kampanjatasolla määritetään kampanjalle mainosten asetukset, kuten kohdennus eli missä mainokset näytetään, kohderyhmä eli kenelle mainoksia näytetään, kampanjan päiväbudjetti, kampanjan ja markkinoinnin tavoite, kieli sekä kampanjan hintatarjousstrategia.

Kampanjaa luodessa päätetään, mitä mainosmuotoja käytetään ja tähän vaikuttavat markkinoinnin tavoitteet. Eri mainosmuotoja ovat hakusanakampanja, display-kampanja, shopping-kampanja, videokampanja sekä discovery-kampanja.

Google Ads -mainosryhmät

Google Ads -mainosryhmä on kampanjan alle luotava eri mainoksista ja avainsanoista koostuva kokonaisuus. Jokaisen mainoskampanjan alle luodaan vähintään yksi mainosryhmä. Usein mainosryhmät kannattaa jakaa verkkosivuston rakennetta mukaillen siten, että jokainen mainosryhmä vastaa yhtä kategoriaa, tuotetta tai palvelua.

Mainosryhmien avulla mainokset kohdennetaan asiakkaille paremmin ja kävijälle näytetään mainosta, joka vastaa tarkasti hänen hakuansa. Mitä paremmin mainos vastaa hakijan hakua, sitä todennäköisemmin kävijä klikkaa sitä.

Kohdennus on mainosryhmien tasolla tärkeää, sillä jos mainos ei vastaa mainosryhmän avainsanoja tai kävijän hakua, niin mainosta tuskin klikataan. Tämä taas vaikuttaa klikkiprosenttiin ja sitä kautta laatupisteisiin, jotka vaikuttavat mainoksen sijoittumiseen hakutuloksissa.

Google Ads -kampanjoiden avainsanat, mainokset ja laskeutumissivu

Vaikka rakenne koostuukin pääosassa kolmesta ylempänä mainitusta kohdasta, niin yhtä tärkeässä roolissa ovat mainosryhmissä käytettävät avainsanat sekä itse mainokset ja niiden laskeutumissivut.

Avainsanoiksi valitaan niitä termejä tai tuotteita, joilla asiakkaiden oletetaan ja halutaan löytävän mainostettavat palvelut. Kun Ads-tilin rakenne on luotu huolellisesti ja loogisesti, myös avainsanat on helpompi jakaa mainoskampanjoihin ja mainosryhmiin kategorioiden mukaan. Jos mainoskampanja sisältää esimerkiksi kenkiä, niin t-paidat-avainsanaa kyseiseen kampanjaan on turha laittaa.

Mainoksia jokaiseen mainosryhmään suositellaan luotavan 2–3 erilaista ja niiden tulee olla yhteydessä mainosryhmässä käytettäviin avainsanoihin.

Näiden lisäksi mainokselle valitaan laskeutumissivu eli sivu, johon mainos klikkauksen jälkeen kävijän ohjaa. Laskeutumissivun tulisi olla mahdollisimman relevantti eli vastata mainosta ja sen mainostekstiä. Mainosten, avainsanojen ja laskeutumissivun yhtenäisyys ja osuvuus toisiinsa muodostavat yhdessä mainosten laatupisteet, jotka määrittävät mainosten hintoja ja sijoitusta hakutuloksissa.

Laatupisteet nousevat, kun mainos ja laskeutumissivut ovat käyttäjän hakuihin osuvia. Korkeat laatupisteet laskevat klikkausten hintoja ja parantavat mainosten sijaintia.

Jos kiinnostuit Google Adsista tai haluat lukea lisää artikkeleita liittyen digimarkkinointiin, tutustu muihin blogiartikkeleihimme!

Millainen on hyvä B2B-verkkokauppa?

Nyt jos koskaan verkkokaupat ovat nousseet merkittäväksi osaksi yritysten liiketoimintaa. Vallitseva koronapandemia on tuonut tullessaan haastavat ajat monelle yritykselle ja siirtänyt liiketoiminnan painopistettä entistä voimakkaammin verkkoon. Pelkkä poikkeustilanne ei yksistään ole kuitenkaan syy verkkokauppojen suosiolle. Digitalisaation myötä verkkokauppa on kasvanut jo hyvän tovin kuluttajapuolen lisäksi myös B2B-sektorilla. Huolella suunniteltu sekä visuaalisesti ja teknisesti toimiva B2B-verkkokauppa tehostaa liiketoiminnan prosesseja ja toimii tehokkaana myynnin kanavana.

