Blogi

Rekrymarkkinointi huippuosaajille – näin saatte enemmän laadukkaita hakemuksia

En varmaan huijaa yhtään jos väitän, että huippuosaajien rekrytoiminen on vaikeaa ja joskus todella kallista puuhaa. Eikö?

Kovan luokan osaajien rekryämistä voidaan kuitenkin helpottaa ja tehostaa onnistuneen rekrymarkkinoinnin avulla.

Hyvin tehty rekrymarkkinointi parantaa rekrykampanjoiden osumatarkkuutta, pienentää rekrytointien kustannusta huomattavasti ja lopputuloksena saatte enemmän parempia hakemuksia juuri niiltä hakijoilta, joita olette metsästäneet.

Kuulostaako hyvältä?

No sitten kannattaa jatkaa lukemista, sillä tässä artikkelissa opit, mitkä asiat ratkaisevat onnistuneen rekrymarkkinoinnin ja miten voitte rekrytä entistä onnistuneemmin alanne kovimpia tekijöitä!

Miksi rekrymarkkinointi tyypillisesti epäonnistuu?

Olemme vuosien varrella tunnistaneet asiakkaidemme kanssa 5 yleistä ”virhettä”, joita toistetaan valitettavan usein rekrymarkkinoinnissa ja siksi rekrykampanjoiden tulokset jäävät laihakoiksi.

Suosittelen, että pyritte välttämään vähintäänkin nämä virheet ja voitte onnistua rekrymarkkinoinnissa paremmin.

❌ Virhe 1: Hakijaprofiilia ei määritetä riittävän hyvin ja rekrykampanjaa ei suunnitella hakijoita varten

Kuten mikä tahansa muukin toimiva markkinointi, rekrymarkkinointikin pitäisi käynnistää määrittämällä kohderyhmä mahdollisimman hyvin. Tämä vaihe välillä ohitetaan ja siksi rekrykampanjat eivät saa niiden ansaitsemaa huomiota.

Ennen kuin aloitatte edes rekryilmoituksen kirjoittamista, suosittelen teitä muodostamaan mahdollisimman tarkan hakijaprofiilin.

Hakijaprofiiliin kannattaa kirjata ylös mm.:

  • Minkälaisen osaajan haluamme rekrytä?
  • Mikä tätä ihmistä kiinnostaa ammattillisesti?
  • Missä hän haluaa kehittyä?
  • Mitä hän haluaa oppia?
  • Minkälaiset mahdollisuudet kiinnostavat häntä?
  • Miksi hän voisi olla halukas vaihtamaan työpaikkaa?
  • Mikä saa hänet ärtymään töissä?
  • Mikä saa hänet innostumaan ja jopa syttymään?
  • Mitä te voitte tarjota hänelle?
  • Miten erottaudutte, eli mitä kukaan muu ei pysty tarjoamaan?
  • Miksi hänen pitäisi valita teidät seuraavaksi työpaikakseen?
  • Miten voitte madaltaa hänen riskiä hakea teille töihin?

Hakijaprofiili kannattaa pitää mielessä läpi koko rekrymarkkinointikampanjan suunnittelun aikana.

Näin ette tee rekrykampanjaa enää itseänne varten vaan se on suunnattu hakijoille.

❌ Virhe 2: Rekryilmoituksesta ei tehdä riittävän innostavaa

Olet varmaan itsekin törmännyt rekryilmoituksiin, joissa luvataan toinen toistaan kliseisempiä asioita kuten näköalapaikkoja huipputiimissä tai mahtavia henkilöstöetuja kattavien työterveyspalveluiden kera.

Nämä ovat toki kivoja juttuja, mutta saavatko ne oikeasti jonkun vaihtamaan työpaikkaa tai innostumaan niin paljon, että hän olisi valmis ottamaan riskin työpaikan vaihtamisesta?

Epäilen.

On myös hyvä muistaa, kun olette rekryämässä HUIPPUASIANTUNTIJOITA, että huipputekijöiden ei tarvitse hakea töitä. Tällaiset tekijät ovat aivan varmasti jo töissä ja heistä pidetään hyvää huolta.

Jos siis haluatte saada huipputyypit hyppämään teidän remmiin, myös rekryilmoituksen pitää puhutella huippuosaajia ja saada heidät innostumaan jollain tavalla. Tästä syystä hakijaprofiilin muodostaminen on tärkeää, jotta onnistutte kirjoittamaan rekryilmoituksenne kiinnostavalla ja erottuvalla tavalla.

Pidä siis huoli, että kirjoitatte rekryilmoituksen suoraan hakijoiden kiinnostuksen kohteista käsin. Sinun tulee myydä avoin paikkanne ja yrityksenne huippuhakijalle, jotta hän päättää lähettää hakemuksensa. Asia ei mene toistepäin.

Rekryilmoitukseen olisi tärkeää saada myös mukaan persoonaa ja sitä, mitä yrityksenne todella edustaa. Valitkaa jokin selkeä erottuvuustekijä, jonka haluatte kommunikoida hakijoille ja hyödyntäkää tätä läpi koko viestinnän.


🐂 HÄRKÄVINKKI: Nostakaa rekryilmoitukseen mukaan myös palkka tai palkkahaitari, jonka voitte tarjota huippuosaajalle. Tämä lisää selvästi imua työpaikkaa kohtaan ja hakijat arvostavat tämän kaltaista läpinäkyvyyttä todella paljon.


❌ Virhe 3: Työpaikan hakemisesta tehdään hankalaa ja vaivalloista

Rekykampanjan tärkein tehtävä on saada mahdollisimman paljon hyviä keskusteluja auki huippuhakijoiden kanssa. Siksi työpaikan hakemisesta ei kannata tehdä hankalaa.

Kovin monia hakijoita ei motivoi pitkien lomakkeiden täyttäminen, CV:n lähettäminen tai pitkien motivaatiokirjeiden kirjoittaminen.

Muista, että huippuosaajien EI TARVITSE hakea töitä, mutta he saattavat tarttua tilaisuuteen jos se tarjoillaan heille yksinkertaisella ja helpolla tavalla.

Itse olemme ratkaisseet tämän niin, että olemme käyttäneet asiakkaidemme rekrymarkkinointikampanjoissa Leadoon rekybottia, minkä kautta hakijat lähettävät hakemuksensa. Emme siis koskaan pakota hakijoita päivittämään CV:tään, täyttämään puuduttavia lomakkeita tai kirjoittamaan avoimia hakemuksia. Tämä kaikki on aivan turhaa ja näiden vaatiminen ainoastaan huonontaa tuloksianne.

Rekrybotin hieno puoli on myös se, että voitte tarjota bottikeskustelun aikana hakijalle arvokasta tietoa avoimesta työpaikasta ja myös samalla kvalifioida hakijoita paremmuusjärjestykseen.

Rekrybotin kysymykset kannattaa siis suunnitella niin, että ne hyödyttävät sekä hakijaa, että teitä itseänne. Näin työpaikan hakeminen on todella helppoa ja mukavaa ja saatte enemmän laadukkaita hakemuksia sisään, joita on helppo vertailla keskenään.


🐂 HÄRKÄVINKKI: Katso case-esimerkki, missä saimme asiakkaallemme ennätyksellisen määrän laadukkaita hakemuksia rekrymarkkinoinnilla ja yhden rekryn hinnaksi muodostui vaivaiset 93,3€ /rekrytointi >>


❌ Virhe 4: Rekrymarkkinointi(viestintä) on tylsää ja ei nappaa kiinni huippuosaajien huomiota

Rekrymarkkinoinnin yksi oleellinen osa on tietysti avoimien paikkojen promootio eri kanavissa. Liian usein avoimista paikoista viestitään laimealla tavalla kuten: ”Meillä on paikkoja avoinna, lue lisää sivuiltamme!”

Jos haluatte saada kiinni huippuosaajien huomion (joiden ei tarvitse hakea töitä), teidän pitää onnistua myös rekrymarkkinointiviestinnässä!

Kaikki promootioviestit tulisi jälleen kerran kirjoittaa hakijoiden mielenkiinnon kohteista käsin ja tarjota jo mainoksissa jotain niin mielenkiintoista, että se saa potentiaalisen työntekijän klikkaamaan itsensä rekryilmoituksen pariin.

Pidä siis rekrymarkkinointikampanjan viestintä yhtenäisenä ja kirjoita kaikki promootioviestit hakijoita varten.

Näin saatte huomattavasti enemmän kiinnostusta avoimia paikkojanne kohtaan ja saatte kiinni juuri ne hakijat, joita haluattekin.

❌ Virhe 5: Pohja ei ole kunnossa eli verkkosivusto ja muut kanavat eivät myy yritystä hakijoille riittävän hyvin

Kun kiinnostavat työnhakijat on saatu houkuteltua mainosten kautta rekrysivulle ja hakijan mielenkiinto on herännyt avointa paikkaa kohtaan, hän todennäköisesti kurkkaa seuraavaksi miltä yrityksenne vaikuttaa.

Tämä on kohta, jossa parhaat hakijat saattavat tippua kelkasta jos sivustonne tai muut kanavanne eivät ole kunnossa.

Hyvä markkinointi perustuu aina onnistuneeseen kokonaisuuteen, joten siksi kannattaa pitää huolta, että:

  • Sivustonne kommunikoi tekemisenne myyvällä ja mielenkiintoisella tavalla
  • Teillä on tarjolla mielenkiintoisia referenssejä asiakastöistänne
  • Olette kertoneet, minkälaista teillä on olla töissä
  • Näytätte, minkälaisia ihmisiä teillä on töissä (eli kenet hakija saa työkaverikseen)
  • Yrityksenne erottuu massasta ja puhuu samaa kieltä rekryilmoituksen kanssa

On hyvin tyypillistä, että hakijat käyvät kurkkaamassa myös yrityksenne some-kanavat ja tärkeimmät päättäjät läpi.

Varmistakaa siis, että some-fiideillänne ei ole viimeisimpänä ”Hyvää joulua!” -postausta vuodelta 2019 ja että avainhenkilöidenne LinkedIn-profiilit ovat tikissä.

Tarkistuslista toimivan rekrymarkkinoinnin toteuttamiseen

Lopuksi on hyvä vetää homma yhteen ja tässä on simppeli lista, minkä avulla voit tarkistaa, oletteko huomioineet kaiken oleellisen ennen rekrymarkkinointikampanjan aloittamista:

✅ olette määrittäneet hakijaprofiilin huolellisesti

✅ rekryilmoitus-sivu on kirjoitettu hakijoiden kiinnostuksen kohteiden kautta

✅ olette luoneet suoraviivaisen, helpon ja mukavan tavan hakea avointa työpaikkaa

✅ olette suunnitelleet huomiota herättävät ja mielenkiintoiset mainokset promootiota varten

✅ verkkosivustonne ja some-kanavanne ovat parhaassa mahdollisessa kunnossa

Aika startata rekrymarkkinointi?

Jos kaipaatte apua rekrymarkkinoinnin toteuttamiseen, olemme tottakai aina valmiina auttamaan!

Tässä myös tiivis video mallista, jolla olemme tottuneet toteuttamaan rekrymarkkinointikampanjoita asiakkaidemme kanssa. Voit poimia sieltä parhaat vinkit talteen ja onnistua tulevissa rekryissä paremmalla osumatarkkuudella:

Näin asetat markkinoinnin tavoitteet oikein

Tuloksellisen digimarkkinoinnin tekeminen alkaa luonnollisesti hyvien ja fiksujen tavoitteiden asettamisesta. Jos sinulla ei ole selvää suuntaa, mihin olette menossa, olet tuuliajolla ja tekemisesi ei tuota tuloksia.

