Patisserie Teemu Aura on vuonna 2011 perustettu helsinkiläinen leipomokonditoria. Vartiokylässä ja K-Supermarket REDIssä sijaitsevien leipomoiden lisäksi Patisseriella on myymälä Hakaniemessä sekä liikkuva kahvila-auto Pullabiili. Johtoajatuksena on uudistaa luovasti klassista leivontaa ja tarjota hyvällä maulla, tinkimättömällä asenteella ja laadukkaista aineksista luotuja artesaaniherkkuja arkeen ja juhlaan.
Projektiin kuului verkkokaupan käyttöliittymän ja layoutien suunnittelu, räätälöity WooCommerce-verkkokauppatoteutus sekä WordPress-palvelintila ja ylläpito. Yhteistyötä on tarkoitus jatkaa digimarkkinoinnin ja verkkokaupan jatkokehityksellä.
Verkkokauppa antaa mahdollisuuden ravintola-alalle myös poikkeusoloissa
Suomen yritystoimintaa runteli viime keväänä maailmanlaajuinen pandemia. Isoimmin kriisi osui muiden muassa ravintola-alalle. Patisserie Teemu Aura selvisi vaikeasta tilanteesta hienosti kehittämällä innovatiivisia palveluratkaisuja. Kuluttajille rakennettiin sesonkeihin sopivia tuotesettejä, jotka toimitettiin halutessa suoraan kotiovelle. Lanseerattiin liikkuva Pullabiili, joka palveli lomalaisia ja etätyöläisiä ulkona. Usko kotiinkuljetusten määrän kasvuun sekä halu tuoda tuotteet helposti mahdollisimman monen saataville sysäsi suunnittelemaan omaa verkkokauppaa. Projektia varten Patisserie Teemu Aura haki Business Finlandilta häiriötilanteen rahoitusta. Kun rahoitus vahvistui, lähdimme yhteistyössä suunnittelemaan verkkokauppaa sekä helpottamaan tilaus- ja toimitusprosessia.
Taustahallinta tärkeässä roolissa
Yrityksen verkkokauppaan toteutettiin toimitusaikataulujärjestelmä, jossa loppuasiakas valitsee haluamansa ajankohdan noudolle tai kuljetukselle. Verkkokaupan minimitoimitusaika on kolme arkipäivää, jotta isoimmatkin tilaukset ehditään varmasti valmistaa ajoissa. Järjestelmä ottaa huomioon myös sesonkien poikkeusaikataulut ja erikoistuotteiden saatavuuden. Esimerkiksi juurileivät ovat saatavilla tuotannollisista syistä ainoastaan loppuviikolla. Hyvillä, teknisesti tarkasti toteutetuilla säännöillä helpotetaan tilausten hallintaa.
”Meillä on omien leipomoiden ja myymälöiden lisäksi lukuisia jälleenmyyjiä, joille lähtee päivittäin valtava määrä erilaisia leipomo- ja konditoriatuotteita pääkaupunkiseudulle. Kuluttaja-asiakkaille suunnattu verkkokauppa on yksi tärkeä lisä tähän verkostoon. Kapasiteetin hallinta ja tilausten sekä toimitusten sujuvuus ovat meille elinehto. Aikaisemmin kuluttaja-asiakkaiden tilaukset tulivat sähköpostitse verkkosivuston kautta ja ne laskutettiin jälkikäteen. Nyt verkkokaupassa osto tehdään etukäteen ja saamme siitä selkeän lähetteen tuotantoa varten. Tilausten nouto nopeutuu ja yhä useampi valitsee myös kotiinkuljetuksen. Kaikki tämä on sujuvoittanut työtämme ja uskomme, että olemme onnistuneet madaltamaan leipomotuotteiden verkko-ostamisen kynnystä”, sanoo Patisserie Teemu Auran liiketoiminnasta vastaava Mia Selroos-Palmgren.
Selkeänä tavoitteena myynnin lisääminen
Heti projektin kick-offista lähtien oli selvää, että onnistunut projekti tarkoittaa myös myynnin lisäystä verkkokaupan avulla. Tuotteiden selaaminen ja tilausprosessi haluttiin tehdä helpoksi selkeällä ja loogisella tuoteosastorakenteella sekä tärkeimpien allergeenien avaamisella. Tuotesivulla tarjotaan yksityiskohtaista tietoa tuotteesta ja sen valmistuksesta ostopäätöksen helpottamiseksi. Vastaavia tuotteita tarjotaan niin tuotesivulla, tuotteen ostoskoriin lisäyksen yhteydessä kuin tilausprosessin loppuvaiheessakin, jotta herkulliset lisäostokset eivät menisi asiakkailta sivu suun.
Viimeisen silauksen onnistuneelle ostoprosessille tekevät selkeät toimitus- ja noutovaihtoehdot sekä tietysti luotettavat maksutavat Paytraililta.
”Patisseriella oli jo ennen projektia selkeä näkemys verkkokaupasta ja sen toiminnallisuuksista, mikä teki meidän projektitiimin työstä simppeliä. Projekti saatiin aikataulussa maaliin, ja joulusesongin tulokset ovat olleet sanalla sanoen maagisia!”, kertoo Sinisen Härän projektipäällikkö Mikko Salonen.
Projektin investointiluokka: 10 000 € – 20 000 €