Blogi

Miksi digimarkkinointi on niin tehokasta?

Digimarkkinointi on yksi niistä asioista, joista toimistollamme innostutaan päivä toisensa jälkeen, se mikä meitä yhdistää ja se, minkä takia me olemme Sininen Härkä. Kun istumme alas miettimään, mistä voisimme tavoittaa asiakkaan kohderyhmän parhaiten, palaamme jatkuvasti samoihin alustoihin. Google, YouTube, Facebook, Instagram, LinkedIn, verkkolehdet tai sähköposti. Lista on pitkä, mutta kanavat ovat digitaalisia.

Digimarkkinointi on kiistatta yksi tämän päivän tehokkaimmista markkinoinnin kanavista, ja mahdollisuudet sen ympärillä kehittyvät jatkuvasti – siksi se on vuosi toisensa jälkeen aina niin mielenkiintoista. Saan jatkuvasti yhteydenottoja myyjiltä erilaisista digimarkkinoinnin toimistoista, jotka ovat kehittäneet taas uuden työkalun, jolla voi esimerkiksi tavoittaa uuden kohderyhmän, tehdä parempaa kohdennettua mainontaa tai mitata dataa tarkemmin.

Onneksi nykyään yritykset ymmärtävät, että myyntiä saavuttaakseen pitää panostaa myös markkinointiin ja markkinoinnin tavoite on lähes aina sama: liiketoiminnan kasvattaminen. Moni yritys on kuitenkin jossain vaiheessa elinkaartaan siinä tilanteessa, että myyntiä pitäisi saada lisää, mutta markkinointiin ei jostain syystä joko voida tai haluta laittaa budjettia. Oikein tehtynä digitaalinen markkinointi mahdollistaa myös maksuttoman näkyvyyden ja liikenteen hankkimisen, ja voitkin lukea aiheesta lisää blogista 8 vinkkiä maksuttoman näkyvyyden parantamiseen Googlessa.

Me Sinisellä Härällä haluamme tarjota kokonaisvaltaista, kustannustehokasta ja tuloksellista digitaalista markkinointia, johon kuuluu valikoima erilaisia digitaalisen markkinoinnin kanavia, jotka tukevat toisiaan. Kanavat valitaan aina asiakaskohtaisesti, tarkoituksena saada lisättyä myyntiä mahdollisimman paljon käytössä olevalla budjetilla. Olemme tosin usein huomanneet, että kun hyviä tuloksia saadaan, myös budjetti kasvaa, jotta voidaan myydä entistä enemmän.

Mitä digimarkkinointi on ja mitä se sisältää?

Digimarkkinointi ja ylipäätään kohdennettu mainonta pitävät sisällään laaja-alaisen kattauksen tarkasti kohdennettavia ja mitattavia kanavia, jotka tekevät siitä kattavan ja tehokkaan kokonaisuuden. Me Sinisellä Härällä tarjoamme kaikille markkinoinnin asiakkaillemme lähtökohtaisesti monikanavaista digimarkkinointia. Tällä tarkoitetaan sitä, että emme yleensä luota vain yhteen kanavaan myynnin kasvattamisessa, vaan rakennamme useamman kanavan kokonaisuuden, joka palvelee parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaan kanssa yhdessä asetettujen tavoitteiden saavuttamista – yleensä myynnin kasvattamista.

Itse miellän digimarkkinoinnin sisältävän myös verkkosivuston ja -kaupan, sillä ne ovat monella yrityksellä se kaikista tärkein myynnin työkalu. Hyvin toteutettu sivusto tai kauppa markkinoi myös itse itseään ja tarjoaa asiakkaalle yhtä hyvää, jos ei parempaa asiakaspalvelua kuin mitä hän saisi liikkeessä vieraillessaan.

Kun olet tekemässä digimarkkinointia, muista, että tulet todennäköisesti ohjaamaan paljon liikennettä yrityksen verkkosivuille. Jos ne eivät ole kunnossa, et myöskään tule saamaan parasta mahdollista tulosta irti digimarkkinoinnista. En mene tähän kuitenkaan tarkemmin, vaikka tekisi mieli kirjottaa vielä pari sanaa lisää. Lue mieluummin, miten Sinisellä Härällä tehdään verkkosivuja.

Kirjoitan jossain vaiheessa nykyisten palvelukuvausten lisäksi tarkemmin Sinisen Härän palveluntarjonnasta digitaalisen markkinoinnin osalta, mutta lyhyet hieman tarkemmat kuvaukset löydät alla olevien linkkien takaa:

Mistä tietää, mikä kanava soveltuu parhaiten tietylle kohderyhmälle?

Erilaiset tuotteet ja palvelut vaativat erilaiset kanavat mainostamiseen. Karkeasti jaoteltuna hakukonemarkkinoinnilla tavoitetaan tuotteita tai palveluita aktiivisesti etsivät asiakkaat, ja kanava toimii erityisesti, jos hakuja on paljon.

Sosiaalisen median kanavista tai display-verkostosta tavoittaa puolestaan käyttäjiä, jotka eivät välttämättä aktiivisesti etsi tuotetta tai palvelua tai eivät ole siitä vielä kuulleet. Somessa erilaiset kohdennusmahdollisuudet on viety tänä päivänä todella pitkälle ja voit kohdentaa mainontaa iän, sukupuolen ja sijainnin lisäksi esimerkiksi mielenkiinnon kohteiden, toimialan tai työnimikkeen perusteella.

Uudelleenmarkkinoinnilla muistutetaan potentiaalista asiakasta ostoksen loppuun suorittamisesta. Somekanavien seurantatägien avulla uudelleenmarkkinoinnin mainokset voidaan tuoda myös sosiaalisen median puolelle.

Joka tapauksessa, kun tehdään kohdennettua mainontaa, kohderyhmiin liittyen kannattaa ehdottomasti panostaa ja tehdä ja suunnitella ostajapersoonat.

Markkinointikoordinaattoriamme Jannia lainatakseni ”ostajapersoonien syvällinen tuntemus on kriittinen tekijä markkinoinnin, sisällön luomisen, tuotekehityksen, myynnin seurannan, liidien hankinnan ja oikeastaan ihan ​​kaiken kanssa, mikä liittyy asiakkaiden hankintaan ja säilyttämiseen.”

Digimarkkinointi on tarkkaan mitattavissa

Digimarkkinoinnin tarkoitus on kehittyä jatkuvasti ja parasta siinä on se, että kehitystä voidaan tehdä oikeisiin tuloksiin ja tilastoihin pohjautuen. Mitään päätöksiä ei tarvitse eikä edes kannata tehdä mutulla. Parhaita tuloksia saadaan, kun testataan, mikä toimii ja mikä ei, ja kehitetään tekemistä sen kautta.

Perinteisesti kun puhutaan digimarkkinoinnista, nostetaan esiin aina se, miten hyvin mitattavaa se on verrattuna perinteisiin markkinointikanaviin. TV- ja lehtimainonta tai esimerkiksi fyysisesti jaettavat esitteet varmasti toimivat edelleen joillekin yrityksille, tuotteille tai palveluille. Mutta kun yritys tekee markkinointia tai mainontaa monessa eri kanavassa ja halutaan tietää, mitä kautta saadaan parasta tulosta, tarvitaan konkreettisia lukuja ja mitattavia tilastoja siitä, mistä kanavasta myynti on konkreettisesti saatu. Tämä on erittäin tärkeää markkinoinnin budjetin kohdentamisen ja tuloksen kehittämisen kannalta. Tässä kohtaa digitaalinen markkinointi päihittää monet muut kanavat mennen tullen.

Digimarkkinointi mahdollistaa ennen kaikkea sivuston ja markkinoinnin tehokkuuden mittaamisen yhdessä, jolloin käytettävä budjetti ja sen tuoma tuotto ovat tarkoin mitattavissa eri kanavista. Teemmekin digimarkkinointia asiakkaillemme aina siitä näkökulmasta, että kaikki markkinointiin laitettavat eurot on saatava tilastollisesti takaisin – mielellään moninkertaisesti.

Yksi asiakkaamme kertoi juuri viime viikolla, että haluaa kehittää markkinoinnin tehoa, koska saamme tällä kertaa “vain” viisinkertaista tuottoa markkinointibudjetille 😉

Miten tarkkaan digimarkkinointi sitten on mitattavissa?

