Blogi

Mitä ostajapersoonien määrittely on?

Mies keltaisessa paidassa, tekee palaveri merkintöjä muistitauluun

Jotta yrityksen markkinoinnissa tiedetään, kenelle sitä markkinointia ollaan tekemässä, on tärkeää tuntea yrityksen ostajapersoonat. Ketkä ovat juuri sinun yrityksesi ostajat, mitä he tarvitsevat, missä he ovat, mistä he pitävät ja miksi kohdistat markkinointisi juuri heille?

Mitkä ihmeen ostajapersoonat?

Ostajapersoonat ovat fiktiivisiä hahmoja, kuten Assi Asiakas, Jaana Johtaja tai Pasi Parturi.

Ostajapersoonat määritellään usein mielikuvaharjoitusten tai haastattelujen perusteella. Oleellisia kysymyksiä ovat esimerkiksi:

  • Minkä ikäinen on tyypillinen asiakkaamme?
  • Missä hän asuu?
  • Missä hän työskentelee ja mitä hän siellä tekee?
  • Mitä hän harrastaa?
  • Mitä medioita hän kuluttaa?
  • Mitä hyötyä hän odottaa meiltä saavansa?
  • Mitä haasteita hän kokee työssään?

Näiden vastaukset eivät perustu mutuun, vaan ihan tiukkaan faktaan tyypillisimmistä ostajistasi. Etenkin yritysten myyjät osaavat vastata näihin kysymyksiin.

Ostajapersoonien syvällinen tuntemus on kriittinen tekijä markkinoinnin, sisällön luomisen, tuotekehityksen, myynnin seurannan, liidien hankinnan ja oikeastaan ihan ​​kaiken kanssa, mikä liittyy asiakkaiden hankintaan ja säilyttämiseen.

Miten hyödyntää dataa ostajapersoonista?

Kun ostajapersoonat on määritelty, sinun on helppo luoda oikeanlaista materiaalia oikeanlaisille ostajille ja tarjota se oikeissa kanavissa. Tämä on ensiarvoisen tärkeää, jotta vaivalla tuotetut sisällöt eivät valu hukkaan.

Ostajapersoonat auttavat markkinoinnin suunnittelussa ja kohderyhmäsi tarpeiden ja mieltymysten ymmärtämisessä. Kaikille jotain -ajattelu on niin ysäriä!

Mainonnassa, olipa se sitten perinteistä printtiä tai somemainontaa, on erittäin tärkeää erottua kilpailijoista. Kun on ennalta määritelty, kenelle viesti halutaan viedä, on huomattavasti helpompaa tehdä kilpailijoista erottuvaa sisältöä. Kun sisältö kohdistetaan suoraan oikeille ihmisille, lisää se luonnollisesti myös kustannustehokkuutta.

Nyt kun sinulla on ostajapersoonat ja heille kohdennettu materiaali valmiina, ei sinun tarvitse enää keksiä polkupyörää uudestaan. Käy lukemassa Emmin blogista, kuinka voit uudelleenkäyttää jo tehtyä sisältöäsi!

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Janni

Janni

Janni on somemarkkinoinnin velho, joka syttyy verbaalisesta kikkailusta, somen sparrailusta sekä erilaisten tekstien tuottamisesta. Sinisellä Härällä Jannin näppiksestä syntyvät niin somekampanjat, hakukoneoptimoidut sisällöt kuin markkinoinnin automaatiopolut. Vapaa-aikaansa Janni viettää mielellään matkustellen tai pitkän dinnerin äärellä, missä keskustelut soljuvat maailman sfääreihin.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.