Kylmää ja kasvotonta kauppaa vai timanttista palvelua? Miksi B2B-verkkokauppa kannattaa?

En tiedä tarvitseeko tätä edes sanoa, mutta todetaanpa nyt silti: faksien ja sähköpostiin naputettavien tarjouspyyntöjen tai sähköisten tilauslomakkeiden aika alkaa siintämään kovaa vauhtia ohi! B2B-verkkokaupan kautta prosessien automatisointi ja toimintojen integroiminen tehostavat liiketoimintaa sekä säästävät aikaa. Turhien manuaalisten työvaiheiden poistuminen tekee samalla yrityksestä myös asiakkaalle houkuttelevamman vaihtoehdon.

Parhaimmillaan B2B-verkkokauppa voi edelläkävijyyden myötä olla myös vahva kilpailuetu. Verkkokauppaa voisi B2B-sektorilla luonnehtia ennemminkin tilausjärjestelmäksi kuin verkkokaupaksi.

B2B-verkkokaupoissa ostajat ovat mitä todennäköisimmin myös kuluttajaverkkokauppojen asiakkaita. Niinpä heidän ostokäyttäytymisensä ohjautuu verkkoon luontevasti ja ostaminen koetaan mielekkääksi tehdä verkosta silloin, kun itselle sopii.

Vaikka usein verkkokauppa mielletään etenkin yrityspuolella kylmäksi ja kasvottomaksi kanavaksi, on se hyvin toteutettuna kaikkea muuta. Verkossa asiointi on paitsi helppoa, myös joustavaa ollessaan aikaan ja paikkaan sitomatonta.

Verkkokauppa vahvistaa asiakaskokemusta ja konversioiden lisäämistä tukien samalla yrityksen kilpailukyvyn säilyttämistä. Verkkokaupan saumattoman ostoprosessin, asiakaskohtaisten kustomointien sekä esimerkiksi chatbottien avulla asiakaskokemuksesta saadaan jouheva ja ehyt. Ostaisit varmaan itsekin uudestaan verkkokaupasta, jossa homma sujuu?

Mitä kannattaa huomioida?

Aivan kuten B2C-puolella, valtaosa B2B-ostajista suuntaa tiettyä tuotetta tarvitessaan Googleen. Kuluttaja-asiakkaista poiketen B2B-ostajat ovat pääsääntöisesti varusteltu oman alansa asiantuntemuksella ja heillä on jo valmiiksi selkeä käsitys, siitä mitä ovat ostamassa. Niinpä tuotekuvien ja spesifien tuotetietojen sekä videoiden, oppaiden ja muun tukimateriaalin saatavuuden merkitys korostuu B2B-verkkokaupassa.

Asiakaspalvelun saatavuuteen on syytä kiinnittää erityistä huomiota, sillä myös yrityspuolella ostaja odottaa usein kysymyksiinsä nopeaa reagointia ja asiantuntevaa vastausta. Mitä paremmin B2B-verkkokauppa vastaa ostajan tarpeita suoraviivaisella ja nopealla ostoprosessilla, sen todennäköisemmin hänet saadaan sitoutettua käyttämään verkkokauppaa jatkossakin.

Sujuvasti toimivaan B2B-verkkokauppaan kannattaa satsata reippaasti niin aikaa kuin panoksiakin, sillä parhaimmillaan sen kautta saavutetaan konversioita ja pitkään kestäviä asiakassuhteita.

Poimi parhaat jutut kuluttajakaupoista

Pyörää ei tarvitse tämänkään aiheen tiimoilta keksiä uudelleen. Verkkokaupoissa on paljon lainalaisuuksia, jotka toimivat niin kuluttajaverkkokaupassa, kuin B2B-puolella. Käyttäjäkokemus, jonka perään usein kuulutan, pelaa merkittävässä roolissa molemmissa verkkokauppatyypeissä.