Puhun tästä paljon asiakkaillemme, joten haluan kertoa myös täällä, että vaikka digimarkkinointia aina kehutaan sen mitattavuuden puolesta, ei sekään ole missään nimessä aukotonta. Esimerkiksi verkkokaupan myynnin mittaaminen on melko selkeää: kävijä tulee sivustolle mainoksen kautta ja joko ostaa tai ei osta. Mutta esimerkiksi palvelubisneksen puolella tilanne on monesti hyvin erilainen. Sen sijaan, että asiakas täyttäisi yhteydenottolomakkeen tai avaisi chatbot-keskustelun, moni asiakas ottaa yhteyttä yritykseen suoraan soittamalla myyjälle tai lähettämällä sähköpostia.

Tällaiset yhteydenotot eivät ole aina suoraan tilastoitavissa, mistä syystä digimarkkinoinnista raportoitavat tulokset voivat näyttää todellisuutta heikommilta. Tähän on kuitenkin kehitetty tapoja tunnistaa näitä konversioita paremmin ja esimerkiksi Google Tag Managerin avulla voidaan tehdä konversiopisteitä erilaisille sivuston toiminnoille, kuten puhelinnumeroiden ja sähköpostiosoitteiden klikkauksille, joita saadaan paljon esimerkiksi mobiililaitteiden käyttäjiltä, kun linkit ovat suoraan klikattavissa sormella ja puhelu lähtee nappia painamalla.

Koska digimarkkinoinninkaan mittaaminen ei ole täysin aukotonta, on hyvä sopia markkinointikumppanin kanssa, että myynnin kehitystä seurataan myös isommassa mittakaavassa, eikä ainoastaan esimerkiksi Google Adsin, Google Analyticsin tai Facebook Ads Managerin analytiikan ja konversioiden perusteella. Olkaa rohkeita ja jakakaa kumppanillenne myynnin lukuja ja kehitystä avoimesti. Miksei näihin perustaisi myös digitaalisen markkinoinnin tavoitteita?

Analytiikka

Analytiikan keräämän datan avulla myyntiä saadaan kasvatettua entisestään, kun mainoksia, kohdennusta ja laskeutumissivuja saadaan hiottua entistä paremmiksi. Analytiikasta, esimerkiksi Google Analyticsista nähdään konkreettisesti mistä kanavasta, mistä kampanjasta, mistä mainosryhmästä, mistä mainoksesta, mistä avainsanasta ja jopa millä hakutermillä konversioita on saatu. Näin moniulotteinen data auttaa karsimaan toimimattomat asiat pois tekemisestä ja kohdentaman budjettia paremmin toimiviin mainoksiin.

Numeroitahan voi katsoa kuka vaan, mutta todellinen lisäarvo saadaan siitä, kun lukuja osataan tulkita ja niiden avulla kehittää digimarkkinointia tehokkaampaan suuntaan. Tästä pitää joskus muistuttaa asiakkaita ja välillä tulee käytyä keskustelu, joka menee jotakuinkin näin:

  • Eli te hoidatte itse analytiikan tulkinnan, raportoinnin ja kehitysehdotukset?
    • Joo meidän markkinointipäällikkömme osaa käyttää Google Analyticsia.
  • Hieno juttu. Miten usein hän käyttää sitä ja onko hänellä aikaa tulkita dataa?
    • No silloin tällöin käy katsomassa lukuja. Just nyt on ollut vähän kiirettä muiden töiden kanssa, mutta katsoo aina välillä, kun ehtii.
  • Entä miten te sitten käytätte näitä lukuja teidän digimarkkinointinne kehittämiseen?
    • No siinä me vähän kaipaisimme apua.
  • Autamme teitä mielellään. Olisiko parempi, että me otamme vastuullemme kuitenkin tämän puolen?
    • Totta. Olet ihan oikeassa.

Tilanne ei tietysti ole kaikkien kohdalla näin ja ehkä vähän kärjistän asiaa, mutta halusin tuoda pointin esiin. Analytiikan tarjoama data mainonnan tuottavuudesta ja laskeutumissivujen käyttökokemuksesta auttavat kehittämään sivustoa ja sitä kautta tuottamaan entistä parempaa tulosta. Sivuston seurannan ja optimoinnin lisäksi analytiikka auttaa budjetin kohdentamisessa parhaiten konversioita tuottaviin markkinointikanaviin.

Jos olet itse kiinnostunut oppimaan digimarkkinoinnista lisää, voin suositella Sinisen Härän blogin lukemisen lisäksi Google Digital Garagea.

Ota rohkeasti yhteyttä, jos digimarkkinoinnin kehittäminen on ajankohtaista yrityksessänne. Katsotaan yhdessä, miten voisimme teitä auttaa.

Verkkokaupan trendit vuonna 2021

Vuosi 2020 muutti paljon. Jo aiemmin kovassa nosteessa ollut verkkokaupankäynti kasvoi entisestään ihmisten ostokäyttäytymisen siirtyessä yhä voimakkaammin nettiin. Vallitseva pandemia on pakottanut yritykset uudistamaan liiketoimintamallinsa osittain tai kokonaan ja moni asia on siirretty verkkoon jopa pysyvästi.  

Perinteisen verkkokauppashoppailun rinnalla treenit, messut, keikat ja ruokaostokset toteutetaan yhä useammin verkossa. Lähes 60 % suomalaisista tekee ostoksia verkosta kuukausittain, eikä verkkokauppojen kysynnän kasvu näytä tänäkään vuonna hiipuvan (Suuri verkkokauppa 2020 -tutkimus). Mitkä asiat sitten trendaavat verkkokaupassa vuonna 2021? 

Arvon tuottaminen asiakkaille 

Kilpailun kiristyessä on entistä tärkeämpää kiinnittää huomiota oman verkkokaupan erottautumiseen sekä arvon tuottamiseen asiakkaalle. Tarjontaa on paljon, joten pieneltäkin tuntuvat seikat voivat vaikuttaa ratkaisevasti asiakkaan tekemään valintaan. Uniikki valikoima, verkkokaupan yksilöllinen konsepti ja sujuva ostokokemus erottavat kaupan edukseen asiakkaan näkökulmasta.  

” Voittajia ovat ne, joiden tuotteille on aitoa kysyntää markkinassa, ja jotka erottuvat sieltä asiakkaan sydämeen käyvällä tavalla. ”  

– Paytrail, Verkkokauppojen trendit 2021 

Toimitus osaksi erottautumista 

Paytrailin vuonna 2020 teettämässä kuluttajakyselyssä ilmenee, että toimituksen sujuvuus ja tuotteiden saatavuus ovat keskeisessä roolissa ostopäätöksen tekemisessä. Pelkkä saatavuus sekä nopea ja halpa toimitus eivät kuitenkaan vielä ole riittävä kilpailuetu, vaan olennaiseksi osaksi palvelukokonaisuutta muodostuu myös se, miten lähetys asiakkaalle ojennetaan. Toimitukseen liittyvällä viestinnällä sekä toimituksen ajoittamisella ja seurannalla voi olla hyvinkin positiivisia vaikutuksia kokonaiskuvaan.  

Entäpä se itse paketti? Ainakin itselleni on jäänyt positiivisimmat fiilikset verkkokaupoista, jotka ovat vaikkapa lähetyslistaan kirjoittaneet käsin jonkun henkilökohtaisen kiitosviestin tai laittaneet mukaan tuotenäytteitä. Pieniä juttuja, mutta miten iloisesti ne yllättävätkään turtuneemmankin verkkokauppashoppailijan! 

Monikanavainen ostopolku eheäksi kokonaisuudeksi 

Verkkokaupan ostopolku on monikanavainen ja jakautunut eri sovelluksiin. Ostopolku voi alkaa vaikkapa sosiaalisen median mainoksista tai vaikuttajamarkkinoinnista ja kulkea verkkokaupan ostoprosessin läpi tilaukseen, toimitukseen ja mahdollisesti laskutukseen saakka.  

Ostopolun kiertäessä monen mutkan kautta, on asiakaskokemuksen rakentaminen kaikissa kanavissa erittäin tärkeää eheän ostopolun ja hyvän kokemuksen saavuttamiseksi. Ei siis riitä, että verkkokauppa ja sen sisällä kulkeva ostopolku ovat mintissä. Ostopolku on pidettävä tiiviisti mielessä myös markkinointia suunnitellessa. 

Perinteisen kivijalkakaupan logiikka ei enää vuonna 2021 toimi digitaalisista ostopoluista rakentuvassa verkkokaupassa. Verkossa asiakkaan ostomatka on kuin sivulta toiselle etenevä seikkailupeli. 

– Paytrail, Verkkokauppojen trendit 2021 

Arvot ja vastuullisuus osana ostopäätöstä 

Niin kuluttajat kuin yrityksetkin ovat yhä enemmän tietoisia ympäristöstä ja vastuullisuudesta. Tästä syystä arvoihin pohjautuva ostokäyttäytyminen ja vaatimukset vastuullisuuden suhteen tulevat kasvamaan entisestään tänä vuonna. Arvomaailmassa korostuvat erityisesti kotimaisuus, lähituotanto ja ympäristöystävällisyys.  