Markkinoinnin tavoitteiden tulisi aina olla sidottu yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin ja niiden mittaaminen sekä seuraaminen tulisi olla helppoa ja yksiselitteistä.

Tässä artikkelissa opit, miten sidot markkinoinnin tavoitteet liiketoiminnallisiin tavoitteisiin, minkälaiset tavoitteet ovat hyviä sekä relevantteja ja miten teet tavoitteista selkeitä ja mitattavia.

Miksi markkinoinnin tavoitteet pitää aina sitoa liiketoiminnallisiin tavoitteisiin?

Yksi suurimmista virheistä, jonka markkinoijana voit tehdä on se, että asetat markkinoinnin tavoitteet irrallisiksi muusta liiketoiminnasta.

Markkinoinnin tärkein tehtävä on lopulta viedä liiketoimintaa eteenpäin ja tuottaa lisää myyntiä – tavalla tai toisella. Jos asetat tavoitteita, jotka eivät ole liiketoimintalähtöisiä, pahimmassa tapauksessa menetät muun organisaation kiinnostuksen markkinointitoimenpiteitä kohtaan ja tekemistäsi aletaan pitää puuhasteluna, millä ei ole mitään merkitystä.

Tätä tuskin haluat.

Pidä siis huoli, että otat huomioon, mihin suuntaan koko yrityksenne toiminta on menossa ja miten markkinointi voi auttaa tässä matkassa parhaalla mahdollisella tavalla.

Miten linkität markkinoinnin tavoitteet liiketoimintatavoitteisiin?

Ennen kuin käyn läpi, millainen edes on hyvä markkinoinnin tavoite, haluan varmistaa, että lähdet miettimään tavoitteita liiketoimintalähtöisesti.

On hyvin tyypillistä, että etenkin uransa alkuvaiheessa olevat markkinoijat eivät osaa/muista pitää isoa kuvaa mielessä ja markkinoinnin tavoitteita lähdetään asettamaan vääristä lähtökohdista.

Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että markkinoinnissa mitataan kampanjoiden näyttökertoja tai vaikkapa uutiskirjeen klikkausprosentteja ilman tietoa siitä, miten nämä tavoitteet vievät koko liiketoimintaa haluttuun suuntaan.

Toinen yleinen virhe on myös se, että markkinoinnin tavoitteissa ja mittareissa ei huomioida euroja, kauppojen lukumääriä tai liikevaihtoa lainkaan. Nämä ovat asioita, jotka kiinnostavat yrityksen ylintä johtoa ja siksi ne pitäisi olla oleellinen osa markkinoinnin tekemistä.

Alla on esimerkki siitä, miten voit johtaa markkinoinnin tavoitteet liiketoimintatavoitteista käsin. Esimerkkiin on nostettu ainoastaan yksi tavoite, mutta näitä voi toki olla useita, sillä usein liiketoimintatavoitteitakin on useampia.

Tärkeintä on, että muistat johtaa kaikki tavoitteenne tämän ajatusmallin mukaisesti, jotta tekemisesi vie asioita oikeaan suuntaan ja markkinoinnin aktiviteeteista on oikeasti hyötyä koko organisaatiolle.

Tämä auttaa sinua saamaan jatkossa enemmän paukkuja kampanjoihin ja markkinoinnin arvostus kasvaa koko organisaation sisällä 💪

Markkinoinnin tavoitteet liiketoimintalähtöiseksi
Näin linkität markkinoinnin tavoitteet liiketoiminnan tavoitteisiin

Kuten huomaat, saatat tarvita tällaisen putken selvittämisen avuksi myös organisaationne myyntiä. Sinun tulee seurata koko putken toteutuminen euroihin saakka, jotta voit osoittaa markkinoinnin tuottavan arvoa myynnille sekä koko liiketoiminnalle.

Tämä ei ole aina ihan helppo tehtävä, mikäli yrityksenne kulttuuri on kovin siiloutunut. Suosittelen, että teet tämän työn ja luot yritykseenne uudenlaisen tavan tarkastella markkinoinnin tuottamia tuloksia. Tämä todellakin kannattaa ja teet sillä ison palveluksen koko organisaatiollenne.




🐂 HÄRKÄVINKKI: Katso lyhyt video, miten osoitat markkinoinnin tuoman arvon toimitusjohtalle >>



Millainen on hyvä markkinoinnin tavoite?

Vaikka tavoitteet ovat tärkeitä, silti kaikki tavoitteet eivät aina ole hyviä.

Suosittelen, että käytät tavoitteiden asetannassa hyödyksesi SMART-mallia:

SMART-malli tulee sanoista:

  • Spesific = tarkka
  • Measurable = mitattava
  • Attainable = saavutettava
  • Relevant = relevantti
  • Timely = aikaan sidottu

Kun pidät huolen, että kaikki tavoitteenne täyttävät SMART-mallin kriteerit, et voi mennä pahasti pieleen (kun vaan olet ensin sitonut tavoitteet liiketoimintatavoitteisiin 😉).

Esimerkiksi SMART-mallin mukainen tavoite voisi olla:

”30 uutta maksutonta konsultaatioita asiantuntijoidemme kalentereihin seuraavan 3 kuukauden aikana”

Tämä tavoite on tarkka, mitattava, saavutettavissa oleva, relevantti ja aikaan sidottu.

Valitse tarkkaan, mitä mittaat

Kuten alussa mainitsin, markkinoinnin tavoitteiden tulisi olla selkeitä ja mitattavia. Siksi sinun tulee löytää relevantit mittarit, joiden avulla voit todentaa onko tavoitteisiin myös päästy tai miten kaukana tavoitteiden saavuttaminen vielä on.

Digimarkkinoinnin hienoja puolia on se, että lähes mitä tahansa voidaan mitata. Samaan hengen vetoon haluan kuitenkin todeta, että kaikkea ei kannata mitata.

Valitse siis tavoitteiden seurantaan järkevät mittarit, jotka kertovat oletteko saavuttaneet haluamanne tavoitteet.

Alla muutama esimerkki, mitä mittareita voit seurata eri tavoitteisiin liittyen:

  1. 30 uutta myyntimahdollisuutta myyjille kuukaudessa –> yhteydenottojen tai tarjouspyyntöjen lkm kuukaudessa
  2. +70% lisää myyntiä verkkokaupasta kuukaudessa –> myynnin kasvu kuukaudessa
  3. 10 uutta asiakasta asiantuntijapalveluihin puolessa vuodessa –> uudet tarjoukset konsultaatiopuheluista ja tarjousten klousausprosentti puolen vuoden aikana
  4. Markkinoinnin tehokkuuden paraneminen +150% tämän vuoden aikana –> mainonnan tuoton (ROAS) kehitys kuukaudessa
  5. Työnantajamielikuvan paraneminen –> uusien avointen hakemusten määrä kuukaudessa
  6. Kohderyhmän sitouttaminen brändiin –> uusien uutiskirjeen tilaajien määrä kuukaudessa
  7. Bränditunnettuuden kasvu –> brändihakujen määrän kasvu kuukaudessa
  8. Hakukonenäkyvyyden kasvu –> orgaanisen liikenteen määrän kasvu verkkosivustolle kuukaudessa

Mittareiden pitää siis todentaa se ovatko tavoitteet menneet eteenpäin ja miten markkinointikampanjat tukevat koko liiketoimintaa.

Tarkistuslista markkinoinnin tavoitteiden asettamiseen

Loppuun haluan antaa sinulle selkeän listan, minkä avulla voit varmistaa, että et mene metsään tavoitteiden asettamisessa. Hyödynnä siis tätä listaa ja onnistut luomaan fiksuja sekä merkityksellisiä markkinoinnin tavoitteita.

Tarkistuslista markkinoinnin tavoitteiden asettamiseen:

✅ tavoitteet on johdettu liiketoimintatavoitteista (katso yllä oleva kuva 👆)
✅ tavoitteet ovat tarkkoja, mitattavia, saavutettavissa olevia, relevantteja ja aikaan sidottuja
✅ tavoitteissa on mukana eurot ja liikevaihto
✅ mittarit todentavat yksiselitteisesti onko tavoitteisiin päästy tai miten pitkä matka tavoitteiden saavuttamiseen vielä on

Lataa maksuton markkinointisuunnitelman pohja

Jos olet nyt suunnittelemassa uusia markkinointikampanjoita tai -kokonaisuuksia, voit hyödyntää maksutonta markkinointisuunnitelman pohjaamme.

Tällä kyseisellä pohjalla on tehty mm. some-kampanjoista yli 7x tuotolla myyntiä sekä onnistuttu tekemään sadoilla tuhansilla euroilla kauppaa kuukauden aikana yli 7,5x tuotolla. Tämän lisäksi sen avulla on onnistuttu kasvattamaan hakukoneliikennettä yli +140% muutamassa kuukaudessa ja parantamaan b2b-palveluyritysten yhteydenottojen määrää yli +113%.

Lataa maksuton markkinointisuunnitelman pohja käyttöösi täältä >>

Markkinointi­suunnitelma digimarkkinointiin – Lataa maksuton pohja

Markkinointisuunnitelma on kaiken toimivan digimarkkinoinnin pohja. Jos et suunnittele hyvin, et voi odottaa kovin hyviä tuloksiakaan – paitsi tuurilla.

Hyvä suunnittelu on siis kaikki kaikessa ja tästä blogista saat vinkit tuotteliaan markkinointisuunnitelman tekemiseen. Voit myös ladata tekstin lopusta digimarkkinointisuunnitelman pohjan käyttöösi maksutta ja lähteä toteuttamaan sen pohjalta omaa markkinointisuunnitelmaa.

Tällä kyseisellä pohjalla on tehty mm. some-kampanjoista yli 7x tuotolla myyntiä sekä onnistuttu tekemään sadoilla tuhansilla euroilla kauppaa kuukauden aikana yli 7,5x tuotolla. Tämän lisäksi sen avulla on onnistuttu kasvattamaan hakukoneliikennettä yli +140% muutamassa kuukaudessa ja parantamaan b2b-palveluyritysten yhteydenottojen määrää yli +113%.

Jotain taikaa tässä markkinointisuunnitelman mallissa siis täytyy olla… 😉

Nyt siis paljastan, miten rakennetaan hyvä ja koherentti markkinointisuunnitelma digimarkkinointiin!

Jos katsot mielummin videon lukemisen sijasta, voit tehdä sen tästä alta 👇

Miksi markkinointisuunnitelman laatiminen on tärkeää?

Hyvä suunnittelu tuo päivittäiseen tekemiseen selkeyttä, rauhaa ja varmuutta. Kun tiedät mitä teet ja ennen kaikkea miksi teet, iso osa täysin turhasta stressistä sulaa harteiltasi ja sinun ei tarvitse enää sinkoilla eri trendien ja villitysten perässä. (katso video, mikä digimarkkinoinnissa on tärkeintä)

Tämän lisäksi hyvä markkinointisuunnitelma vastaa kysymyksiin:

  1. Mitä tavoittelemme? Päätavoitteemme sekä toissijaiset tavoitteemme?
    • Esim. löydettävyys, myynti, tulosten kehittäminen
  2. Kenelle markkinoimme ja myymme? (kohderyhmämme)
  3. Miten mittaamme tuloksia? (KPI:t)
  4. Mitä kanavia käytämme ja miksi? Mitkä ovat kanavien roolit kokonaisuudessa?
  5. Kuinka paljon budjettia käytämme per kanava? (yleensä kk-tasolla)
  6. Miten teemme markkinointia? (tekemisen malli)
  7. Minkälaisella aikataululla toteutamme kampanjoita?
  8. Kuka on vastuussa markkinointisuunnitelman toteutuksesta?
  9. Mitä materiaaleja tarvitsemme? Ja milloin materiaalit ovat käytössämme?
  10. + muut käytännön asiat

Nämä ovat kysymyksiä, jotka usein kiinnostavat myös yrityksen ylintä johtoa. Mitä paremmin onnistut dokumentoimaan nämä, sitä paremmin saat sitoutettua johdon mukaan ja saat heiltä myös enemmän tukea tekemiseen.