Luotettavuus, selkeys, selailun ja hakemisen helppous sekä kattavien tuotetietojen saatavuus ovat ihan yhtä tärkeitä käyttäjälle, oli kyseessä sitten yritysten välinen kaupanteko tai kuluttajien verkkokauppashoppailu. Käy ottamassa haltuun vinkkimme verkkokaupan käyttökokemuksen parantamiseksi!

Sitouta asiakkaasi personoidulla verkkokaupalla

48 % asiakkaista käyttää verkko-ostoksiinsa enemmän rahaa, kun verkkokauppa on personoitu. Lisäksi erityisesti B2B-puolella on totuttu tarjoamaan räätälöityjä ratkaisuja eri asiakkaille. Seuraava kysymys varmasti kuuluukin, että mites homma ratkaistaan sitten verkkokaupassa?

Hyvin personoidulla verkkokaupalla kohdataan asiakkaan vaatimukset sekä haasteet ja vastataan tarpeisiin siten, että asiakkaan ei tarvitse lähteä etsimään parempaa muualta. B2B-verkkokaupan toteutuksessa on mahdollista räätälöidä eri tuotenäkymä, hinnat ja toimitusvaihtoehdot tai -maksut eri asiakkuuksille.

Usein B2B-verkkokaupat rakennetaan siten, että hinnat ja ostomahdollisuus tarjotaan vasta kirjautuneille asiakkaille, mikä mahdollistaa sen, että kullekin asiakkaalle tai asiakasryhmälle voidaan tarjota juuri heille räätälöityjä ratkaisuja. Personoitu sisältö helpottaa asiakasta löytämään tarvitsemansa sekä mahdollistaa helpomman lisämyynnin esimerkiksi asiakasprofiilin perusteella suositelluilla tuotteilla antaen samalla eväät kestävän asiakassuhteen hoitoon.

Sujuvalla ostoprosessilla helpotat asiakkaasi arkea

Sinisen Härän Mikkoa siteeratakseni ”Verkkokaupassa asioinnin tulisi olla yhtä helppoa kuin kauramaidon hakeminen lähikaupasta pikakassan kautta”. Otetaanpa ihan esimerkkinä: kauramaito loppui ja lähdet hakemaan sitä lähimmästä kaupasta. Kaikki kaupat on suunniteltu suhteellisen samalla rakenteella, joten tiedät, miten kaupassa kuljet, nappaat kauramaidon kyytiin ja kävelet itsepalvelukassan kautta MobilePayta kortinlukijaan vilauttaen takaisin kahvikupposesi ääreen! Sulla on tarve, jonka saat nopeasti täytettyä. Myös B2B-verkkokauppa-asioinnin tulisi olla yhtä helppoa.

Verkkokaupan huolella ja loogisesti suunnitellun käyttöliittymän lisäksi on hyvä huomioida ominaisuuksissa myös se, että asiakkaalle kriittiset vakiotuotteet ovat helposti löydettävissä. Tähän onkin olemassa ihan loistavia ratkaisuja.

Jos kohderyhmääsi kuuluvien vakio-ostajien täytyy säännöllisin väliajoin tilata joitakin tiettyjä tuotteita verkkokaupastasi, kannattaa tästä ottaa täysi hyöty irti verkkokaupan oma tili -osiosta. Oman tilin kautta asiakas voi paitsi seurata tekemiään tilauksia, myös kopioida sen uudeksi tilaukseksi.

Jos tuotetilausta haluaa kerätä pikkuhiljaa tarpeen mukaan, voidaan käyttäjälle tarjota mahdollisuus kerätä toivelistaa, jonne asiakas voi klikata haluamiaan tuotteita ja lisätä ne sieltä ostoskoriin vaivattomasti. Kun asiakkaalta on edellytetty kirjautuminen verkkokauppaan oston tekemiseksi, ovat myös toimitusosoite- ja laskutustiedot valmiiksi mintissä, joten tilaus on sillä selvä.