Ostamisen vaivattomuus ja sujuvuus asiakaskohtaisilla räätälöinneillä 

Nopeus, sujuvuus ja vaivattomuus ovat keskeisiä syitä verkkokaupasta ostamiselle. Samalla ihmisten kärsivällisyys sekä kriittisyys näitä tekijöitä kohtaan kasvaa.  

Huolellisella verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelulla ja nopeuden optimoinnilla taklataan iso osa käyttäjien haasteista. Hyvän asiakaskokemuksen takaamiseksi verkkokaupassa etenemisen tulee olla luontevaa ja kaiken tarvittavan tiedon on oltava selkeästi nähtävillä, erityisesti hintoineen ja toimituskuluineen.  

Myös asiakastiedon parempi hyödyntäminen luo mahdollisuuksia palvella asiakasta entistä paremmin. Kirjautuneelle asiakkaalle voidaan tarjota tuotteita aiempaan ostohistoriaan peilaten. Tulevaisuudessa verkkokaupat tulevatkin olemaan yhä voimakkaammin asiakaskohtaisesti räätälöityjä ostopaikkoja.  

Mobiilimaksutavat haltuun 

Maksaminen on loppupeleissä kriittisin osa ostoprosessia. Maksutapoja täytyy olla kattavasti, jotta kukin asiakas löytää itselleen sopivimman tavan maksaa.  

Koska ostoksia tehdään koko ajan enemmän älypuhelimilla, on myös mobiilimaksutapojen käyttäminen kasvattanut suosiotaan. Vuonna 2021 verkko-ostokset halutaan maksaa nopeasti mobiilissa ilman ylimääräisiä sovellusten vaihtoja tai korttitietojen naputtelua.  

Chatbotit ja erilaiset laskurit kehittävät verkkokaupan käyttäjäkokemusta 

Interaktiiviset chatbotit toimivat ostajan tukena ja apuna, vähän kuten kivijalkaliikkeen myyjät! Verkkokaupassa asioivat haluavat löytää etsimänsä mielellään muutamalla klikillä ja turhautuvat helposti, jos näin ei ole.  

Tässä kohtaa chatbot voi toimia ostajan apuna ja pelastaa tilanteen. Myös erilaiset laskurit esimerkiksi tarvittavan tilausmäärän laskemiseen sujuvoittavat asiakkaan ostoprosessia. Käy kurkkaamassa asiakkaamme Torpanpihan sivusto, niin näet, miten helposti saat tilattua mullat ja kuorikatteet omiin tarpeisiisi pihallesi kuljetettuna. Sivustolla on asiakkaiden apuna sekä laskuri että yhteistyökumppanimme Leadoon chatbot

Kuukausijäsenyydet ja jatkuvat tilaukset saavat asiakkaan palaamaan 

Olet ehkä jo itsekin törmännyt verkkokaupoissa mahdollisuuteen tehdä tuotteesta kestotilaus tai ostaa kuukausijäsenyys esimerkiksi verkkovalmennuksiin. Kaiken sortin kuukausitilaukset tuntuvat olevan kuluttajien kesken nosteessa vuonna 2021 ja pandemian vuoksi jatkuva etäelämä ei varmasti vähennä kysyntää. 

Toteutimme viime vuoden lopulla kuukausi- sekä vuositilauksella toimivan verkkovalmennusalustan Good Reps Onlyn, joka onkin saavuttanut hurjan suosion. Käy tutustumassa ja ota homma haltuun, jos monipuoliset etätreenailut kiinnostaa! 

Verkkokaupan must be 2021: 

  • Erottuminen omaa konseptia kirkastamalla 
  • Toimitukseen ja viestintään panostaminen aina paketin avaamiseen saakka – muista #unboxing! 
  • Ehyt, monikanavainen asiakaskokemus 
  • Nopeuden ja helppouden edistäminen 
  • Käytettävyyteen panostaminen, verkkokaupan saavutettavuus 
  • Tuotekuvien ja -tietojen saatavuus 
  • Mobiilimaksutapojen käyttöönotto 
  • Chatbotit ja laskurit minimoimaan klikkauksia ostoprosessista 
  • Asiakkaiden sitouttaminen 

Jos kaikki tämä kuulostaa sinustakin oivalliselta ja haluat ottaa konkreettisia askeleita verkkokaupan parantamiseksi, kannattaa seuraavaksi lukea, mistä hyvät verkkokaupat on tehty

Tässä artikkelissa on käytetty lähteinä: 

Paytrail Verkkokaupan trendit 2021
14 Ecommerce Trends Leading the Way 

Kuinka kirjoittaa blogiteksti?

Tai oikeastaan mikä tahansa keskipituinen kirjoitus? Hyvä kysymys. Kirjoittaminen ei ole helppoa edes sitä ammatikseen tekevälle, ainakaan minulle. Tästä huolimatta, tai ehkä juuri sen takia, päätin jakaa vinkkejäni blogitekstin luomiseen. Samat suuntaviivat auttavat myös monen muun kirjoitustyön edessä. 

Kirjoittaminen on prosessi, ja minua tuon välillä vuoreltakin tuntuvan möhkäleen valloittamisessa auttaa, kun lähestyn sitä vaihe kerrallaan. Valmiiksi teksti harvoin syntyy ensimmäisellä kirjoituskerralla, mutta näillä askeleilla urakasta on tullut hitusen helpompaa. Toivottavasti neuvojen jakaminen auttaa meitä molempia synnyttämään yhden blogitekstin! 

1. Aiheen valinta eli mistä kirjoittaa? 

Jos sopiva aihe ei ole valmiiksi taskussa, lähde liikkeelle vaikka blogin tavoitteista: Miksi ja kenelle kirjoitat blogia? Mitä haluat kertoa tai saavuttaa blogilla? Meillä Härällä blogin tarkoituksena on jakaa ajatuksiamme ja osaamistamme sekä vaikuttaa samalla positiivisesti sivustomme hakukonenäkyvyyteen. 

Koska blogikirjoitus on usein ainakin jossain määrin henkilökohtainen, on sen aihetta valitessa enemmän kuin sallittua miettiä, mistä itse haluaa kirjoittaa. Mikä aihe on sinulle tärkeä? Mistä sinulla on sanottavaa? Minä päätin kirjoittaa blogin siitä, mitä itse teen: kirjoittamisesta.  

Tietenkin plussaa on, jos valittu aihe on ajankohtainen ja muitakin kiinnostava. Sivuston tekstisisältöjä varten kannattaakin tehdä avainsanatutkimus, jonka pohjalta on helpompi pohtia sopivia blogiaiheita. 

Totaalista ajatusjumia voi taklata myös luovan ideoinnin harjoituksilla. Laita kelloon aikaa kolme minuuttia ja kirjoita sinä aikana ylös niin monta aiheideaa kuin ehdit. Toteutuskelpoisuudella ei ole väliä, sillä määrä voittaa laadun. Todennäköisesti aihejoukosta löytyy silti ainakin yksi hyvä idean siemen. 

2. Kohta kaksi: ajatusten kirkastaminen 

Ajatustyö on tärkeä osa kirjoittamista. On siis OK kerätä hetken aikaa ajatuksia ja miettiä, mitä valitusta aiheesta oikeastaan haluaa tai aikoo sanoa.  

Itse kirjoitan aluksi kaikki sekalaiset ajatukseni ylös ja kerään ne yhteen paikkaan muiden tiedonmurusten kanssa. Niitä haaliessa sisältö alkaa yleensä kirkastua ja saatan jo jäsennellä tekstin runkoa alustavien väliotsikoiden alle. 

Ajatustyön voi tehdä myös paperille esimerkiksi kouluajoilta tuttuna ajatuskarttana. Siinä keskelle kirjoitetaan pääaihe, jonka ympärille listataan muita aiheeseen liittyviä isompia kokonaisuuksia. Niiden reunoille taas kerätään pieniä, yksityiskohtaisempia asiaan liittyviä faktoja ja huomioita. 

3. Ensimmäinen tekstiversio: kirjoita kaikki ulos 

Kun sinulla on jonkinlainen käsitys siitä, mitä haluat kirjoittaa, on aika… kirjoittaa! Tässä vaiheessa kannattaa unohtaa kielioppisäännöt ja itsesensuuri. Tekstistä ei tarvitse tulla kerralla valmista. Tärkeintä on saada jotain aikaiseksi ennen kuin tyhjän paperin kammo tai lamaannuttava itsekriittisyys ehtii iskeä. 

