Blogi

Mitä ovat rich snippets, jäsennelty tieto, schema ja mikrodata?

Perinteisesti hakukoneiden hakijalle näkyvä hakutulos sisältää metatietoihin laitetun otsikon ja kuvauksen sekä sivun URL-osoitteen. Rikastettu hakutulos eli rich snippet taas pitää sisällään näiden edellä mainittujen lisäksi ylimääräistä, hakutulosta täydentävää dataa, joka on sekä informaation että ulkonäön kannalta parempi kuin normaali hakutulos.

Tarkoituksena on tarjota haun tehneelle mahdollisimman kattava tietopaketti sekä parantaa orgaanisten klikkien määrää ja klikkiprosenttia.

Rich snippetin, scheman ja jäsennellyn tiedon ympärillä pyörivät sanat voisi tiivistää seuraaviin: informaatio, tieto, luotettavuus ja luottamus, uskottavuus, houkuttelevuus. Alempana avaan enemmän, mitä rich snippet, schema ja strukturoitu eli jäsennelty data ovat ja miten nämä äskettäin mainitsemani asiat liittyvät niihin ja miksi.

Jäsennelty tieto, schema ja mikrodata

Structured data eli jäsennelty data on standardoitu muoto sivua koskevien tietojen tarjoamiseksi ja sivun sisällön luokittelemiseksi.

Schema on datamallikoodi, joka auttaa hakukoneita ymmärtämään sivusi tai sivustosi sisältöä ja tuomaan sitä paremmin esille hakutuloksissa. Schema.org on suurten hakukoneiden, kuten Googlen, Microsoftin ja Yahoon, yhteinen projekti, jonne schema-merkinnät lisätään ja josta Googlen on helppo lukea ja ymmärtää sivuston sisältöä ja dataa.

Mikrodata taas on sivuston HTML-koodiin lisättävä yksi jäsennellyn datan muodoista tai merkintätavoista. Toinen merkintätavoista on JSON-LD, joka määrittää tiedot HTML-sivun Javascript-objektin avulla.

Rich snippetit eli rikastetut hakutulokset

Rich snippetit ovat ns. rikastettuja osia hakutuloksista. Rich snippetien avulla hakutulokseen saadaan huomattavasti enemmän informaatiota ja tietoa, mikä vaikuttaa hakutuloksen uskottavuuteen ja tietysti myös houkuttelevuuteen.

Informaatio ja tieto myös lisäävät hakutuloksen kokoa. Jos hakutulos näyttää hyvältä ja houkuttelevalta, klikataan sitä todennäköisemmin kuin hakutulosta, jossa on vähemmän informaatiota.

Hakutulokset ovat nykyään täynnä turhiakin hakutuloksia. Mitä enemmän tietoa potentiaaliselle asiakkaalle hakutulokseen tarjotaan, sitä enemmän se lisää hakutuloksen uskottavuutta.

Rikastetun hakutuloksen osioita ovat esimerkiksi:

  • Tuotetyyppi
  • Hinta
  • Kuva
  • Tuotearviot
  • Arvostelut
  • Tapahtumat
  • Usein kysytyt kysymykset -osio

Nämä ovat rikastettuja osia, joita voidaan lisätä hakutuloksiin. Niillä on suuri vaikutus siihen, klikkaako kävijä hakutulosta vai ei.

Jos henkilö miettii valintaa kahden hakutuloksen välillä, jossa toisessa haetun tuotteen hinta näkyy olevan alhaisempi kuin toisessa, hän todennäköisesti päätyy klikkaamaan halvempaa. Samoin, jos toisessa on sata arvostelua ja toisessa kaksi, valinta luultavasti osuu ensimmäiseen, tai jos tuotevertailussa näkee, että toinen on saanut 4,6 tähteä ja toinen 3,2, niin varmaan me kaikki tiedämme, kumman hän valitsee.

Ilman näitä rikastettuja osia kävijä todennäköisesti tekisi satunnaisen valinnan tai joutuisi käymään erikseen molemmilla sivuilla lukemassa ja vertailemassa niistä löytyviä tietoja keskenään.

Nämä ovat loistavia esimerkkejä siitä, kuinka pienillä lisäyksillä saadaan potentiaaliselle asiakkaalle hänen kaipaamaansa lisätietoa ostopäätöstään vahvistamaan. Rich snippeteillä vaikutetaan siis hakutuloksiin ja klikkauksiin sekä helpotetaan valintaa tulosten välillä.

Rikastetun hakutuloksen vaikutus hakukoneoptimointiin

Rich snippetit erottuvat ja näyttävät paremmilta kuin normaalit hakutulokset. Mutta paremman ulkonäkönsä lisäksi rikastetut hakutulokset tarjoavat käyttäjälle myös paljon enemmän informaatiota jo nopealla vilkaisulla – ilman, että kävijän täytyy hyppiä kahdella eri sivustolla tietoja vertailemassa.

Rikastettujen hakutulosten avulla kävijät todennäköisemmin klikkaavat hakutulostasi, jolloin kävijäliikenne sivustollesi paranee. Pitkällä tähtäimellä rikastukset siis vaikuttavat sivustosi ja sivusi sijoittumiseen hakutuloksissa, kun Google oppii, että kävijät klikkaavat mieluummin sinun hakutulostasi kuin kilpailijasi. Loistavaa hakukoneoptimointia siis!

Google arvottaa hakutuloksia tietysti myös sivun sisällön mukaan, ja jäsennellyn datan ja rich snippetien avulla sisältö paranee.

Rikastetut hakutulokset ja jäsennelty tieto eivät kuitenkaan ole hakutulosten sijoituksiin suoraan vaikuttavia tekijöitä. Ne auttavat Googlea ymmärtämään sisältöäsi ja sivuasi sekä antavat hakutulokselle tietoa, luotettavuutta, uskottavuutta ja houkuttelevuutta. Tämä taas väistämättä vaikuttaa siihen, mitä kävijät klikkaavat ja se vaikuttaa siihen, miten hakukoneissa sijoitutaan. Google ei myöskään takaa, että käyttämällä jäsenneltyä dataa rich snippetit aina näkyisivät hakutuloksissa.

Lyhyt yhteenveto:

  • Jäsennelty tieto eli structured data – standardoitu muoto sivua koskevien tietojen tarjoamiseksi ja sivun sisällön luokittelemiseksi
  • Schema – datamallikoodi, joka auttaa hakukoneita ymmärtämään sivusi tai sivustosi sisältöä ja tuomaan sitä paremmin esille hakutuloksissa
  • Schema.org – sivusto, jonne schema-merkinnät lisätään ja josta Googlen on helppo lukea ja ymmärtää sivuston sisältöä ja dataa
  • Rich snippets – hakutulosten rikastetut osat
  • Mikrodata – sivuston HTML-koodiin lisättävä yksi jäsennellyn datan muodoista tai merkintätavoista

Jos et ole vielä aloittanut Google-mainontaa, lue kuinka luot Google Ads -tilin ja mainoskampanjan!