Blogi

Mitä ovat rich snippets, jäsennelty tieto, schema ja mikrodata?

Perinteisesti hakukoneiden hakijalle näkyvä hakutulos sisältää metatietoihin laitetun otsikon ja kuvauksen sekä sivun URL-osoitteen. Rikastettu hakutulos eli rich snippet taas pitää sisällään näiden edellä mainittujen lisäksi ylimääräistä, hakutulosta täydentävää dataa, joka on sekä informaation että ulkonäön kannalta parempi kuin normaali hakutulos.

Tarkoituksena on tarjota haun tehneelle mahdollisimman kattava tietopaketti sekä parantaa orgaanisten klikkien määrää ja klikkiprosenttia.

Rich snippetin, scheman ja jäsennellyn tiedon ympärillä pyörivät sanat voisi tiivistää seuraaviin: informaatio, tieto, luotettavuus ja luottamus, uskottavuus, houkuttelevuus. Alempana avaan enemmän, mitä rich snippet, schema ja strukturoitu eli jäsennelty data ovat ja miten nämä äskettäin mainitsemani asiat liittyvät niihin ja miksi.

Jäsennelty tieto, schema ja mikrodata

Structured data eli jäsennelty data on standardoitu muoto sivua koskevien tietojen tarjoamiseksi ja sivun sisällön luokittelemiseksi.

Schema on datamallikoodi, joka auttaa hakukoneita ymmärtämään sivusi tai sivustosi sisältöä ja tuomaan sitä paremmin esille hakutuloksissa. Schema.org on suurten hakukoneiden, kuten Googlen, Microsoftin ja Yahoon, yhteinen projekti, jonne schema-merkinnät lisätään ja josta Googlen on helppo lukea ja ymmärtää sivuston sisältöä ja dataa.

Mikrodata taas on sivuston HTML-koodiin lisättävä yksi jäsennellyn datan muodoista tai merkintätavoista. Toinen merkintätavoista on JSON-LD, joka määrittää tiedot HTML-sivun Javascript-objektin avulla.

Rich snippetit eli rikastetut hakutulokset

Rich snippetit ovat ns. rikastettuja osia hakutuloksista. Rich snippetien avulla hakutulokseen saadaan huomattavasti enemmän informaatiota ja tietoa, mikä vaikuttaa hakutuloksen uskottavuuteen ja tietysti myös houkuttelevuuteen.

Informaatio ja tieto myös lisäävät hakutuloksen kokoa. Jos hakutulos näyttää hyvältä ja houkuttelevalta, klikataan sitä todennäköisemmin kuin hakutulosta, jossa on vähemmän informaatiota.

Hakutulokset ovat nykyään täynnä turhiakin hakutuloksia. Mitä enemmän tietoa potentiaaliselle asiakkaalle hakutulokseen tarjotaan, sitä enemmän se lisää hakutuloksen uskottavuutta.

Rikastetun hakutuloksen osioita ovat esimerkiksi:

  • Tuotetyyppi
  • Hinta
  • Kuva
  • Tuotearviot
  • Arvostelut
  • Tapahtumat
  • Usein kysytyt kysymykset -osio

Nämä ovat rikastettuja osia, joita voidaan lisätä hakutuloksiin. Niillä on suuri vaikutus siihen, klikkaako kävijä hakutulosta vai ei.

Jos henkilö miettii valintaa kahden hakutuloksen välillä, jossa toisessa haetun tuotteen hinta näkyy olevan alhaisempi kuin toisessa, hän todennäköisesti päätyy klikkaamaan halvempaa. Samoin, jos toisessa on sata arvostelua ja toisessa kaksi, valinta luultavasti osuu ensimmäiseen, tai jos tuotevertailussa näkee, että toinen on saanut 4,6 tähteä ja toinen 3,2, niin varmaan me kaikki tiedämme, kumman hän valitsee.

Ilman näitä rikastettuja osia kävijä todennäköisesti tekisi satunnaisen valinnan tai joutuisi käymään erikseen molemmilla sivuilla lukemassa ja vertailemassa niistä löytyviä tietoja keskenään.

Nämä ovat loistavia esimerkkejä siitä, kuinka pienillä lisäyksillä saadaan potentiaaliselle asiakkaalle hänen kaipaamaansa lisätietoa ostopäätöstään vahvistamaan. Rich snippeteillä vaikutetaan siis hakutuloksiin ja klikkauksiin sekä helpotetaan valintaa tulosten välillä.

Rikastetun hakutuloksen vaikutus hakukoneoptimointiin

Rich snippetit erottuvat ja näyttävät paremmilta kuin normaalit hakutulokset. Mutta paremman ulkonäkönsä lisäksi rikastetut hakutulokset tarjoavat käyttäjälle myös paljon enemmän informaatiota jo nopealla vilkaisulla – ilman, että kävijän täytyy hyppiä kahdella eri sivustolla tietoja vertailemassa.

Rikastettujen hakutulosten avulla kävijät todennäköisemmin klikkaavat hakutulostasi, jolloin kävijäliikenne sivustollesi paranee. Pitkällä tähtäimellä rikastukset siis vaikuttavat sivustosi ja sivusi sijoittumiseen hakutuloksissa, kun Google oppii, että kävijät klikkaavat mieluummin sinun hakutulostasi kuin kilpailijasi. Loistavaa hakukoneoptimointia siis!

Google arvottaa hakutuloksia tietysti myös sivun sisällön mukaan, ja jäsennellyn datan ja rich snippetien avulla sisältö paranee.

Rikastetut hakutulokset ja jäsennelty tieto eivät kuitenkaan ole hakutulosten sijoituksiin suoraan vaikuttavia tekijöitä. Ne auttavat Googlea ymmärtämään sisältöäsi ja sivuasi sekä antavat hakutulokselle tietoa, luotettavuutta, uskottavuutta ja houkuttelevuutta. Tämä taas väistämättä vaikuttaa siihen, mitä kävijät klikkaavat ja se vaikuttaa siihen, miten hakukoneissa sijoitutaan. Google ei myöskään takaa, että käyttämällä jäsenneltyä dataa rich snippetit aina näkyisivät hakutuloksissa.

Lyhyt yhteenveto:

  • Jäsennelty tieto eli structured data – standardoitu muoto sivua koskevien tietojen tarjoamiseksi ja sivun sisällön luokittelemiseksi
  • Schema – datamallikoodi, joka auttaa hakukoneita ymmärtämään sivusi tai sivustosi sisältöä ja tuomaan sitä paremmin esille hakutuloksissa
  • Schema.org – sivusto, jonne schema-merkinnät lisätään ja josta Googlen on helppo lukea ja ymmärtää sivuston sisältöä ja dataa
  • Rich snippets – hakutulosten rikastetut osat
  • Mikrodata – sivuston HTML-koodiin lisättävä yksi jäsennellyn datan muodoista tai merkintätavoista

Jos et ole vielä aloittanut Google-mainontaa, lue kuinka luot Google Ads -tilin ja mainoskampanjan!

Miten minä voin vaikuttaa työyhteisön etätyöilmapiiriin?

Onko etänä mahdollista olla läsnä? Miten pystymme kuuntelemaan ja osoittamaan toisillemme empatiaa Slackissa, Whatsappissa tai muussa kirjoitetussa keskustelussa?

Etätyöskentely on jälleen tapetilla ja saamme jatkuvasti uusia työvälineitä työskentelyn tehostamiseen ja kotona keskittymiseen. On työaikalaskureita, chatteja, sähköisiä muistikirjoja ja kalentereita.

Kaiken tehokkuuden ja keskittymisen keskellä meidän pitäisi myös pystyä kokemaan itsemme sekä työmme mielekkääksi ja merkitykselliseksi sekä pitämään positiivista fiilistä yllä – yksin. Sosiaalisen tuen vähentyminen onkin etätyön suurimpia haasteita

Sosiaalinen tuki on kullanarvoista etänä työskennellessä 

Äänensävyt ja tunneäly katoavat helposti kirjallisesti viestittäessä. Sosiaalisten kontaktien vähentyessä yksinäisyyden tunne kasvaa. Vaikka vertaistuki ja asioiden jakaminen on tärkeää, on muistettava, että toisella täytyy olla mahdollisuus ja oikeus olla ottamatta vastaan mieltäsi painavia taakkoja. Se, kuinka annamme apua ja neuvoja voi vaikuttaa siihen, miten toinen kokee käynnissä olevat tilanteet ja kuinka hän suhtautuu niihin.

