Blogi

Näin Sinisellä Härällä tehdään verkkosivuja

Tervetuloa matkaan, tässä artikkelissa käyn läpi, miten Sinisen Härän normaali verkkosivuprojekti kulkee. Ymmärtämisen helpottamiseksi, otetaan esimerkkiprojekti Yritykselle X (oletuksena tässä on, että Yritys X on määrittänyt verkkosivu-uudistukselle selkeän tavoitteen. Jos tavoitteiden asettaminen aiheuttaa harmaita hiuksia, niin apua löydät esimerkiksi meidän ilmaisesta Verkkosivujen ostajan oppaasta.)

  • Yritys X
  • Yrityksen yhteyshenkilönä toimii Maria
  • Projektin keskeisimpänä tavoitteena on myynnin lisääminen yrityksen uusien verkkosivujen avulla ja referenssien entistä parempi esilletuonti.

Tarjousvaihe

”Kiitos yhteydenotostasi!”,soitan Marialle hänen jätettyään yhteydenoton Leadoon loistavan inpagechatbotin kautta. Tästä edetään hänen kanssaan tarkempaan briiffiin (mahdollisuuksien mukaan kasvotusten, mutta etänä luonnollisesti myös onnistuu) verkkosivu-uudistuksen tarpeista ja tavoitteista. Ensimmäisessä palaverissa luonnollisesti myös esittäydytään puolin ja toisin. Briiffistä viisastuneena lähetän Marialle kirjallisen kootun tarjouksen sähköpostitse. Olemme briiffissä sopineet tarjouksen läpikäynnin noin viikon päähän ensimmäisestä palaverista. Tarjouksen läpikäynnin tarkoituksena on syventää asiakkaan ymmärrystä tarjouksesta, tarjottavista palveluista ja niiden hyödyistä. Läpikäynnin jälkeen tarjousta mahdollisesti tarkennetaan syvemmän yhteisen ymmärryksen saavutettuamme.

Kuluu reilu viikko, ja katson kalenteristani, että Maria on luvannut palata tarjoukseen tänään. Ilokseni iltapäivällä saankin puhelinsoiton, jossa Maria innoissaan kertoo, että he lähtevät ilolla tekemään verkkosivu-uudistusta yhteistyössä Sinisen Härän kanssa. ”Tervetuloa Sinisen Härän asiakkaaksi!”

Projektin kick-off

Kick-offin tarkoituksena on, että kaikilla palaveripöydässä istuneilla on selkeä käsitys siitä, miksi projekti aloitetaan ja miten se etenee.

Aikataulut on saatu asetettua yhteen, ja sopiva aika projektin starttaukselle löytyi. Istumme alas Vallilan toimistomme lasiseen neukkariin pöydän notkuessa aamupalaherkkuja (kyllä, tämä on lupaus!). Projektin kick-offiin osallistuu Sinisen Härän puolelta koko toteuttava tiimi, eli allekirjoittanut projektipäällikön ominaisuudessa, verkkosivujen tekninen toteuttaja sekä visuaalinen suunnittelija. Asiakkaan puolelta osallistujamäärää ei ole rajoitettu. Kick-offin tavoitteena on tutustua koko projektitiimin voimin, kerrata projektin kulku, pohtia syvällisemmin projektin tavoitteita ja aloittaa rakenteen suunnittelu. Palaverissa käydään luonnollisesti läpi myös verkkosivujen visuaalisuutta, haluttuja toiminnallisuuksia sekä asetetaan vastuualueet ja aikataulut tiimin kesken. Kick-offin tarkoituksena on, että kaikilla palaveripöydässä istuneilla on selkeä käsitys siitä, miksi projekti aloitetaan ja miten se etenee.

 

Vanhan sivuston läpikäynti, avainsanatutkimus, mahdollinen brändi-ilmeen uudistus, ja niin edelleen

Ennen kuin projekti etenee vauhdilla, tässä välissä on hyvä pysähtyä projektia tukevien osioiden äärelle. Vanhan sivuston läpikäynti auttaa ymmärtämään, mitkä osiot ovat yrityksen näkyvyyden säilyttämiselle (tai parantamiselle) elintärkeitä, mitkä osiot ovat toimineet ja mitkä eivät. Avainsanatutkimus taas kertoo, millä hakutermeillä yrityksen tuotteita ja/tai palveluita haetaan, millainen kilpailu kyseisellä hakutermillä on ja kuinka paljon sitä haetaan keskimääräisesti. Usein verkkosivuprojektin yhteydessä on tarvetta myös brändi-ilmeen uudistukselle, ja sen paikka prosessissa on ehdottomasti tässä kohtaa!

Verkkosivujen käyttöliittymän suunnittelu

Periaatteessa käyttöliittymän suunnittelu on siis potentiaalisen asiakkaan ostoprosessin optimointia.