Jos aloittaminen tuntuu vaikealta, kuten se allekirjoittaneesta usein tuntuu, voi aikarajan asettaminen auttaa. Laita kello soimaan 25 minuutin kuluttua ja kirjoita siihen asti niin paljon kuin ehdit – tässäkin määrä on tärkeämpää kuin laatu. Kahdessakymmenessäviidessä minuutissa olen yleensä saanut ajatukset virtaamaan siihen malliin, että kirjoittaminen rullaa sen jälkeenkin ja lopputuloksena syntyy tekstin ensimmäinen versio. 

4. Tekstin työstäminen vaihe vaiheelta 

Jes, alustava teksti on kasassa. Nyt sitä saa muokkailla ja korjailla. Toista tekstiversiota työstäessä korjaan räikeimmät kirjoitusvirheet ja usein myös jäsentelen tekstiä uudelleen: siirrän esimerkiksi lauseita tai jopa kokonaisia kappaleita eri paikkoihin, jotta asioiden esittämisjärjestys olisi mahdollisimman looginen. Tavoitteena on saada tekstistä eheä kokonaisuus. 

Toista versiota seuraa kirjoitusprosessissani kolmas, neljäs ja ehkä viideskin versio – tai niin monta kuin tarvitaan. Jokaisella uudella tekstin läpikäyntikerralla pyrin hiomaan kieltä paremmaksi, tarkistamaan epäselviä faktoja ja täydentämään tai karsimaan asiasisältöä sen mukaan, onko tekstissä jo liikaa tai liian vähän asiaa. 

5. Viilailun aika eli tekstin oikoluku 

Kun blogitekstin kokonaisuus on kasassa, kannattaa ottaa hiomapaperi käteen ja silotella kieli ja muut yksityiskohdat vielä kerran kuntoon. Itse kiinnitän huomiota muun muassa seuraaviin asioihin: 

  • Oikeinkirjoitus. Wordin kielentarkistus auttaa välttämään selkeimmät huolimattomuusvirheet, ja muita kielioppiasioita voi varmistaa vaikka Kotimaisten kielten keskuksen sivuilta. Myös tekstin lukeminen lopusta alkuun voi helpottaa omien mokien havaitsemisessa. 
  • Kielen toisteisuus. Jos teksti vilisee samoja sanoja ja toistensa kaltaisia lauseita, käy sen lukeminen puuduttavaksi. Toistoa kannattaa välttää silloin, kun merkitys ei kärsi siitä. Bongaa esimerkiksi usein käyttämiäsi sanoja ja vaihda ne välillä synonyymeihin (itse korvasin ”blogitekstin” ainakin ”kirjoituksella” ja ”tuotoksella”). Inspiraatiota tarjoaa Synonyymit.fi.  
  • Asiasisällön toistuminen. Tämä on hyvä juttu silloin, kun haluat painottaa tärkeää asiaa, mutta huono juttu oikeastaan kaikissa muissa tapauksissa. Jos olet kirjoittanut saman asian useaan kertaan, vaikka eri sanoinkin, poista ylimääräiset kerrat. 
  • Tone of voice eli kirjoituksen äänensävy. Välittyykö tekstistä haluamasi mielikuva? Sävyyn vaikuttavat myös sanavalinnat eli se, onko kielesi rentoa, asiallista, värikästä tai neutraalia. Blogissa kirjoittajan oma ääni saa yleensä kuulua. 
  • Helppolukuisuus. Etenkin netissä lyhyehköt kappaleet, selkeät väliotsikot, listat ynnä muut tekstin jäsentelyn keinot helpottavat lukemista, joten lisää otsikoita ja rivivälejä tarpeen mukaan. 
  • Hakukoneoptimointi. Jos olet tehnyt avainsanatutkimuksen, muista hyödyntää avainsanoja otsikoissa ja käyttää niitä tekstissä monissa eri muodoissa. Mutta älä tunge mitään mukaan väkisin vain siksi, että uskot hakukoneiden pitävän siitä. Lisää tässä vaiheessa myös mahdolliset linkitykset. 

6. Juuri ennen julkaisua 

Kun kirjoitus on mielestäsi varsin hyvällä mallilla ja kieliopillisestikin kivassa kunnossa, on hyvä idea nukkua yön yli. Seuraavana päivänä pystyt katsomaan tuotosta tuorein silmin ja korjaamaan loputkin pilkut paikoilleen. 

Viimeisen oikolukukierroksen jälkeen teksti kannattaa, jos mahdollista, luetuttaa vielä jollakulla toisella. Ja sitten vain julkaisemaan! 

Näin on blogitekstisi (kuten tämä minunkin) pian valmis. Tsemppiä työhön! Ja hei, jos kirjoittaminen ei vinkeistä huolimatta suju, muista, että sen voi aina ulkoistaa

Näin hallinnoit WooCommerce-verkkokauppatilauksia

Jos luet tätä, olet todennäköisesti päässyt siihen pisteeseen, että WordPress-verkkosivustosi on fuusioitunut WooCommerce-lisäosalla toimivaksi verkkokaupaksi. Tuotteet on luotu ja asiakkaat houkuteltu ostoksille. Mahtavaa!


Sinun ei tarvitse jännittää, että tilaukset jäisivät huomaamatta, sillä jokaisesta verkkokaupassa tehdystä ostoksesta lähtee sähköposti-ilmoitus verkkokaupan ylläpitäjälle sekä tilauksen tehneelle asiakkaalle.

WooCommercen selkeiden ominaisuuksien avulla tilausten käsittely ja rekisteröinti on sujuvaa ja helppoa. Tilauksen käsittely tapahtuu aina verkkosivun hallintapaneelista WooCommerce – Tilaukset. Verkkokaupan ylläpitäjänä voit tarkastella ja käsitellä tehtyjä tilauksia kirjautumalla WordPress-sivustollesi Admin- tai Shop Manager -tunnuksilla.

Kun ostos on rekisteröity verkkokaupassa, se näkyy heti Tilaukset-alavalikon alta. Uusimmat tilaukset näkyvät listauksessa ensimmäisinä.

Seuraavaksi opit, kuinka voit helposti suodattaa tilauksia ja käsitellä niitä eteenpäin.

Tilausten tila

Kun tilaus on saapunut eikä sitä ole vielä käsitelty, se on Jonossa. Pystyt tarkistamaan tilauksen statuksen eli tilan tilauksen yhteydestä. Tiloja voi olla useita erilaisia:

  • Peruttu: Tilaus on peruttu asiakkaan tai verkkokaupan ylläpitäjän toimesta. Varastosaldo korjaantuu järjestelmään. Ei tarvitse enää toimenpiteitä.
  • Valmistunut: Tilaus on valmis eikä tarvitse toimenpiteitä.
  • Epäonnistui: Tilaus ja maksutapa eivät onnistuneet. Tilaus näkyy tätä ennen Odottaa maksua – tilassa.
  • Pidossa: Varastosaldo on vähennetty, mutta tilaus odottaa maksua.
  • Odottaa maksua: Tilaus on vastaanotettu ja odottaa maksua.
  • Käsittelyssä: Tilaus ja onnistunut maksu on otettu vastaan ja tuote on vähennetty saldoilta.
  • Hyvitetty: Tilaus on hyvitetty eikä tarvitse enää toimenpiteitä.


Viemällä hiiren tilausrivillä Tilan päälle, näet tarkemmat tiedot tilauksen viimeisimmistä vaiheista.

Tilausten suodattaminen

Tilausten järjestystä on mahdollista muuttaa klikkaamalla yläotsikoita. Esimerkiksi klikkaamalla päiväystä, voit vaihtaa näkymän vanhimmasta uusimpaan tai uusimmasta vanhimpaan.

Lisäksi voit suodattaa tilauksia valmiiden suodattimien avulla päivämäärän, rekisteröityneiden asiakkaiden tai toimituspäivien mukaan. Tämä on kätevä toiminto, jos haet esimerkiksi tilauksia tietyltä kampanja-ajalta tai asiakkaalta.

Tilausten tarkastelu ja muokkaus

Voit esikatsella tilauksia klikkaamalla silmän kuvaketta tilausnumeron vierestä.

Tilaus aukeaa ponnahdusikkunassa listanäkymän päälle. Sinun ei siis tarvitse avata tilausta uuteen välilehteen, vaan esikatselun avulla voit tarkastella yksittäisen tilauksen tietoja tai muokata sen tilaa.

Halutessasi pääset tekemään muutoksia tilaukseen klikkaamalla Tilaukset-näkymästä tilausnumeroa tai esikatselutilassa painamalla Muokkaa.