Sosiaalinen tuki ei ole vain vertaistukea, vaan siihen sisältyy myös arvostusta, kiittämistä, luottamusta sekä selkeää ja avointa kommunikaatiota. Sosiaalinen tuki on tärkeä osa yksilön kehitystä ja jaksamista.

Hyvän sosiaalisen tuen avulla voimme mahdollisesti ennaltaehkäistä stressiä ja vahvistaa työntekijän ammatillista itsetuntoa. Sosiaalinen tuki nousee haasteeksi erityisesti esimiesten pöydällä, koska esimiehen pitäisi pystyä etänä luottamaan työntekijöidensä oman työn johtamiseen.

Etätyöstä huolimatta tai ehkä juuri siksi työntekijät tarvitsevat valmentamista, huomiota ja varmistusta siitä, että heitä tuetaan.

Välillä on hyvä pysähtyä miettimään, mitä meistä jokainen voi itse tehdä. Miten minä itse pystyn tukemaan työkavereita, nostamaan tiimihenkeä ja vähentämään väärinymmärryksiä?  

MIELI ry:n asiantuntijat ovat listanneet, kuinka on mahdollista vahvistaa työilmapiiriä työpaikalla. Listalla olevat asiat saattavat olla monille itsestäänselvyyksiä, mutta etenkin näin etätyöaikaan niitä on hyvä pysähtyä pohtimaan tarkemmin. Aloinkin miettimään, voisiko näitä neuvoja soveltaa myös etätöissä. Tässä siis omat ehdotukseni etätyöilmapiirin parantamiseen!

  1. Luo kotitoimistoon työpiste, jossa keskityt vain töiden tekemiseen 

Voisiko kotiin luoda myös yhden nurkan, missä pääsee irrottautumaan työasioista ja missä pystyisi pitämään esimerkiksi etäkahvihetkiä työkavereiden kanssa. Oma vinkkini etenkin näin pimeään vuodenaikaan on sytyttää kynttilä aina, kun pitää tauon. Näin pyrin välittämään aivoilleni tiedon, että hetki on erityinen ja minulla on lupa rentoutua.

  1. Ilmaise tukesi ja ajatuksesi myös kirjallisesti 

Etänä on välillä helpompi seurata keskusteluja kuin osallistua aktiivisesti. Moni kuitenkin kaipaa vahvistuksia ajatuksilleen. Koska pään nyökyttäminen tai hymy eivät aina näy, muista ilmaista ajatuksesi ja tukesi kirjallisesti.

  1. Ole luottamuksen arvoinen myös työkaverille 

Kirjoitetut viestit jäävät chat-ikkunoihin elämään. Muistathan, että sinulle kirjoitetut viestit eivät välttämättä ole tarkoitettu kaikille jaettavaksi. Hyvä on muistaa pitää huolta omasta kielenkäytöstään työpaikalla myös kirjallisesti.   

  1. Ymmärretäänkö sinua usein väärin? 

On hyvä pysähtyä miettimään, annatko toiselle enemmän voimavaroja vai oletko useammin itse purkajan roolissa. Kirjallisessa viestinnässä olemme ilmaisussamme toisen tulkinnan varassa. Millaiselta viestini voi vaikuttaa, jos käytän paljon lyhenteitä, huutomerkkejä tai Caps Lockia? Myös emojit ovat katsojalle tulkinnan varaisia ja kaikki eivät ymmärrä niitä samalla tavalla kuin itse.

  1. Tunnetilat tarttuvat 

On fakta, että viime kädessä voimme vaikuttaa omaan tekemiseemme ja asenteeseemme. Jos voimme tartuttaa hyvän fiiliksen myös toiseen, olisiko se yrittämisen arvoinen asia?

  1. Jokainen tarvitsee kiitosta 

Työtehtävät saavat merkityksen, kun niiden tekijä tuntee itsensä onnistuneeksi ja on voinut kokea olleensa hyödyksi. Monet työtehtävät eivät näy kaikille tai ne ovat työyhteisössä itsestäänselvyyksiä. On siis tärkeää muistaa kiittää myös pienistä asioista.

  1. Luo parempaa työilmapiiriä omalla esimerkilläsi 

Jos toivot hyvää ja avointa kommunikaatiota, hyvää fiilistä ja luottamusta, muista toimia niin myös itse. Työilmapiirin luominen on ihan jokaisen yksilön vastuulla. 

  1. Välillä voi rikkoa rutiineja 

Lyhytkin yhteinen hetki saattaa antaa paljon lisävirtaa loppupäiväksi. On muistettava, että piristäminen ei ole vain yhden henkilön vastuulla, vaan jokainen voi yrittää keksiä jotain pientä yhteistä kivaa. Mikä sinusta piristäisi työn arkista aherrusta? 

  1. Jakakaa tietoa ja vinkkejä 

Jos saat tietoa, jonka uskot auttavan työkaveriasi, muista kertoa se hänelle. Joku toinen saattaa hiljaisesti painia samojen ongelmien kanssa. Luokaa myös kanavat, missä voitte jakaa kevyitä vinkkejä, uusia reseptejä ja piristäviä ajatuksia. 

  1. Kuunteletko ja oletko keskusteluissa aidosti läsnä?  

Jos olet luvannut antaa aikaasi ja kuunnella, kuuntele. Tietokoneen näytölle ponnahtelee jatkuvasti häiriötekijöitä erilaisten notifikaatioiden muodossa ja ne saavat ajatuksen keskeytymään ja karkaamaan muualle. Sulje tarvittaessa ylimääräiset ikkunat tai ilmoitukset, jos et pysty muuten keskittymään. 

Pienetkin asiat vaikuttavat ja jokainen meistä voi tehdä osansa etätyöilmapiirin kehittämiseksi.  

Kannattaako verkkokauppa suunnitella itse?

Verkkokaupan perustaminen on helpompaa kuin koskaan. Erilaisia verkkokauppa-alustoja ilmaantuu markkinoille jatkuvasti lisää, ja näiden alustojen avulla kuka tahansa kykenee pystyttämään omalle tuotteelleen verkkokaupan muutamissa tunneissa.

Vuonna 2020 ilmestyneessä kirjassaan Luomiskertomus (Kosmos), luova johtaja ja tietokirjailija Henri Hyppönen kuvaa viimeisen parin vuosikymmenen aikana toteutunutta tiedon, osaamisen ja palveluiden saatavuuden räjähdysmäisestä kasvusta syntynyttä megatrendiä ”luovuuden demokratiaksi”.

Ilmiötä pohtiessaan Hyppönen kuvaa hypoteettista tilannetta, jossa hän, täysi ummikko, haluaa rakentaa kuvitteellisen tennaribrändin ja myydä tuotteitaan verkossa. Ajatusleikkinsä sivutuotteena Hyppönen tulee osoittaneeksi kuinka helppoa verkkokaupan perustaminen pohjimmiltaan tänä päivänä on:

  1. Varaa domain
  2. Luo tunnukset verkkokauppa-alustaan
  3. Valitse kaupallesi valmis ”teema” (= layout, ulkoasu) ja luo tuotteet kauppaan

Muutamassa tunnissa kauppa on valmis ja tuotteesi on tarjolla globaalille neljän miljardin potentiaalisen asiakkaan joukolle.

Tästä herää kysymys, että mihin ihmeeseen tarvitaan ammattiosaamista tai varsinkaan ammattimaista mainostoimistoa verkkokaupan suunnitteluun tai toteuttamiseen?

Tässä blogitekstissä pureudun siihen, mitä perustavanlaatuisia haasteita kuluttajaverkkokauppaprojektin suunnitteluvaiheessa saatetaan kohdata, miten meillä Sinisellä Härällä lähestytään verkkokauppatoteutuksia ja miten laadukas käyttöliittymäsuunnittelu voi auttaa selviytymään kovenevasta kilpailusta voittajana.

