Blogi

COVID-19 – Tarina siitä, miten viimeisetkin yritykset uskoivat digikohtaamisiin

Koronakriisi on koskettanut meitä kaikkia. Ensin peruttiin kaikki kevään massatapahtumat, sitten rajoitettiin rajusti kokoontumisia ja lopuksi vedettiin vielä Uudenmaan rajat säppiin.

Tämän lisäksi talous sukeltaa kriisin mukana ja monet suomalaiset yritykset ovat hankaluuksissa. Meidän asiakas ja hyvä ystäväni Johannes ”Hatsolo” Hattunen sanoikin, että vain rohkeat ja muuntautumiskykyiset selviävät. Edellä mainitut ehkä jopa nettoavat tästä kriisistä. Ja näinhän se taitaa mennä.

Digimarkkinointitoimiston edustajana kuitenkin kiinnostavaa on se, että koronan myötä ne ”viimeisetkin mohikaanit” pakotetaan uskomaan digikohtaamisiin. Etätapaamiset, digimarkkinointikampanjat ja verkkokauppa muodostuvat entistä tarpeellisemmiksi. Digi on nyt ja tulevaisuudessa monessakin tapauksessa se paras väylä tehdä kauppaa.

Mitä jos aloittaa vasta nyt?

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan! Ei vaan, asiathan eivät toki ole noin mustavalkoisia. Just tänään on hyvä hetki aloittaa!

Jos koronan myötä olet aloittamassa esimerkiksi ensimmäisiä Google Ads -mainoskampanjoitasi, niin muista aloittaa maltillisella budjetilla. Kun saat (hyviä) tuloksia, niin laita vaan lisää hönkää ja nauti matkasta!

Tee-se-itse vai ulkoista ammattilaiselle?

Tämä se on haastava kysymys. Riippuu paljolti teidän organisaatiosta ja markkinointitiimin osaamisesta sekä kiinnostuksen kohteista. Jos esimerkiksi sanaparit SEO, SEM ja SERP eivät herätä reaktioita, niin kannattanee kysellä ympäriltä.

Jos ja kun aiot ulkoistaa tarpeita, niin muista kiinnittää huomiota tarjouspyyntöön. Mitä paremman ja tarkemman tarjouspyynnön teet, sitä vertailukelpoisempia tarjouksia myös saat. Jos olet esimerkiksi tekemässä verkkosivu-uudistusta, niin lue meidän ilmainen Verkkosivujen ostajan opas!

Nyt on loistava aika kehittää

Jos jotain positiivista tästä kaikesta haetaan, niin nyt on ainakin loistava aika kehittää. Ehkä yrityksenne tuotteita tai palveluita voisi myydä verkossa? Vai pitäisikö verkkosivut päivittää vastaamaan nykyajan standardeja, jotta ne generoisivat enemmän liidejä?

Tai sitten olet useasti kuullut markkinoinnin ja myynnin automaatiosta ja sen hienouksista, mutta et ole vielä tarttunut härkää sarvista? Nyt on oikea aika.

Muutama esimerkki loistavasta muuntautumisesta

Kuten aina, myös tänä aikana on ollut mahtava olla mukana todistamassa meidän asiakkaidemme hienoja menestystarinoita.

TFW Helsinki sulki esimerkillisesti kuntosaliensa ovet ensimmäisten joukossa heti maaliskuussa. Tilanteen valossa oli selvää, että jotain pitää tehdä. Käytännössä muutamassa vuorokaudessa syntyi täysin uusi konsepti: GROW – Good Reps Only Workout. Valmennus järjestetään kokonaan verkossa, kestää kaksi kuukautta ja maksaa vain 19,90 €. Huh, loistavaa ja nopeaa konseptointia!

We Are Group taas osoitti loistavaa konseptointia ja perusti oman delivery.we-are.fi-verkkokaupan, josta voi tilata ruokaa kaikista konsernin ravintoloista yhdellä tilauksella. Ja herkulliset annokset kuljetetaan kotiovelle Helsingissä, Espoossa ja Kauniaisissa. Kerran kokeilin ja voitte olla varmoja, että tilaan täältä toistekin!

Myös Sportspot otti tilanteen ihailtavasti haltuun. Yritys lanseerasi heti tilanteen eskaloiduttua täysin uudet palvelut: Etätykypäivät ja Sportspot Huddle -aamunavaukset. Aivan loistavaa reagointia ja digikanavien hyötykäyttöä!

Yhteenveto

  1. Ikinä ei ole liian myöhäistä aloittaa!
  2. Ulkoista ammattilaiselle tarvittaessa. Muista kilpailuttaa ja panostaa tarjouspyyntöön!
  3. Nyt on loistava aika kehittää!

Näihin kuviin ja tunnelmiin, ja kuten Sauli sen sanoi: fyysistä etäisyyttä ja henkistä läheisyyttä (digikanavien kautta)!

Digiterveisin,
Mikko

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Mikko

Mikko

Mikko on Sinisen Härän myynti- ja projektipäällikkö. Musiikkitaustainen mies vastaa asiakkaidemme verkkosivuprojekteista sekä digimarkkinointikokonaisuuksista. Mikko innostuu asiakkaiden kanssa työskentelystä, uusista tekniikoista ja kliinistä designista.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.