B2B-verkkokaupan lyhyt oppimäärä

  1. Panosta B2B-verkkokaupassa käyttökokemukseen, kattaviin tuotetietoihin ja hakutoimintoihin
  2. Personoi sisältö asiakkuudelle sopivaksi: näytä juuri tälle asiakkaalle räätälöidyt tarjoukset, hinnanalennukset sekä täsmätuotteet.
  3. Tee ostoprosessista mahdollisimman helppo ja vaivaton

Onko yritykselläsi suunnitelmissa uuden verkkokaupan rakentaminen tai vanhan uudistaminen?

Ota yhteyttä meidän projektipäällikköön Mikkoon, niin jutellaan lisää!

Hakukone­optimointi osana verkkosivusto­projektia

Hakukoneoptimointi on kokonaisvaltaista markkinointia ja siihen liittyy paljon eri osa-alueita. Meillä Sinisellä Härällä näistä moni otetaan huomioon jo sivuston rakennusvaiheessa, mutta hakukoneoptimointia kannattaa tehdä myös kuukausittain parempien tulosten saavuttamiseksi. Vaikka hakukoneoptimointi saattaa kuulostaa tekniseltä ja haastavalta, on moni tässäkin artikkelissa listatuista asioista lopulta niin sanotusti ihan perusjuttuja.  

Voit lukea netistä hakukoneoptimointiin liittyvistä uusista kikoista tai Googlen algoritmimuutoksista, mutta anna kun kerron sinulle salaisuuden: parhaaseen lopputulokseen pääset tekemällä perusasiat oikein, perusteellisesti ja järjestelmällisesti!

1.   Sisällöntuotanto

Sisällöntuotanto on erittäin suuressa roolissa hakukoneoptimointia ja tämä pitää muistaa jokaista verkkosivustoprojektia toteuttaessa. Meillä Sinisellä Härällä lähtökohta on se, että asiakas toimittaa sivuston sisällön – muodossa tai toisessa. Asiakas on kuitenkin se, jolla on eniten tietämystä ja ammattitaitoa omista palveluistaan. Sisältö voidaan toimittaa esimerkiksi haastattelun kautta, jolloin asiakkaan ei tarvitse itse kirjoittaa sisältöä.

Meidän roolimme sisällöntuotannossa sivustouudistuksen yhteydessä on ohjeistaa asiakasta oikeaan suuntaan. Tätä varten olemme kehittäneet omia prosessejamme, jotta saamme asiakkailta mahdollisimman hyvää sisältöä, jota tarvitsee editoida tai optimoida mahdollisimman vähän.

Käytännössä siis käsittelemme ja optimoimme asiakkaan sisältöjä sopimuksen mukaisesti. Joissain tapauksissa sisällöt voidaan lisätä lähes sellaisenaan ja joissain projekteissa lähdetään liikkeelle kevyellä oikoluvulla.

Jos asiakkaan budjetti antaa periksi, sisällöt optimoidaan jo sivuston toteutusvaiheessa, jotta hakukonenäkyvyys maksimoidaan heti sivuston avauksesta lähtien. Tätä edeltävät tietysti avainsanatutkimus ja kilpailija-analyysi, joista saadaan erittäin tärkeää tietoa siitä, mitä avainsanoja sisällössä kannattaa käyttää.

2.  Sivuston nopeus

Vuosien saatossa sivuston nopeus on nostanut rooliaan myös hakukoneoptimoinnissa. Tähän on johtanut se, että netin käyttäjät odottavat sivustoilta parasta mahdollista suorituskykyä ja latausnopeuksia. Jos jokin ei toimi toivotusti, he äänestävät jaloillaan. Jos sivusto latautuu yli kolme sekuntia, jopa 53 % sivuston vierailuista jää kesken.

Käytännössä siis nopeammat sivustot saavat parempia sijoituksia hakukoneissa. Tämä on tietysti karkea yleistys ja on hyvä muistaa, että mikään yksittäinen asia, kuten nopeus, ei nosta tärkeimpiä sivujasi hakutulosten kärkeen. Sivuston nopeus ja sen optimointi on kuitenkin tärkeää, ja siksi pyrimme aina mahdollisimman nopeisiin sivustoihin niitä suunnitellessamme.

