Blogi

Millainen on hyvä B2B-verkkokauppa?

Nyt jos koskaan verkkokaupat ovat nousseet merkittäväksi osaksi yritysten liiketoimintaa. Vallitseva koronapandemia on tuonut tullessaan haastavat ajat monelle yritykselle ja siirtänyt liiketoiminnan painopistettä entistä voimakkaammin verkkoon. Pelkkä poikkeustilanne ei yksistään ole kuitenkaan syy verkkokauppojen suosiolle. Digitalisaation myötä verkkokauppa on kasvanut jo hyvän tovin kuluttajapuolen lisäksi myös B2B-sektorilla. Huolella suunniteltu sekä visuaalisesti ja teknisesti toimiva B2B-verkkokauppa tehostaa liiketoiminnan prosesseja ja toimii tehokkaana myynnin kanavana.

Kylmää ja kasvotonta kauppaa vai timanttista palvelua? Miksi B2B-verkkokauppa kannattaa?

En tiedä tarvitseeko tätä edes sanoa, mutta todetaanpa nyt silti: faksien ja sähköpostiin naputettavien tarjouspyyntöjen tai sähköisten tilauslomakkeiden aika alkaa siintämään kovaa vauhtia ohi! B2B-verkkokaupan kautta prosessien automatisointi ja toimintojen integroiminen tehostavat liiketoimintaa sekä säästävät aikaa. Turhien manuaalisten työvaiheiden poistuminen tekee samalla yrityksestä myös asiakkaalle houkuttelevamman vaihtoehdon.

Parhaimmillaan B2B-verkkokauppa voi edelläkävijyyden myötä olla myös vahva kilpailuetu. Verkkokauppaa voisi B2B-sektorilla luonnehtia ennemminkin tilausjärjestelmäksi kuin verkkokaupaksi.

B2B-verkkokaupoissa ostajat ovat mitä todennäköisimmin myös kuluttajaverkkokauppojen asiakkaita. Niinpä heidän ostokäyttäytymisensä ohjautuu verkkoon luontevasti ja ostaminen koetaan mielekkääksi tehdä verkosta silloin, kun itselle sopii.

Vaikka usein verkkokauppa mielletään etenkin yrityspuolella kylmäksi ja kasvottomaksi kanavaksi, on se hyvin toteutettuna kaikkea muuta. Verkossa asiointi on paitsi helppoa, myös joustavaa ollessaan aikaan ja paikkaan sitomatonta.

Verkkokauppa vahvistaa asiakaskokemusta ja konversioiden lisäämistä tukien samalla yrityksen kilpailukyvyn säilyttämistä. Verkkokaupan saumattoman ostoprosessin, asiakaskohtaisten kustomointien sekä esimerkiksi chatbottien avulla asiakaskokemuksesta saadaan jouheva ja ehyt. Ostaisit varmaan itsekin uudestaan verkkokaupasta, jossa homma sujuu?

Mitä kannattaa huomioida?

Aivan kuten B2C-puolella, valtaosa B2B-ostajista suuntaa tiettyä tuotetta tarvitessaan Googleen. Kuluttaja-asiakkaista poiketen B2B-ostajat ovat pääsääntöisesti varusteltu oman alansa asiantuntemuksella ja heillä on jo valmiiksi selkeä käsitys, siitä mitä ovat ostamassa. Niinpä tuotekuvien ja spesifien tuotetietojen sekä videoiden, oppaiden ja muun tukimateriaalin saatavuuden merkitys korostuu B2B-verkkokaupassa.

Asiakaspalvelun saatavuuteen on syytä kiinnittää erityistä huomiota, sillä myös yrityspuolella ostaja odottaa usein kysymyksiinsä nopeaa reagointia ja asiantuntevaa vastausta. Mitä paremmin B2B-verkkokauppa vastaa ostajan tarpeita suoraviivaisella ja nopealla ostoprosessilla, sen todennäköisemmin hänet saadaan sitoutettua käyttämään verkkokauppaa jatkossakin.

Sujuvasti toimivaan B2B-verkkokauppaan kannattaa satsata reippaasti niin aikaa kuin panoksiakin, sillä parhaimmillaan sen kautta saavutetaan konversioita ja pitkään kestäviä asiakassuhteita.

Poimi parhaat jutut kuluttajakaupoista

Pyörää ei tarvitse tämänkään aiheen tiimoilta keksiä uudelleen. Verkkokaupoissa on paljon lainalaisuuksia, jotka toimivat niin kuluttajaverkkokaupassa, kuin B2B-puolella. Käyttäjäkokemus, jonka perään usein kuulutan, pelaa merkittävässä roolissa molemmissa verkkokauppatyypeissä.

Luotettavuus, selkeys, selailun ja hakemisen helppous sekä kattavien tuotetietojen saatavuus ovat ihan yhtä tärkeitä käyttäjälle, oli kyseessä sitten yritysten välinen kaupanteko tai kuluttajien verkkokauppashoppailu. Käy ottamassa haltuun vinkkimme verkkokaupan käyttökokemuksen parantamiseksi!

