Blogi

Miten yrityksen somestrategia rakennetaan?

Jääkiekkopelin pelitaktiikkakaavio sinisellä pohjalla.

Tänä päivänä somestrategia pitäisi olla osana jokaisen yrityksen markkinointistrategiaa. 

Kuitenkin valitettavan usein sosiaalisen median päivittäminen ei ole oikein kenenkään vastuulla, vaan ajatellaan, että se kuuluisa joku ehtii sitä hoitamaan omien hommiensa ohessa. Näinhän se ei ole. 
 

Tavoitteet 

Kaikki yrityksen toiminnot pohjautuvat liiketoiminnalle asetettuihin tavoitteisiin, joten miksi somestrategia perustuisi mihinkään muuhun? Somestrategian suunnittelu kannattaa siis aloittaa kysymyksestä ”Mitä haluamme somella saavuuttaa?”. 

Haluammeko saada myyntiä vs. haluammeko saada näkyvyyttä ovat aivan eri asioita ja voivat jopa vaatia täysin eri kanavansa. Tavoitteiden on hyvä olla selkeitä, mitattavia ja ihan oikeasti saavutettavissa olevia asioita.  
 

Kenelle 

Kohderyhmien määrittely kannattaa aloittaa ostajapersoona-analyysista. Kun ostajapersoonat on kirjoitettu auki, on helppo klikkailla mainosten kohdennuksista oikeat vaihtoehdot mukaan. Kun mainos tai julkaisu pystytään kohdentamaan riittävän tarkasti, ei eurojakaan valu hukkaan.   

Missä 

Kun kohderyhmä on tiedossa, on aika siirtyä miettimään käytettäviä kanavia. Somessa ei kannata touhuta jokaiselle jotakin -periaatteella, vaan miettiä tarkasti, mistä sen juuri itselle tärkeän yleisön löytää. 

Jos 16-vuotiaat pojat ovat kohderyhmääsi, on todennäköistä, että Facebook on väärä kanava sinulle. Jos taas tavoittelet viisikymppisiä isännöitsijöitä, tavoitat heidät suurella todennäköisyydellä juurikin Facebookista.  

Mitä 

On äärettömän tärkeää panostaa sosiaalisen median sisältöön. Millaiset kuvat saavat kohderyhmäsi pysähtymään? Toimivatko videot parhaiten? Minkälainen kieli puhuttelee kohderyhmääsi? Mikä on se sisältö, mitä he haluavat nähdä? Tässä kohtaa avuksi tulee sosiaalisen median sisältösuunnitelma. Se kertoo, mitä julkaistaan, missä julkaistaan, milloin julkaistaan ja toivottavasti myös, kuka julkaisee.  

Kuka 

Niin, hyvä sosiaalisen median sisältö vaatii sen kuuluisan jonkun aikaa. Ei riitä, että yrityksellä on tilit somessa, vaan hyvä sisältö ja aktiivisen sellaisen julkaiseminen on erittäin tärkeää. Seuraajien kanssa on oltava vuorovaikutuksessa ja julkaistava heitä kiinnostavaa sisältöä tarpeeksi usein. Yrityksen on hyvä nimetä yksi henkilö tai tiimi, jolla on päävastuu somesta.  

Kyllähän sinäkin sen tiedät – jos joku asia on kaikkien vastuulla, se ei ole kenenkään vastuulla.  
 

Nyt, kun somestrategia on laadittu, on aika ottaa järeämmät keinot käyttöön. Lue seuraavaksi, miksi somemarkkinointi on niin tehokasta.   

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Janni

Janni

Janni on somemarkkinoinnin velho, joka syttyy verbaalisesta kikkailusta, somen sparrailusta sekä erilaisten tekstien tuottamisesta. Sinisellä Härällä Jannin näppiksestä syntyvät niin somekampanjat, hakukoneoptimoidut sisällöt kuin markkinoinnin automaatiopolut. Vapaa-aikaansa Janni viettää mielellään matkustellen tai pitkän dinnerin äärellä, missä keskustelut soljuvat maailman sfääreihin.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.

Moikka, lue myös meidän uusimmat artikkelit!