1. Oletukset ovat vaarallisia – syvällinen asiakasymmärrys on menestyksekkään verkkokaupan perusta

Edellä kuvattu Hyppösen hypoteesi verkkokaupan perustamisen helppoudesta on kiistatta realistinen ja kaikkien saavutettavissa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että vartissa keksityn lenkkaribrändin verkkokaupan rakentaminen olisi järkevää. Yksikään lenkkaribrändi ei ole koskaan menestynyt määrittämällä kohderyhmäkseen ”kaikki maailman ihmiset”. Aivan kuten markkinointi vaatii aina kohdentamista ja resurssien fokusointia, menestyvän verkkokaupan rakentaminen ja operointi vaatii syvää asiakasymmärrystä.

Vaikka emme suoraan tarjoa palvelumuotoilun tai strategisen konsultoinnin palveluita, aloitamme verkkokauppaprojektit useimmiten asiakkaidemme kanssa liiketoiminnan perusasioita käsittelevistä kysymyksistä.

  • Mitä myydään?
  • Mitä arvoa tuotetaan?
  • Kenelle halutaan myydä?
  • Mitä loppuasiakas arvostaa?

Vastaukset tällaisiin kysymyksiin saattavat tuntua itsestäänselvyyksiltä, mutta usein ne jäävät päivittäisen arkitoiminnan jalkoihin. Pahimmassa tapauksessa asioita ei ole pohdittu hetkeen lainkaan, vaan on muodostettu kasa oletuksia omasta asiakaskunnasta, heidän tarpeistaan ja motiiveistaan.

Näiden oletusten haastaminen on liiketoiminnan kehittämisen osalta muutenkin kannattavaa, mutta onnistuneen verkkokauppatoteutuksen kannalta välttämätöntä. Vasta kun näihin kysymyksiin on saatu yksiselitteiset vastaukset, voidaan siirtyä käyttöliittymäsuunnittelun ensimmäiseen vaiheeseen.

Jos verkkokauppasi myy kaikkea kaikille, soita Mikolle.

2. Asiakasta ei ole varaa eksyttää – selkeä käyttäjäpolku on parasta asiakaspalvelua

Käyttäjäpolulla tarkoitetaan sitä matkaa, jonka tietty käyttäjä kulkee verkkokaupassa: mille sivulle hän laskeutuu, mitä hänelle näytetään, mihin häntä ohjataan, mitä tuotteita tai sisältöjä hänelle tarjotaan, miten hän pääsee ostamaan ja niin edelleen.

Pohjimmiltaan kyse on asiakaspalvelusta. Toisin kuin kivijalkakaupassa, verkkokaupassa asiakas harvoin ovesta sisään astuessaan haluaa esittää myyjälle kysymyksiä tai ilmoittaa ääneen mitä hän on tullut ostamaan.

Sen sijaan verkkokaupassa myyjän (tai pikemminkin verkkokaupan suunnittelijan) vastuulla on tuntea kauppaan saapuvan asiakkaan tarpeet niin hyvin, että loppuasiakkaalle on kauppaan saapuessaan täysin selvää mistä hän haluamansa tuotteen, palvelun tai muun etsimänsä sisällön löytää.

Laadukas käyttöliittymäsuunnittelu lähtee siitä, että tunnistetaan verkkokaupassa asioivat eri käyttäjäryhmät, tutustutaan heidän tarinoihinsa ja pohditaan kriittisesti, miten näitä käyttäjäryhmiä voidaan palvella mahdollisimman tehokkaasti. Sen mukaan, kuinka monta toisistaan riittävän erilaista käyttäjätyyppiä tai -tarinaa aloitusvaiheessa identifioidaan, rakennetaan käyttäjäpolkuja tarvittaessa useampia.

Lopputuotteena käyttäjäpolkujen laadukkaasta suunnittelusta on usein ”käyttäjäpolkukartat” (eng.: User Story Map),  joissa kuvataan visuaalisesti ja yksityiskohtaisesti, miten eri käyttäjäryhmien odotetaan kaupassa kulkevan ja miten kulkemista halutaan ohjata.

Loppuasiakkaan tarpeiden yksilöllinen huomioiminen on tapa palvella asiakasta mahdollisimman laadukkaasti, mutta myös kriittistä kaupan konversion (= kuinka moni potentiaalinen asiakas lopulta ostaa) kannalta. 

Jos et tiedä, mitä kävijät kaupassasi tekevät, soita Mikolle.

3. Tunteella on merkitystä – laadukkaan käyttäjäkokemuksen arvoa on vaikea mitata, mutta se on suurempi kuin kuvittelet

Kirkkaan asiakasymmärryksen muodostuttua ja käyttäjäpolkujen hahmotuttua siirrytään siihen työvaiheeseen, jota useimmiten tarkoitetaan, kun arkikielessä puhutaan UI-suunnittelusta.

Abstraktit mindmapit ja kaavamaiset käyttäjäpolkukartat alkavat tässä vaiheessa prosessia muotoutumaan konkreettisiksi elementeiksi suunnittelijan näytöllä. Tämä on se työvaihe, joka ohitetaan täysin, jos lähdetään toteuttamaan kauppaa valmisteemojen avulla.

Itse käyttöliittymän suunnittelutyön ensimmäinen osa on yleensä tilaajan näkökulmasta melko suoraviivaista ja selkeää, joskus jopa tylsää. Tässä vaiheessa keskitytään rakentamaan eritasoisia wireframe-malleja. Näiden lähtökohtaisesti harmaita laatikoita sisältävien mallien tarkoituksena on hahmottaa verkkokaupan sivujen, elementtien ja muiden sisältöjen sekä toiminnallisuuksien hierarkinen suhde toisiinsa ja varmistaa, että kaikki aiemmin tunnistetut käyttäjäpolut tulevat huomioiduiksi.

Verkkokaupan tilaajan näkökulmasta huomattavasti kiinnostavampaa onkin suunnittelutyön seuraava vaihe, jossa laatikkomaiset wireframet muutetaan visuaalisesti näyttäviksi layouteiksi. Tässä kohtaa kaupan brändi, visuaalinen ilme ja muu persoonallinen olemus alkavat vihdoin hahmottua.

Samalla kun suunnittelutyössä siirrytään wireframe-malleista layouteihin, käyttöliittymäsuunnittelun ja käyttökokemussuunnittelun raja-aita alkaa hämärtyä. Näiden termien ja konseptien eroavaisuuksia olemme avanneet blogissamme jo aiemmin.

Tärkeintä on ymmärtää, että kaikki tässäkin artikkelissa esitetyt kysymyksenasettelut ja työvaiheet tähtäävät tasan yhteen lopulliseen tavoitteeseen: mahdollisimman laadukkaaseen loppukäyttäjän kokemukseen. Sillä ei nimittäin ole juuri mitään merkitystä, vaikka aiemmassa työvaiheessa olisi onnistuttu upeasti määrittämään käyttäjäpolkuja tai sisältöjen hierarkisia suhteita – jos käyttäjäkokemus on heikko, ei kauppaa todennäköisesti synny.

Maailma on täynnä verkkokauppoja. Lähestulkoon mikä tahansa tuote on saatavilla muodossa tai toisessa esimerkiksi Amazonin, Alibaban tai Ebayn kaltaisista jättimäisistä kaupoista. Tästä johtuen voi karrikoidusti todeta, että ainut tapa kilpailla edellä mainittuja jättiläisiä vastaan on tarjota loppuasiakkaalle poikkeuksellisen loistavaa palvelua tai luoda asiakkaalle turvallinen ja luottavainen tunne-elämys myyjän brändimielikuvan kautta.

Toki loppuasiakas voi arvostaa esimerkiksi paikallisuutta, helppoa saatavuutta tai vaikkapa myyjän spesifiä asiantuntemusta, mutta lopulta kyse on aina luottamuksesta ja käyttäjän kokemuksesta – tunteeko asiakas olonsa riittävän luottavaiseksi tilataksensa tältä myyjältä ja tästä kaupasta?