Tilaus aukeaa uuteen näkymään, mistä pääset muun muassa vaihtamaan tilauksen toimitusaikaa, asiakastietoja, tuotteita ja lähetyslistan sekä hyvittämään tilauksen. Tilaus täytyy kuitenkin aina palauttaa Valmistunut-tilasta Käsittelyssä-tilaan, jos siihen haluaa tehdä muutoksia. Näin voit vielä esimerkiksi lisätä tilaukselle kuponkikoodin tai tehdä muokkauksia tuotteisiin.

Tilaus toimenpiteet -osion kautta pääset lähettämään asiakkaalle laskun, tilauksen tiedot ja muistutuksen tilauksesta.

Lähetä tilaussähköposti -osion kautta saat kätevästi lähetettyä asiakkaalle tiedot tilauksen ja toimituksen tilasta.

Aina tehdessäsi muutoksia tilaukselle tai sen tietoihin, klikkaa sinistä Päivitä- tai Tallenna-painiketta.

Hyvitys

WooCommerce on siitä mainio verkkokauppa-alusta, että myös ikävien hommien, kuten tilausten hyvitysten teko on helppoa ja nopeaa. Voit hyvittää tilauksen asiakkaalle tilauksen muokkausnäkymästä. Hyvitys tehdään klikkaamalla Hyvitä-painiketta. Voit valita hyvitettävän summan.

Paketit valmiina maailmalle?

Klikkaile tilaus lopuksi vielä valmiiksi, tallenna ja homma on hanskassa!

Kaipaatko kuitenkin vielä jeesiä verkkokaupan tuotehallintaan? Lue blogista täsmäohjeet tuotteiden lisäämiselle WooCommerce-verkkokauppaan!

Mikä on brändikirja ja miksi jokainen brändi tarvitsee sellaisen?

Brändikirja tai brändiohjeisto (eng. Brand Book) on dokumentti, joka kuvaa ja esittää, mistä asioista yksittäinen brändi konkreettisesti koostuu. Brändikirjan tarkoituksena on siis tiivistää yrityksen tai organisaation identiteetti yksiin kansiin.

Kenelle brändikirja tehdään?

Varsinaiselle brändiohjeistolle on useita potentiaalisia käyttäjäryhmiä, joista ehdottomasti tärkein on brändin eli yrityksen oma henkilöstö. Kun brändin kannalta tärkeimmät asiat ja valinnat saadaan kirjattua konkreettisesti paperille, yrityksen olemuksen ja arvojen jalkauttaminen henkilöstölle on huomattavasti helpompaa ja käytännönläheisempää.

Tämän lisäksi brändikirja on erinomainen työkalu tilanteissa, joissa yritykseen palkataan uusia työntekijöitä. Kattavan ja laadukkaan brändikirjan avulla brändin persoonallinen olemus, arvot sekä tapa puhua ja viestiä on helppo kommunikoida brändin uusille jäsenille.

Selkeämpiä ja käytännönläheisempiä käyttökohteita brändiohjeistolle löytyy tilanteissa, joissa tehdään esimerkiksi mainontaa yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Brändikirja ei ole suinkaan vain yrityksen sisäinen dokumentti, vaan se kannattaa jakaa kaikille brändin kanssa yhteistyötä tekeville osapuolille. Brändikirja toimii kumppaneille ohjeistuksena siitä, miten brändin visuaalisia elementtejä tulee käyttää ja miltä brändi kuulostaa esimerkiksi mainoskampanjoita suunnitellessa.




🐂 HÄRKÄVINKKI: Katso video, miten b2b-yrityksen brändiuudistus kannattaa tehdä >>




Mitä brändikirja sisältää?

Me Sinisellä Härällä uskomme, että mitä yksityiskohtaisemmin ja laaja-alaisemmin asioita saadaan konkretisoitua brändiohjeistoon, sitä enemmän niille saadaan arvoa. Tarjoamme näin ollen lähtökohtaisesti laajoja brändioppaita, jotka sisältävät paljon muutakin kuin vain visuaalisen ilmeen ohjeiston.

Brändikirjojen sisällöt saattavat toki vaihdella merkittävästikin tilaajan tarpeiden mukaan, mutta seuraavat sisältöosiot löytyvät lähes poikkeuksetta kaikista tekemistämme brändikirjoista.

Brändin persoonan ja identiteetin määritys kertoo, mistä brändi on tulossa, miksi se on olemassa, mikä on brändin tarina, mitkä ovat sen missio ja visio sekä mitkä ovat ne tärkeimmät arvot, joihin brändin olemus pohjaa.

Tärkeimmät kohderyhmät saadaan usein konkretisoitua muutamaan ostajapersoonaan, joiden avulla on helpompi muodostaa selkeä ymmärrys siitä, ketä varten yritys on olemassa. Markkinointikoordinaattorimme Janni on kirjoittanut tarkemmin ostajapersoonien määrittämisestä.

Kommunikaatiotyylillä (eng. tone of voice) tarkoitetaan sitä kieltä ja puhetapaa, jolla brändi haluaa puhua, esittäytyä, käydä dialogia ja tulla kuulluksi. Brändikirjassa on usein perusteltua määritellä tone of voice mahdollisimman tarkasti, mutta kuitenkin niin, että se on arjessa toteutettavissa.

Visuaalisen ilmeen ohjeisto on kaikessa yksinkertaisuudessaan joukko ohjeita, joilla määritellään brändin visuaalisen viestinnän elementit ja niiden käyttötavat. Visuaalisten elementtien käyttötapoja määrittäessä kannattaa pyrkiä mahdollisimman yksiselitteisiin ja yksityiskohtaisiin ohjeistuksiin, jotta väärinymmärryksille ei jää tilaa. Tässä osiossa määritetään muun muassa:

  • Brändin logo ja miten sitä käytetään
  • Brändin päävärit ja miten näitä käytetään
  • Typografia ja fontit
  • Kuvatyylit
  • Ikonit
  • ”Do’s and dont’s” – käytännön esimerkit visuaalisen ilmeen käytöstä ja siitä, mitä tulee välttää

Miksi brändikirjan tekeminen kannattaa?

Vähintään yhtä tärkeää kuin itse brändikirjan valmiiksi saattaminen on, on siihen johtava prosessi. Brändikirjan tekeminen haastaa brändin omistajia ja brändiuudistuksen toteuttajia suhtautumaan tehtyihin valintoihin kriittisesti ja perustelemaan ne konkreettisesti.

Brändikirjan luomisen arvo perustuu suurelta osin siihen, että sen sijaan, että päätetään brändin päävärin olevan keltainen, pohditaan kriittisesti syitä sille, miksi keltainen on hyvä valinta. Tämän prosessin myötä kaikki brändin visuaaliset, tyylilliset ja arvoihin perustuvat valinnat tulevat läpivalaistua ja ”musta tuntuu et ois kiva jos…”-tyyliset ajatukset saadaan siivottua pois brändin ytimestä. Valmiiseen brändikirjaan johtavan prosessin tärkein tehtävä on vastata kysymykseen ”miksi?” mahdollisimman kattavasti kaikissa sen työstämisen vaiheissa.


Haluatko nähdä elävän esimerkin laajasta brändikirjasta?

Lataa meidän brändikirja sähköpostiisi tästä 👇 Anna vain sähköpostisi ja saat paluuviestinä esimerkin brändikirjastamme.

Brändikirjan lataus

Entä sitten kun se on valmis?

Valmiskaan brändiohjeisto ei ole tae brändiarvon räjähdysmäiselle kasvulle. Ensimmäinen askel on aina brändikirjan jalkauttaminen kaikille brändin kanssa työskenteleville osapuolille.

Ei riitä, että yrityksen markkinointijohtaja tuntee edustamansa brändin läpikotaisin, vaan koko henkilöstön tulee kyetä sitoutumaan brändiohjeiston noudattamiseen. Muutoin on vaarana, että huolella laadittu brändiohjeisto jää pölyttymään kovalevyn takanurkalle, ja brändikirjaa luodessa tehty arvokas työ valuu hukkaan.

Laadukkaan brändikirjan tunnistaa siitä, että sitä käytetään arjessa. Tästä syystä brändikirjaa on myös syytä myös päivittää aika ajoin ja erityisesti silloin, kun yritys kasvaa, kehittyy tai kokee muutoksia. 

Onnistuessaan laadukas brändikirja takaa sen, että brändi tulee johdonmukaisesti esiin kaikissa sisäisissä ja ulkoisissa kanavissa. Tavoitteena on saavuttaa tilanne, jossa koko henkilöstö viestii samalla kielellä, yhteneväisillä visuaaleilla ja ilmentää yhteisesti sovittuja arvoja, oli sitten kyse yksittäisestä sosiaalisen median julkaisuista tai asiakkaan kohtaamisesta myyntitilanteessa.

