Blogi

Blogi

Verkkosivujen sisällöntuotanto – näin onnistut projektissa

Verkkosivujen sisällöntuotanto – näin onnistut projektissa

Tästä aiheesta puhutaan Sinisen Härän toimistolla melkeinpä päivittäin – eikä suotta. Nettisivujen sisällön avulla yritys kertoo potentiaaliselle asiakkaalleen, mitä palveluita tai tuotteita tarjoaa ja kenelle. Hyvin optimoidun sisällön avulla yrityksen nettisivut myös löydetään Googlesta, eli tavoitetaan ne potentiaaliset asiakkaat. Kerrottakoon myös, että suurin osa viivästyneistä verkkosivuprojekteista johtuu juuri sisällöntuotannon ongelmista. Tässä blogitekstissä avaimet onnistumiseen verkkosivuprojektin tärkeimmässä osassa eli sisällöntuotannossa.

Aseta sisällölle selkeät tavoitteet

Verkkosivuprojektin alkuvaiheen tärkein asia on asettaa uudelle sivustolle selkeät tavoitteet. Halutaanko nostaa yrityksen näkyvyyttä? Halutaanko parantaa yrityksen visuaalista identiteettiä? Halutaanko saada lisää liidejä? Vai kaikki edellä mainituista?

Selkeät tavoitteet helpottavat myös sisällöntuotannon prosessia. Tavoitteet määrittävät, millaista tekstiä sivustolle tuotetaan ja miten kävijää ohjataan sivustolla.

Suunnittele rakenne huolella

Tavoitteiden asettamisen jälkeen ehdottomasti seuraava askel on verkkosivujen rakenteen suunnittelu, ja siihen kannattaa käyttää tarpeeksi aikaa. Vastaa esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: Mitä potentiaalinen asiakas yrityksen sivuilta hakee? Mitä hän haluaa löytää ensimmäisenä? Tai vaihtoehtoisesti mihin yritys haluaa asiakkaan ohjata?

Sinisen Härän kanssa verkkosivuprojektia tehdessäsi kustannuksiin sisältyy rakenteen suunnittelu. Tarjouksissa puhumme projektin vaiheesta termillä ”Sivuston käyttöliittymän suunnittelu ja toteutus”. Rakenteen suunnittelu aloitetaan projektin aloituspalaverissa pohtimalla asiakkaan kanssa yhdessä edellä mainittuja kysymyksiä. Lopputuotoksena vaiheesta asiakkaalle toimitetaan kirjallinen raportti, jossa suunniteltua rakennetta on avattu ja perusteltu. Asiakkaan kommenttien perusteella uuden sivuston lopullinen rakenne viilataan kuntoon ennen sisällöntuotannon aloittamista.

Aikatauluta ja jaa vastuuta

Seuraavaksi tee selkeä (ja realistinen!) aikataulu sisällön eri vaiheista ja jaa vastuu sisällöistä eri alueiden asiantuntijoille. Suosittelen, että sisällöntuotantoon varataan aikaa reilusti. Ja rehellisesti sanottuna, lisää tähän aikatauluun vielä vähän löysää. Sisällöntuotanto on verkkosivuprojektin tärkein vaihe, eikä sitä tule tehdä kiireessä. Aika usein kuvitellaan, että “kyllähän ne tekstit nopeasti saadaan tehtyä”, mutta todellisuus onkin toinen. Usein kuulemme asiakkailta myös kommentteja siitä, kuinka vaikeaa omasta tuotteesta tai palvelusta olikaan kirjoittaa – ymmärrettävästi, koska työskentelemme joka päivä niiden asioiden äärellä ja oman yrityksen tuottama arvo saattaakin muodostua jopa itsestäänselvyydeksi.

Mikäli sisällöntuotanto tuntuu edelleen haastavalta, voit kääntyä myös asiantuntijan puoleen. Me Sinisellä Härällä teemme verkkosivujen sisällöntuotantoa päivittäin, ja autamme mielellämme myös tässä projektin osassa.

Optimoi asiakkaille, älä hakukoneille

Särähtääkö otsikko korvaan? Eikö nimenomaan hakukoneoptimointi ja yrityksen näkyvyyden maksimointi ole syy verkkosivu-uudistukseen? Nimenomaan, näinhän se menee. Haluamme silti painottaa, että verkkosivujen sisällön laadun määrittää aina lopulta asiakas, ja asiakkaan toimet sivustolla.

Mitä haluamme sanoa on, että verkkosivujen sisältö ei saa olla pelkkää avainsanojen viljelemistä oikealla tavalla, vaan sisällön tulee oikeasti kiinnostaa asiakasta ja ohjata asiakasta eteenpäin sivustolla. Verkkosivujen sisällön tärkein tehtävähän on kuitenkin tuottaa yhteydenottoja, tilauksia verkkokaupassa tai hankkia laadukkaita liidejä yritykselle.