Miten aloitat markkinointisuunnitelman tekemisen?

Hyvä markkinointisuunnitelma pohjautuu markkinointistrategiaan. Jos et ole tehnyt pohjatyötä hyvin, eli strategiaa, sinun on hyvin vaikea lähteä tekemään käytännön tason markkinointisuunnitelmaa.

Markkinointistrategiassa sinun pitäisi pystyä vastaamaan vähintäänkin näihin kysymyksiin:

  1. Missä markkinassa kilpailemme? Mitä trendejä tai isoja muutoksia alallamme on tapahtumassa/käynnissä?
  2. Mitä strategisia tavoitteita meillä on markkinointiin? Miten ne linkittyvät liiketoimintatavoitteisiimme ja mikä on markkinoinnin rooli / vastuu liiketoimintavoitteiden saavuttamisessa?
  3. Ketkä ovat tärkeimpiä kilpailijoitamme?
  4. Miten erottaudumme markkinassa? Miksi asiakkaan kannattaisi ostaa meiltä?
  5. Ketkä ovat ostajiamme? Miksi?
  6. Mitä tarjoamme? Mitä hyötyjä asiakas saa palveluistamme tai tuotteistamme?
  7. Mitkä ovat kärkiviestimme ja arvolupauksemme?

Strategiatyöhön mainio työkalu on brändikirjan rakentaminen, mikä kokoaa yrityksenne ytimen yksiin kansiin. Se kokoaa yhteen nimenomaan strategisen tason asiat, joiden pohjalta sinun on luontevaa lähteä tekemään markkinointisuunnitelmaa.

🐂 HÄRKÄVINKKI: Tutustu tästä, miten luot brändikirjan ja lataa maksuton esimerkki laajasta brändikirjasta >>

Markkinointisuunnitelman rakenne ja sisältö

Käytämme lähtökohtaisesti asiakkaidemme kanssa aina samaa markkinointisuunnitelman rakennetta ja muokkaamme sen sisältöä asiakaskohtaisesti.

Tämä rakenne on siis useaan kertaan testattu toimivaksi ja se pitää sisällään kaiken oleellisen, jotta voit tehdä tuloksellista ja pitkäjänteistä digimarkkinointia.

Rakennamme markkinointisuunnitelman aina, kun uusi asiakkuus starttaa ja päivitämme suunnitelmaa, kun markkinoinnin fokus muuttuu. Joskus sama suunnitelma on käytössä jopa vuoden, joskus lyhyemmän ajan. Tämä riippuu paljon siitä, miten fokus ja tulokset kehittyvät.

Hyvän markkinointisuunnitelman rakenne

Alla on kuvattu auki hyvän markkinointisuunnitelman rakenne ja voit ladata tästä viuaalisen esimerkin luettelon lopusta.

Käytä tätä rakennetta markkinointisuunnitelmassasi:

  1. Strategia
    • Suosittelen, että kirjaat markkinointisuunnitelman alkuun markkinointistrategian pääpointit tiiviissä muodossa. Näin suunnitelmaa on helppo lukea ja ulkopuolisetkin ymmärtävät, mihin markkinointisuunnitelman valinnat perustuvat
    • Strategisen tason asiat eivät muutu kovin usein ja tämä osio on tyypillisesti staattinen pidempiä ajanjaksoja
    • Kirjaa suunnitelman alkuun strategiaosiosta:
      • markkinoinnin päätavoitteet
        • tavoitteiden tulee aina olla selkeitä, releventteja, numeroihin sidottuja ja mitattavia
      • lähtötila / missä olemme nyt
        • tämä auttaa teitä hahmottamaan, miten pitkä matka teillä on vielä tavoitteisiinne
      • markkinoitavat palvelut / tuotteet
        • kommunikoi selvästi, mihin tuotteisiin tai palveluihin markkinoinnilla pyritään samaan lisää tuloksia
      • erottuvuustekijät
        • avaa selkeästi, miksi asiakkaan pitäisi ostaa teiltä eikä keneltäkään muulta
      • kohderyhmät
        • avaa kohderyhmät sekä yritystasolla, että ostajatasolla
        • erityisesti tärkeimpien ostajien yksityiskohtainen dokumentointi on tärkeää
  2. Markkinointisuunnitelma
    • Suunnitelmaosiossa kannattaa sukeltaa yksityiskohtiin ja käydä jokainen markkinointikanava ja toimenpide läpi yksitellen
    • Suunnitelmaosio on muuttuva ja sitä muokataan markkinoinnin edetessä, kun opitte, mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät
    • Kirjaa markkinointisuunnitelmaosioon:
      • Yhteenveto mainontakanavista ja -kampanjoista
        • Miksi olette valinneet nämä kanavat markkinointisuunnitelmaan?
      • Tekemisen malli
        • Millä tavalla markkinointia toteutetaan? Sprinteissä vai jollain muulla tavalla?
      • Tavoitteet, mitattavat konversiot ja KPI:t
        • Kommunikoi, mitä mittaatte, miksi ja mitkä metriikat ovat tärkeimpiä
      • Jokaisen markkinointikanavan mitattava tavoite, rooli ja sisällöt
      • Mainontabudjetit per kanava
        • Kerro paljonko käytätte rahaa mihinkin kanavaan ja mitä tuloksia tällä voidaan saada aikaiseksi
      • Käytännön asiat kuten tiedot markkinointimateriaaleista ja niiden tuottamisesta
        • Tämä vaihe auttaa teitä hahmottamaan, miten paljon uutta sisältöä tarvitsette markkinointisuunnitelman toteuttamiseen
      • Markkinointiaikataulu ja mahdollinen markkinoinnin vuosikello
      • + muut käytännön asiat

Voit tehdä markkinointisuunnitelman esimerkiksi visuaaliseen muotoon powerpointiin tai sitten yksinkertaisesti word-tiedostoon. Muodolla ei ole väliä, kunhan vain vastaat näihin kaikista oleellisimpiin kysymyksiin huolella.

🐂 HÄRKÄVINKKI: Lataa tästä maksuton pohja markkinointisuunnitelman laatimiseen ja aloita markkinointisuunnitelman rakentaminen heti. Täytä vain sähköpostisi lomakkeeseen ja saat paluupostina markkinointisuunnitelman pohjan.

Markkinointisuunnitelman lataus

Lataamalla aineiston liityt samalla postituslistallemme, jotta voimme toimittaa aineiston sinulle. Pääset listalta pois helposti koska tahansa.

Kuinka usein markkinointisuunnitelma tulisi tehdä?

Suosittelen, että toteutat markkinointisuunnitelman joka kerta, kun käynnistät uuden kampanjan. Tämä saattaa kuulostaa työläältä, mutta suunnitelmien toteuttaminen on lopulta kivaa ja nopeaa puuhaa, kun saat luotua siihen hyvän rutiinin.

Lisäksi kaikkien markkinointisuunnitelmien ei tarvitse olla kovin syväluotaavia, mikäli kyseessä on kevyt kampanja lyhyellä kampanja-ajalla. Suunnittelu kuitenkin joka kerta kannattaa, jotta onnistut tekemään terävää ja puhuttelevaa markkinointiviestintää.

Kaipaatko apua markkinointisuunnitelman toteutukseen?

Olemme tehneet satoja markkinointisuunnitelmia asiakkaidemme kanssa ja teemme sellaisen miellellämme myös sinun kanssa. Voit tutustua tästä referensseihimme ja päättää sen jälkeen, olisimmeko sopiva kumppani auttamaan teitä digimarkkinoinnin suunnittelutyössä.

Voit myös varata tästä maksuttoman sparrausajan kanssani, mikäli sinulla on mielessä kysymyksiä digimarkkinointiin tai verkkomyyntiin. Sparraus ei sido sinua mihinkään, mutta voit saada hyviä uusia näkökulmia tekemiseenne.

Myyvä laskeutumissivu – Näin rakennat sellaisen

Myyvät ja tehokkaat laskeutumissivut kuuluvat oleellisesti tämän päivän digimarkkinoijan työkalupakkiin. Laskeutumissivut ovat nimittäin yksi tehokkaimmista tavoista kerätä liidejä, myydä tuotteita ja palveluita tai esitellä laajojakin kokonaisuuksia yksinkertaisessa muodossa.

Laskeutumissivut ovat nimensä mukaisesti sivuja, joihin käyttäjät laskeutuvat eri digikanavista. Englanniksi laskeutumissivuja kutsutaan tyylikkäästi nimellä Landing Page.

Kaikki laskeutumissivut eivät kuitenkaan ole hyviä tai toimivia. Niiden rakentamiseen pätee tietyt lainalaisuudet, jotka on syytä ottaa haltuun heti vaan kun mahdollista.

Tästä artikkelista opit, miten rakennat kovaa tulosta takovan laskeutumissivun. Ymmärrät myös, mitä rakennetta sinun kannattaa noudattaa, mikäli haluat saada laskeutumissivut toimimaan eri yhteyksissä.

Kerron, mihin kaikkeen voit hyödyntää laskeutumissivuja ja mitä virheitä sinun kannattaa välttää.

Toivottavasti tästä on sinulle konkreettista apua ja hyötyä!

Mennään siis asiaan…

Missä tilanteissa laskeutumissivuja kannattaa käyttää?

Voit käyttää laskeutumissivuja, eli ländäreitä, hyvin monenlaisissa tilanteissa ja tarkoituksissa.

Yleisimpiä laskeutumissivujen käyttökohteita ovat mm:

  1. Tapahtumailmoittautumissivut
  2. Webinaarien ilmoittautumissivut
  3. Liidimagneettien lataussivut (kuten oppaat, tarkistuslistat jne)
  4. Yksittäiset palvelusivut (esim. Google Ads -mainontaa varten)
  5. Tapaamisten buukkaussivut
  6. Uutiskirjeen tilaussivut
  7. Sisäänheittotuotteiden myyntisivut
  8. Verkkokurssien myyntisivut

Nyrkkisääntönä voisi todeta, että hyvin toimivalla laskeutumissivulla myydään yksi asia kerrallaan ja sivulla on yksi selkeä tavoite.

Näin saat pidettyä kävijän mielenkiinnon yllä ja ohjattua häntä tehokkaasti haluamaasi suuntaan.

Jos yrität myydä tai saada aikaiseksi liian monta asiaa samalla kertaa, et onnistu missään tavoitteessasi.

Jos yrität myydä tai saada aikaiseksi liian monta asiaa samalla kertaa, et onnistu missään tavoitteessasi.

Myyvän ja tehokkaasti konvertoivan laskeutumissivun rakenne

Ihminen ostaa lähes aina samalla tavalla, olipa kyseessä mikä tahansa tuote tai palvelu.

Tällä tarkoitan sitä, että ostajan on saatava vastaukset tiettyihin kysymyksiin ennen kuin hän on valmis tekemään ostopäätöksen.

Tyypillisesti ostaja haluaa vastaukset kysymyksiin: Miksi, Mitä ja Miten ja juuri tässä järjestyksessä.