Näin luodaan edellytykset brändimielikuvan kehittymiselle, mikä parhaassa tapauksessa sitouttaa sekä henkilöstön että asiakkaat brändiin entistä vahvemmin.

Kukapa ei haluaisi sitoutua brändiin, joka elää ja hengittää sinulle tärkeitä arvoja, joko työntekijänä tai asiakkaana.

Kun brändikirja on tehty, voi seuraavaksi ottaa käsittelyyn vaikka somemarkkinoinnin ja rakentaa yritykselle somestrategian!

Tuotteen lisääminen WooCommerce-verkkokauppaan

Paytrailin verkkokauppa-alustaraportin mukaan WooCommerce säilyttää yhä ansaitusti johtoasemansa verkkokauppa-alustojen ykkösenä. Raportin mukaan 19 % suomalaisista verkkokaupoista on rakennettu WooCommercella, eikä ihme, sillä alusta taipuu monenlaisiin tarkoituksiin ja tarpeisiin.

WooCommercen suosion taustalla on muun muassa sen helppokäyttöisyys ja siksi tuotteiden lisääminen verkkokauppaan luonnistuu varmasti ilman sen kummempaa WordPress-kokemusta. Tästä huolimatta me Härällä ajattelimme tarjoilla vielä selkeän step-by-step-ohjeen WooCommerce-ummikoille!

Mistä lähdetään liikkeelle?

WordPressin ohjausnäkymän vasempaan laitaan ilmestyy Tuotteet-valikko, kun olet asentanut WooCommerce-lisäosan ja läpikäynyt Setup-Wizardin asetuspolun. Klikkaa Tuotteet-valikon alta ”Lisää uusi”, jotta saat auki yksittäisen tuotteen hallinnointiin tarkoitetun sivupohjan.

1. Lisää tuotteelle kuvaava tuotenimi

Tuotenimi on erittäin tärkeä niin käyttäjän kuin hakukoneidenkin näkökulmasta, joten sen tulisi olla mahdollisimman selkeä ja kuvaava. Käytä tuotenimessä orgaanisia hakusanoja, mutta muista, ettei tuotenimeen kannata ahtaa kaikkea mahdollista informaatiota tuotteesta. Säästä tarkempi informaatio tuotteen kuvauksiin.

2. Tuotteen pitkä kuvaus

WooCommercessa tuotteiden tuotekuvaukselle on kaksi paikkaa: pitkä ja lyhyt tuotekuvaus. Pitkä tuotekuvaus toimii täysimittaisena tuotekuvauksena, joka voi olla seikkaperäinen ja kaikki yksityiskohdat sisältävä tuoteseloste. Pitkän tuotekuvauksen tekstit kirjataan WooCommercen tuotteiden hallinnassa heti otsikon alla olevaan tekstilaatikkoon.

Kuvauksia kirjoittaessasi kannattaa punnita, mitkä tiedot ovat käyttäjän näkökulmasta oleellisia. Mitkä asiat pitää kertoa heti lyhyessä kuvauksessa ja mitkä seikat on puolestaan hyvä avata tarkemmin pitkässä tuotekuvauksessa. Useimmat hakukoneet spottaavat lyhyen tuotekuvauksen, joten erityisesti siihen panostaminen on tärkeää. Kerron lyhyestä tuotekuvauksesta kohdassa 6. tarkemmin.

3. Osastot

Osastot ja avainsanat helpottavat tuotteiden järjestämistä. Myös asiakkaidesi ostoprosessi helpottuu, kun he voivat etsiä tuotteita verkkokaupasta kategorian mukaan. Tuotteiden kategorisoinnissa on hyvä ottaa huomioon niiden loogisuus ja hyödyllisyys kohdeasiakkaasi näkökulmasta. Tuoteosastoja voit lisätä erikseen Tuotteet-välilehdeltä löytyvästä Osastot-osiosta tai vaihtoehtoisesti suoraan tuotetta lisätessäsi tuotesivun oikeasta laidasta.

4. Tuotetiedot

Tuotetietojen ensimmäisenä asiana valitaan tuotteen laji. WooCommercesta löytyy muutama eri tuotelaji, joista yleisimmin käytettyjä lienevät perustuote ja muunnelmatuote. Perustuotteella tarkoitetaan nimensä mukaisesti perustuotetta, jolla ei ole variaatioita esimerkiksi koon tai värin puolesta. Muunnelmatuote on puolestaan tuote, josta eri variaatioita on olemassa. Jos esimerkiksi myyt t-paitoja, olet lisäämässä verkkokauppaan mitä todennäköisemmin muunnelmatuotteita, sillä samaa t-paitaa tarjottaneen vähintäänkin eri koossa, ellei jopa myös eri väreissä. 

Lisäksi WooCommercesta löytyy joukkotuote, jonka avulla voit myydä useammasta tuotteesta muodostuvia tuotepaketteja sekä yhteistyökumppanin tuote eli tuote, joka on esillä verkkokaupassasi, mutta osto tapahtuu toisen verkkokaupan kautta.

WooCommercessa on mahdollista myydä myös ladattavia tuotteita tai palveluita. Jos myymäsi tuote on jompikumpi näistä, täppää Tuotetiedot-kohdassa oikea tuotetyyppi. Palvelu-täpän ollessa valittuna, toimitukseen liittyvät toiminnot poistuvat käytöstä tuotteen osalta. Ladattavien tuotteiden valinnan ollessa aktiivinen, tulee tuotetietoihin kenttä, johon lataat myytävän tiedoston.

Tuotteen muut perustiedot täytetään välilehti kerrallaan. Käydään ne läpi yksityiskohtaisemmin tämän blogin edetessä! Toki, jos juuri perustietojen lisääminen kiinnostaa, voit hypätä suoraan niihin tästä.

5. Avainsanat tuotteelle

Kuten osastojen, myös avainsanojen tehtävänä on helpottaa tuotteiden lajittelua ja löydettävyyttä ostajan näkökulmasta. Avainsanat eivät ole välttämättä tarpeen kaikissa verkkokaupoissa, mutta hyvänä esimerkkinä rakentamamme katalogiverkkokauppa Biozell hyödyntää avainsanoja hienosti. Ne auttavat tuotteiden löydettävyydessä ja ominaisuuksien selkeässä listaamisessa tehokkaasti ja käyttäjälähtöisesti. Avainsanojen lisääminen ja hallinnointi tapahtuu samalla toimintaperiaatteella kuin osastojen lisäys.

6. Lyhyt tuotekuvaus

Lyhyen tuotekuvauksen tarkoituksena on tarjota ostajalle tiivistetty 1–2 lauseen tuotekuvaus selkein pointein. Lyhyessä kuvauksessa ostajalle tulisi selvitä tuotteen hyödyt nopeasti silmäilemällä. 

Hakukoneet lukevat useimmiten tuotteen lyhyen kuvauksen, joten ripaus copywritingia avainsanatutkimukseen pohjautuen tuo tehoa lyhyeen tuotekuvaukseen myös hakukonenäkyvyyden kannalta.

Lyhyt tuotekuvaus kirjataan hallinnassa sille osoitettuun laatikkoon heti tuotetietojen alle ja varsinaisella tuotesivulla kuvaus tulee näkyviin ostajalle oletusarvoisesti tuotteen nimen ja hinnan alle.

7. Tuotekuva

Tähän on tarkoitus lisätä tuotteen pääkuva. Tuotekuva näkyy yksittäisillä tuotesivuilla suurimpana kuvana ja se on näkyvillä myös tuoteluettelossa tuotekuvana.

8. Tuotekuvaston kuvat

Tuotekuvastoon voit lisätä lisäkuvia tuotteesta, jotka näkyvät kuvagalleriana päätuotekuvan alla yksittäisellä tuotesivulla.

Tuotteen perustiedot -välilehdet

Sitten niihin lupaamiini perustiedot-välilehtien opastuksiin kohta kohdalta:

Yleiset-välilehti: Hinta ja alennuskampanjat

Yleiset-välilehdellä pääset asettamaan tuotteelle normaalin ja alennetun hinnan. Alennetulle hinnalle pystyy myös asettamaan alennussesongin aikataulun, jolloin tuotteilta ei tarjousjakson jälkeen tarvitse itse käydä naputtamassa alennuksia pois.

