Blogi

Markkinointi­suunnitelma digimarkkinointiin – Lataa maksuton pohja

Markkinointisuunnitelma on kaiken toimivan digimarkkinoinnin pohja. Jos et suunnittele hyvin, et voi odottaa kovin hyviä tuloksiakaan – paitsi tuurilla.

Hyvä suunnittelu on siis kaikki kaikessa ja tästä blogista saat vinkit tuotteliaan markkinointisuunnitelman tekemiseen. Voit myös ladata tekstin lopusta digimarkkinointisuunnitelman pohjan käyttöösi maksutta ja lähteä toteuttamaan sen pohjalta omaa markkinointisuunnitelmaa.

Tällä kyseisellä pohjalla on tehty mm. some-kampanjoista yli 7x tuotolla myyntiä sekä onnistuttu tekemään sadoilla tuhansilla euroilla kauppaa kuukauden aikana yli 7,5x tuotolla. Tämän lisäksi sen avulla on onnistuttu kasvattamaan hakukoneliikennettä yli +140% muutamassa kuukaudessa ja parantamaan b2b-palveluyritysten yhteydenottojen määrää yli +113%.

Jotain taikaa tässä markkinointisuunnitelman mallissa siis täytyy olla… 😉

Nyt siis paljastan, miten rakennetaan hyvä ja koherentti markkinointisuunnitelma digimarkkinointiin!

Jos katsot mielummin videon lukemisen sijasta, voit tehdä sen tästä alta 👇

Miksi markkinointisuunnitelman laatiminen on tärkeää?

Hyvä suunnittelu tuo päivittäiseen tekemiseen selkeyttä, rauhaa ja varmuutta. Kun tiedät mitä teet ja ennen kaikkea miksi teet, iso osa täysin turhasta stressistä sulaa harteiltasi ja sinun ei tarvitse enää sinkoilla eri trendien ja villitysten perässä. (katso video, mikä digimarkkinoinnissa on tärkeintä)

Tämän lisäksi hyvä markkinointisuunnitelma vastaa kysymyksiin:

  1. Mitä tavoittelemme? Päätavoitteemme sekä toissijaiset tavoitteemme?
    • Esim. löydettävyys, myynti, tulosten kehittäminen
  2. Kenelle markkinoimme ja myymme? (kohderyhmämme)
  3. Miten mittaamme tuloksia? (KPI:t)
  4. Mitä kanavia käytämme ja miksi? Mitkä ovat kanavien roolit kokonaisuudessa?
  5. Kuinka paljon budjettia käytämme per kanava? (yleensä kk-tasolla)
  6. Miten teemme markkinointia? (tekemisen malli)
  7. Minkälaisella aikataululla toteutamme kampanjoita?
  8. Kuka on vastuussa markkinointisuunnitelman toteutuksesta?
  9. Mitä materiaaleja tarvitsemme? Ja milloin materiaalit ovat käytössämme?
  10. + muut käytännön asiat

Nämä ovat kysymyksiä, jotka usein kiinnostavat myös yrityksen ylintä johtoa. Mitä paremmin onnistut dokumentoimaan nämä, sitä paremmin saat sitoutettua johdon mukaan ja saat heiltä myös enemmän tukea tekemiseen.

Miten aloitat markkinointisuunnitelman tekemisen?

Hyvä markkinointisuunnitelma pohjautuu markkinointistrategiaan. Jos et ole tehnyt pohjatyötä hyvin, eli strategiaa, sinun on hyvin vaikea lähteä tekemään käytännön tason markkinointisuunnitelmaa.

Markkinointistrategiassa sinun pitäisi pystyä vastaamaan vähintäänkin näihin kysymyksiin:

  1. Missä markkinassa kilpailemme? Mitä trendejä tai isoja muutoksia alallamme on tapahtumassa/käynnissä?
  2. Mitä strategisia tavoitteita meillä on markkinointiin? Miten ne linkittyvät liiketoimintatavoitteisiimme ja mikä on markkinoinnin rooli / vastuu liiketoimintavoitteiden saavuttamisessa?
  3. Ketkä ovat tärkeimpiä kilpailijoitamme?
  4. Miten erottaudumme markkinassa? Miksi asiakkaan kannattaisi ostaa meiltä?
  5. Ketkä ovat ostajiamme? Miksi?
  6. Mitä tarjoamme? Mitä hyötyjä asiakas saa palveluistamme tai tuotteistamme?
  7. Mitkä ovat kärkiviestimme ja arvolupauksemme?

Strategiatyöhön mainio työkalu on brändikirjan rakentaminen, mikä kokoaa yrityksenne ytimen yksiin kansiin. Se kokoaa yhteen nimenomaan strategisen tason asiat, joiden pohjalta sinun on luontevaa lähteä tekemään markkinointisuunnitelmaa.

🐂 HÄRKÄVINKKI: Tutustu tästä, miten luot brändikirjan ja lataa maksuton esimerkki laajasta brändikirjasta >>

Markkinointisuunnitelman rakenne ja sisältö

Käytämme lähtökohtaisesti asiakkaidemme kanssa aina samaa markkinointisuunnitelman rakennetta ja muokkaamme sen sisältöä asiakaskohtaisesti.

Tämä rakenne on siis useaan kertaan testattu toimivaksi ja se pitää sisällään kaiken oleellisen, jotta voit tehdä tuloksellista ja pitkäjänteistä digimarkkinointia.

