Boco IP
Boco IP on on aineettoman omaisuuden hallintaan erikoistunut patenttitoimisto. Yritys tarjoaa b2b-asiantuntijapalveluita aina yksittäisten tavaramerkkien rekisteröimisestä laajojen IPR-salkkujen hallintaan sekä IPR-strategioiden laatimiseen saakka.
Suomen markkinassa yritys on merkittävä peluri ja on yksi alansa suurimmista toimijoista tällä hetkellä.
Polkumme yhdistyivät, kun Bocon tiimi oli tunnistanut selkeän tarpeen verkkosivustonsa uudistamiselle ja myynnin kehittämiselle.
Project Highlights
-
🔥 liidituotannon tehostuminen moninkertaisesti
-
🔥 positiivista tunnetta ja kehuja keräävä ulkoasu
-
🔥 dynaamisesti rakennettu sivusto, mitä on helppo käyttää ja päivittää
Tulokset
Konversioiden määrä ja laatu kasvuun nopeasti julkaisun jälkeen
Projekti rullasi hienosti eteenpäin ja julkaisimme sivuston lähes päivälleen aikataulussa . Aloimme nähdä tuloksia lähes välittömästi niin hakukonenäkyvyyden kuin konversioidenkin suhteen.
Dataa sivustolta ☝️ Liiketoiminnan kannalta tärkeät hakutermit pomppasivat googlen hakutulosten ensimmäiselle sivulle nopeasti.
Liidituotanto otti myös hyvän sykähdyksen eteenpäin, kun ensimmäisen kolmen viikon aikana todennettuja ja laadukkaita liidejä saatiin myynnille verkkosivuston kautta 3 kpl. Aiempina vuosina liidejä ei ennen kesää juurikaan tullut.
Kesän jälkeisessä yhteenvedossa elokuun ensimmäisen kolmen viikon aikana liidejä oli saatu jo 21 kappaletta, kun ennen liidejä saatiin noin 1 per viikko. Tämä on huikeat 7x enemmän.Uudistuksen jälkeinen data osoittaa, että projektin aikana tehdyt hypoteesit olivat oikeassa suunnassa.
Olemme tosi tyytyväisiä verkkosivuprojektiin. Saavutimme tärkeimmät tavoitteemme ja nyt sivut ovat todella hyvän näköiset, niitä on helppo käyttää, rakenne on selkeä ja myynnillisyys toimii. Olemme myös saaneet tosi hyvää palautetta sivuista niin sisäisesti kuin ulkopuolisiltakin. Aiomme jatkaa sivuston kehitystä eteenpäin ja erityisesti sisällöllistä jumppaa teemme jatkossakin. Nyt on hienoa päästä näkemään, miten yhdessä määrittämämme hypoteesit toimivat käytännössä!
Lähtötila ja tavoite
Liian vähän liidejä, suuri kävijöiden poistumisprosentti ja käsiin levinnyt rakenne
Kun lähdimme tutustumaan Boco IP:n verkkosivuston ja -myynnin haasteisiin, totesimme heidän kärsivän hyvin tyypillisistä b2b-asiantuntijapalveluiden ongelmista. Asioita oli tehty paljon ja hyvällä meiningillä, mutta tuloksia ei vain saatu riittävästi.
Teimme huolellisen sivuston auditoinnin ja huomasimme, että sivustolla oli todella paljon hyvää sisältöä, mutta se oli huonosti löydettävissä ja monimutkaisten klikkipolkujen takana.
Tämä oli positiivinen merkki projektin kannalta, sillä tiesimme, että paremmalla käyttöliittymäsuunnittelulla ja käyttäjien loogisemmalla kuljettamisella sivustosta voitaisiin saada paljon tehoja irti.
Määritimme Bocon tiimin kanssa projektin tärkeimmiksi tavoitteiksi:
- Rakenteen selkeyttäminen ja myynnillisyyden parantaminen (konversiot ylös)
- Modernin ja yrityksen henkeä huokuvan visuaalisen ilmeen luominen
- Hakukoneoptimointi ja sisältöjen parantaminen
- Palveluiden myyvempi esittely ja palvelutekstien kohentaminen
- Sivujen hallinnan ja käytettävyyden helpottaminen
Mitä teimme
Luova konsepti suunnittelun pohjalle
Käynnistimme projektin työpajalla, missä lähdimme ideoimaan luovaa konseptia projektin päätösten taustalle. Keräsimme tietoa ja keskustelimme useiden tuntien ajan mm. Bocon liiketoiminnasta, asiakkaista, haasteista, tavoitteista ja sukelsimme syvälle myös vanhojen sivujen ongelmiin ja kipukohtiin.
Tämä työ todella kantoi tulosta ja löysimme yhteisen sävelen ja idean luovalle konseptille. Otimme mukaan sivuston suunnitteluun alusta asti myös Leadoon botin, sillä tunnistimme sille selkeän roolin käyttäjien ohjaamisessa ja konversioiden tehostamisessa.
Tunnistimme 3 selkeää käyttäjätarinaa, joihin sivuston piti pystyä vastaamaan:
-
Käyttäjätarina 1: Mitä tavaramerkit ja patentit ovat ja mihin niitä käytetään?
- Käyttäjätarina 2: Minun tarvitsee suojata liiketoimintaani tavaramerkeillä ja patenteilla, miten teen tämän?
- Käyttäjätarina 3: Haluan saada liiketoiminnallista hyötyä IPR-asioista ja luoda vahvan IPR-strategian, miten tämä tehdään?
Määritimme näiden lisäksi 5 ohjaavaa tekijää suunnittelutyöhön:
-
Nopea yhteydenotto ja mahdollisuus keskustella asiantuntijan kanssa nopeasti -> näin asiakkaat haluavat ostaa
- Ihmiset, ihmiset, ihmiset -> kasvottomuus pois
- Tarjotaan tieto riittävästi, mutta ei liikaa -> taklataan infoähky
- Selkeät käyttäjäpolut eri käyttäjätarinoille -> ei eksytetä ostajaa
- Opettava ja myyvä sisältö erilleen ja niille selkeät roolit sivustolla -> tavoitteiden tehokas saavuttaminen
Luovan konseptin määrittämisen jälkeen jatkoimme verkkosivujen rakentamisen prosessimme mukaisesti eteenpäin ja toteutimme:
- Käyttöliittymäsuunnittelun
- Ulkoasusuunnittelun + klikattavan ja skrollattavan prototyypin
- Teknisen toteutuksen custom-koodilla
- Käytön koulutuksen
- Testauksen ja julkaisun
”Kun pääsin näkemään Sinisen Härän ensimmäisen vedoksen rakenteesta ja visuista, olin että WAU! Ulkoasusta oli saatu hyvin kiinni jo heti alkumetreiltä asti ja se oli juuri sitä, mitä halusimmekin. Rakenteen ja käyttöliittymän suunnittelu menin muutenkin hienosti. Oli loistava idea erottaa opettava ja myynnillinen sisältö toisistaan ja luoda niille selkeät omat roolit käyttäjien matkalla”