Varasto-välilehti: Varastonhallinnan asetukset tuotteelle

WooCommercen ehdottomia etuja ovat sen varastonhallinnalliset ominaisuudet. Varasto-välilehdelle voit asettaa tuotteelle yksilöllisen tuotetunnuksen eli SKU:n sekä tuotteen varastotilanteen. Pääset asettamaan myös tuotetasoisen varastonhallinnan. Mikäli tätä asetusta ei ole valittu käyttöön, tuotteen varastotieto on päivitettävä manuaalisesti. Kun valintaruutu on täpättynä, WooCommerce huolehtii automaattisesti tuotteen varastonhallinnasta.

Toimitus-välilehti

Toimitus-välilehdellä voit määritellä sekä hallita tuotteen toimitukseen liittyviä speksejä, kuten toimitusluokkia ja tuotteen mittoja sekä painoa. Toimitushinnat ja -tavat voivat vaihdella tuotteen painon tai tyypin perusteella. Toimitusluokkien avulla tuotteita pystytään luokittelemaan, mikä helpottaa toimituksen prosesseja huomattavasti.

Liittyvät tuotteet -välilehti: Cross-sellit ja up-sellit 

Liitetyt tuotteet -välilehdellä pääset lisäämään cross-sell- ja up-sell-tuotteita, joiden tavoitteena on tukea verkkokauppasi lisämyyntiä. Cross-sell-tuotteilla tarkoitetaan ristiinmyyntituotteita. Ne ovat tuotteeseen liittyviä lisämyyntituotteita, joista ostaja voisi olla potentiaalisesti myös kiinnostunut.

Up-selleistä puhutaan, kun halutaan myydä toista, hinnakkaampaa, mutta myös ominaisuuksiltaan parempaa tuotetta. WooCommercessa cross-sellit näytetään käyttäjälle usein yksittäisen tuotesivun lopussa ”Saattaisit olla kiinnostunut myös näistä” -otsikon alta ja up-sellit ostoskorisivulla.

Ominaisuudet-välilehti

Ominaisuudet-välilehdellä asetetaan muunnelmatuotteille ominaisuuksia ja variaatioita, kuten kokoja ja värejä. Muunnelmien luominen on kuitenkin ihan oma tarinansa, joten luvattakoon tässä vaiheessa tälle kirjoitukselle jatko-osa, jossa perehdytään muunnelmatuotteiden maailmaan yksityiskohtaisemmin.

Edistyneet-välilehti

Edistyneet-välilehdellä pääset halutessasi kirjaamaan tilauksen tekemisen jälkeen ilmestyvää ilmoitusta ostajalle. Välilehdellä voit myös sallia tuotteen arvostelut täppäämällä raksin valintaruutuun.

All set – sitten vain kauppaa tekemään!

Kun tuotteen tiedot on lisätty ja käyty läpi, olet valmiina julkaisemaan tuotteen. Oheisesta näkymästä näet numeroituna, mihin kohtaan edellä mainitut osiot asettuvat varsinaisella tuotesivulla. Eli miltä tuotesivu voisi asiakkaallesi näyttää.

Psst. Me Sinisellä Härällä luomme kustomoituja verkkokauppoja, joten jos mielit erottuvaa ja out of the box -layoutia verkkokaupallesi, ota yhteyttä ja jutellaan lisää!

Mitä ovat rich snippets, jäsennelty tieto, schema ja mikrodata?

Perinteisesti hakukoneiden hakijalle näkyvä hakutulos sisältää metatietoihin laitetun otsikon ja kuvauksen sekä sivun URL-osoitteen. Rikastettu hakutulos eli rich snippet taas pitää sisällään näiden edellä mainittujen lisäksi ylimääräistä, hakutulosta täydentävää dataa, joka on sekä informaation että ulkonäön kannalta parempi kuin normaali hakutulos.

Tarkoituksena on tarjota haun tehneelle mahdollisimman kattava tietopaketti sekä parantaa orgaanisten klikkien määrää ja klikkiprosenttia.

Rich snippetin, scheman ja jäsennellyn tiedon ympärillä pyörivät sanat voisi tiivistää seuraaviin: informaatio, tieto, luotettavuus ja luottamus, uskottavuus, houkuttelevuus. Alempana avaan enemmän, mitä rich snippet, schema ja strukturoitu eli jäsennelty data ovat ja miten nämä äskettäin mainitsemani asiat liittyvät niihin ja miksi.

Jäsennelty tieto, schema ja mikrodata

Structured data eli jäsennelty data on standardoitu muoto sivua koskevien tietojen tarjoamiseksi ja sivun sisällön luokittelemiseksi.

Schema on datamallikoodi, joka auttaa hakukoneita ymmärtämään sivusi tai sivustosi sisältöä ja tuomaan sitä paremmin esille hakutuloksissa. Schema.org on suurten hakukoneiden, kuten Googlen, Microsoftin ja Yahoon, yhteinen projekti, jonne schema-merkinnät lisätään ja josta Googlen on helppo lukea ja ymmärtää sivuston sisältöä ja dataa.

Mikrodata taas on sivuston HTML-koodiin lisättävä yksi jäsennellyn datan muodoista tai merkintätavoista. Toinen merkintätavoista on JSON-LD, joka määrittää tiedot HTML-sivun Javascript-objektin avulla.

Rich snippetit eli rikastetut hakutulokset

Rich snippetit ovat ns. rikastettuja osia hakutuloksista. Rich snippetien avulla hakutulokseen saadaan huomattavasti enemmän informaatiota ja tietoa, mikä vaikuttaa hakutuloksen uskottavuuteen ja tietysti myös houkuttelevuuteen.

Informaatio ja tieto myös lisäävät hakutuloksen kokoa. Jos hakutulos näyttää hyvältä ja houkuttelevalta, klikataan sitä todennäköisemmin kuin hakutulosta, jossa on vähemmän informaatiota.

Hakutulokset ovat nykyään täynnä turhiakin hakutuloksia. Mitä enemmän tietoa potentiaaliselle asiakkaalle hakutulokseen tarjotaan, sitä enemmän se lisää hakutuloksen uskottavuutta.

Rikastetun hakutuloksen osioita ovat esimerkiksi:

  • Tuotetyyppi
  • Hinta
  • Kuva
  • Tuotearviot
  • Arvostelut
  • Tapahtumat
  • Usein kysytyt kysymykset -osio

Nämä ovat rikastettuja osia, joita voidaan lisätä hakutuloksiin. Niillä on suuri vaikutus siihen, klikkaako kävijä hakutulosta vai ei.

Jos henkilö miettii valintaa kahden hakutuloksen välillä, jossa toisessa haetun tuotteen hinta näkyy olevan alhaisempi kuin toisessa, hän todennäköisesti päätyy klikkaamaan halvempaa. Samoin, jos toisessa on sata arvostelua ja toisessa kaksi, valinta luultavasti osuu ensimmäiseen, tai jos tuotevertailussa näkee, että toinen on saanut 4,6 tähteä ja toinen 3,2, niin varmaan me kaikki tiedämme, kumman hän valitsee.

Ilman näitä rikastettuja osia kävijä todennäköisesti tekisi satunnaisen valinnan tai joutuisi käymään erikseen molemmilla sivuilla lukemassa ja vertailemassa niistä löytyviä tietoja keskenään.

Nämä ovat loistavia esimerkkejä siitä, kuinka pienillä lisäyksillä saadaan potentiaaliselle asiakkaalle hänen kaipaamaansa lisätietoa ostopäätöstään vahvistamaan. Rich snippeteillä vaikutetaan siis hakutuloksiin ja klikkauksiin sekä helpotetaan valintaa tulosten välillä.

Rikastetun hakutuloksen vaikutus hakukoneoptimointiin

Rich snippetit erottuvat ja näyttävät paremmilta kuin normaalit hakutulokset. Mutta paremman ulkonäkönsä lisäksi rikastetut hakutulokset tarjoavat käyttäjälle myös paljon enemmän informaatiota jo nopealla vilkaisulla – ilman, että kävijän täytyy hyppiä kahdella eri sivustolla tietoja vertailemassa.

Rikastettujen hakutulosten avulla kävijät todennäköisemmin klikkaavat hakutulostasi, jolloin kävijäliikenne sivustollesi paranee. Pitkällä tähtäimellä rikastukset siis vaikuttavat sivustosi ja sivusi sijoittumiseen hakutuloksissa, kun Google oppii, että kävijät klikkaavat mieluummin sinun hakutulostasi kuin kilpailijasi. Loistavaa hakukoneoptimointia siis!

Google arvottaa hakutuloksia tietysti myös sivun sisällön mukaan, ja jäsennellyn datan ja rich snippetien avulla sisältö paranee.