Käytännössä otamme huomioon sivuston nopeuden jo hosting-tasolla, kuten aiemmin kirjoitin. Webhotellimme ovat WordPressille optimoituja ja ne ovat ns. LiteSpeed-palvelimia, mikä mahdollistaa teknisten nopeuteen vaikuttavien työkalujen käytön sivustolla.

Sivuston nopeuteen vaikuttavat myös kuvien optimointi, teeman keveys, optimoitu koodi ja esimerkiksi scriptien, kuten analytiikkatyökalujen yhdistäminen tai lataaminen Google Tag Managerin kautta. Tälläkin kertaa yksittäinen asia ei tuo parempia sijoituksia. Kyse on suuremmasta kokonaisuudesta, jossa pitää ottaa huomioon monia tekijöitä.

3.  Kuvien optimointi

Kuvien optimointi on monesti suurin tekijä, joka hidastaa verkkosivustoja. Käytännössä pahin tilanne on se, että kuvat lisätään WordPressiin suoraan sellaisenaan niitä mitenkään käsittelemättä tai nimeämättä.

Kuvien tiedostokoon optimointi vaikuttaa suoraan sivujen latausaikoihin ja sitä kautta hakukonesijoituksiin. Kuvia saa optimoitua pienissä määrin manuaalisesti esimerkiksi Photoshopilla tai muulla vastaavalla kuvanmuokkaustyökalulla, mutta suurien määrien käsittelyyn vaaditaan jo enemmän automaatiota. WordPressiltä löytyy paljon niin maksullisia kuin ilmaisia lisäosia, joilla saa automaattisesti optimoitua sivustolle ladattavia kuvia.

Me Sinisellä Härällä optimoimme kaikki kuvat vähintään tiedostokoon puolesta, kun lisäämme niitä sivustolle. Käytämme tähän erilaisia työkaluja, jotka olemme testanneet ja todenneet hyviksi. Esimerkiksi Imagify on yksi nimi, jonka tässä uskaltaa mainita. Käytämme myös palvelintasolla integroidun LiteSpeed Cache -lisäosan automaattista kuvien optimointia. Mainittakoon, että jälkimmäinen lisäosa vaatii yhteensopivan hosting-ympäristön.

Muista myös nimetä kuvat hakukoneoptimointia varten. Hakukoneet lukevat myös kuvien nimiä ja jos ne ovat muotoa IMG_07846, ei kuvien nimet ainakaan nosta hakukonenäkyvyyttä. Optimaalisesti nimetyt kuvat löytyvät paremmin hakukoneista ja auttavat keräämään lisää kuukausittaisia kävijöitä.

4.  Mobiilioptimointi

Vuonna 2020 kaikkien sivustojen pitäisi oletusarvoisesti olla mobiilioptimoituja. Puhutaan jopa mobile first -suunnittelusta, mikä tarkoittaa sitä, että sivustot suunnitellaan ensisijaisesti toimimaan mobiililaitteilla. Tähän on johtanut se, että mobiilikäyttäjien osuus on kasvanut yli perinteisten desktop-käyttäjien.

Mobiilioptimointi vaikuttaa myös suoraan hakukonesijoituksiin, sillä Google antaa parempia sijoituksia mobiilioptimoiduille tai niin sanotuille responsiivisille sivustoille. Responsiivinen sivusto tarkoittaa sitä, että sivusto on suunniteltu tunnistamaan käytettävän laitteen näytön koko ja skaalautumaan jokaiselle eri kokoiselle näytölle niin, että sivustoa on mahdollisimman helppo käyttää.  

5.  Otsikkomerkinnät

Oikeanlaisten otsikkomerkintöjen pitäisi olla tänä päivänä itsestäänselvyys, mutta edelleen näkyy sivustoja, joissa tätä tärkeää hakukoneoptimointiin vaikuttavaa toimenpidettä on laiminlyöty.

Käytännössä sivun taustarakenteessa olevat otsikkomerkinnät, esimerkiksi <h1> ja <h2>, kertovat hakukoneille, mitkä tekstikohdat ovat sivun otsikoita. Näin hakukoneet tunnistavat, mitä aiheita eri tekstiosiot käsittelevät, mikä taas liittyy suoraan hakukonenäkyvyyteen.

