Blogi

Myyvä laskeutumissivu – Näin rakennat sellaisen

Myyvät ja tehokkaat laskeutumissivut kuuluvat oleellisesti tämän päivän digimarkkinoijan työkalupakkiin. Laskeutumissivut ovat nimittäin yksi tehokkaimmista tavoista kerätä liidejä, myydä tuotteita ja palveluita tai esitellä laajojakin kokonaisuuksia yksinkertaisessa muodossa.

Laskeutumissivut ovat nimensä mukaisesti sivuja, joihin käyttäjät laskeutuvat eri digikanavista. Englanniksi laskeutumissivuja kutsutaan tyylikkäästi nimellä Landing Page.

Kaikki laskeutumissivut eivät kuitenkaan ole hyviä tai toimivia. Niiden rakentamiseen pätee tietyt lainalaisuudet, jotka on syytä ottaa haltuun heti vaan kun mahdollista.

Tästä artikkelista opit, miten rakennat kovaa tulosta takovan laskeutumissivun. Ymmärrät myös, mitä rakennetta sinun kannattaa noudattaa, mikäli haluat saada laskeutumissivut toimimaan eri yhteyksissä.

Kerron, mihin kaikkeen voit hyödyntää laskeutumissivuja ja mitä virheitä sinun kannattaa välttää.

Toivottavasti tästä on sinulle konkreettista apua ja hyötyä!

Mennään siis asiaan…

Missä tilanteissa laskeutumissivuja kannattaa käyttää?

Voit käyttää laskeutumissivuja, eli ländäreitä, hyvin monenlaisissa tilanteissa ja tarkoituksissa.

Yleisimpiä laskeutumissivujen käyttökohteita ovat mm:

  1. Tapahtumailmoittautumissivut
  2. Webinaarien ilmoittautumissivut
  3. Liidimagneettien lataussivut (kuten oppaat, tarkistuslistat jne)
  4. Yksittäiset palvelusivut (esim. Google Ads -mainontaa varten)
  5. Tapaamisten buukkaussivut
  6. Uutiskirjeen tilaussivut
  7. Sisäänheittotuotteiden myyntisivut
  8. Verkkokurssien myyntisivut

Nyrkkisääntönä voisi todeta, että hyvin toimivalla laskeutumissivulla myydään yksi asia kerrallaan ja sivulla on yksi selkeä tavoite.

Näin saat pidettyä kävijän mielenkiinnon yllä ja ohjattua häntä tehokkaasti haluamaasi suuntaan.

Jos yrität myydä tai saada aikaiseksi liian monta asiaa samalla kertaa, et onnistu missään tavoitteessasi.

Jos yrität myydä tai saada aikaiseksi liian monta asiaa samalla kertaa, et onnistu missään tavoitteessasi.

Myyvän ja tehokkaasti konvertoivan laskeutumissivun rakenne

Ihminen ostaa lähes aina samalla tavalla, olipa kyseessä mikä tahansa tuote tai palvelu.

Tällä tarkoitan sitä, että ostajan on saatava vastaukset tiettyihin kysymyksiin ennen kuin hän on valmis tekemään ostopäätöksen.

Tyypillisesti ostaja haluaa vastaukset kysymyksiin: Miksi, Mitä ja Miten ja juuri tässä järjestyksessä.

Kun hallitset myynnin psykologian ja tiedät, mitä ostajasi kaipaa, onnistut luomaan houkuttelevia ja toimivia laskeutumissivuja.

Muista, että mitä suurempi riski ostajalla on tehdä pyytämäsi asia, sitä enemmän tarvitset myyntitekstiä ja vakuuttelua.

Kun rakennat laskeutumissivua, varmista, että vastaat ainakin näihin kysymyksiin ostajaa puhuttelevalla tavalla:

  1. Miksi tämän asian pitäisi kiinnostaa minua?
    • hyvä koukku / huukki laskeutumissivun kärkeen
  2. Mistä ongelmasta / asiasta puhutaan?
    • mielenkiintoinen alustus aiheeseen ostajan ongelman kautta
  3. Mitä hyötyjä / etuja voin saada jos ongelmani ratkeaa?
    • luo mahdollisuus ja potentiaalinen tulevaisuus paremmasta
  4. Sopiiko tämä varmasti minulle?
    • näytä esimerkkejä, jotta ostaja tunnistaa itsensä kuvauksesta
  5. Miksi minun pitäisi luottaa teihin?
    • jokin konkreettinen todiste auktoriteetista tai osaamisesta esim. referenssit tai näytöt onnistumisista
  6. Miten voin välttää epäonnistumisen?
    • jos voit, tarjoa 100% riskitön vaihtoehto. Esim. ilmaisilla materiaaleilla tai 100% tyytyväisyystakuulla
  7. Mitä minun pitää tehdä jos haluan edetä?
    • ohjaus eteenpäin esim. lataamaan opas, ilmoittautumaan tapahtumaan tai ostamaan tuote/palvelu
    • kerro myös selvästi, mitä tapahtuu sen jälkeen, kun ostaja tekee pyytämäsi asian

Voit noudattaa jopa suoraan tätä yllä olevaa rakennetta ja järjestystä. Tällöin noudatat myynnin psykologian kannalta oikeaa järjestystä etkä hämmennä ostajaa epäloogisella rakenteella.

Katso tästä hyvin simppeli laskeutumissivun esimerkki markkinointisuunnitelman lataamiseen.

Älä tee näitä virheitä, kun rakennat laskeutumissivun

Kun teet laskeutumissivua, käy läpi vähintään tämä lista ja saat todennäköisemmin parempia tuloksia:

❌ älä myy montaa asiaa samaan aikaan –> yksi tavoite per laskeutumissivu on 🤌
❌ älä puhu itsestäsi –> eliminoi me-lähtöinen teksti ja kirjoita suoraan ostajalle
❌ älä pimitä tietoa –> vastaa ostajan mielessä oleviin kysymyksiin riittävällä tasolla (kts. yllä oleva rakenne)
❌ älä käytä väärää rakennetta –> pidä huoli, että vastaat asiakkaalle kysymyksiin: Miksi, Mitä ja Miten ja mielellään juuri tässä järjestyksessä
❌ älä käytä ympäripyöreää jargonia –> selkeä, yksinkertainen ja spesifi teksti on oleellisessa osassa myyvää laskeutumissivua
❌ älä jätä lukijaa epätietoisuuteen vaan ohjaa häntä voimakkaasti haluamaasi suuntaan

Mitä tarvitset laskeutumissivun rakentamiseen?

Jotta voit rakentaa laskeutumissivuja, tarvitset verkkosivut ja terävän kynän.

Aina et välttämättä tarvitse edes verkkosivuja vaan esimerkiksi markkinoinnin automaatio-ohjelmisto Active Campaign tarjoaa simppeleitä laskeutumissivuja osana palveluaan.

Suosittelen, että suunnittelet (tai verkkosivujenne tekijä suunnittelee) yhden selkeän sivupohjan ländäreiden tekoon, mitä voit hyödyntää eri tarkoituksissa vain sisältöä muokkaamalla.

Ihanteellisessa tilanteessa poistat laskeutumissivulta myös menun sekä footerin, jotta käyttäjä ei harhaudu surffailemaan sivustosi muuta sisältöä.

Kaipaatko apua laskeutumissivun rakentamiseen?

Jos sinulla on tarve tukevaa myyntiä tuottavalle laskeutumissivulle tai useammalle, ole yhteydessä! Suunnittelemme ja toteutamme mielusti ländärin, mikä tuo mukavia tuloksia pitkälle tulevaisuuteen.