Sitouta asiakkaasi personoidulla verkkokaupalla

48 % asiakkaista käyttää verkko-ostoksiinsa enemmän rahaa, kun verkkokauppa on personoitu. Lisäksi erityisesti B2B-puolella on totuttu tarjoamaan räätälöityjä ratkaisuja eri asiakkaille. Seuraava kysymys varmasti kuuluukin, että mites homma ratkaistaan sitten verkkokaupassa?

Hyvin personoidulla verkkokaupalla kohdataan asiakkaan vaatimukset sekä haasteet ja vastataan tarpeisiin siten, että asiakkaan ei tarvitse lähteä etsimään parempaa muualta. B2B-verkkokaupan toteutuksessa on mahdollista räätälöidä eri tuotenäkymä, hinnat ja toimitusvaihtoehdot tai -maksut eri asiakkuuksille.

Usein B2B-verkkokaupat rakennetaan siten, että hinnat ja ostomahdollisuus tarjotaan vasta kirjautuneille asiakkaille, mikä mahdollistaa sen, että kullekin asiakkaalle tai asiakasryhmälle voidaan tarjota juuri heille räätälöityjä ratkaisuja. Personoitu sisältö helpottaa asiakasta löytämään tarvitsemansa sekä mahdollistaa helpomman lisämyynnin esimerkiksi asiakasprofiilin perusteella suositelluilla tuotteilla antaen samalla eväät kestävän asiakassuhteen hoitoon.

Sujuvalla ostoprosessilla helpotat asiakkaasi arkea

Sinisen Härän Mikkoa siteeratakseni ”Verkkokaupassa asioinnin tulisi olla yhtä helppoa kuin kauramaidon hakeminen lähikaupasta pikakassan kautta”. Otetaanpa ihan esimerkkinä: kauramaito loppui ja lähdet hakemaan sitä lähimmästä kaupasta. Kaikki kaupat on suunniteltu suhteellisen samalla rakenteella, joten tiedät, miten kaupassa kuljet, nappaat kauramaidon kyytiin ja kävelet itsepalvelukassan kautta MobilePayta kortinlukijaan vilauttaen takaisin kahvikupposesi ääreen! Sulla on tarve, jonka saat nopeasti täytettyä. Myös B2B-verkkokauppa-asioinnin tulisi olla yhtä helppoa.

Verkkokaupan huolella ja loogisesti suunnitellun käyttöliittymän lisäksi on hyvä huomioida ominaisuuksissa myös se, että asiakkaalle kriittiset vakiotuotteet ovat helposti löydettävissä. Tähän onkin olemassa ihan loistavia ratkaisuja.

Jos kohderyhmääsi kuuluvien vakio-ostajien täytyy säännöllisin väliajoin tilata joitakin tiettyjä tuotteita verkkokaupastasi, kannattaa tästä ottaa täysi hyöty irti verkkokaupan oma tili -osiosta. Oman tilin kautta asiakas voi paitsi seurata tekemiään tilauksia, myös kopioida sen uudeksi tilaukseksi.

Jos tuotetilausta haluaa kerätä pikkuhiljaa tarpeen mukaan, voidaan käyttäjälle tarjota mahdollisuus kerätä toivelistaa, jonne asiakas voi klikata haluamiaan tuotteita ja lisätä ne sieltä ostoskoriin vaivattomasti. Kun asiakkaalta on edellytetty kirjautuminen verkkokauppaan oston tekemiseksi, ovat myös toimitusosoite- ja laskutustiedot valmiiksi mintissä, joten tilaus on sillä selvä.

B2B-verkkokaupan lyhyt oppimäärä

  1. Panosta B2B-verkkokaupassa käyttökokemukseen, kattaviin tuotetietoihin ja hakutoimintoihin
  2. Personoi sisältö asiakkuudelle sopivaksi: näytä juuri tälle asiakkaalle räätälöidyt tarjoukset, hinnanalennukset sekä täsmätuotteet.
  3. Tee ostoprosessista mahdollisimman helppo ja vaivaton

Onko yritykselläsi suunnitelmissa uuden verkkokaupan rakentaminen tai vanhan uudistaminen?

Ota yhteyttä meidän projektipäällikköön Mikkoon, niin jutellaan lisää!

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Netta

Netta

Netta on Sinisen Härän WordPress Developer, joka vastaa verkkosivu- ja verkkokauppaprojektien teknisestä toteutuksesta. Vapaa-aikansa urheillessa ja koiran kanssa lenkkeillessä viettävä devaaja innostuu työssään uusista tekniikoista sekä haasteiden ratkaisemisesta. Netalle tärkeää saittien visuaalisuuden lisäksi on mutkitta toimiva käyttökokemus.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.

Moikka, lue myös meidän uusimmat artikkelit!