Hyvissä verkkosivuotsikoissa on otettu huomioon myös avainsanojen sisällyttäminen niihin sekä otsikoiden muotoilu. Otsikkomerkintöjä käytetään sivuston muotoilussa, jolloin otsikot näyttävät aina visuaalisesti samalla tavalla. Tämä helpottaa sivuston päivitettävyyttä.

6.  URL-rakenne ja käyttöliittymä

URL-rakenne tarkoittaa sivujen osoiterakennetta. On tärkeää hakukoneiden sekä käyttäjien kannalta, että sivuston osoiterakenne on tehty ja suunniteltu järkevästi. Yksinkertaisimmillaan puhutaan siitä, onko sivu nimetty esimerkiksi /palvelu?id=29/ vai /palvelut/hakukoneoptimointi/. Mieti mitä rakenne ja sivujen osoitteet kertovat hakukoneille tai käyttäjälle?

Osoiterakenteen suunnittelun lisäksi verkkosivustoprojektiin kuuluu olennaisesti myös käyttöliittymän suunnittelu. Tällä tarkoitetaan sitä, että ratkaistaan, miten ja minne verkkosivukävijää ohjataan sivustolla. Periaatteessa käyttöliittymän suunnittelu on siis potentiaalisen asiakkaan ostoprosessin optimointia.

7.  Ristiin linkitys

Varmaan huomasitkin, että tämän artikkelin sisällössä on linkkejä muihin meidän kirjoittamiin artikkeleihin. Niiden tarkoitus on tarjota lukijalle lisää mielenkiintoista sisältöä tähän aiheeseen liittyen. On tutkittu, että mitä enemmän aikaa potentiaalinen asiakas viettää yrityksen sisällön kanssa, sen todennäköisemmin asiakas päätyy jossain vaiheessa ottamaan yhteyttä. 🙂

Ristiin linkitys on tärkeää hakukoneoptimoinnin näkökulmasta ja sillä kerrot hakukoneille oman sivustosi tärkeimmästä sisällöstä. Mitä enemmän sisäisiä linkkejä sivustollasi on yhdelle tietylle sivulle, sen tärkeämmässä roolissa se on hakukoneiden näkökulmasta. Esimerkiksi navigaatio löytyy jokaiselta sivustosi sivulta, eli linkität navigaatiossa mainituille sivuille jokaiselta sivustosi sivulta.

8.  Sivustokartta ja Search Console

Yleensä uudet sivut halutaan näkyville mahdollisimman nopeasti. Sivustokartta auttaa tässä. Se on käytännössä hakukoneita varten tehty tiedosto, jonka tehtävä on listata kaikki sivuston indeksoitavaksi haluttavat sivut yhteen listaan, jota hakukoneiden on helppo tulkita.

Sivustokartta kannattaa ladata esimerkiksi Googlen Search Consoleen (entinen verkkovastaavan työkalut). Search Consolessa on myös monia muita hyviä ominaisuuksia, joihin kannattaa tutustua. Mainittakoon, että sivustokartankaan lisäys ei aina välttämättä takaa sitä, että kaikki sivut indeksoidaan, mutta ainakin se auttaa ja nopeuttaa prosessia useimpien sivujen kohdalla. Voit myös pyytää hakukoneita indeksoimaan sivusi Search Consolen kautta.

9.  Teema, vähän lisäosia, koodin siisteys ja SSL

Hakukoneoptimointiin vaikuttaa myös moni muu tekijä. Google on ilmoittanut, että heidän hakutulossijoituksia määrittelevään algoritmiin vaikuttaa yli 200 yksittäistä tekijää. Tässäkin kohtaa, kun perusasiat on tehty hyvin, päästään jo pitkälle.

Me Sinisellä Härällä halutaan, että kaikki meidän tekemät sivustot näkyvät hakukoneissa mahdollisimman hyvin. Siksi myös nämä oletusarvoiset asiat, kuten kevyt ja hakukoneoptimoitu Sinisen Härän oma teema, pieni määrä lisäosia, sivuston koodin siisteys ja tiivistys sekä SSL-sertifikaatti, ovat osa jokaista sivustoprojektia.