Kun hallitset myynnin psykologian ja tiedät, mitä ostajasi kaipaa, onnistut luomaan houkuttelevia ja toimivia laskeutumissivuja.

Muista, että mitä suurempi riski ostajalla on tehdä pyytämäsi asia, sitä enemmän tarvitset myyntitekstiä ja vakuuttelua.

Kun rakennat laskeutumissivua, varmista, että vastaat ainakin näihin kysymyksiin ostajaa puhuttelevalla tavalla:

  1. Miksi tämän asian pitäisi kiinnostaa minua?
    • hyvä koukku / huukki laskeutumissivun kärkeen
  2. Mistä ongelmasta / asiasta puhutaan?
    • mielenkiintoinen alustus aiheeseen ostajan ongelman kautta
  3. Mitä hyötyjä / etuja voin saada jos ongelmani ratkeaa?
    • luo mahdollisuus ja potentiaalinen tulevaisuus paremmasta
  4. Sopiiko tämä varmasti minulle?
    • näytä esimerkkejä, jotta ostaja tunnistaa itsensä kuvauksesta
  5. Miksi minun pitäisi luottaa teihin?
    • jokin konkreettinen todiste auktoriteetista tai osaamisesta esim. referenssit tai näytöt onnistumisista
  6. Miten voin välttää epäonnistumisen?
    • jos voit, tarjoa 100% riskitön vaihtoehto. Esim. ilmaisilla materiaaleilla tai 100% tyytyväisyystakuulla
  7. Mitä minun pitää tehdä jos haluan edetä?
    • ohjaus eteenpäin esim. lataamaan opas, ilmoittautumaan tapahtumaan tai ostamaan tuote/palvelu
    • kerro myös selvästi, mitä tapahtuu sen jälkeen, kun ostaja tekee pyytämäsi asian

Voit noudattaa jopa suoraan tätä yllä olevaa rakennetta ja järjestystä. Tällöin noudatat myynnin psykologian kannalta oikeaa järjestystä etkä hämmennä ostajaa epäloogisella rakenteella.

Katso tästä hyvin simppeli laskeutumissivun esimerkki markkinointisuunnitelman lataamiseen.

Älä tee näitä virheitä, kun rakennat laskeutumissivun

Kun teet laskeutumissivua, käy läpi vähintään tämä lista ja saat todennäköisemmin parempia tuloksia:

❌ älä myy montaa asiaa samaan aikaan –> yksi tavoite per laskeutumissivu on 🤌
❌ älä puhu itsestäsi –> eliminoi me-lähtöinen teksti ja kirjoita suoraan ostajalle
❌ älä pimitä tietoa –> vastaa ostajan mielessä oleviin kysymyksiin riittävällä tasolla (kts. yllä oleva rakenne)
❌ älä käytä väärää rakennetta –> pidä huoli, että vastaat asiakkaalle kysymyksiin: Miksi, Mitä ja Miten ja mielellään juuri tässä järjestyksessä
❌ älä käytä ympäripyöreää jargonia –> selkeä, yksinkertainen ja spesifi teksti on oleellisessa osassa myyvää laskeutumissivua
❌ älä jätä lukijaa epätietoisuuteen vaan ohjaa häntä voimakkaasti haluamaasi suuntaan

Mitä tarvitset laskeutumissivun rakentamiseen?

Jotta voit rakentaa laskeutumissivuja, tarvitset verkkosivut ja terävän kynän.

Aina et välttämättä tarvitse edes verkkosivuja vaan esimerkiksi markkinoinnin automaatio-ohjelmisto Active Campaign tarjoaa simppeleitä laskeutumissivuja osana palveluaan.

Suosittelen, että suunnittelet (tai verkkosivujenne tekijä suunnittelee) yhden selkeän sivupohjan ländäreiden tekoon, mitä voit hyödyntää eri tarkoituksissa vain sisältöä muokkaamalla.

Ihanteellisessa tilanteessa poistat laskeutumissivulta myös menun sekä footerin, jotta käyttäjä ei harhaudu surffailemaan sivustosi muuta sisältöä.

Kaipaatko apua laskeutumissivun rakentamiseen?

Jos sinulla on tarve tukevaa myyntiä tuottavalle laskeutumissivulle tai useammalle, ole yhteydessä! Suunnittelemme ja toteutamme mielusti ländärin, mikä tuo mukavia tuloksia pitkälle tulevaisuuteen.

WordPress-verkkosivut – Kaikki oleellinen wordpressistä

Huippusuosittu WordPress on hyvä valinta yrityksen verkkosivuston tai -kaupan alustaksi – rakennammehan mekin Härällä asiakkaidemme verkkosaitit sen päälle.

Mutta mikä WordPress oikeastaan on? Entä mitä WordPress-verkkosivut maksavat, miten sen lisäosat toimivat ja mitä miinuspuolia WordPress saattaa pitää sisällään?

Tähän tietopakettiin kokosimme olennaisimmat asiat WordPress-verkkosivuista. Tervetuloa sukeltamaan WordPressin maailmaan!

🚀 Hyppää tästä suoraan haluamaasi osioon:

  1. Mikä WordPress? >>
  2. Mihin tarkoitukseen WordPress on hyvä? >>
  3. WordPressin plussat ja miinukset >>
  4. Lisäosat WordPressissä >>
    • Lisäosien käyttöönoton tarkistuslista
  5. WordPress vs. HubSpot – kumpi on parempi? >>
  6. Mitä WordPress-verkkosivut maksavat? >>
    • Kun WordPress-verkkosivusto maksaa 100–900 €
    • Kun WordPress-verkkosivusto maksaa 1 000–9 000 €
    • Kun WordPress-verkkosivusto maksaa yli 10 000 €
    • Kun WordPress-verkkosivusto maksaa 20 000–30 000 €
    • Kun WordPress-verkkosivusto maksaa yli 30 000 €
    • Verkkosivuprojektin hinta Sinisellä Härällä
    • Verkkosivuston räätälöinti maksaa, mutta on sen arvoista
  7. Esimerkit WordPress-verkkosivuista >>
  8. WordPress-verkkosivun tietoturva, responsiivisuus, hakukoneoptimointi, saavutettavuus ja nopeus >>
    • WordPress ja tietoturva
    • WordPress ja responsiivisuus
    • WordPress ja hakukoneoptimointi
    • WordPress ja saavutettavuus
    • WordPress-verkkosivuston nopeus
  9. Jäikö kysyttävää WordPress-verkkosivuista? >>

Mikä WordPress?

Lyhyt ja ytimekäs vastaus otsikon kysymykseen on: maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä. Hieman pidempi vastaus on, että WordPress on avoimeen lähdekoodiin perustuva alusta, joka on tarkoitettu verkkosivujen luomiseen ja ylläpitoon. Se on sisällönhallintajärjestelmä (englanniksi Content Management System eli CMS), jolla käsitellään sivuston sisältöä: tekstiä, kuvia, videoita, käyttäjiä ja heidän oikeuksiaan sekä niin edelleen.

WordPress on kaikille avoin palvelu, joka ei vaadi lisenssiä – sen käyttö on siis lähtökohtaisesti maksutonta. WordPressin avoin lähdekoodi tarkoittaa, että kuka tahansa voi kehittää ja kustomoida WordPressiä ja rakentaa siihen sopivia lisäosia. WordPressillä ei ole omistajaa, vaan sitä vie eteenpäin vapaaehtoinen kehittäjäyhteisö.

Monet suuretkin saitit maailmanlaajuisesti (myös Jenkkien Fortune 500 -listan yrityksille!) on tehty WordPressillä ja useat isot verkkokaupat sen liitännäisellä WooCommercella. Myös me Sinisellä Härällä rakennamme asiakkaidemme verkkosivut ja -kaupat WordPressin ja WooCommercen päälle.

Mihin tarkoitukseen WordPress on hyvä?

WordPress on erityisen hyvä valinta verkkosaitin alustaksi silloin, kun tiedät, että haluat päivittää sivustosi sisältöjä usein. WordPressin käyttäminen ja sisältöjen hallinta siellä on lähtökohtaisesti todella helppoa – onhan se suunniteltu alun perin bloggaamiseen, jossa uutta sisältöä tulee jatkuvasti. Et tarvitse koodiosaamista päivittääksesi sisältöjä WordPressillä.

WordPress on hyvä verkkosaittialusta myös silloin, kun haluat kehittää sivustoasi eteenpäin itse ja hallita sisältöjä mahdollisimman yksinkertaisella tavalla myös koodin ja sivuston rakenteen tasolla. Avoimen lähdekoodin ansiosta WordPress-sivustolle on helppo tuoda lisää toimintoja, ja kuka tahansa voi kehittää WordPressiä eteenpäin. WordPressillä onkin ympäri maailman hurja määrä kehittäjiä ja yli 55 000 lisäosaa, jotka auttavat saittia mukautumaan tarpeisiisi (lisäosista lisää myöhemmin!).

Asiaa voi ajatella myös toisinpäin: Jos valitset verkkosivusi alustaksi suljetun sisällönhallintajärjestelmän, olet sidoksissa sen omistajaan. Suljettu lähdekoodi voi tarkoittaa, että sisällönhallintajärjestelmää kehittää vain yksi tai muutama tekijä, jotka voivat tällöin hinnoitella palvelunsa ilman kilpailua. Sivuston kehittäminen saattaa siis tulla todella kalliiksi.

Lisäksi sivuston kehittäminen suljetun alustan päälle vaatii todennäköisesti paljon räätälöintiä, kun taas WordPressillä melkein mihin vain toiminnallisuuteen tai ominaisuuteen löytyy valmiiksi kehitetty lisäosa. Jos osaat koodata, voit rakentaa WordPressiin lähes mitä vain – ja jos et osaa, voit ostaa apua muualta. Tarjontaa nimittäin riittää.

WordPress ei ole maailman suosituin nettisaittialusta syyttä. Hyvänä ja monipuolisena sisällönhallintajärjestelmänä se sopii varmasti suurimmalle osalle suomalaisista yrityksistä.

WordPress-verkkosivujen plussat ja miinukset

✅ Paljon tekijöitä ja kehittäjiä

Maailman – kuten myös Suomen – WordPress-käyttäjäyhteisö on suuri. Sinulla on siis varaa valita, kun etsit tarpeisiisi sopivaa WordPress-tekijää. Et myöskään joudu sitoutumaan yhteen toimijaan, vaan voit vaihtaa tekijää halutessasi, sillä kenellä tahansa on mahdollisuus kehittää WordPress-sivuston avointa lähdekoodia.

 Läjäpäin lisäosia ja valmiita ratkaisuja

Jos sinulla on WordPressiin liittyvä ongelma, siihen on todennäköisesti myös ratkaisu. WordPressiin kehitetyistä lisäosista löytyy paljon valmiita ratkaisuja aina sivun hakukoneoptimoinnin hiomisesta yhteydenottolomakkeen toteuttamiseen. Lisäksi avoimeen lähdekoodiin on mahdollista rakentaa räätälöityjä ratkaisuja, jotka osaavan tekijän käsissä syntyvät varsin kustannustehokkaasti.

 Hyvät integraatiot eri ohjelmistoihin

Yleisesti ottaen WordPressin integroitavuus muiden ohjelmistojen kanssa on todella hyvä, ja verkossa odottaa suuri määrä valmiita WordPress-integraatioita eri ohjelmistoihin laskutuksesta markkinoinnin automaatioon. Tämä on iso plussa, sillä integraatiot verkkosivuilla ovat nykyään todella yleisiä, kun dataa halutaan liikuttaa tehokkaasti paikasta toiseen. Todennäköistä siis on, että sinunkin sivustosi hyötyy integraatiosta jos toisestakin.