Verkkokaupan tavoitteena on lähes poikkeuksetta tuottaa sitä kuuluisaa kauppaa, ja ammattimaisesti toteutetun käyttöliittymän ja käyttökokemuksen tehtävänä on poistaa loppuasiakkaan näkökulmasta niin monta ostamisen estettä kuin mahdollista.

Jos et ole varma, huokuuko kauppasi luotettavuutta, soita Mikolle.

Lopuksi 

Tässä blogikirjoituksessa on raapaistu korkeintaan verkkokaupan käyttöliittymien ja käyttäjäkokemusten suunnittelutyön pintaa. Todellisuudessa suunnittelu- ja toteutustyö vaatii kymmenien tai satojen toisistaan riippuvaisten pienten valintojen tekemistä. Meillä Sinisellä Härällä tätä työtä tehdään joka päivä suunnittelijoiden, koodaajien, projektipäälliköiden ja asiakkaiden kanssa tiiviissä yhteistyössä.

Jos mietit, että kannattakohan verkkokauppaprojektin suunnittelutyöhön sittenkään lähteä yksin, niin lataa Verkkosivujen ostajan opas. Olemme keränneet siihen valmiiksi vastauksia useimpiin aiheeseen liittyviin kysymyksiin. Tilanteen niin vaatiessa, soita Mikolle.

Miten yrityksen somestrategia rakennetaan?

Tänä päivänä somestrategia pitäisi olla osana jokaisen yrityksen markkinointistrategiaa. 

Kuitenkin valitettavan usein sosiaalisen median päivittäminen ei ole oikein kenenkään vastuulla, vaan ajatellaan, että se kuuluisa joku ehtii sitä hoitamaan omien hommiensa ohessa. Näinhän se ei ole. 
 

Tavoitteet somestrategiassa

Kaikki yrityksen toiminnot pohjautuvat liiketoiminnalle asetettuihin tavoitteisiin, joten miksi somestrategia perustuisi mihinkään muuhun? Somestrategian suunnittelu kannattaa siis aloittaa kysymyksestä ”Mitä haluamme somella saavuuttaa?”. 

Haluammeko saada myyntiä vs. haluammeko saada näkyvyyttä ovat aivan eri asioita ja voivat jopa vaatia täysin eri kanavansa. Tavoitteiden on hyvä olla selkeitä, mitattavia ja ihan oikeasti saavutettavissa olevia asioita.  

 


🐂 HÄRKÄVINKKI: Lue blogi Näin asetat markkinoinnin tavoitteet oikein >>


Kenelle 

Kohderyhmien määrittely kannattaa aloittaa ostajapersoona-analyysista. Kun ostajapersoonat on kirjoitettu auki, on helppo klikkailla mainosten kohdennuksista oikeat vaihtoehdot mukaan. Kun mainos tai julkaisu pystytään kohdentamaan riittävän tarkasti, ei eurojakaan valu hukkaan.   

Missä 

Kun kohderyhmä on tiedossa, on aika siirtyä miettimään käytettäviä kanavia. Somessa ei kannata touhuta jokaiselle jotakin -periaatteella, vaan miettiä tarkasti, mistä sen juuri itselle tärkeän yleisön löytää. 

Jos 16-vuotiaat pojat ovat kohderyhmääsi, on todennäköistä, että Facebook on väärä kanava sinulle. Jos taas tavoittelet viisikymppisiä isännöitsijöitä, tavoitat heidät suurella todennäköisyydellä juurikin Facebookista.  

Mitä 

On äärettömän tärkeää panostaa sosiaalisen median sisältöön. Millaiset kuvat saavat kohderyhmäsi pysähtymään? Toimivatko videot parhaiten? Minkälainen kieli puhuttelee kohderyhmääsi? Mikä on se sisältö, mitä he haluavat nähdä? Tässä kohtaa avuksi tulee sosiaalisen median sisältösuunnitelma. Se kertoo, mitä julkaistaan, missä julkaistaan, milloin julkaistaan ja toivottavasti myös, kuka julkaisee.

  


🐂 HÄRKÄVINKKI: Lue blogi Millainen on hyvä somemainos? >>


Kuka 

Niin, hyvä sosiaalisen median sisältö vaatii sen kuuluisan jonkun aikaa. Ei riitä, että yrityksellä on tilit somessa, vaan hyvä sisältö ja aktiivisen sellaisen julkaiseminen on erittäin tärkeää. Seuraajien kanssa on oltava vuorovaikutuksessa ja julkaistava heitä kiinnostavaa sisältöä tarpeeksi usein. Yrityksen on hyvä nimetä yksi henkilö tai tiimi, jolla on päävastuu somesta.  

Kyllähän sinäkin sen tiedät – jos joku asia on kaikkien vastuulla, se ei ole kenenkään vastuulla.  
 

Nyt, kun somestrategia on laadittu, on aika ottaa järeämmät keinot käyttöön. Lue seuraavaksi, miksi somemarkkinointi on niin tehokasta.   

Miksi somemarkkinointi on niin tehokasta?

Some on osoittautunut erittäin toimivaksi mainospaikaksi yrityksille ja yhteisöille, oli tavoitteena brändin tunnettuuden levittäminen, asiakasuskollisuuden kasvattaminen tai verkkosivuliikenteen tai verkkokauppaostojen lisääminen.

Syynä tähän ei ole vain somealustojen täysin omaa luokkaansa oleva kattavuus, vaan myös somekanavien generoima valtava verkkosivuliikenteen ja myynnin määrä.

Uudelleenmarkkinoinnilla tavoitat potentiaalisimmat ostajat

Some tarjoaa verkkokauppiaille sekä muille toimijoille paljon erilaisia mahdollisuuksia, joista uudelleenmarkkinointi on yksi tehokkaimmista myynnin välineistä. Verkkosivuille liitetyn seurantatyökalun avulla somemainoksia voidaan näyttää lämpimälle yleisölle eli mainostettavasta asiasta jo valmiiksi kiinnostuneille.

Uudelleenmarkkinointi tarkoittaa sitä, että mainoksia näytetään henkilöille, jotka ovat vierailleet kyseisen yrityksen tai vielä tarkemmin kyseisen tuotteen tai palvelun verkkosivuilla.

Mainoksia voidaan kohdentaa myös muun käyttäytymisen mukaan, esimerkiksi postaamalla somekanavaan videon ja kohdentamalla siihen liittyvän linkkimainoksen näyttämisen kaikille kyseisen videon katsojille.

Some on tehokas kanava niin myyntiin kuin markkinointiin

Vuonna 2018 olin Santa Monicassa järjestetyssä Social Media Week -konferenssissa, josta mieleeni jäi erityisesti se, että somesta ostetaan yhden kosketuksen taktiikalla tuotteita tai palveluita, jos niiden hinta on alle 50 euroa (tai siis dollaria, mutta sama pätee euroissa).

Alle 50 euroa maksavia tuotteita ja palveluita voi siis mainostaa hyvinkin taktisesti ja ohjata mainoksista suoraan tuotteen tai palvelun ostosivulle. Tätä hinnakkaampiin hankintoihin asiakas kaipaa hieman enemmän lämmittelyä, ja kuinka ollakaan, sekin onnistuu somessa.

Oli yrityksesi ostoprosessi kuvattu sitten suppilona tai vauhtipyöränä, potentiaalisen asiakkaan lämmittäminen ja tarpeen herättäminen on osa prosessia.

Lämpöä on hyvä herätellä esimerkiksi myytävään tuotteeseen tai palveluun liittyvillä blogeilla, podcasteilla, ladattavilla oppailla tai muilla potentiaalisia asiakkaita kiinnostavilla sisällöillä.

Ladattavat sisällöt ovat siinä mielessä erinomaisia markkinointivälineitä, että niistä yritys saa arvokkaan liidin, kun latausta varten henkilön on jätettävä omat yhteystietonsa.

Siitä ei kuitenkaan ole mitään iloa, että näitä kiinnostavia sisältöjä tehdään, jos niitä ei markkinoida. Loistavakin sisältö on arvotonta, jos kukaan ei sitä löydä.