Rakennamme markkinointisuunnitelman aina, kun uusi asiakkuus starttaa ja päivitämme suunnitelmaa, kun markkinoinnin fokus muuttuu. Joskus sama suunnitelma on käytössä jopa vuoden, joskus lyhyemmän ajan. Tämä riippuu paljon siitä, miten fokus ja tulokset kehittyvät.

Hyvän markkinointisuunnitelman rakenne

Alla on kuvattu auki hyvän markkinointisuunnitelman rakenne ja voit ladata tästä viuaalisen esimerkin luettelon lopusta.

Käytä tätä rakennetta markkinointisuunnitelmassasi:

  1. Strategia
    • Suosittelen, että kirjaat markkinointisuunnitelman alkuun markkinointistrategian pääpointit tiiviissä muodossa. Näin suunnitelmaa on helppo lukea ja ulkopuolisetkin ymmärtävät, mihin markkinointisuunnitelman valinnat perustuvat
    • Strategisen tason asiat eivät muutu kovin usein ja tämä osio on tyypillisesti staattinen pidempiä ajanjaksoja
    • Kirjaa suunnitelman alkuun strategiaosiosta:
      • markkinoinnin päätavoitteet
        • tavoitteiden tulee aina olla selkeitä, releventteja, numeroihin sidottuja ja mitattavia
      • lähtötila / missä olemme nyt
        • tämä auttaa teitä hahmottamaan, miten pitkä matka teillä on vielä tavoitteisiinne
      • markkinoitavat palvelut / tuotteet
        • kommunikoi selvästi, mihin tuotteisiin tai palveluihin markkinoinnilla pyritään samaan lisää tuloksia
      • erottuvuustekijät
        • avaa selkeästi, miksi asiakkaan pitäisi ostaa teiltä eikä keneltäkään muulta
      • kohderyhmät
  2. Markkinointisuunnitelma
    • Suunnitelmaosiossa kannattaa sukeltaa yksityiskohtiin ja käydä jokainen markkinointikanava ja toimenpide läpi yksitellen
    • Suunnitelmaosio on muuttuva ja sitä muokataan markkinoinnin edetessä, kun opitte, mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät
    • Kirjaa markkinointisuunnitelmaosioon:
      • Yhteenveto mainontakanavista ja -kampanjoista
        • Miksi olette valinneet nämä kanavat markkinointisuunnitelmaan?
      • Tekemisen malli
        • Millä tavalla markkinointia toteutetaan? Sprinteissä vai jollain muulla tavalla?
      • Tavoitteet, mitattavat konversiot ja KPI:t
        • Kommunikoi, mitä mittaatte, miksi ja mitkä metriikat ovat tärkeimpiä
      • Jokaisen markkinointikanavan mitattava tavoite, rooli ja sisällöt
      • Mainontabudjetit per kanava
        • Kerro paljonko käytätte rahaa mihinkin kanavaan ja mitä tuloksia tällä voidaan saada aikaiseksi
      • Käytännön asiat kuten tiedot markkinointimateriaaleista ja niiden tuottamisesta
        • Tämä vaihe auttaa teitä hahmottamaan, miten paljon uutta sisältöä tarvitsette markkinointisuunnitelman toteuttamiseen
      • Markkinointiaikataulu ja mahdollinen markkinoinnin vuosikello
      • + muut käytännön asiat

Voit tehdä markkinointisuunnitelman esimerkiksi visuaaliseen muotoon powerpointiin tai sitten yksinkertaisesti word-tiedostoon. Muodolla ei ole väliä, kunhan vain vastaat näihin kaikista oleellisimpiin kysymyksiin huolella.

🐂 HÄRKÄVINKKI: Lataa tästä maksuton pohja markkinointisuunnitelman laatimiseen ja aloita markkinointisuunnitelman rakentaminen heti. Täytä vain sähköpostisi lomakkeeseen ja saat paluupostina markkinointisuunnitelman pohjan.

Markkinointisuunnitelman lataus

Lataamalla aineiston liityt samalla postituslistallemme, jotta voimme toimittaa aineiston sinulle. Pääset listalta pois helposti koska tahansa.

Kuinka usein markkinointisuunnitelma tulisi tehdä?

Suosittelen, että toteutat markkinointisuunnitelman joka kerta, kun käynnistät uuden kampanjan. Tämä saattaa kuulostaa työläältä, mutta suunnitelmien toteuttaminen on lopulta kivaa ja nopeaa puuhaa, kun saat luotua siihen hyvän rutiinin.

Lisäksi kaikkien markkinointisuunnitelmien ei tarvitse olla kovin syväluotaavia, mikäli kyseessä on kevyt kampanja lyhyellä kampanja-ajalla. Suunnittelu kuitenkin joka kerta kannattaa, jotta onnistut tekemään terävää ja puhuttelevaa markkinointiviestintää.

Kaipaatko apua markkinointisuunnitelman toteutukseen?

Olemme tehneet satoja markkinointisuunnitelmia asiakkaidemme kanssa ja teemme sellaisen miellellämme myös sinun kanssa. Voit tutustua tästä referensseihimme ja päättää sen jälkeen, olisimmeko sopiva kumppani auttamaan teitä digimarkkinoinnin suunnittelutyössä.

Voit myös varata tästä maksuttoman sparrausajan kanssani, mikäli sinulla on mielessä kysymyksiä digimarkkinointiin tai verkkomyyntiin. Sparraus ei sido sinua mihinkään, mutta voit saada hyviä uusia näkökulmia tekemiseenne.