Blogi

Verkkokaupan kehitys poikkeusvuonna

Huh huh, kyllä on tosiaan ollut erikoinen tämä vuosi. Keväällä kirjoitin koronan vaikutuksesta yritysten haluun uudistua, ja nyt on vuorossa kiteytys kuluneesta erikoisvuodesta – erityisesti verkkokaupankäynnin kannalta.

Tässä artikkelissa lähteenä käytetään suurimmaksi osaksi kumppanimme Paytrailin Kokemuksia verkkokaupan muutoksesta poikkeusaikana -raporttia. Suosittelen lataamaan koko raportin!

Poikkeusaika muutti verkosta ostamista

Jokainen Paytrailin kyselyyn vastanneista kertoi lisänneensä tuotteiden ja palveluiden ostamista verkosta. Etenkin ruuan verkkokauppaostot moninkertaistuivat.

Raportissa S-ryhmä kertoo verkkokaupan vilkastuneen kolminkertaisesti ja K-ryhmän ruuan verkkomyynti kasvoi jopa 800 %.  Lisäksi eläkeläiset ovat tehneet mahtavan digiloikan – K-Ruoan verkkokaupan käyttäjistä ennen koronaa eläkeläisiä oli 10 %, nyt vastaava luku on 25 %. 

Korona-aikana pystytettiin ennätysmäärä uusia verkkokauppoja. K-ryhmä kertoo kauppiaidensa avanneen keskimäärin 20 uutta verkkokauppaa viikossa. Paytrail on ottanut käyttöön kolminkertaisen määrän maksupalveluja edellisen vuoden vastaavaan verrattuna.

Muita mielenkiintoisia poimintoja raportista:

  • Verkkokauppa on madaltanut kynnystä uusien palveluiden kokeiluun – 21 % kyselyyn vastanneista on törmännyt uusiin palveluihin ja 10 % ottanut käyttöön uusia maksullisia palveluita
  • Kriittisyys ostokokemusta kohtaan on kasvanut merkittävästi – jopa 70 % sanoo arvostavansa sujuvaa kauppaa aiempaa enemmän
  • Suomalaiset haluavat tukea kotimaista pienyrittäjää – 60 % haluaa tukea ja auttaa vaikeina aikoina, ja 12 % uskoo suosivansa myös jatkossa kotimaisia tuotteita

Poikkeustila vaikutti kaikkien liiketoimintaan

Raportin mukaan poikkeustila vaikutti jopa 64 %:iin kyselyyn vastanneista verkkokauppiaista. 35 % koki muutoksen positiivisena, mutta lähes yhtä monella vaikutukset olivat päinvastaisia. 10 % vastaajista oli ryhtynyt verkkokauppiaaksi vallitsevan tilanteen myötä.

Mielenkiintoista on, että kovasti kärsineen liikenteen ja matkailun alan verkkoyrittäjistä jopa 11 % kertoi myyntinsä kasvaneen poikkeustilanteen aikana. Suurimmat voittajat löytyvät kuitenkin erikoiskaupasta, vaatekaupasta ja vähittäiskaupasta, joissa kasvua viime vuoden samaan ajanjaksoon verrattuna oli jopa 50 %.

Verkkokauppa porskuttaa koronan jälkeenkin

Koronan aikana saatiin (viimein?) pakotettu digiloikka tehtyä. Nyt jää nähtäväksi jatkavatko verkkoshoppailusta innostuneet suomalaiset toimiaan myös poikkeustilanteen jälkeen.

Poikkeustilanteen aikana verkko-ostoksiaan lisänneiltä kuluttajilta kysyttiin, ovatko he aikeissa jatkaa verkosta ostamista, johon 72 % vastasi myöntävästi.

Mielenkiintoista dataa näin viherkuplan sisältä on, että jopa 81 % maaseudulla asuvista aikoo jatkaa verkosta ostamista. Myös 67 % digiloikanneista eläkeläisistä aikoo avata läppärin tai puhelimen verkko-ostoksia varten jatkossakin.

Mikä sitten saa kuluttajan ostamaan verkkokaupasta? Raportista poimittuna tärkeimmät tekijät ovat:

  • Ostamisen helppous ja sujuvuus (51 % vastaajista)
  • Ilmainen toimitus (32 %)
  • Tarjouskampanja (28 %)
  • Hyvä ja nopea saatavuus (27 %)
  • Oma taloudellinen tilanne (18 %)

Entä mikä saa jättämään verkkokauppatilauksen kesken? Puhun usein meidän asiakkaillemme toimitustapojen, -aikojen ja -kustannusten tärkeydestä, ja myös tässä kyselyssä kriittisimmät haasteet liittyivät näihin.

Suurimpia syitä oston keskeytymiselle olivat:

  • Toimituskustannukset ovat liian suuret
  • Tuote oli loppu
  • Toimitusaika on liian pitkä
  • Verkkokaupan luotettavuus epäilytti (tähän liittyen kannattaa lukea Aten artikkeli Kannattaako verkkokauppa suunnitella itse?)
  • Tekninen ongelma
  • En saanut valittua haluamaani maksuvaihtoa (Paytraililla vaihtoehtoja löytyy yllin kyllin!)

Mitä tästä opittiin? – TOP 5

Lopuksi Paytrailin raportissa listattiin viisi tärkeintä verkkokauppiaiden tunnistamaa kehittämistarvetta. Jos olet lukenut artikkelin tähän asti, on siellä varmasti jo tuttuja juttuja mukana. 

  1. Toimituksen tärkeys – ajallaan ja toivotulla tavalla
  2. Markkinointi ennen kaikkea! Sen avulla tavoitetaan asiakkaat niin verkossa kuin livenä
  3. Kaupan käytettävyys on kaiken A ja O – Mistä on hyvät verkkokaupat tehty?
  4. Maksamisen vaihtoehdot (ja niitähän Paytraililta löytyy!)
  5. Asiakaspalvelun nopeus ja toimivuus

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin! Jos haluat tietää, kuinka meidän vuotemme sujui, lue kollegani ja yhtiökumppanini Nico ”Niso” Härkösen artikkeli Huh mikä vuosi – 2020. Nähdään vuonna 2021!

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Mikko

Mikko

Mikko on Sinisen Härän myynti- ja projektipäällikkö. Musiikkitaustainen mies vastaa asiakkaidemme verkkosivuprojekteista sekä digimarkkinointikokonaisuuksista. Mikko innostuu asiakkaiden kanssa työskentelystä, uusista tekniikoista ja kliinistä designista.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.