Sisältöjen markkinointiin sosiaalinen media on mitä voimakkain välinen. Kun potentiaalinen asiakas näkee somesyötteessään kuvia, videoita tai tekstiä häntä kiinnostavista aiheista, rivakasti sivua vierittävä peukalo pysähtyy kuin seinään – kunhan sisältö sekä mainos ovat tarpeeksi kiinnostavia ja huomiota herättäviä.

Verkko-ostokset kovassa kasvussa koronakeväänä

Yhä useammat tekevät ostoksiaan verkossa. Paytrailin tekemän tutkimuksen mukaan koronakevät on kiihdyttänyt suomalaisten verkkokauppaostoja entisestään.

”Jopa 50 % vastaajista on lisännyt verkko-ostojaan poikkeustilan aikana ja suurin osa heistä aikoo jatkaa ostamista verkossa.”

Etenkin syrjäisempien seutujen asukkaita verkkokauppojen uudet mahdollisuudet kiinnostavat kovasti. Jopa 81 % maaseudulla asuvista sanoi aikovansa jatkaa verkkokauppaostoksia myös poikkeustilan jälkeen – eikä ihme. Jos asiakas ei pääse kauppiaan luo, kannattaa kauppiaan mennä asiakkaan luo.

Yleensä sanotaan, että suomalainen on valmis maksamaan satasen siitä, ettei naapuri saa viittäkymppiä. Mutta vuoden 2020 kevään jälkeen tuon sanonnan voi heittää roskakoriin.

Vastaajista jopa 60 % haluaa tukea ja auttaa kotimaisia yrittäjiä sekä pienyrittäjiä. Suomalaisten yrittäjien ahdinko on kuultu ja monet uskovat jatkossakin suosivansa kotimaisia tuotteita ostoksia suunnitellessaan.

On upeaa huomata, että verkkokauppa vetää. Mutta ne asiakkaat pitäisi varmaan jotenkin ohjata juuri sinne sinun verkkokauppaasi?

Somesta tavoitat juuri sen yleisön, minkä haluat

Vaikka asiakas tekisi oston kivijalkamyymälässä, on hän hyvin todennäköisesti poikennut ostopolullaan verkossa. Suosituksia, kokemuksia ja arvosteluita luetaan hanakasti niin yritysten sosiaalisen median kanavista kuin hakukoneista etsimällä.

Somekanavien algoritmit ovat salaisia ja niiden toiminta kehittyy jatkuvasti. Viime aikoina on kuitenkin huomattu, että orgaanisen somenäkyvyyden saavuttaminen on koko ajan haastavampaa. Vaikka yritykset julkaisisivat timanttista sisältöä, kanavat eivät näytä niitä enää samaan malliin kuin ennen.

Orgaanisesta näkyvyydestä tulee toki huolehtia, mutta ei ole mitään hätää, vaikkei sitä kautta saisi suuren suuria tuloksia. Kiitos algoritmien ja tekoälyn, haluttu kohdeyleisö pystytään tavoittamaan maksetulla mainonnalla hyvinkin tarkasti.

Some seuraa käyttäytymistäsi, mitä selaat, mitä luet, mitä katsot, mitä klikkaat, mistä tykkäät, ja mitä ympärilläsi olevat ihmiset tekevät.

Tämän seurantadatan perusteella somekanavien mainosalustat antavat täydet mahdollisuudet juuri tietyn kohdeyleisön (ikä, asuinpaikka, kiinnostuksen kohteet, elämäntilanne, perhesuhteet, työ…) määrittelemiseksi.

Kun teet maksullista somemainontaa, voit itse valita, kenelle mainoksesi näkyvät, milloin ne näkyvät ja mitä haluat maksaa mainosten reagoinneista, kuten klikeistä tai videoiden katselukerroista.

Kysy rohkeasti lisää, jos kaipaat apua somemarkkinoinnin aloittamiseen tai kehittämiseen!

Verkkosivuston vaatimusmäärittely on avain onnistuneeseen sivustoprojektiin

Oletko joskus törmännyt verkkosivuprojektissa tilanteeseen, jossa projektin edetessä alkaa yllättäen rönsyilemään toiveita ominaisuuksista, asioista ja osioista, joista ei projektin alussa ollut mitään puhetta? Me olemme.  

Usein taustalla tähän on se, ettei projektin alussa olla pystytty kartoittamaan riittävän hyvin asiakkaan tai sivuston loppukäyttäjän tarpeita. Toisin sanoen, verkkosivuston vaatimusmäärittely on saattanut jäädä projektin alkutaipaleilla vaillinaiseksi. Mitä vaatimusmäärittely sitten verkkosivustoprojektissa sisältää ja miksi siihen kannattaa panostaa?  

Miksi verkkosivuston vaatimusmäärittely tehdään?  

Laadukkaan verkkosivuston rakentaminen vaatii tarkkaa ja huolellista suunnittelua, jotta valmiilla sivustolla saavutetaan liiketoiminnan tavoitteet sekä luodaan lisäarvoa asiakkaille, mikä lisää asiakastyytyväisyyttä.  

Verkkosivuston vaatimusmäärittelyn avulla sivustoprojektille linjataan tavoitteet, tarkoitus, kohderyhmät sekä toiminnallisuudet. Eli määritellään, miksi verkkosivusto on olemassa, mitä sen pitäisi tehdä ja kuinka.   

Mitä vaatimusmäärittelyyn tulee sisällyttää? 

Meillä sivuston vaatimusmäärittely toteutetaan yhdessä asiakkaiden kanssa projektin kick-offissa. Vaatimusmäärittely on aina projektikohtainen, mutta sen runko on kutakuinkin jaettu seuraaviin vaiheisiin. 

1. Tarkoituksen määrittely: Miksi verkkosivusto on olemassa?

Sivustoprojektin alussa on hyvä pohtia, miksi sivusto on ylipäätään olemassa, mitä haasteita se ratkaisee ja minkälaisia odotuksia ja tavoitteita sivustolle asetetaan. Olivatpa tavoitteet myynnin kasvattaminen, palveluiden ja referenssien esittely tai työnantajakuvan parempi esilletuonti, on sivuston tarkoitus tärkeää linjata heti alkuun.  

Tavoitteet ja tarkoitus toimivat tärkeinä ohjenuorina niin sivuston käyttöliittymäsuunnittelussa kuin teknisessä toteutuksessa.  

2. Sivuston käyttäjien määrittely: Kenelle verkkosivusto on tarkoitettu? 

Verkkosivustot rakennetaan lähtökohtaisesti aina loppukäyttäjiä eli yrityksen asiakkaita varten. Sivuston käyttäjien määrittelyllä pyritään löytämään ja täyttämään asiakkaiden tarpeet. Käyttäjien määrittelyä voi lähestyä muun muassa ostajapersoonien tai käyttäjätarinoiden kautta.  

Me käytämme tähän pääsääntöisesti käyttäjätarinoita (user mapping)joilla määritellään kriteerit sille, mitä käyttäjän pitäisi pystyä tekemään verkkosivustolla. Esimerkiksi ravintolan verkkosivuilla asiakkaan tulisi pystyä löytämään ravintolan menu sekä tekemään pöytävaraus.  

Käyttäjätarinat helpottavat hahmottamaan sivustokävijöiden tarpeita ja siten tukemaan asiakaslähtöisen käyttöliittymän suunnittelua. Lisäksi käyttäjätarinoiden kriteerejä voidaan hyödyntää sivuston testausvaiheessa antamalla nämä samat tehtävät testiryhmän suoritettavaksi. Testiryhmän käyttäytymisen perusteella voidaan analysoida, kuinka hyvin kriteerit sivustolla täyttyvät. 

3. Verkkosivuston alustavan rakenteen määrittely 

Visuaalinen suunnittelijamme hahmottelee verkkosivuston lopullisen rakenteen käyttöliittymäsuunnittelun yhteydessä.  

Vaatimusmäärittelyvaiheessa rakennamme yhdessä asiakkaan kanssa alustavan sivustokartan, johon listataan verkkosivustolle tulevat sisältötyypit, sivut sekä taksonomiat, kuten kategoriat ja tagit. Rakennetta määriteltäessä voidaan myös hahmotella alustavaa sivustohierarkiaa sekä kuvailla tarvittaessa sivuille tulevaa sisältöjä muutamalla lauseella. 