Verkkosivujen käyttöliittymän suunnittelu on tarkkaa työtä. Käyttöliittymän suunnittelu tarkoittaa sitä, että ratkaistaan, minne ja miten verkkosivukävijää ohjataan sivustolla. Periaatteessa käyttöliittymän suunnittelu on siis potentiaalisen asiakkaan ostoprosessin optimointia. Vaikka käyttöliittymän suunnittelu on suurelta osin ajatustyötä, saa Mari ja Yritys X lopputuotteena meiltä wireframing- eli rautalankamallit sivustosta – tarkoittaen siis ns. laatikkomalleja. Mallien tarkoituksena on mallintaa Yritykselle X loppuasiakkaan ostoprosessia ilman, että heitä ”häiritään” vielä visuaalisilla elementeillä ja väreillä. Ja kyllä, kaikkiin projektin osioihin kuuluu esittely – jos mahdollista niin paikan päällä, mutta tässäkin vaiheessa etänä onnistuu.

Verkkosivujen layoutien suunnittelu

Jes, taustatyö on tehty! Nyt päästään ”itse asiaan”. Verkkosivujen layoutien suunnittelu tarkoittaa sitä, että herätetään wireframing-mallit eloon. Mitä kuvia käytetään? Vai hyödynnetäänkö kenties videota tai animaatiota? Minkä värinen call to action -painike tuottaa laadukkaita liidejä Yritykselle X? Millainen mobiiliversio sivustosta mallinnetaan? Näihin kaikkiin kysymyksiin saadaan vastaus prosessin tässä vaiheessa.

Verkkosivujen tekninen toteutus

”Jos ihminen osaa käyttää Facebookia, osaa hän käyttää myös Sinisen Härän toteuttamaa WordPress-verkkosivua”.

Prosessin tässä kohtaa sininen viestikapula vaihtaa omistajaa – eli vastuu projektin edistämisestä siirtyy visuaaliselta suunnittelijalta verkkosivukehittäjälle. Me toteutamme räätälöityjä WordPress-verkkosivutoteutuksia. Meillä se tarkoittaa sitä, että loppuasiakkaan näkymän (eli sen, miltä sivusto näyttää) lisäksi myös meidän asiakkaan näkymää räätälöidään. Tarkoittaen sitä, että haluamme asiakkaan sivuston muokkauksen olevan helppoa ja vaivatonta, eikä se vaadi mitään koodiosaamista. Eräänlainen sanonta onkin, että ”jos ihminen osaa käyttää Facebookia, osaa hän käyttää myös Sinisen Härän toteuttamaa WordPress-verkkosivua”. Tekninen toteutus sisältää luonnollisesti myös paljon teknistä ja sisällöllistä hakukoneoptimointia (jos haluat lukea lisää tästä aiheesta, niin katso linkit tämän kappaleen alla). Ensimmäisen kerran toiminnallista sivustoa asiakkaalle esitellään teknisen toteutuksen puolivälissä. Tässä kohtaa siksi, että toiminnallisuuksia ollaan saatu vietyä pitkälle, mutta kommenttien ja korjausehdotusten perusteella muokkauksia voidaan vielä tehdä saman budjetin sisällä.

Lue lisää hakukoneoptimoinnista:

Verkkosivujen viimeistely ja avaus

Loppusuora häämöttää! Nyt viimeistellään sivusto Yrityksen X kommenttien mukaisesti. Tämän jälkeen varmistetaan, että sivusto toimii moitteetta kaikilla verkkoselaimilla (kyllä, myös Internet Explorerilla…), näyttökoilla ja laitteilla. Projektista riippuen tässä vaiheessa on hyvä myös testata sivustoa testikäyttäjillä. Kun kaikki on valmista, sovimme Marian kanssa päivän sivuston avaukselle, jonka hoidamme avaimet käteen -periaatteella. Viimeistelyn yhteydessä asennetaan myös tarvittavat seurantatyökalut verkkosivuille. Avaimet käteen -periaatteella hoituu tämäkin.

Tässä vielä meidän Visual Designer Millan toteuttama mahtava prosessikaavio avaamaan prosessia:

Näin se homma rokkaa! Jos uusi verkkosivusto hotsittaa, niin nykäise sähköpostihihasta tai moikkaa LinkedInissä. Mukavaa päivänjatkoa!

Ps. Tämän jälkeen luonnollisesti hihat vasta kääritään – sitten alkaa laadukas sisällöntuotanto, kohdennettujen kävijöiden ohjaus verkkosivuille ja sivuston jatkuva kehitys. Mutta se on eri tarina se… 😏

Lataa ilmainen verkkosivujen ostajan opas




Onko teidän yrityksessänne verkkosivu-uudistus käsillä? Siinä tapauksessa, lataa ihmeessä ilmainen oppaamme. Opas on tehty auttamaan yrityksiä verkkosivujen ostamisessa, ja siinä käydään läpi kilpailutuksessa huomioon otettavia asioita aina tarjouspyynnön laatimisesta toteuttajien vertailuun.

Lataa ilmainen opas!

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Mikko

Mikko

Mikko on Sinisen Härän myynti- ja projektipäällikkö. Musiikkitaustainen mies vastaa asiakkaidemme verkkosivuprojekteista sekä digimarkkinointikokonaisuuksista. Mikko innostuu asiakkaiden kanssa työskentelystä, uusista tekniikoista ja kliinistä designista.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.