Rikastetut hakutulokset ja jäsennelty tieto eivät kuitenkaan ole hakutulosten sijoituksiin suoraan vaikuttavia tekijöitä. Ne auttavat Googlea ymmärtämään sisältöäsi ja sivuasi sekä antavat hakutulokselle tietoa, luotettavuutta, uskottavuutta ja houkuttelevuutta. Tämä taas väistämättä vaikuttaa siihen, mitä kävijät klikkaavat ja se vaikuttaa siihen, miten hakukoneissa sijoitutaan. Google ei myöskään takaa, että käyttämällä jäsenneltyä dataa rich snippetit aina näkyisivät hakutuloksissa.

Lyhyt yhteenveto:

  • Jäsennelty tieto eli structured data – standardoitu muoto sivua koskevien tietojen tarjoamiseksi ja sivun sisällön luokittelemiseksi
  • Schema – datamallikoodi, joka auttaa hakukoneita ymmärtämään sivusi tai sivustosi sisältöä ja tuomaan sitä paremmin esille hakutuloksissa
  • Schema.org – sivusto, jonne schema-merkinnät lisätään ja josta Googlen on helppo lukea ja ymmärtää sivuston sisältöä ja dataa
  • Rich snippets – hakutulosten rikastetut osat
  • Mikrodata – sivuston HTML-koodiin lisättävä yksi jäsennellyn datan muodoista tai merkintätavoista

Jos et ole vielä aloittanut Google-mainontaa, lue kuinka luot Google Ads -tilin ja mainoskampanjan!

Miten minä voin vaikuttaa työyhteisön etätyöilmapiiriin?

Onko etänä mahdollista olla läsnä? Miten pystymme kuuntelemaan ja osoittamaan toisillemme empatiaa Slackissa, Whatsappissa tai muussa kirjoitetussa keskustelussa?

Etätyöskentely on jälleen tapetilla ja saamme jatkuvasti uusia työvälineitä työskentelyn tehostamiseen ja kotona keskittymiseen. On työaikalaskureita, chatteja, sähköisiä muistikirjoja ja kalentereita.

Kaiken tehokkuuden ja keskittymisen keskellä meidän pitäisi myös pystyä kokemaan itsemme sekä työmme mielekkääksi ja merkitykselliseksi sekä pitämään positiivista fiilistä yllä – yksin. Sosiaalisen tuen vähentyminen onkin etätyön suurimpia haasteita

Sosiaalinen tuki on kullanarvoista etänä työskennellessä 

Äänensävyt ja tunneäly katoavat helposti kirjallisesti viestittäessä. Sosiaalisten kontaktien vähentyessä yksinäisyyden tunne kasvaa. Vaikka vertaistuki ja asioiden jakaminen on tärkeää, on muistettava, että toisella täytyy olla mahdollisuus ja oikeus olla ottamatta vastaan mieltäsi painavia taakkoja. Se, kuinka annamme apua ja neuvoja voi vaikuttaa siihen, miten toinen kokee käynnissä olevat tilanteet ja kuinka hän suhtautuu niihin.

Sosiaalinen tuki ei ole vain vertaistukea, vaan siihen sisältyy myös arvostusta, kiittämistä, luottamusta sekä selkeää ja avointa kommunikaatiota. Sosiaalinen tuki on tärkeä osa yksilön kehitystä ja jaksamista.

Hyvän sosiaalisen tuen avulla voimme mahdollisesti ennaltaehkäistä stressiä ja vahvistaa työntekijän ammatillista itsetuntoa. Sosiaalinen tuki nousee haasteeksi erityisesti esimiesten pöydällä, koska esimiehen pitäisi pystyä etänä luottamaan työntekijöidensä oman työn johtamiseen.

Etätyöstä huolimatta tai ehkä juuri siksi työntekijät tarvitsevat valmentamista, huomiota ja varmistusta siitä, että heitä tuetaan.

Välillä on hyvä pysähtyä miettimään, mitä meistä jokainen voi itse tehdä. Miten minä itse pystyn tukemaan työkavereita, nostamaan tiimihenkeä ja vähentämään väärinymmärryksiä?  

MIELI ry:n asiantuntijat ovat listanneet, kuinka on mahdollista vahvistaa työilmapiiriä työpaikalla. Listalla olevat asiat saattavat olla monille itsestäänselvyyksiä, mutta etenkin näin etätyöaikaan niitä on hyvä pysähtyä pohtimaan tarkemmin. Aloinkin miettimään, voisiko näitä neuvoja soveltaa myös etätöissä. Tässä siis omat ehdotukseni etätyöilmapiirin parantamiseen!

  1. Luo kotitoimistoon työpiste, jossa keskityt vain töiden tekemiseen 

Voisiko kotiin luoda myös yhden nurkan, missä pääsee irrottautumaan työasioista ja missä pystyisi pitämään esimerkiksi etäkahvihetkiä työkavereiden kanssa. Oma vinkkini etenkin näin pimeään vuodenaikaan on sytyttää kynttilä aina, kun pitää tauon. Näin pyrin välittämään aivoilleni tiedon, että hetki on erityinen ja minulla on lupa rentoutua.

  1. Ilmaise tukesi ja ajatuksesi myös kirjallisesti 

Etänä on välillä helpompi seurata keskusteluja kuin osallistua aktiivisesti. Moni kuitenkin kaipaa vahvistuksia ajatuksilleen. Koska pään nyökyttäminen tai hymy eivät aina näy, muista ilmaista ajatuksesi ja tukesi kirjallisesti.

  1. Ole luottamuksen arvoinen myös työkaverille 

Kirjoitetut viestit jäävät chat-ikkunoihin elämään. Muistathan, että sinulle kirjoitetut viestit eivät välttämättä ole tarkoitettu kaikille jaettavaksi. Hyvä on muistaa pitää huolta omasta kielenkäytöstään työpaikalla myös kirjallisesti.   

  1. Ymmärretäänkö sinua usein väärin? 

On hyvä pysähtyä miettimään, annatko toiselle enemmän voimavaroja vai oletko useammin itse purkajan roolissa. Kirjallisessa viestinnässä olemme ilmaisussamme toisen tulkinnan varassa. Millaiselta viestini voi vaikuttaa, jos käytän paljon lyhenteitä, huutomerkkejä tai Caps Lockia? Myös emojit ovat katsojalle tulkinnan varaisia ja kaikki eivät ymmärrä niitä samalla tavalla kuin itse.

  1. Tunnetilat tarttuvat 

On fakta, että viime kädessä voimme vaikuttaa omaan tekemiseemme ja asenteeseemme. Jos voimme tartuttaa hyvän fiiliksen myös toiseen, olisiko se yrittämisen arvoinen asia?

  1. Jokainen tarvitsee kiitosta 

Työtehtävät saavat merkityksen, kun niiden tekijä tuntee itsensä onnistuneeksi ja on voinut kokea olleensa hyödyksi. Monet työtehtävät eivät näy kaikille tai ne ovat työyhteisössä itsestäänselvyyksiä. On siis tärkeää muistaa kiittää myös pienistä asioista.

  1. Luo parempaa työilmapiiriä omalla esimerkilläsi 

Jos toivot hyvää ja avointa kommunikaatiota, hyvää fiilistä ja luottamusta, muista toimia niin myös itse. Työilmapiirin luominen on ihan jokaisen yksilön vastuulla. 

  1. Välillä voi rikkoa rutiineja 

Lyhytkin yhteinen hetki saattaa antaa paljon lisävirtaa loppupäiväksi. On muistettava, että piristäminen ei ole vain yhden henkilön vastuulla, vaan jokainen voi yrittää keksiä jotain pientä yhteistä kivaa. Mikä sinusta piristäisi työn arkista aherrusta? 

  1. Jakakaa tietoa ja vinkkejä 

Jos saat tietoa, jonka uskot auttavan työkaveriasi, muista kertoa se hänelle. Joku toinen saattaa hiljaisesti painia samojen ongelmien kanssa. Luokaa myös kanavat, missä voitte jakaa kevyitä vinkkejä, uusia reseptejä ja piristäviä ajatuksia. 

  1. Kuunteletko ja oletko keskusteluissa aidosti läsnä?  

Jos olet luvannut antaa aikaasi ja kuunnella, kuuntele. Tietokoneen näytölle ponnahtelee jatkuvasti häiriötekijöitä erilaisten notifikaatioiden muodossa ja ne saavat ajatuksen keskeytymään ja karkaamaan muualle. Sulje tarvittaessa ylimääräiset ikkunat tai ilmoitukset, jos et pysty muuten keskittymään. 

Pienetkin asiat vaikuttavat ja jokainen meistä voi tehdä osansa etätyöilmapiirin kehittämiseksi.  

Näytä