Syötä sisältö sivustolle siten, että se löydetään

Rakenne suunniteltu – check! Tekstisisältö valmiina – check! Ja ollaan (toivottavasti) vielä aikataulussakin. Enää pitää syöttää sisältö verkkosivuille. Sisällön syötössä tärkeää on esimerkiksi otsikoiden oikeaoppinen merkitseminen, linkkien lisääminen tekstiin sekä asiakkaan ohjaaminen eteenpäin call-to-action -tekstien avulla. Kun sisältö syötetään oikein sivustolle, saadaan hyvin tehdyn sisällön hyöty maksimoitua parantuneen hakukonenäkyvyyden ja entistä selkeämmän sivuston myötä.

Jos teet verkkosivuprojektia yhteistyössä Sinisen Härän kanssa, niin lähtökohtaisesti lisäämme sisällöt rakennusvaiheessa sivustolle asiakkaan puolesta. Näin pystymme takaamaan sen, että myös sisällön syöttö on tehty oikeaoppisesti. Projektin loppuvaiheessa tai sovitusti järjestämme asiakkaalle käyttökoulutuksia sivuston hallintaan ja sisällön syöttöön liittyen. Tämän lisäksi meiltä löytyy myös oma WordPress-ohjeistus, ja laajasti kustomoiduissa verkkosivuprojekteissa suosittelemme lisäksi asiakkaalle kustomoitua käyttöopasta verkkosivujen hallintaan.

Yhteenveto

Kuten kirjoituksessa monta kertaa mainitsinkin, on sisällöntuotanto verkkosivuprojektin tärkein vaihe. Kertaus on opintojen äiti, joten tässä vielä listauksena tärkeimmät opit onnistumiseen:

    • Aseta verkkosivu-uudistukselle selkeät tavoitteet
    • Suunnittele sivuston rakenne ajan kanssa – kysy tarvittaessa apua asiantuntijalta
    • Aseta sisällöntuotannolle realistinen aikataulu
    • Tuota sellaista sisältöä, joka saa asiakkaan kiinnostumaan tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta
    • Kiinnitä huomiota sisällön syöttöön

HÄRKÄVINKKI

Jos jokin asia sisällöntuotantoon tai verkkosivuprojektiin liittyen mietityttää, niin kysy asiasta vaikka verkkosivujemme chat-ikkunan kautta! Vastaamme ja autamme mielellämme. :)

Nyt voit kommentoida kirjautumatta erikseen, kokeile vaikka. ^^

Verkkosivujen sisällöntuotanto – näin onnistut projektissa

Tästä aiheesta puhutaan Sinisen Härän toimistolla melkeinpä päivittäin – eikä suotta. Nettisivujen sisällön avulla yritys kertoo potentiaaliselle asiakkaalleen, mitä palveluita tai tuotteita tarjoaa ja kenelle. Hyvin optimoidun sisällön avulla yrityksen nettisivut myös löydetään Googlesta, eli tavoitetaan ne potentiaaliset asiakkaat. Kerrottakoon myös, että suurin osa viivästyneistä verkkosivuprojekteista johtuu juuri sisällöntuotannon ongelmista. Tässä blogitekstissä avaimet onnistumiseen verkkosivuprojektin tärkeimmässä osassa eli sisällöntuotannossa.

Aseta sisällölle selkeät tavoitteet

Verkkosivuprojektin alkuvaiheen tärkein asia on asettaa uudelle sivustolle selkeät tavoitteet. Halutaanko nostaa yrityksen näkyvyyttä? Halutaanko parantaa yrityksen visuaalista identiteettiä? Halutaanko saada lisää liidejä? Vai kaikki edellä mainituista?

Selkeät tavoitteet helpottavat myös sisällöntuotannon prosessia. Tavoitteet määrittävät, millaista tekstiä sivustolle tuotetaan ja miten kävijää ohjataan sivustolla.

Suunnittele rakenne huolella

Tavoitteiden asettamisen jälkeen ehdottomasti seuraava askel on verkkosivujen rakenteen suunnittelu, ja siihen kannattaa käyttää tarpeeksi aikaa. Vastaa esimerkiksi seuraaviin kysymyksiin: Mitä potentiaalinen asiakas yrityksen sivuilta hakee? Mitä hän haluaa löytää ensimmäisenä? Tai vaihtoehtoisesti mihin yritys haluaa asiakkaan ohjata?

Sinisen Härän kanssa verkkosivuprojektia tehdessäsi kustannuksiin sisältyy rakenteen suunnittelu. Tarjouksissa puhumme projektin vaiheesta termillä ”Sivuston käyttöliittymän suunnittelu ja toteutus”. Rakenteen suunnittelu aloitetaan projektin aloituspalaverissa pohtimalla asiakkaan kanssa yhdessä edellä mainittuja kysymyksiä. Lopputuotoksena vaiheesta asiakkaalle toimitetaan kirjallinen raportti, jossa suunniteltua rakennetta on avattu ja perusteltu. Asiakkaan kommenttien perusteella uuden sivuston lopullinen rakenne viilataan kuntoon ennen sisällöntuotannon aloittamista.