4. Toiminnallisten vaatimusten määrittely 

Toiminnallisten vaatimusten määrittelyssä otetaan kantaan sivuston ominaisuuksiin, käytettävyyteen ja toimintoihin, eli määritellään, miten sivusto käytännössä toimii.  Tällaisia toimintoja voivat olla vaikkapa sivuston monikielinen toteutus, analytiikka- ja seurantatyökalut, hakutoiminnot tai suorituskykyvaatimukset. 

Toiminnallisia vaatimuksia määriteltäessä voidaan ottaa myös kantaa esimerkiksi yhteydenottolomakkeen pakollisiin kenttiin tai siihen, mihin käyttäjä ohjataan, kun hän on lähettänyt lomakkeen onnistuneesti.  

Myös mahdolliset integraatiot esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmän ja verkkokaupan välillä tai somesyötteen upottaminen sivustolle ovat olennainen osa toiminnallisten vaatimusten määrittelyä. 

5. Sivuston visuaalisuuden määrittely 

Visuaalisuuden määrittely riippuu pitkälti siitä, onko yrityksen visuaalinen ohjeisto jo valmiina vai luodaanko se sivustoprojektin yhteydessä.  

Visuaalisia elementtejä suunnitellessa voidaan määritellä esimerkiksi värit, fontit, animaatiot ja linkkien hover-efektit. Mikäli visuaalista ohjeistoa ei vielä ole olemassa, voidaan sellainen toteuttaa esimerkiksi Sinisen Härän visuaalisen ilmeen workshopissa.  

Huolellisella vaatimus­määrittelyllä onnistuneeseen loppu­tulokseen 

Mitä yksityiskohtaisemmin sivuston vaatimusmäärittelyn tekee, sitä paremmin välttyy projektin aikana tulevilta yllätyksiltä, joihin ei olla osattu suunnitteluvaiheessa varautua. Tällä vältetään niin projektin budjetin kuin aikataulun venähtäminen.  

Tohdin väittää, että huolella tehty vaatimusmäärittely vaikuttaa merkittävästi sivustoprojektin onnistumiseen, joten siihen kannattaa ehdottomasti käyttää aikaa ja huolellista ajatustyötä. 

Jos verkkosivuston uudistus on ajankohtaista, lue kuinka verkkosivuprojekti meillä etenee

Näin hyödynnät Advanced Custom Fields -lisäosaa WordPress-verkkosivuillasi

Julkaisimme alkuvuodesta artikkelin, jossa developerimme Netta kirjoitti parhaista verkkosivutoteutuksissa käyttämistämme WordPress-lisäosista. Listan kärkipaikalla komeilee Advanced Custom Fields eli ACF, jonka peruskäyttöön pureudun nyt tarkemmin.

Mikä on ACF ja miksi sitä kannattaa käyttää?

ACF:n perusperiaate on tehdä sivuston sisältöjen muokkaamisesta mahdollisimman vaivatonta. Olit sitten kokenut WordPressin taitaja tai verkkosivumaailman vasta-alkaja, Advanced Custom Fields on kätevä lisäosa jokaiselle käyttäjälle ja sivustolle.

Normaalisti WordPressin sivujen muokkausnäkymässä pystyy otsikon ja sisältötekstin lisäksi muokkaamaan ja lisäämään mahdollisia kategorioita, yhden artikkelikuvan ja Artikkelit-sisältötyypillä vielä otteen. ACF mahdollistaa kustomoitujen lisäkenttien tekemisen eli sivujen ja artikkeleiden muokkausnäkymään saadaan kyseisen lisäosan avulla luotua lisäpaikkoja esimerkiksi tekstille, kuville, videoille, valintakentille ja monelle muulle – jopa Google-kartalle.

Näitä lisäkenttäpaikkoja on mahdollista asettaa näkymään mille sivulle tai sisältötyypille tahansa. Kentät saa asetettua livesaitille visuaalisesti haluttuihin kohtiin sivuston rakennuksessa käytetyn muokkaimen tai PHP-koodin avulla.

ACF:n myötä sivuston sisältöjen lisäyksiä tai muutoksia ei tarvitse toteuttaa devaajan toimesta, vaan muokkauksia on mahdollista tehdä helposti WordPressin sivueditorissa. Käytämmekin kyseistä lisäosaa jokaisessa verkkosivuprojektissamme toteuttaaksemme dynaamisia, asiakkaan itse helposti muokattavia sivustoja.

Miten Advanced Custom Fieldsiä käytetään?

Kun Advanced Custom Fields on ladattu lisäosien kirjastosta käyttöön, löytyy se WordPressin ohjauspaneelista (käyttökielestä riippuen) nimellä Lisäkentät. Kenttiä lisätään ryhmittäin, jolloin koko kenttäryhmää on helpompi hallinnoida ja esimerkiksi samalle sivulle haluttujen kenttien sijainti voidaan määritellä suoraan ryhmälle.

Käytän esimerkkinä asiantuntijalausunto-osion rakentamista yksittäisen palvelun sivulle, joka on Custom Post Type UI -lisäosalla toteutettu oma artikkelityyppinsä. ACF ja CPT UI ovat keskenään yhteensopivia lisäosia, joita molempia käytämme yhdessä sivustojen rakennuksessa.

Koska melkein jokaiselle kenttätyypille on omat asetuksensa, käyn tällä kertaa ACF:n käyttöä läpi perustasolla vain esimerkkini kautta. Tarkemmat speksit kaikkiin eri asetuksiin löytyy lisäosan omasta, hyvin kattavasta dokumentaatiosta erikseen jokaisen kenttätyypin kohdalta. ACF Pro -version mukana saatavia kenttätyyppejä ja muita lisäominaisuuksia tarkastelen hieman tämän artikkelin lopussa.

Kenttäryhmä ja lisäkenttä

Kenttäryhmän lisäämisen pääsee aloittamaan klikkaamalla ”Lisää uusi” Lisäkentät-otsikon alta. Ryhmään lisätään uusi kenttä ”+ Lisää kenttä” -napista.

1.    Lisää kenttäryhmälle kuvaava otsikko

Otsikko näkyy mm. kenttäryhmien koontisivulla sekä sivueditorissa kyseisen ryhmän kenttien yläpuolella.

2.   Lisää yksittäisen kentän nimiö ja nimi

Kirjoita nimiöön kenttää hyvin kuvaava nimi, sillä nimiö näkyy kentän nimenä muokkausnäkymässä. Nimi-kohta täyttyy nimiön mukaan automaattisesti.

3.   Valitse sopiva kenttätyyppi

Kenttätyyppi on se, joka määrittää, millaisia lisäpaikkoja muokkausnäkymään halutaan tuoda. Kenttätyyppejä on yli 30, joten valinnanvaraa löytyy – riippuen toki lisäkentän käyttötarkoituksesta.

Asiantuntijalausunto-kentälle valitsin tyypiksi tekstialueen, sillä pelkkä tekstikenttä on vain yhden rivin korkuinen, kun taas tekstialue on suurempi, jolloin kenttään on helpompi kirjoittaa pidempää tekstiä. Tekstialueen muokkausnäkymän koon voi määrittää Rivit-valinnasta, joka on automaattisesti 8.

Asiantuntijan kuva -kentän tyyppi on luonnollisesti kuva. Kuvatyypille voi asettaa esimerkiksi kuvan koon minimi- ja maksimiarvot pikseleissä, jos halutaan rajata kuvan valinta tietyn kokoisiin. Myös sallittua tiedostotyyppiä voi rajoittaa asetuksissa, mutta tässä tapauksessa jätän kaikki asetukset niin kuin ne ovatkin.

Asiantuntijan nimen ja tittelin kohtiin kenttätyypeiksi riittää perusvalinnan tekstikentät, sillä lisättävät sisällöt ovat lyhyitä ja mahtuvat yhdelle riville.