Yhteenveto

Tämän blogin alussa se tiivistys jo tuli:

Voit lukea netistä hakukoneoptimointiin liittyvistä uusista kikoista tai Googlen algoritmimuutoksista, mutta anna kun kerron sinulle salaisuuden: parhaaseen lopputulokseen pääset tekemällä perusasiat oikein, perusteellisesti ja järjestelmällisesti!

Tietysti myös hyvä kumppani, joka ottaa sivustouudistuksessa myös hakukoneoptimoinnin huomioon, on avainasemassa menestyksekkäässä projektissa.

Ps. Joku SEO-konsultti tai asiasta enemmän tietävä ajattelee nyt, että ”aijai identtistä sisältöä”. Jos luit tänne asti, klikkasit yhtäkään linkkiä tai opit tästä jotain uutta, on tuplasisältö noihin verrattuna taas pieni yksityiskohta, jonka merkitys on tässä yhteydessä lähes merkityksetön. Lue uudestaan edellinen lause ja olet oikealla radalla. 🙂

Jos kiinnostuit omien sivujesi SEO-tilanteesta, tilaa ilmainen arvio sivustosi hakukoneoptimoinnista

Kuinka rakentuu visuaalisen ilmeen workshop

Visuaalisen ilmeen suunnittelu on suurimmilta osin brändityötä. Ilme pohjautuu aina brändin arvoille ja toiminnalle sekä sille, miltä visioimme brändin tuntuvan ja näyttävän kohderyhmille. Tämän myötä visuaalisen ilmeen suunnitteluprosessimme tarkoittaakin hieman asioiden syvempää kaivelua brändistä erilaisten tehtävien avulla.

Tehtävien määrä ja laajuus vaihtelee keissistä toiseen, mutta workshop rakentuu aina vähintään neljästä erilaisesta, eri aisteja hyödyntävistä tehtävistä.

Jos brändi olisi eläin, niin mikä eläin se olisi? Esimerkiksi ”kuningas” leijona tai karhu, itsenäinen kotka, lojaali koira jne.

Tämä tehtävä on hyvä jäänrikkoja workshopin alkuun. Keskustelu eläimistä tuntuu monesti alkuun hassulta ja vähän lapselliseltakin, mutta eläimiin liittyvistä keskusteluista on tullut poimittua mitä merkityksellisempiä timantteja. Kaikilla on mielikuvia ja merkityksiä eri eläimille, ja yhteisessä keskustelussa täältä löydetään hyviä vastaavuuksia brändin tavoittelemiin mielikuviin.

”20 second gut-test” – eli vapaasti suomennettuna 20 sekunnin ensifiilis

Tehtävä koostuu 10–20 erilaisesta sivustosta, joita jokaista katsotaan 20 sekunnin ajan. Sivustolle annetaan arvosana 1–5 sen perusteella, kuinka todennäköisesti haluttaisiin, että oma brändi näyttäisi tämän sivuston kaltaiselta. Vapaisiin kommentteihin on tietysti myös mahdollisuus.

Meillä tätä on testattu 10 ja 20 sivustolla, ja olemme itse kokeneet 20 eri sivustoa jo hieman puuduttavaksi. 10 sivustoon mahtuu kuitenkin monen monituista erilaista vaihtoehtoa. Tärkeintä on valita visuaalisesti sekä käyttökokemukseltaan mahdollisimman erilaisia sivustoja.

Moodboard, eli kollaasitaulut erilaisista tunnelmista

Kun workshopin aiheena on visuaalisuus, olisi tuhlausta käydä keskusteluja vain sanoilla, adjektiiveja käyttämällä. Kaikilla meillä voi nimittäin olla täysin eri mielikuva esimerkiksi raikkaasta tai hempeästä ulkoasusta.

