Blogi

Visuaalinen suunnittelu – miksi brändivärin valinta on tärkeä asia

Visuaalinen suunnittelu on kattotermi monenlaiselle suunnittelutyölle, mitä kuuluu suunnittelu- ja mainostoimistojen arkeen. Termillä voidaan tarkoittaa yksittäisten tuotteiden ulkoasun suunnittelua tai kokonaisten viestintäkonseptien ilmeiden suunnittelua. Juuri laajojen kokonaisuuksien takia emme puhu graafisesta suunnittelusta – visuaalinen suunnittelu sisältää muutakin kuin yksittäisiä painomateriaaleja tai tuotteita. Suunnittelun tavoitteena on kehittää yritykselle omaa tunnistettavaa identiteettiä ja persoonaa, sellaista joka heijastaa yrityksen toimintaa ja erottaa sen edukseen muista. Käytännössä visuaalisella suunnittelulla kuitenkin tarkoitetaan lähes kaiken yrityksestä ulospäin näkyvän suunnittelua.

Sinulla on viesti, jonka ulkonäön me suunnittelemme

Visuaalinen suunnittelu alkaa aina yrityksen ja brändin ytimestä. Ensimmäiseksi on tärkeää ymmärtää kohdeyritystä ja sen ydintä, koska visuaalisen ilmeen tärkein tehtävä on luoda ulkonäkö sille pääviestille ja niille arvoille, mille yritys on rakennettu ja minkä pohjalta se toimii. Ulkonäön tulee luoda mielikuvia katsojan ajatuksissa ja mielikuviin vaikutetaan kaikilla visuaalisen suunnittelun kulmakivillä. Yrityksen selkeimpänä kulmakivenä toimii logo. Muita kulmakiviä ovat muun muassa käytettävät brändivärit, typografia, spesiaalit elementit (kuten ikonit) sekä kuvamaailma.

Visuaalisten kulmakivien suunnittelu vaatii työkalujen hallitsemisen lisäksi osaamista mm. väriopista ja -psykologiasta, muotokielestä ja typografiasta. Esimerkiksi ennen brändivärien valintaa suunnittelija on tehnyt selvitystyötä värien vaikutuksesta kohderyhmässä, värien merkityksestä kyseisellä toimialalla ja värien soveltuvuudesta tarvittaviin ympäristöihin (printti, mobiilisovellukset, verkkosivut jne.). Kuvia valitessaan suunnittelija taas huomioi pienetkin yksityiskohdat – katseen suunnan tai kuvissa olevien henkilöiden lukumäärän. Pienillä yksityiskohdilla ja taustatiedolla vaikutetaan ilmeen kokonaisuuteen. Yksityiskohtia valitessa suunnittelija myös pitää langat käsissä kokonaisuuden suhteen, valinnat tehdään aina niin, että ne tukevat keskenään toisia, eikä ilme ole “all over the place”.

Brändin monet kosketuspinnat

Visuaaliseen suunnitteluun kuuluu keskeisesti se, että huomioidaan visuaalisen brändin muuntautumiskyky eri tarkoituksiin ja eri alustoille. Suunnittelija ottaa tarpeen vaatiessa huomioon niin bussipysäkin mainokset, käyntikortit kuin työpaidatkin. Tulokulma suunnitteluun voi vaihtua täysin riippuen siitä, että tapahtuuko pääasiallinen myynti verkkokaupassa vai liikkeessä. Visuaaliseen suunnitteluun kuuluu luonnollisesti myös ilmeen soveltaminen verkkosivuille. Verkkosivuilla visuaaliseen suunnitteluun tulee uusia ulottuvuuksia käytettävyyden tullessa mukaan prosessiin.

Miksi visuaalisella ilmeellä on niin paljon väliä?

Ihmisaivot on viritetty visuaalisuutta varten. Ihmisaivot prosessoivat kuvan jopa 13 millisekunnissa, ja on tutkittu, että 90 % aivoihin siirtyvästä tiedosta on visuaalisesta lähteestä. Visuaalisella suunnittelulla vaikutetaan tunteisiin, ja tunteilla vaikutetaan myyntiin. Visuaalisen suunnittelun avulla luotu visuaalinen ilme luo mielikuvia ja on brändin visuaalinen identiteetti. Mielikuvilla pyritään myynnin edistämiseen jarruttamisen sijaan, ja tässä ilmeellä on iso rooli.

 

Lataa ilmainen verkkosivujen ostajan opas




Onko teidän yrityksessänne verkkosivu-uudistus käsillä? Siinä tapauksessa, lataa ihmeessä ilmainen oppaamme. Opas on tehty auttamaan yrityksiä verkkosivujen ostamisessa, ja siinä käydään läpi kilpailutuksessa huomioon otettavia asioita aina tarjouspyynnön laatimisesta toteuttajien vertailuun.

Lataa ilmainen opas!

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Milla

Milla

Milla on visuaalisella silmällä varustettu digimainonnan moniosaaja. Tekstiili- ja kuvataidepohjalta ponnistanut Milla vastaa Sinisen Härän visuaalisesta suunnittelusta ja verkkosivustojen käytettävyyden ja ulkoasun suunnittelusta. Milla innostuu eniten toimivasta ja hyvännäköisestä designista sekä analyyttisesta päätöksenteosta.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.