Aikatauluta ja jaa vastuuta

Seuraavaksi tee selkeä (ja realistinen!) aikataulu sisällön eri vaiheista ja jaa vastuu sisällöistä eri alueiden asiantuntijoille. Suosittelen, että sisällöntuotantoon varataan aikaa reilusti. Ja rehellisesti sanottuna, lisää tähän aikatauluun vielä vähän löysää. Sisällöntuotanto on verkkosivuprojektin tärkein vaihe, eikä sitä tule tehdä kiireessä. Aika usein kuvitellaan, että “kyllähän ne tekstit nopeasti saadaan tehtyä”, mutta todellisuus onkin toinen. Usein kuulemme asiakkailta myös kommentteja siitä, kuinka vaikeaa omasta tuotteesta tai palvelusta olikaan kirjoittaa – ymmärrettävästi, koska työskentelemme joka päivä niiden asioiden äärellä ja oman yrityksen tuottama arvo saattaakin muodostua jopa itsestäänselvyydeksi.

Mikäli sisällöntuotanto tuntuu edelleen haastavalta, voit kääntyä myös asiantuntijan puoleen. Me Sinisellä Härällä teemme verkkosivujen sisällöntuotantoa päivittäin, ja autamme mielellämme myös tässä projektin osassa.

Optimoi asiakkaille, älä hakukoneille

Särähtääkö otsikko korvaan? Eikö nimenomaan hakukoneoptimointi ja yrityksen näkyvyyden maksimointi ole syy verkkosivu-uudistukseen? Nimenomaan, näinhän se menee. Haluamme silti painottaa, että verkkosivujen sisällön laadun määrittää aina lopulta asiakas, ja asiakkaan toimet sivustolla.

Mitä haluamme sanoa on, että verkkosivujen sisältö ei saa olla pelkkää avainsanojen viljelemistä oikealla tavalla, vaan sisällön tulee oikeasti kiinnostaa asiakasta ja ohjata asiakasta eteenpäin sivustolla. Verkkosivujen sisällön tärkein tehtävähän on kuitenkin tuottaa yhteydenottoja, tilauksia verkkokaupassa tai hankkia laadukkaita liidejä yritykselle.

Syötä sisältö sivustolle siten, että se löydetään

Rakenne suunniteltu – check! Tekstisisältö valmiina – check! Ja ollaan (toivottavasti) vielä aikataulussakin. Enää pitää syöttää sisältö verkkosivuille. Sisällön syötössä tärkeää on esimerkiksi otsikoiden oikeaoppinen merkitseminen, linkkien lisääminen tekstiin sekä asiakkaan ohjaaminen eteenpäin call-to-action -tekstien avulla. Kun sisältö syötetään oikein sivustolle, saadaan hyvin tehdyn sisällön hyöty maksimoitua parantuneen hakukonenäkyvyyden ja entistä selkeämmän sivuston myötä.

Jos teet verkkosivuprojektia yhteistyössä Sinisen Härän kanssa, niin lähtökohtaisesti lisäämme sisällöt rakennusvaiheessa sivustolle asiakkaan puolesta. Näin pystymme takaamaan sen, että myös sisällön syöttö on tehty oikeaoppisesti. Projektin loppuvaiheessa tai sovitusti järjestämme asiakkaalle käyttökoulutuksia sivuston hallintaan ja sisällön syöttöön liittyen. Tämän lisäksi meiltä löytyy myös oma WordPress-ohjeistus, ja laajasti kustomoiduissa verkkosivuprojekteissa suosittelemme lisäksi asiakkaalle kustomoitua käyttöopasta verkkosivujen hallintaan.

Yhteenveto

Kuten kirjoituksessa monta kertaa mainitsinkin, on sisällöntuotanto verkkosivuprojektin tärkein vaihe. Kertaus on opintojen äiti, joten tässä vielä listauksena tärkeimmät opit onnistumiseen:

    • Aseta verkkosivu-uudistukselle selkeät tavoitteet
    • Suunnittele sivuston rakenne ajan kanssa – kysy tarvittaessa apua asiantuntijalta
    • Aseta sisällöntuotannolle realistinen aikataulu
    • Tuota sellaista sisältöä, joka saa asiakkaan kiinnostumaan tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta
    • Kiinnitä huomiota sisällön syöttöön

HÄRKÄVINKKI

Jos jokin asia sisällöntuotantoon tai verkkosivuprojektiin liittyen mietityttää, niin kysy asiasta vaikka verkkosivujemme chat-ikkunan kautta! Vastaamme ja autamme mielellämme. :)

Nyt voit kommentoida kirjautumatta erikseen, kokeile vaikka. ^^