✅ Sisällönhallinnan yksinkertaisuus

Viimeisenä, muttei vähäisimpänä: sisällönhallinta WordPressillä on yksinkertaisesti yksinkertaista (ainakin, kun se on rakennettu oikein). Siihen WordPress on alun perin kehitetty, ja siinä se toimii erityisen hyvin.

❌ Muokattavuus on kaksiteräinen miekka

WordPress-verkkosivut voi rakentaa monella tavalla. Vaikka tämä on usein positiivista, voi siitä seurata myös ongelmia: pahimmillaan WordPressinkin käyttämisestä saa todella monimutkaista. Onkin suuresti tekijästä riippuvaista, millaiset WordPress-verkkosivusi ovat.

❌ Lisäosissa piilee riskejä

Lisäosien huono puoli on, että ne voivat olla – tekijästä riippuen – hyviä tai huonoja. Lisäosissa piilee aina riski, sillä pahimmillaan huonot lisäosat voivat aiheuttaa paljon ongelmia, kuten bugeja ja tietoturvariskejä. Mitä enemmän lisäosia sivustolla on, sitä haavoittuvaisempi sivusto on. Lisäosaviidakon hedelmiä kannattaakin poimia maltilla.

❌ Vaikka koodiosaaminen ei ole välttämätöntä, on siitä huomattavasti hyötyä

Periaatteessa WordPress-sivuston voi rakentaa ilman koodiosaamista, mutta me Härällä emme kehota lähtemään sille tielle. WordPress-sivun sisältöjen päivittäminen ilman koodaamista on helppoa, mutta jotta sivusto kokonaisuudessaan pysyy luotettavana ja toimintavarmana, on koodiosaamisesta helkutisti hyötyä. Jos haluat rakentaa verkkosaitin kokonaan ilman koodaamista, suosittelemme valitsemaan WordPressin sijaan jonkin toisen alustan.

Lisäosat WordPress-verkkosivuilla

Avoimen lähdekoodin ansiosta WordPressiin on tarjolla valtava määrä eri tekijöiden rakentamia maksullisia ja maksuttomia lisäosia, joiden avulla saat WordPress-sivuillesi uusia toiminnallisuuksia, kuten vaikka palomuurin, varmuuskopioinnin, yhteydenottolomakkeen ja eri kieliversiot. Parhaimmillaan lisäosat tarjoavat käteviä, valmiita ja kustannustehokkaita ratkaisuja WordPress-verkkosivustolle. WordPress-verkkosivustojen voikin sanoa perustuvan pitkälti lisäosiin.

Myös me Härällä hyödynnämme lisäosia – joko ostettuja tai itse koodaamiemme – WordPress-verkkosivustoja rakentaessamme. Meillä on noin kymmenen vakiolisäosaa, joita tyypillisesti käytämme saiteillamme. Näitä ovat esimerkiksi kieliversioihin, sisällönhallintaan, lomakkeisiin ja hakukoneoptimointiin liittyvät lisäosat. Kaikki testattuja ja hyväksi havaittuja!

Lisäosia kannattaa kuitenkin käyttää maltilla, sillä ne voivat tuoda mukanaan myös ongelmia: heikentää tietoturvaa, aiheuttaa bugeja ja pahimmillaan kaataa koko sivuston. Me olemme nähneet 60 lisäosan verkkosivuston sekä asiakkaallemme tekemämme kahdeksan lisäosan verkkosivun, jonka muut toiminnallisuudet on tehty koodaamalla. Ero ensimmäisen ja jälkimmäisen toimivuudessa on valtava.

Jos lisäosia on paljon, myös niiden yhteensopimattomuus voi aiheuttaa haasteita. Siitä, miten sivustollesi valitsemasi lisäosat sopivat yhteen keskenään, ei ole mitään taetta ennen kuin olet kokeillut asiaa. Yhteensopivuudesta on vaikea olla kartalla, jos lisäosien kanssa ei tule työskenneltyä päivittäin – tai vuosittain, tai ikinä. Siksi asiantuntijan apu WordPress-verkkosivujen rakentamisessa on korvaamatonta.

Yhtään ylimääräistä ”varmuuden vuoksi” -lisäosaa sivustolle ei siis kannata ottaa.

Ennen kuin asennat WordPress-verkkosivustollesi uuden lisäosan, suosittelemmekin pohtimaan, onko lisäosa varmasti välttämätön, sekä tarkistamaan ainakin seuraavat asiat:

👀 Lisäosien tarkistuslista

  1. Kuka lisäosan on tehnyt?
    • Lisäosan kehittäjän nimi näkyy yleensä lisäosan sivulla. Onko lisäosan tekijä luotettavan oloinen oikea yritys?
  2. Kehitetäänkö lisäosaa?
    • Onko lisäosasta tullut uusia versioita? Milloin viimeisin versio on julkaistu? Versiotiedot, jotka yleensä myös löytyvät lisäosan sivulta, antavat osviittaa siitä, kehitetäänkö lisäosaa vastaamaan jatkuvasti muuttuvia vaatimuksia.
  3. Kuinka paljon latauksia lisäosalla on?
    • Jos lisäosalla on 500 000 latausta, on se todennäköisesti toimiva ja hyväksi havaittu. Jos taas latauksia on kaksi, osaat suhtautua lisäosaan varauksella.
  4. Millaisia arvosteluja lisäosa on saanut?
    • Jos lisäosalla on paljon latauksia, on sillä todennäköisesti myös arvosteluja. Arvosteluista voit lukea paitsi muiden käyttäjien mielipiteitä lisäosasta, myös esimerkiksi kommentteja siitä, miten mahdollisia bugeja on korjattu.

WordPress vai Hubspot – kumpi on parempi?

Siinä missä WordPress on ennen kaikkea sisällönhallintajärjestelmä, on HubSpot paljon muutakin: monipuolinen myynnin, markkinoinnin, asiakaspalvelun ja asiakasrekisterin alusta, jolla voi tehdä niin liidien pisteytystä kuin asiakkuuksien hallintaakin. Tunnetuin HubSpot taitaa olla sen markkinoinnin automaation ominaisuuksistaan. Kuulostaa hyvältä, eikö? Sitä se onkin, kun HubSpotin monipuolisia ominaisuuksia osaa hyödyntää oikein.

Jos pohdit verkkosivujen rakentamista HubSpotilla, kannattaa sinun miettiä, hyödynnätkö oikeasti HubSpotin muita ominaisuuksia. Mikäli ajatukset huikeista markkinoinnin automaatioputkista jäävät todellisuudessa vain haaveeksi, et saa HubSpotin sisällönhallintajärjestelmästä tarpeeksi irti.

HubSpotin hyödyt nousevat esiin silloin, kun keräät sen kautta jatkuvasti dataa markkinointiin. Kun tieto asiakkaista ja verkkosivukävijöistä on yhdessä paikassa, voi dataa hyödyntää verkkosivujen rakentamisessa ja esimerkiksi sisältöjen personoinnissa. Mutta jos tätä putkea ei ole, on HubSpot vain ylihintainen verkkosaittialusta.

HubSpotin käyttö on nimittäin merkittävästi kalliimpaa kuin WordPressin. Lisäksi HubSpot-kehittäminen vaatii erikoistumista, ja HubSpot-kehittäjiä on Suomessa huomattavasti vähemmän kuin WordPress-kehittäjiä, mikä osaltaan tekee HubSpotista WordPressiä hinnakkaamman verkkosaittialustan. Kustannuksissa WordPress voittaa HubSpotin selvästi.

Me Härällä käytämme WordPressin ohella Active Campaign -nimistä ohjelmistoa, jolla saamme samat toiminnallisuudet kuin mitä suurin osa HubSpotin käyttäjistä hyödyntää, mutta paljon edullisemmin. Myös HubSpot ja WordPress voivat toimia rinnakkain, WordPress verkkosaittialustana ja HubSpot markkinoinnin automaation työkaluna.

Mitä WordPress-verkkosivut maksavat?

Vastaus: melkein mitä tahansa.

WordPress-verkkosivut voi saada muutamalla satasella, sadalla tuhannella eurolla tai millä tahansa summalla siitä väliltä. Tässä kuitenkin lyhyt tiivistelmä siitä, mihin eri suuruiset budjetit riittävät ja miksi toiset ratkaisut maksavat enemmän kuin toiset.

Kun WordPress-verkkosivusto maksaa 100–900 €

Muutaman satasen hintainen WordPress-verkkosivu pohjautuu tyypillisesti valmiille, ilmaiselle tai maksulliselle WordPress-sivupohjalle, jota täydennetään omilla kuvilla ja teksteillä. Ja voilà, sivu on valmis!

Toimiiko sivu juuri niin kuin haluat? Todennäköisesti ei. Vaihtoehtoja valmiissa sivupohjissa kuitenkin riittää.

Kun WordPress-verkkosivusto maksaa 1 000–9 000 €

Muutaman tonnin WordPress-verkkosaittiin valitaan tavallisesti valmis sivupohja, jota kustomoidaan tekemällä pientä räätälöintiä. Ihmeellisyyksiin budjetti ei silti riitä. Muutaman tonnin hintalappu ei todennäköisesti pidä sisällään koodaustyötä, vaan mahdolliset toiminnallisuudet tehdään lisäosilla.

Kun WordPress-verkkosivusto maksaa yli 10 000 €

WordPress-verkkosivujen räätälöinti alkaa tästä hintaluokasta. Sivut tehdään tyypillisesti WordPress-teemakehityksellä, jolloin sivusto suunnitellaan valmiin sivupohjan sijaan puhtaalta pöydältä ja koodataan mittatilaustyönä asiakasta varten. Sivusto voi sisältää joitakin simppeleitä toiminnallisuuksia joko itse tehtynä tai lisäosilla rakennettuna.

Kun WordPress-verkkosivusto maksaa 20 000–30 000 €

Tässäkin hintaluokassa WordPress-saitti suunnitellaan alusta asti asiakkaan tarpeisiin vastaavaksi. Taustalla – ja hintalappuun vaikuttamassa – voi olla integraatioita muihin järjestelmiin, esimerkiksi laskutukseen tai markkinoinnin automaatioon liittyen. Sivusto saattaa sisältää teknisiä ominaisuuksia, kuten ostoa helpottavia laskureita tai kirjautumisen takana piileviä asiakaskohtaisia toiminnallisuuksia.

Kun WordPress-verkkosivusto maksaa yli 30 000 €

Yli kolme kymppitonnia kustantava WordPress-saitti voi olla esimerkiksi laaja verkkokauppa tai mittava, eri sisältötyyppejä sisältävä sivusto, jonka konepellin alta löytyy rutkasti tekniikkaa. Verkkosivusto tai -kauppa kattaa monia toiminnallisuuksia ja integraatioita, ja sen taustalla pyörii paljon dataa aina varastosaldoista tai hinnoista alkaen. Hintalappu voi näkyä päälle päin sivuston monipuolisuutena ja pinnan alla toimivuutena ja teknisyytenä.

WordPress-verkkosivuston hinta Sinisellä Härällä

Meillä Härällä verkkosivuprojektit pyörivät tavallisimmin 10 000–30 000 euron hintaluokassa. Emme käytä valmiita WordPress-teemoja, vaan teemme sivustot räätälöidysti oman teemakehityksemme kautta.