Tämän takia rakennan workshopiin aina neljä erilaista moodboardia, joiden kuvittelen edustavan kyseisen asiakkaan brändin vaihtoehtoisia tyylisuuntia. Tässä käytän apuna rohkeasti omia ennakkoluulojani, ja perustan vaihtoehdot omille mielikuville, asiakkaan kanssa käydyille keskusteluille ja kilpailijoiden benchmarkkaukselle.

Esimerkkinä viimeisimpänä pitämäni workshopin neljä erilaista tyylisuuntaa: modernin minimalistinen, romanttinen rustiikki, rustiikki artesaani ja kotoisan lämmin.

Esimerkki workshopin moodboardista.
Esimerkki workshopin moodboardista.

Moodboardeja tarkastellaan ensin kaikessa hiljaisuudessa yksi taulu kerrallaan, ja jälleen pyydän asiakasta arvioimaan moodboardin arvosanalla 1–5: kuinka todennäköisesti oma brändi muistuttaa kyseistä moodboardia. Pyydän myös valitsemaan suosikkikuvan perusteluineen.

Tämän jälkeen yhteisillä keskusteluilla löydämme hyvin suuntaa sille miltä ilme potentiaalisesti voisi näyttää ja mitkä tyylit sekä kuvat ovat ehdottomia inhokkeja.

Etusivun uutiset 10 vuoden päästä

Ajatusleikki, jota itse rakastan! Tämä tehtävä on mielestäni kaikille yrityksille loistava tapa kirkastaa ja konkretisoida visioita ja unelmia.

Tehtävänä on siis kuvitella, että jos yritys olisi tekojensa tai palveluidensa vuoksi etusivun uutinen kymmenen vuoden päästä, niin mikä olisi uutisoinnin aihe? Mitä niin merkittävää, poikkeuksellista tai innovatiivista yritys on tehnyt, että siitä uutisoidaan lehden etusivulla? Lehti voi olla Helsingin Sanomat tai oman alan aikakauslehti, se ei ole merkityksellistä tehtävän kannalta.

Brändin persoonallisuus-spektri

Tämän tehtävän tarkoituksena on selventää adjektiiviparien avulla brändiä kuvaavia sanoja. Spektrille asetetaan sanapareja ja asiakkaan tulee tiimityöllä valita, mihin kohti brändi spektrillä sijoittuu.

Sanaparit eivät ole toistensa vastakohtia, minkä takia tämä tehtävä onkin niin kinkkinen – monesti kun haluttaisiin olla vähän kaikkea! Tässäkin tehtävässä tärkeintä on kuitenkin juuri se herännyt keskustelu aiheesta.

Oma spektrimme näyttää tällä hetkellä tältä, mutta pääsee kehityksen alle vielä tänä keväänä.

Kollaasitaulun rakennus

Edellisen tehtävän spektrin perusteella rakennetaan yhdessä kuvakollaasi/moodboard, johon kerätään sopivan oloisia kuvia brändiä kuvaamaan.

Asettelen asiakkaalle yllä olevan spektrin adjektiiveja vastaavia kuvia näytille, ja näistä asiakas valitsee yhden kuvan per ryhmä. Tässäkin tehtävässä monesti ne ”tämä ei ainakaan kuvaa meitä” -kuvat kertovat todella paljon siitä mitä ollaan ja mitä ei olla.

Lopuksi valitut kuvat kootaan kollaasiksi ja keskustellaan kuvista yhteisesti.

+ Ostajapersoonat

Usein pienten aloittelevien yrittäjien kanssa työskennellessämme käymme läpi vähintään pintapuolisesti ostajapersoonia ja rakennamme kaksi suuntaa antavaa ostajapersoonaa erilaisten kysymysten avulla.

Osassa tapauksista ostajapersoonat on jo aiemmassa brändin kehittämistyössä lyöty lukkoon, ja osassa tapauksia täydennämme ostajapersoonia tarvittaessa myöhemmin laajemmalla panostuksella.

Workshopissa on meillä aina mukana fasilitaattorin lisäksi kirjaa pitävä tyyppi, ja näiden muistiinpanojen perusteella visuaalinen suunnittelu pääsee vauhtiin. Lue täältä vinkkejä visuaaliseen työpakkiin ja täältä taustasyitä visuaalisen ilmeen suunnittelulle.

Näytä