Viimeiseen luomaani kenttään, asiantuntijan yhteystietoihin, valitsin tyypiksi wysiwyg-editorin, jotta asiakkaan on helppo lisätä puhelinnumeroon sekä sähköpostiosoitteeseen linkit html-koodia osaamatta. Periaatteessa kaikki loput tiedot asiantuntijan nimestä alkaen olisi voinut toteuttaa yhden wysiwyg-editorin sisään, mutta koska visuaalisesti näillä kohdilla on erilaiset muotoilut keskenään, on asiakkaan kannalta parempi lisätä nämä erillisinä kenttinä. Tällä tavalla kenttien muokattavuus ja ohjeistus sivueditorissa on myös selkeämpää.

4.   Lisää kentän ohjeet ja valitse pakollisuus

Ohjeet näkyvät ennen lisäkenttää sivun muokkausnäkymässä ja helpottavat sisältöjen lisäämistä ja muokkausta etenkin silloin, kun muokkaaja ei ole itse lisäkenttiä luonut.

Mikäli halutaan, että kyseistä kenttää ei voi olla täyttämättä, voi sen lisätä myös pakollisena, jolloin sivua ei voi julkaista ennen kuin kenttä on täytetty.

5.   Lisää mahdollinen oletusarvo

Osalle kenttätyypeistä on mahdollista asettaa oletusarvo, jolloin kyseiselle kentälle ei tarvitse lisätä editorissa sisältöä, ellei se poikkea oletuksesta. Oletusarvoon voi tarvittaessa myös lisätä esimerkiksi html-koodinpätkän, jolloin muokkaaja pystyy helposti kopioimaan tuon koodin toisiin kenttiin ja muokkaamaan siihen halutun sisällön.

6.   Lisää mahdolliset määritteet lisäkentälle

Upeasti suomennettu kääreen määritteet (engl. wrapper attributes) mahdollistaa esimerkiksi oman classin tai id:n lisäämisen kentälle. Samassa voi myös määrittää kentän koon sivun muokkausnäkymässä. Tätä kohtaa säätämällä saa useita lisäkenttiä editointivaiheessa vierekkäin, jottei jokainen kenttä vie kokonaisen rivin leveydeltä tilaa.

Kenttäryhmän sijainti

Kenttäryhmän näkyvyyttä eri sivujen tai sisältötyyppien muokkausnäkymissä voi määrittää useita eri sääntöjä käyttäen. Luomani Palvelun asiantuntija -kenttäryhmän määrittelin näkymään kaikissa Palvelu-artikkelityypeissä.

Kenttäryhmä on myös mahdollista asettaa näkymään tietyille sivuille tai esimerkiksi artikkeleille, joille on määritelty tietyt kategoriat. Mikäli kenttäryhmä halutaan näkymään useammalla sivulla tai artikkelityypillä, voi niitä lisätä klikkaamalla ”ja”-nappia ja luomalla jokaiselle oman säännön. On myös mahdollista laittaa kenttäryhmä näkymään kaikissa sisältöä lisättävissä paikoissa, mutta sulkea pois tietyt sivut tai artikkelityypit.

Kenttäryhmän asetukset

Lopuksi kenttäryhmää luodessa voidaan määrittää koko ryhmälle tiettyjä asetuksia, joita ei kuitenkaan perustilanteissa kovin paljoa tarvitse muokata.

Kenttäryhmän sijainti on hyvä määrittää tarpeen mukaan joko normaalin sisällön jälkeiseksi eli sivumuokkaimessa sisältöeditorin alle, korkealle eli heti otsikon jälkeiseksi ennen sisältöeditoria tai reunalle eli sivumuokkaimessa oikeaan sivuun.

Asetuksissa on mahdollista muokata myös ryhmän lisäkenttien nimiön ja ohjetekstin sijaintia suhteessa täytettävään kenttään.

Kuvaukseen voi halutessaan kirjoittaa koko kenttäryhmän kuvauksen. Sivun tai artikkelin muokkausnäkymästä voi myös piilottaa tiettyjä kohteita, joita ei editorissa koe tarvitsevansa.

Kun tarvittavat asetukset ja halutut lisäkentät on luotu kenttäryhmään ja ryhmä asetettu näkymään tarvittavilla sivuilla tai artikkelityypeillä, odottavat ne enää vain sisällön lisäämistä! Ylläolevassa kuvassa näkyy, miltä lisäkentät näyttävät sivun, tässä tapauksessa yksittäisen palvelun, muokkaimessa jo lisättyine sisältöineen. Allaolevassa kuvassa näkyy visuaalinen lopputulos sivustolla.

Ilmainen versio vai Pro?

Kuten useat muutkin lisäosat, myös Advanced Custom Fields on saatavilla Pro-versiona. Vaikka ilmaisella versiolla pötkii jo melko pitkälle ja saa luotua useita sisällön lisäystä ja muokkausta helpottavia lisäkenttiä, on Pro-versiossa lisänä sellaisia ominaisuuksia, joita ehdottomasti tarvitsemme. Käytämmekin siis ACF PRO:ta kaikissa verkkosivutoteutuksissamme.

ACF PRO sisältää useampia lisäkenttätyyppejä ja ominaisuuksia verkkosivujen rakennukseen, kuten kuvagallerian, toistettavat rivit ja kloonattavat kentät. Maksullinen versio mahdollistaa esimerkiksi niin sanottujen ACF Blocksien, kuin myös joustavan sisällön luomisen.

ACF Repeater Field

Pro-versiossa mukana tuleva kenttätyyppi Repeater Field on erittäin näppärä työkalu, ja se löytyy lisäosan valinnasta nimellä ”Toista rivejä”. Kun kentän tyypiksi valitaan tämä, pystyy kyseiselle kentälle lisäämään niin sanottuja alakenttiä, jotka toimivat samalla tavalla kuin normaalisti lisättävät kenttätyypit.

Repeater Fieldiä on hyvä käyttää sellaisen sisällön luomiseen, jossa tarvitaan samoja kenttätyyppejä useaan eri kohteeseen. Kun yksi ryhmä tarvittavia kenttätyyppejä on luotu, voi sivuston muokkaaja itse lisätä kyseisen sivun muokkaimessa lisää kohteita tarvitsemansa määrän. Esimerkissäni olen käyttänyt ominaisuutta esittämään faktoja yrityksestä.

Kyseiseen esimerkkimalliin en tarvinnut kuin yhden kenttätyypin, jota voi monistaa sivun muokkaimessa. Kyseessä on teksti-kenttä, jolle lisäsin oletusarvoksi html-koodin, jotta saan faktoille haluamani muotoilut.

Sivun muokkaimessa Repeater Field tulee näkyviin kuten ylläolevassa kuvassa. Uusi fakta lisätään klikkaamalla ”Lisää fakta” -painiketta, jolloin kenttä monistuu ja ohjeen mukaisesti html-koodin sisään kirjoitetaan halutut tiedot, tässä tapauksessa aina numero ja teksti.

Esimerkissäni muotoilin yhden Repeater Field -kenttätyypin ja asetin sille käyttämässämme sivuston rakentajassa paikan, monistuu kenttä visuaalisesti ylläolevan kuvan mukaisesti. Näin asiakas tai sivun muokkaaja voi halutessaan lisätä tai poistaa faktoja ilman, että hänen tarvitsee osata sen enempää koodia tai sivuston rakentajan käyttöä.



Pro-versio tai ei, Advanced Custom Fields on erittäin tärkeä, kätevä ja uskaltaisin jopa sanoa, että korvaamaton lisäosa ja työkalu verkkosivustoja rakennettaessa. Sen avulla saadaan luotua dynaamisia sivuja ja jokaisen käyttäjän itse helposti lisättävää sekä muokattavaa sisältöä.

Näin Sinisellä Härällä tehdään verkkosivuja

Tervetuloa! Tässä artikkelissa käyn läpi, kuinka normaali verkkosivuprojektimme kulkee. Hahmottamisen helpottamiseksi tehdään esimerkkiprojekti Asiakas Oy:lle.

Ennen projektin aloitusta Asiakas Oy on määrittänyt verkkosivu-uudistukselleen selkeän tavoitteen. Jos tavoitteiden asettaminen aiheuttaa harmaita hiuksia, niin apua löydät esimerkiksi meidän ilmaisesta Verkkosivujen ostajan oppaasta.