Teknisen toteutuksen lisäksi huolehdimme verkkosaitin ulkoasu- ja käyttöliittymäsuunnittelusta. Autamme myös sivuston teksteissä ja niiden hakukoneoptimoinnissa, sivuston ylläpidossa, digimarkkinoinnissa ja monessa muussa – lue lisää täältä!

Verkkosivuston räätälöinti maksaa, mutta on sen arvoista

Kun kilpailutat verkkosivuprojektiasi, voit saada monia erilaisia tarjouksia. Niihin voi suhtautua kuin talon rakennuttamiseen: Valmiissa talopaketissa on periaatteessa kaikki, mitä tarvitset. Se osuu arkeesi melko hyvin, mutta ei täydellisesti.

Kun taas rakennutat talon alusta asti juuri sinulle – ja maksat myös suunnittelusta – saat jokaista ovenkahvaa ja muita arkea helpottavia yksityiskohtia myöten täydellisen, tarpeisiisi räätälöidyn kodin.

Teknisen toteutuksen lisäksi verkkosivujen hintaan vaikuttaa siis suunnittelutyö. Käyttöliittymäsuunnittelu pyrkii määrittämään, miten asiakas kulkee sivustolla, miten asioita myydään ja miten verkkosivusto palvelee sinua ja asiakkaitasi parhaiten.

Se, miten paljon paukkuja suunnittelutyöhön loppuasiakkaiden ymmärtämiseen käytetään, tuo eroa projekteihin, hintalappuihin ja tavoitteiden saavuttamiseen.

Verkkomyynti on oma, spesiaali maailmansa, jossa pienet nyanssit voivat ratkaista kaiken. Verkkosivujen ostaja ei välttämättä ymmärrä kaikkia verkkomyynnin lainalaisuuksia, eikä hänen – tai sinun – tarvitsekaan ymmärtää. Hyvä olisi ymmärtää vain se, ettei ymmärrä. Sillä jos verkkomyyntiä tekee ”väärin”, ei myy. Ja puolivalmista pakettia ei ole suunniteltu myymään juuri sinun tuotteitasi.

Jos pohdit, kannattaako verkkokauppa suunnitella itse, klikkaa edellistä linkkiä.

Esimerkkejä WordPress-verkkosivuista ja WooCommerce-verkkokaupoista

Alla on esimerkkejä erilaisista WordPress-verkkosivuista, joita olemme tehneet. Tutustu niihin halutessasi alta.

  1. Boco IP – B2B-asiantuntijapalveluita myyvän lakitoimiston sivusto >>
  2. Veikkaus – Veikkauksen kasinoiden sivustot >>
  3. Gramex & Teosto – Musiikkialan järjestöjen yhteinen sivusto, mikä kokoaa kaiken oleellisen tiedon ja tutkimuksen musiikkalasta yhteen paikkaan >>
  4. Pikavuokraus – B2B- ja B2C -verkkokauppa rakennuskoneiden ja laitteiden vuokraukseen >>
  5. Arnolds – Suomen yhden tunnetuimman kahvilaketjun sivusto >>
  6. Otaverkko – IT-alan kasvavan asiantuntijaorganisaation sivusto >>

WordPress-verkkosivun tietoturva, responsiivisuus, hakukoneoptimointi, saavutettavuus ja nopeus

Alta löydät lyhyen katsauksen siitä, miten WordPress-verkkosivut ja yllä mainitut asiat mätsäävät yhteen.

WordPress ja tietoturva

WordPressin tietoturvan kannalta avainsanoja ovat lisäosat ja niiden päivittäminen sekä WordPress-versiot ja niiden päivittäminen. Lisäosien määrä ja ajantasaisuus vaikuttavat merkittävästi WordPressin tietoturvaan: jos sivustolla on paljon lisäosia, jotka eivät ole ajan tasalla, kasvavat riskit.

Myös hyvä palvelin on tärkeä. Me Härällä käytämme Seravon palvelinta, jossa päivitykset testataan kehitysympäristössä ennen liveksi viemistä. Jos ongelmia ilmenee, ei päivitystä viedä oikeaan ympäristöön. Hyvä palvelin jeesaa myös, jos sivusto hakkeroidaan. Seravo tallentaa sivuston varmuuskopiot, joista se voi palauttaa käyttöön sivuston versiot ajalta ennen tietoturvauhkia.

WordPress itsessään on tietoturvallinen, kunhan se on ajan tasalla. Siitä julkaistaan jatkuvasti uusia päivityksiä, joissa mahdollisista tietoturvan heikkouksista on pyritty pääsemään eroon. Jos solmit kanssamme WordPress-verkkosivujesi ylläpitosopimuksen, me huolehdimme niin WordPressin kuin lisäosien päivityksestä.

WordPress ja responsiivisuus

Responsiivisuus tarkoittaa sitä, että verkkosivusto toimii eri laitteilla ja ruuduilla aina puhelimesta tietokoneeseen, tablettiin ja televisioon. WordPress itsessään ei luo verkkosivuista responsiivisia, vaan responsiivisuus rakennetaan sivuille itse. Meillä Härällä responsiivisuus on oletusarvo. Jos tilaat WordPress-verkkosivut meiltä, teemme sivuista aina responsiiviset ja testaamme niiden toiminnan kaikilla eri näyttökoilla.

WordPress ja hakukoneoptimointi

WordPress on hyvä alusta hakukoneoptimoiduille verkkosivuille, mutta hakukoneoptimoinnin eteen on tehtävä työtä. WordPressin lisäosista löytyy paljon ratkaisuja, jotka jeesaavat sivuston SEO-kehittämisessä (me Härällä käytämme Rank Math -nimistä lisäosaa). Lisäosat, kuten Rank Math, kuitenkin lähinnä antavat palautetta hakukoneoptimoinnin onnistumisesta. Sivuston rakenne, sisäiset linkitykset, URL-polut ynnä muut hakukoneoptimointiin vaikuttavat asiat tulee osata optimoida itse.

Jotta WordPress-verkkosivusto on nopea ja hakukoneiden suosiossa, myös sivuston koodin pitää olla laadukasta ja siistiä. Sama koskee palvelinta: palvelimen sijainti ja nopeus vaikuttavat sivuston näkyvyyteen hakukoneissa.

Ja ”Content is King”, kuten sanotaan, eli jos verkkosivuston sisältö ei ole hyvää, ei ole hakukoneista tulevaa liikennettäkään. Me Härällä luonnollisesti hakukoneoptimoimme WordPress-sivustomme teknisesti ja rakenteellisesti ja jeesaamme mielellämme myös sisällön optimoinnissa. Lue lisää hakukoneoptimoinnista osana verkkosivustoprojektia!

WordPress ja saavutettavuus

Verkkosivuston saavutettavuus on periaatteessa yksilöllistä suunnittelutyötä, ja tämä pätee myös WordPressiin. Perustason saavutettavuus onnistuu hyvällä perussuunnittelulla (lue 10 käytännön esimerkkiä verkkosivustojen saavutettavuuden suunnittelusta). Kovan tason saavutettavuusstandardien täyttäminen taas vaatii yleensä koodin muokkausta ja yksityiskohtaista osaamista aiheesta.

Kun suunnittelet yrityksellesi saavutettavaa WordPress-verkkosivustoa, on tärkeää pitää mielessä heti alusta asti, että kaikki WordPressin lisäosat eivät täytä saavutettavuusvaatimuksia. Ei siis kannata suunnitella sivustoa sellaisten lisäosien varaan, jotka estävät täyden saavutettavuuden.

WordPress-verkkosivuston nopeus

WordPress-verkkosivuston nopeus on oikeastaan sen tekijän ja käyttäjän omissa käsissä. On keinoja optimoida nopeutta ja on keinoja sabotoida sitä!

Koodi vaikuttaa mielettömästi WordPress-verkkosivun nopeuteen. Mitä siistimpää ja minimalistisempaa koodi on, sitä nopeampi sivusto on. Esimerkiksi WordPressin page builder -lisäosat, jotka antavat sinun muokata saitin sisältöä ”drag and drop” -tyyliin, taas saattavat luoda ylimääräistä koodia, joka hidastaa sivustoa.

Lisäksi WordPress-sivuston nopeuteen vaikuttavat esimerkiksi palvelinvalinta, välimuistiin liittyvät asiat ja kuvat. Suuret kuvat hidastavat verkkosivun latautumista, mutta tähänkin ongelmaan on olemassa työkalu, joka web-optimoi verkkosivuston kuvat automaattisesti.

Jäikö sinulle kysyttävää?

Jäikö jotain puuttumaan? Etkö saanut vastausta kysymykseesi? Vai haluaisitko meiltä tarjouspyynnön WordPress-verkkosivuille? Olipa asiasi mikä vain, laita se matkaan henkilölle X keinolla Y, ja hoidetaan ongelma kuntoon.

Jos muuten vakuutuit WordPress-sivujen sopivuudesta tarkoituksiisi mutta pohdit vielä tekijän valintaa, hyppää lukemaan vinkkimme siitä, mitä virheitä ei kannata tehdä, kun valitset verkkosivujesi tekijää.

Vai etkö ole ihan varma, ovatko nykyiset sivunne kunnossa? Tai haluaisit tietää, mitä kehitettävää sivustollanne on?

Lue 3 syytä arvioittaa nykyiset verkkosivut ja tilaa meiltä maksuton arvio sivustonne nykytilasta!

B2B-verkkokauppa – Miksi yritysasiakkaat ovat verkkokaupalle kullanarvoisia?

Yritysasiakkaat ovat verkkokaupoille erittäin suuri mahdollisuus, joihin kiinnitetään tavallisten B2C-verkkokauppojen toimesta yleensä liian vähän huomiota. Satunnaiset yritysostajat saattavat kasvattaa verkkokaupan myyntiä huomattavasti. Mikäli B2B-verkkokauppaan keskitytään tosissaan, saattaa se olla avautuessaan jopa suurempi liikevaihtokanava kuin B2C-verkkokauppa.

B2B-verkkokaupan koko Suomessa

Postin tutkimuksen mukaan 36% kaikista epäsuorista hankinnoista tehtiin digitaalisia kanavia pitkin. Lisäksi osuuden arvioitiin vastaajien toimesta kasvavan seuraavan viiden vuoden aikana. 

Suurella osalla verkkokaupoista on tällä hetkellä yritysasiakkaita, vaikka B2B-verkkokauppaa ei ole tällä hetkellä erikseen olemassa. Satunnaiset ostot ovat mahdollisia, mutta B2B-asiakkaita ei aktiivisesti hankita ja markkinointi tehdään kuluttaja-asiakkaille, tai kuluttaja-asiakkaille rakennettujen markkinointistrategioiden avulla.

Jo 2018 posti arvioi, että 68% koko suomen verkkokaupan liikevaihdosta tehdään B2B-verkkokauppana. Suurien tilauskanavien, kuten tukkujen ja teollisuuden osuus on tästä suuri, mutta myös muille toimialoille on prosentista kuitenkin jaettavaa.

