Sushibar+Wine on helsinkiläinen ravintolakonsepti, joka yhdistää tuoreista raaka-aineista valmistetun käsityösushin, pohjoismaisen muotoilun helmet ja itsenäisten tuottajien orgaaniset viinit. Kun vuosikymmenen toiminut sushibaari päätti laajentaa ravintolaverkostoaan Osloon keväällä 2020, oli aika uudistaa verkkosivut – ja digimarkkinointi – tukemaan kansainvälistymistä. Näin alkoi yhteistyö Sinisen Härän kanssa.
Samalla päätettiin remontoida samaan konserniin kuuluvan kahvila-ravintola Storyn sivut. Helsingin Vanhasta Kauppahallista alkunsa saaneen Storyn kolmen ravintolan idea pohjaa rehelliseen humanskonstiin, perinteisen kotiruoan kaupunkilaisserkkuun, jota nautitaan erityisesti aamiaisen ja lounaan muodossa.
Projektiin kuului verkkosivujen käyttöliittymän ja layoutien suunnittelu, räätälöity WordPress-verkkosivutoteutus sekä WordPress-palvelintila ja ylläpito. Yhteistyö on jatkunut digimarkkinoinnilla ja verkkosivujen jatkokehityksellä.
Sushibar+Winen kansainvälisellä sivustolla menu ja fiilis ovat pääosassa
Oslon ravintolamaailman valloitus oli selkeä lähtösysäys Sushibar+Winen verkkosivu-uudistukselle. Olihan helsinkiläisten rakastama brändi norjalaisille tuiki tuntematon, ja uuden sivuston hakukoneoptimointi pelasi oleellista paikkaa näkyvyyden kasvattamisessa. Lisäksi Sushibar+Wine tahtoi kumppanin, jolle voi ulkoistaa myös digimarkkinointia.
Verkkosivu-uudistuksen Sininen Härkä aloitti ravintolalle tärkeimmistä tekijöistä: ruokamenun helposta silmäiltävyydestä, oikeanlaisen fiiliksen herättämisestä ja kansainvälisyyden huomioimisesta. Keskeiselle paikalle sijoitettuun menuun rakennettiin ruokarajoitusten mukainen filtteröinti, joka toimii luonnollisesti myös mobiilissa. Tunnelmaan taas johdattaa heti etusivun ylävalikon alla elävä video.
Sininen Härkä loi sivulle automaattiohjauksen, joka avaa käyttäjälle tämän sijainnin ja selaimen kielen perusteella sopivimman sivustoversion. Suomessa sijaitseva ja selaintaan suomeksi käyttävä sushin ystävä päätyy Sushibar+Winen suomenkieliselle sivulle, kun taas Norjassa majaileva asiakas ohjataan Sushibar+Wine Norjan englannin- tai norjankieliseen sivuversioon.
Myös sivuston hallinnan helppous oli taustajoukkojen vahva toive uudistuksessa, joten paljon asiaa sisällään pitävän saitin käyttöliittymä rakennettiin simppeliksi. Nyt niin ruokamenun muokkaus kuin aukioloaikojen päivittäminen hoituvat kätevästi. Lisäksi panostettiin palvelurakenteen ja navigoinnin selkeyteen, jotta esimerkiksi ravintoloiden sijainnin tarkistaminen ja pöytävarauksen tekeminen onnistuvat mutkattomasti.
Storylle luotiin sen tarinaa ja palveluita tukevat verkkosivut
Vaikka Sushibar+Wine ja Story ovat kaksi eri brändiä, kuuluvat ne saman We Are Group -konsernin alle. Storyn verkkosivu-uudistuksessa päätettiinkin hyödyntää jo testattua, Sushibar+Winen kohdalla toimivaksi havaittua sivupohjaa. Visuaalinen ilme erottaa saitit toisistaan, mutta yleisfiilis ja toiminnallisuudet noudattelevat samaa kaavaa – tosin poikkeuksiakin on.
Story ei ole kansainvälinen brändi, vaan kaikki sen kolme ravintolaa sijaitsevat Helsingissä. Myös kahvila-ravintolan tuotteet eroavat merkittävästi sushibaarista, mikä huomioitiin sivuston suunnittelussa. Koska ennakkotilaus on isossa roolissa Storyn palveluissa, rakensi Sininen Härkä Tilaa ennakkoon -painikkeen kulkemaan mukana saitin tärkeimmillä sivuilla.
Ravintolakohtaisista ruokalistasivuista luotiin selkeät ja tarpeeseen vastaten erilaiset kuin Sushibar+Winella. Viikoittain vaihtuvan lounasmenun muokkaamisesta tehtiin helppoa, ja menun päivitykset voikin ajastaa etukäteen, mikä helpottaa maanantaiaamujen kiirettä.
Koska oikeanlaisen tunnelman välittäminen oli myös Storylle tärkeää, jätettiin etusivun yläreunaan tilaa fiilisvideolle. Ravintolat sijaintitietoineen löytyvät sivulta kätevästi, kuten myös palvelut, joista esimerkiksi yksityistilaisuuden varaamisen alkuvaihe integroitiin sivustolle toisen käyttöjärjestelmän alta.
Onnistuneet uudistukset siivittävät myyntiä ja maailmanvalloitusta
Sushibar+Winen ja Storyn saittiuudistukset onnistuivat tavoitteiden mukaisesti. Kumpikin verkkosivusto rakennettiin sopivan simppeliksi – myös sisällönhallinnan osalta – mutta niitä elävöittävät liike ja dynaamisuus. Hyvä fiilis saatiin näkyville. Sivut tuntuvat toistensa sukulaisilta, mutta brändit erottuvat omikseen ja tekniikka tukee kummankin ravintolakonseptin liiketoiminnan vaatimuksia.
Vanhoilta saiteilta puuttunut analytiikan hyödyntäminen on saatu käyttöön, ja mikä erittäin tärkeää: hakukoneoptimointi on kunnossa ja saitit tavoittavat hakukoneiden kautta ravintolatarjontaa etsivät nälkäiset. Verkkosivu-uudistuksesta alkanut yhteistyö jatkuu sivujen ylläpidolla, minkä lisäksi Sushibar+Winen matkaa Pohjoismaissa avustetaan Sinisen Härän digimarkkinointiosaamisen voimin. Mainioiden tulosten turvin on hyvä jatkaa kehittämistä.
”We Are Groupin jengin kanssa on ollut nastaa tehdä töitä! Saadaan yhdessä hyvällä porukalla aikaiseksi hienoja juttuja pikaisessakin aikataulussa. maailmanlaajuisesta pandemiasta välittämättä.”
– Mikko Salonen, Sinisen Härän projektivastaava