  • Asiakas Oy
  • Yrityksen yhteyshenkilönä toimii Maria
  • Projektin keskeisimpänä tavoitteena on myynnin lisääminen yrityksen uusien verkkosivujen avulla ja referenssien entistä parempi esilletuonti

Tarjousvaihe

”Kiitos yhteydenotostasi!”, soitan Marialle hänen jätettyään yhteydenottopyynnön Leadoon loistavan chatbotin kautta. Tästä etenemme hänen kanssaan tarkempaan briiffiin verkkosivu-uudistuksen tarpeista ja tavoitteista. Ensimmäisessä palaverissa luonnollisesti myös esittäydytään puolin ja toisin.

Briiffistä viisastuneena lähetän Marialle kirjallisen tarjouksen sähköpostitse. Olemme briiffissä sopineet tarjouksen läpikäyntipalaverin noin viikon päähän ensimmäisestä palaverista. Tarjouksen läpikäynnin tarkoituksena on syventää asiakkaan ymmärrystä tarjouksesta, tarjottavista palveluista ja niiden hyödyistä. Läpikäynnin jälkeen tarjousta mahdollisesti tarkennetaan syvemmän yhteisen ymmärryksen saavutettuamme.

Kaikki projektiin liittyvät palaverit ja työpajat on mahdollista järjestää myös etänä.

Kuluu reilu viikko ja katson kalenteristani, että Maria on luvannut palata tarjoukseen tänään. Ilokseni iltapäivällä saankin puhelinsoiton, jossa Maria innoissaan kertoo, että he lähtevät ilolla tekemään verkkosivu-uudistusta yhteistyössä meidän kanssamme. ”Tervetuloa Sinisen Härän asiakkaaksi!”

Projektin kick-off

Kick-offin tavoitteena on, että kaikilla palaveripöydässä istuneilla on päivän päätteeksi selkeä käsitys siitä, miksi projekti aloitetaan ja kuinka se etenee.

Aikataulut on saatu asetettua yhteen ja sopiva aika projektin startille on löytynyt. Istumme alas Vallilan uuden toimistomme neuvotteluhuoneeseen pöydän notkuessa aamupalaherkkuja (kyllä, tämä on lupaus!).

Projektin kick-offiin osallistuu meidän puoleltamme koko toteuttava tiimi eli allekirjoittanut projektipäällikön ominaisuudessa, verkkosivujen tekninen toteuttaja sekä visuaalinen suunnittelija. Asiakkaan puolelta osallistujamäärää ei ole rajoitettu.

Kick-offin tavoitteena on tutustua koko projektitiimin voimin, kerrata projektin kulku, pohtia syvällisemmin projektin tavoitteita ja aloittaa rakenteen suunnittelu.

Palaverissa käydään luonnollisesti läpi myös verkkosivujen visuaalisuutta, haluttuja toiminnallisuuksia sekä asetetaan vastuualueet ja aikataulut tiimin kesken.

Vanhan sivuston läpikäynti, avainsanatutkimus, mahdollinen brändi-ilmeen uudistus ja niin edelleen

Ennen kuin projekti lähtee vauhdilla etenemään, on hyvä pysähtyä pohtimaan projektia tukevia osioita. Vanhan sivuston läpikäynti auttaa ymmärtämään, mitkä osiot ovat yrityksen näkyvyyden säilyttämiselle tai parantamiselle elintärkeitä, mitkä osiot ovat toimineet ja mitkä eivät.

Avainsanatutkimus kertoo, millä hakutermeillä yrityksen tuotteita ja/tai palveluita haetaan, millainen kilpailu kyseisillä hakutermeillä on ja kuinka paljon niitä keskimääräisesti haetaan.

Usein verkkosivuprojektin yhteydessä on tarvetta myös brändi-ilmeen uudistukselle ja sen paikka prosessissa on ehdottomasti tässä kohtaa!

Verkkosivujen käyttöliittymän suunnittelu

Verkkosivujen käyttöliittymän suunnittelu on tarkkaa työtä. Käyttöliittymän suunnittelulla ratkaistaan, minne ja miten verkkosivukävijää ohjataan sivustolla.

Periaatteessa käyttöliittymän suunnittelu on potentiaalisen asiakkaan ostoprosessin optimointia.

Vaikka käyttöliittymän suunnittelu on suurelta osin ajatustyötä, saa Maria ja Asiakas Oy lopputuotteena meiltä konkreettiset wireframing- eli rautalankamallit sivustosta. Näiden rautalankamallien tarkoituksena on mallintaa Asiakas Oy:n asiakkaan ostoprosessia ilman, että heitä häiritään vielä visuaalisilla elementeillä ja väreillä.

Verkkosivujen layoutien suunnittelu

Jes, taustatyö on tehty! Nyt päästään itse asiaan. Verkkosivujen layoutien suunnittelussa nuo aiemmin mainitut wireframing-mallit herätetään eloon.

Mitä kuvia käytetään? Hyödynnetäänkö videoita tai animaatiota? Minkä värinen call to action -painike tuottaa laadukkaita liidejä Asiakas Oy:lle? Millainen mobiiliversio sivustosta mallinnetaan? Näihin kaikkiin kysymyksiin saadaan vastaus prosessin tässä vaiheessa.

Verkkosivujen tekninen toteutus

Prosessin tässä kohtaa sininen viestikapula vaihtaa omistajaa eli vastuu projektin etenemisestä siirtyy visuaaliselta suunnittelijalta verkkosivukehittäjälle.

Me toteutamme räätälöityjä WordPress-verkkosivutoteutuksia. Meillä se tarkoittaa sitä, että loppuasiakkaan näkymän eli sen, miltä sivusto ulkopuolisille näyttää, lisäksi myös meidän asiakkaamme näkymää räätälöidään. Haluamme sivuston muokkauksen olevan asiakkaallemme helppoa ja vaivatonta, eikä se vaadi mitään koodiosaamista.

Jos ihminen osaa käyttää Facebookia, hän osaa käyttää myös meidän toteuttamaamme WordPress-verkkosivua.

Ensimmäisen kerran esittelemme asiakkaalle toiminnallista sivustoa teknisen toteutuksen puolivälissä. Tässä kohtaa siksi, että toiminnallisuuksia ollaan saatu vietyä pitkälle, mutta kommenttien ja korjausehdotusten perusteella muokkauksia voidaan vielä tehdä saman budjetin sisällä.

Tekninen toteutus sisältää myös paljon teknistä ja sisällöllistä hakukoneoptimointia, joista voit lukea lisää alla olevista linkeistä.

Lue lisää hakukoneoptimoinnista:

Verkkosivujen viimeistely ja avaus

Loppusuora häämöttää! Nyt viimeistelemme sivuston Asiakas Oy:n kommenttien mukaisesti. Tämän jälkeen varmistamme, että sivusto toimii moitteetta kaikilla verkkoselaimilla (kyllä, myös Internet Explorerilla), eri kokoisilla näytöillä ja eri laitteilla. Projektista riippuen tässä vaiheessa on hyvä myös testata sivustoa testikäyttäjillä.

Kun kaikki on valmista, sovimme Marian kanssa päivämäärän sivuston avaukselle, jonka hoidamme avaimet käteen -periaatteella. Viimeistelyn yhteydessä asennamme myös tarvittavat seurantatyökalut verkkosivuille.

Tässä vielä visuaalinen prosessikaavio avaamaan koko prosessia:

Jos uusi verkkosivusto kiinnostaa, laita sähköpostia tai moikkaa LinkedInissä.

Ps. Tämän jälkeen luonnollisesti hihat todella kääritään. Verkkosivu-uudistuksen jälkeen alkaa laadukas sisällöntuotanto, kohdennettujen kävijöiden ohjaus verkkosivuille ja sivuston jatkuva kehitys. Mutta se on eri tarina se… 😏

Lataa ilmainen verkkosivujen ostajan opas




Onko teidän yrityksessänne verkkosivu-uudistus käsillä? Siinä tapauksessa lataa ihmeessä ilmainen oppaamme. Opas on tehty auttamaan yrityksiä verkkosivujen ostamisessa ja siinä käydään läpi kilpailutuksessa huomioon otettavia asioita aina tarjouspyynnön laatimisesta toteuttajien vertailuun.

Lataa ilmainen opas!

Näytä