B2B-verkkokaupan erityispiirteet

Mikäli B2B-verkkokauppaa halutaan tehdä, liittyy siihen tiettyjä erityispiirteitä. Usein B2B-verkkokauppa on rekisteröitymisen takana, johon myyjä hyväksyy sinne hakeneet yritykset. Ostajayrityksillä on omat asiakashinnat ja mahdollisesti myös laskutussopimus myyjän kanssa. B2B-verkkokauppa on mahdollista toteuttaa kokonaan erilleen B2C-verkkokaupasta, mutta sen yhdistäminen B2C-verkkokauppaan saattaa tuoda paljon hyötyjä:

1. Saldot ovat ajan tasalla yhdessä järjestelmässä, ilman erillistä tuotetietojen järjestelmän hallintaa

2. Vain yksi ylläpidettävä ja kehitettävä järjestelmä 

3. Raportoinnit myynnistä ja raportit kirjanpitoon löytyvät samasta järjestelmästä

Joissain tapauksissa B2B-verkkokauppaa ei tarvitse eriyttää omaksi kokonaisuudeksi tai osaksi B2C-verkkokauppaa ollenkaan. Tämä kuitenkin vaatii erittäin paljon tarkkaavaisuutta liittyen B2C- ja B2B-verkkokauppojen eroihin liittyen:

1. Miten järjestetään asiakaskohtaiset hinnat (alennuskupongit, kirjautuminen yrityksille jne.)

2. Miten järjestetään toimitukset yrityksille. Eli tarvitaanko yritystilauksissa esim. nopeampi toimituskumppani.

3. Millä maksutavoilla yritykset voivat maksaa? B2B-verkkokaupassa korostuu yrityslasku ja -korttimaksut.

Millainen B2B-verkkokauppa kannattaa toteuttaa

Jos halutaan toteuttaa kokonaan uusi tai B2C-verkkokaupasta irrallaan oleva B2B-verkkokauppa, tulee kokonaisuus määritellä jo ennen verkkokauppa-alustan valintaa ja teknisen toteuttajan valintaa erittäin hyvin, jotta B2B-kaupasta saadaan kaikki tehot irti:

1. Mieti mitkä prosessit B2B-asiakkaillesi ovat tärkeitä:

  • Rekisteröityminen
  • Tavaran vastaanotto
  • Maksaminen
  • Edellisten tilausten toistaminen (ostoskorien tallentaminen)
  • Asiakas- tai tuotekohtaiset asiakkaat
  • jne. 

2. Mitkä prosessit ovat tärkeitä oman toimintanne kannalta

  • Varasto- tai keräilyjärjestelmän integraatio
  • Tilausten toimitus
  • Rahankierron nopeus
  • Markkinoinnin toteuttaminen
  • Asiakaskohtaiset hinnat

Kun määrittelytyö on tehty, on aika valita verkkokauppa-alusta. Harvat valmiit suljetun lähdekoodin alustat tukevat B2B-verkkokaupan erityispiirteitä. Custom-tilausjärjestelmät taas ovat yleensä erittäin kalliita ja raskaita verkkokaupan aloittamiseen. Parhaaksi vaihtoehdoksi alkuvaiheessa yleensä tällöin nousee avoimen lähdekoodin alustat, kuten WordPress ja WooCommerce:

  • Jatkuvat kustannukset ovat yleensä maltilliset
  • Lisäosilla saa toteutettua paljon erilaisia B2B ominaisuuksia halvalla tai jopa ilmaiseksi
  • Avoimen lähdekoodin alustoille löytyy myös paljon vaihtoehtoja tekniseksi toteuttajaksi. Tällöin kilpailuttaminen ja oikean kumppanin löytäminen on helpompaa.

WooCommercen lisäksi muita avoimen lähdekoodin alustoja, joille on toteutettu B2B-verkkokauppaominaisuuksia ja lisäosia ovat esimerkiksi Adobe Commerce ja Prestashop. WooCommerce on maailman yleisin käytetty verkkokauppa-alusta, Adobe Commerce hieman raskaampi, mutta myös paljon käytetty verkkokauppa-alusta. Prestashop on vielä Suomessa hieman harvemmin käytetty alusta, mutta tarjoaa B2B-ominaisuuksia.

Esimerkiksi näistä kolmesta alustasta kannattaa aloittaa selvitystyö hyvissä ajoin, haastatella mahdollisia teknisiä toteuttajia ja tehdä ominaisuustaulukko, johon alustan tarjoamia ominaisuuksia ja lisäosia verrataan. Näin voidaan parhaiten varmistua, että alusta tarjoaa kaikki yrityksen B2B-verkkokauppaan tarvittavat ominaisuudet.

Teknisen kumppanin valinta

Mikäli yrityksellä ei ole resursseja toteuttaa, ylläpitää, kehittää tai markkinoida verkkokauppaa itse, kannattaa valita projektiin tekninen kumppani. Näin saadaan parhaiten myyntiä verkkokaupan kautta. Kokenut kumppani pystyy helposti tuomaan tekemiseen paljon lisäarvoa aiempien vastaavien projektien kautta. Näin vältytään suurimmilta sudenkuopilta ja osataan keskittyä olennaisimpiin asioihin.

Verkkokaupan ja yrityksen koosta riippuen, on verkkokaupalla hyvä olla vähintään 1–3 täyspäiväistä työntekijää. Tätä määrää voidaan vähentää tai jopa kokonaan poistaa valitsemalla hyvä kumppani.

Kumppaneilla on paljon erilaisia malleja, joilla ylläpitoa, kehitystä ja markkinointia tarjotaan. Sen takia valinta kannattaa tehdä harkiten. Referenssit kannattaa käydä läpi ja kysyä myös tuloksia, joita kumppani on muille asiakkaille saanut aikaan. On myös hyvä huomioida saatko kaiken avun yhdeltä toimijalta, vai tarvitsetko useita kumppaneita verkkokaupan pyörittämiseen. Joissain tilanteissa myös nälkäinen markkinalle tuleva kumppani on hyvä vaihtoehto. Tällöin prosessit ja kehitysmalli saattaa kehittyä jopa teidän yrityksen tarpeiden ympärille, milloin tekemisestä saadaan kaikki mahdollinen tehokkuus irti.

Luotettava maksutapakumppani ja kattava maksutapavalikoima puolestaan luo luottamusta myös yritysasiakkaisiin näin ollen myös maksutapakumppaninkin valintaan kannattaa kiinnittää huomiota. Suora laskutussopimus saattaa olla riski myös ostajayritykselle. Maksutapoina yritysasiakkaat suosivat laskua ja yrityskortilla maksamista. Pienemmät kauppiaat myös pankkipainikemaksuja. Nykyään Paytrail tarjoaa uutena maksutapana myös Alisa Yrityslaskut. Yrityslaskulla voi rahoittaa verkkokauppaostokset enintään 5000 euroon asti.

B2B-verkkokauppa on suomalaisille verkkokaupoille erittäin suuri mahdollisuus. Nyt onkin hyvä aika tutkia ja päättää, olisiko sinunkin yrityksen aika ottaa harppaus yritysmyyntiin ja lähteä hakemaan lisää myyntiä yrityskaupasta.

Tämä on vieraskynäkirjoitus Paytraililta. Kirjoittaja Johannes Kumpukoski. Olemme Paytrailin kumppani ja hyödynnämme heidän maksutapoja verkkokauppaprojekteissamme.

Älä tee näitä virheitä, kun valitset verkkosivujen tekijän

Verkkosivuprojekti voi suistua väärille raiteille jo ennen kuin se on kunnolla alkanutkaan. Näitä virheitä kannattaa välttää, kun valitset WordPress-verkkosivuillesi tekijän!

Virhe 1: Vaatimusmäärittelyn skippaaminen

Verkkosivuprojekti on paras aloittaa huolellisella vaatimusmäärittelyllä. Vaatimusmäärittely antaa selkeät raamit sille, mitä sivustolle pitää tehdä. Se selventää, mitä verkkosivuilta odotetaan, millaisia teknisiä ja sisällöllisiä vaatimuksia sivustolle on ja miten vaatimukset toteutetaan.

Vaatimusmäärittelyn rooli on sitä tärkeämpi, mitä enemmän toiminnallisuuksia sivuille halutaan. Visuaalisesti näyttäviä valmiita verkkosivupohjia saa ostettua jopa puoli-ilmaiseksi, mutta näitä geneerisiä pohjia ei ole räätälöity juuri sinun liiketoimintasi kannalta optimaalisiksi. Räätälöinti, toiminnallisuudet ja teknisyys maksavat, ja siksi on tärkeää määritellä jo alkuun tarkasti, millaisia toiminnallisuuksia sivuille tarvitaan.

Toimivimman vaatimusmäärittelyn saat todennäköisesti aikaiseksi yhteistyössä ulkopuolisen konsultin kanssa, joka johtaa prosessia ja osaa kysyä tilaajalta, siis sinulta, juuri oikeat kysymykset. Vaatimusmäärittelyn avulla ymmärrät itsekin kirkkaammin, mitä tulevalta sivustoltasi haluat, ja voit paremmin vertailla saamiasi tarjouksia.

Virhe 2: Epämääräinen kilpailutus

Kuvitellaan, että olet ostamassa asuntoosi ulko-ovea. Lähetät ovifirmoille pyyntöjä tarjouksista ”omakotitalon ulko-ovelle”. Vastauksena saat tarjouksia väärän korkuisista, levyisistä, värisistä, ikkunallisista ja ikkunattomista ovista, joissa on erilaisia lukkoja ja kahvoja. Tarjoukset eivät ole sinulle sopivia eivätkä vertailukelpoisia, koska et ole kertonut, millaisen oven haluat. Sama pätee verkkosivuprojektiin.

Vaatimusmäärittely kannattaakin sisällyttää kilpailutusvaiheen tarjouspyyntöihin. Selkeän vaatimusmäärittelyn avulla palveluntarjoajat osaavat vastata juuri sinun vaatimuksiisi ja sinä taas pystyt kilpailuttamaan tarjoukset paremmin ja vertailukelpoisemmin ja valitsemaan juuri sinulle sopivan verkkosivujen tekijän.

Vaatimusmäärittelyn tulee olla mahdollisimman tarkka. Pelkkä ”yhteydenottolomake”-teksti toivomuslistassa voi saada yhden verkkosivujen tekijän tarjoamaan käsin koodattua, työlästä ja hintavaa lomaketta, toisen taas valmiilla pluginilla eli lisäosalla toteutettua lomaketta, jonka tekeminen on nopeampaa ja edullisempaa, mutta jonka korjaaminen rikkoutuessa on vaikeampaa. Kaikki tekniset ominaisuudet ja niille halutut toteutustavat onkin syytä sisällyttää vaatimusmäärittelyyn.

Pohdi näitä kysymyksiä vaatimusmäärittelyyn:

  1. Mitä tavoitteita meillä on sivustollemme? Mikä on sen rooli liiketoiminnassamme?
  2. Mitä sivustokäyttäjän pitää pystyä tekemään sivustolla?
    • Kuvaa eri toiveet ja toiminnallisuudet mahdollismman tarkasti
    • Esim. käyttäjän pitää voida laskea hinta laskurilla, mikä lähettää tarjouspyynnön integraation kautta suoraan CRM-järjestelmäämme Active Campaigniin (kerro myös, miten laskurin pitäisi toimia ja minkälaiset matemaattiset kaavat pyörivät taustalla)
  3. Miten paljon haluatte itse muokata sivustoa?
  4. Pitääkö sivuston toimia dynaamisesti eli päivittyvätkö sivuston sisällöt automaattisesti useampaan paikkaan? Mitkä osiot pitäisi toimia dynaamisesti?
  5. Tarvitsetteko integraatioita eri järjestelmiin? CRM, kassajärjestelmä, varastohallinta?
  6. Minkälaista visuaalisuutta kaipaatte? Haluatteko sivustolle liikettä ja animointia?
  7. ja niin edespäin…

Virhe 3: Sivuston hallinnoinnin ja jatkokehityksen unohtaminen

Jo kilpailutusvaiheessa on tärkeää pohtia, millaista hallinnointia ja jatkokehitystä kaipaat sivustollesi sitten, kun se on valmis. Haluatko pystyä muokkaamaan sivuja itse aina rakenteista lähtien, vai riittääkö, että voit päivittää kuvia ja tekstejä? Entä kuka pystyy jatkokehittämään sivustoasi tarpeen vaatiessa: sinä, kuka tahansa verkkosivujen tekijä vai ainoastaan sivut koodannut yritys? Hallinnoinnin ja jatkokehityksen tarpeet vaikuttavat sivuston toteutustapaan.

WordPressin Elementorilla, visuaalisella sivunrakentajalla, tehtyjä nettisivuja on helppo käyttää ja päivittää, ja jopa rakenteita saa muokattua iisisti drag and drop -ominaisuudella eli raahaamalla ja pudottamalla elementit haluttuun kohtaan sivulla. Toisaalta sisältöjä saa poistettua vahingossakin, eikä jatkokehitys Elementorilla ole aivan simppeliä.

Teemakehittämällä eli koodaamalla tehtyjen WordPress-verkkosivujen sisällön muokkaus on selkeää, mutta rakenteiden muovaus onnistuu vain koodaamalla. Tässä on sekä plussia että miinuksia: osaamaton hallinnoija ei voi vahingossa tehdä rakenteellisia muutoksia, mutta jos sivuja tarvitsee jostain syystä muokata useasti, ei sitä voi tehdä drag and drop -tyyliin.

Teemakehittämällä tehtyjä sivuja voivat kuitenkin jatkokehittää muutkin koodiosaajat kuin verkkosivujen alkuperäinen tekijä, ja jatkokehittäminen on helppoa. Lisäksi teemakehitys tuo muitakin hyötyjä, kuten paremman yhteensopivuuden lisäosien, esimerkiksi WooCommercen (verkkokaupat) ja Polylangin (monikielisyys), kanssa sekä vähemmän korjaustyötä ja bugeja, mikäli saitin on tehnyt osaava tekijä.

Se, millaista nettisivujen hallinnointi on asiakkaalle, erottaa monen WordPress-talon toisistaan. Kerro siis vaatimusmärittelyssä, pitääkö sinun tehdä rakenteellisia muutoksia sivustolle itse ja haluatko tehdä ne droppaamalla vai koodaamalla. Sinisellä Härällä on nyt siirrytty kokonaan teemakehitykseen, jonka olemme todenneet toimivimmaksi vaihtoehdoksi pitkällä tähtäimellä.

Virhe 4: Ylläpidon puuttuminen sopimuksesta

Kun valitset verkkosivujen tekijää, älä unohda sivuston ylläpitoa. Pohdi, mitä ylläpito tarkoittaa sinulle ja millaista ylläpitoa odotat sivun tekijältä. Varmista, että sinun ja tekijän näkemykset ylläpidosta kohtaavat.

Kirjaa sopimukseen selkeästi, mitä nettisivutekijän ylläpitovastuuseen kuuluu ja mikä työstä on erikseen laskutettavaa. Jos sivusto kaatuu, laskutetaanko sen korjaamisesta erikseen? Millainen reagointiaika tekijällä on? Entä kuka huolehtii versiopäivityksistä ja sivuston palvelintilasta – tietoturvan, suorituskyvyn ja kapasiteetin kunnossa pysymisestä?

On tärkeää rajata vastuut selkeästi. Sivuston ”rikkuminen” kun voi johtua yhtä lailla asiakkaan muokkauksista kuin virheestä sivuston toteutuksessa. Onko nettisivujen tekijän vastuulla, että sivu toimii oikein asiakkaan muokkauksista huolimatta? Entä kuka maksaa virheen selvittämiseen ja korjaamiseen kuluvan ajan missäkin tilanteessa?

Virhe 5: Projektin sisältöä ei ole rajattu tarpeeksi tarkasti

Oletatko, että esimerkiksi verkkosivun sisällöntuotanto, hakukoneoptimointi, analytiikka-asiat, graafinen ohjeistus ja uuden logon suunnittelu kuuluvat verkkosivupakettiin automaattisesti? Verkkosivutekijät taas olettavat niiden tulevan tilaajalta, jos niitä ei ole sisällytetty tarjouspyyntöön. Kaikki edellä mainitut ovat isoja osakokonaisuuksia, joiden toteuttamisesta kannattaa ehdottomasti neuvotella erikseen.

Huomioi projektin sisältöä sopiessasi myös aikataulu, läpivientikäytänteet, työkalut ja hinnoittelumalli – sekä jo edellä mainittu tarkka kuvaus ylläpitopalvelusta. Eri tekijöiden välillä voi olla suuria eroja esimerkiksi siinä, kuinka usein tekijä palaveeraa kanssasi avoimista asioista ja projektin etenemisestä.

Virhe 6: Tekijän tiimi ei sovi projektiin

Palveluntarjoajan tech stack eli sivuston rakentamiseen käyttämät teknologiat, tapa tehdä asioita sekä toteuttava tiimi ja sen osaaminen ovat yksi tärkeimmistä asioista nettisivujen tekijän valinnassa. Tarjoukseen kannattaa pyytää sivut toteuttavan työryhmän kuvaus, jonka pohjalta on hyvä pohtia, sopiiko tiimi juuri omaan projektiin.

Jos projektissa on vain yksi devaaja, seisooko työ, mikäli tämä sattuu sairastumaan? Härällä jokaisessa projektissa on mukana kaksi devaajaa ja tekninen projektipäällikkö, jotta näin ei pääsisi käymään.

Entä löytyykö toteuttavasta tiimistä UI/UX-osaamista? Sivuston rakentaminen on paljon muutakin kuin koodaamista, ja oikeastaan projektin näkyvin osuus syntyy juuri sivuston designista, asiakaspolkujen synnyttämisestä, käyttäjäpersoonien ja sivuston tavoitteiden määrittelystä sekä muusta käyttöliittymän ja käyttäjäkokemuksen suunnittelusta. Jos verkkosivujen tekijä ei vastaa käyttöliittymäsuunnittelusta, jää kaikki tämä työ sinulle.

Lisäksi kokonaisvaltaiseen verkkosivuprojektiin kuuluu toki paljon muutakin, kuten sisällöntuotantoa ja hakukoneoptimointia, eikä markkinoinnin hallitsemisestakaan ole haittaa. Jos kaipaat apua näihin osa-alueisiin, kannattaa varmistaa, että valitsemaltasi tekijältä löytyy tarvittavaa osaamista. Meiltä Härältä saat verkkosivuprojektiisi halutessasi kaiken edellä mainitun.

Virhe 7: Liikaa tai liian vähän painoarvoa referensseille

Referenssit ovat kinkkinen juttu. Niitä on hyvä olla, ja niiden katsominen on ehdottomasti järkevää, mutta niille ei kannata laittaa ylettömästi painoarvoa verkkosivutekijän valinnassa. Hyödyllisimpiä referenssit ovat silloin, kun verkkosivustosi pitää olla informatiivinen ja upean näköinen, mutta siltä ei vaadita erityisiä toiminnallisuuksia. Jos valitset tekijän, jonka aiempi jälki miellyttää, saat omastakin sivustostasi todennäköisesti mieluisan näköisen.

Jos taas sivu vaatii paljon toiminnallisuuksia, kasvaa koodarin rooli. Hyvä koodari osaa ottaa huomioon validoinnit, tietoturvan, laadun, nopeuden ja monia muita ominaisuuksia, jotka eivät välttämättä näy päällepäin.

Allekirjoittanut ei takertuisi referensseihin liikaa vaan suhtautuu niihin pienellä varauksella. Osaajat voivat vaihdella firmojen sisällä joskus tiuhaankin tahtiin, etkä siksi välttämättä tiedä, saatko verkkosivuprojektiisi juuri ihailemasi refenssicasen toteuttaneita tekijöitä.

Onko sinulla verkkosivuprojekti, johon kaipaat tekijää? Me Härällä teemme verkkosivustoja ja -kauppoja, sisällöntuotantoa, graafista suunnittelua ja digimarkkinointia, ja autamme mielellämme sinuakin. Ota yhteyttä, niin katsotaan, olemmeko me sopiva match!

Mitä tarkoittaa responsiivisuus, ja miksi se on tärkeää?

Responsiivisuus tarkoittaa sitä, että verkkosivu pelaa ja on käytettävä laitteesta huolimatta. Sivuston tulee toimia eri kokoisilla ruuduilla: tietokoneella, puhelimella, tabletilla ja televisiossa. Lisäksi sisällön pitää mahtua nätisti ruudulle ja näyttää hyvältä.

Bisneksen kannalta responsiiviset nettisivut ovat panostamisen arvoinen asia. Netistä toki löytyy edelleen vanhoja sivustoja, jotka laahustavat jälkijunassa. Responsiivisuuden hyödyt ohittavat kuitenkin selkeästi ne ”haasteet”, joita sivuston responsiiviseksi muuttaminen vaatii.

Mikäli nettisivusi ei vielä ole responsiivinen, on siellä oletettavasti muutama muukin ongelmakohta. Tällaisessa tapauksessa suositeltavaa onkin katsoa kaikki sivuston päivitykset kerralla kuntoon!

Mitä hyötyä sivuston responsiivisuudesta on?

Sivuston responsiivisuus vaikuttaa voimakkaasti hakukonenäkyvyyteen. Esimerkiksi Google huonontaa sivun näkyvyyttä hakutuloksissa, mikäli sivusto ei ole responsiivinen. Vastaavasti kilpailijat pääsevät responsiivisilla sivuillaan ohituskaistaa pitkin kohti parempaa näkyvyyttä.

Responsiivisuus parantaa luonnollisesti myös käyttäjäkokemusta. Kun sivut ovat käyttäjäystävälliset, niiden parissa vietetään pidempi aika, jolloin myös mahdollisuus konversioon kasvaa.

Jos yllä mainittu ei vielä motivoinut responsiivisten verkkosivujen pariin, ehkä tilastot auttavat: vuonna 2021 matkapuhelimet nimittäin tuottivat 54,25 % – siis yli puolet! –verkkoliikenteestä ja pöytäkoneet 42,9 %.

Onko enää olemassa erillisiä mobiilisivuja, vai ovatko kaikki sivut responsiivisia?

Mobiilisivut, eli verkkosivut, jotka ovat rakennettu erikseen puhelimia varten. Erillisiä mobiilisivuja löytyy vielä, mutta uskomme vahvasti siihen, että niiden tekeminen vähentyy tulevina vuosina. Google myös palvelee mobiiliversiota heikommin, mikäli sen sisältö eroaa kovin paljon desktopsivun sisällöstä.

Mobiiliaplikaatiot taas ovat eri asia: jotkut palvelut vain eivät toimi verkkosivustolla, ja silloin on järkevää tehdä mobiilisovellus.

Voinko itse muuttaa sivustoni responsiiviseksi?

Kyllä. Se on mahdollista, mutta käytännössä vaatii aina ammattilaisen avukseen. Jos kuitenkin pääset koodiin käsiksi ja osaat sujuvasti HTML:ää ja CSS:ää, ei muuta kuin antaa palaa!

Ovatko responsiiviset sivut kalliimmat kuin ei-responsiiviset?

Sivujen toteuttaminen responsiivisiksi vaatii lisätyötä. Nykyään responsiivisuus on kuitenkin oletusarvo, eli se tulee niin sanotusti toteutuksen mukana, jolloin voidaan keskittyä enemmän käyttökokemukseen mobiililaitteilla, esimerkiksi miten selaaminen sivuston sisällä toimii, ja miten saadaan käyttäjä ostamaan tuote tai ottamaan yhteyttä – enemmän konversioita.

Näytä