musiikkiala.fi
Musiikki koskettaa, liikuttaa ja vaikuttaa meihin kaikkiin. Mutta mikä on musiikin todellinen arvo yhteiskunnallemme ja hyvinvoinnillemme?
Tähän ei löytynyt kootusti mistään järin selkeää vastausta ennen musiikkiala.fi -sivuston syntyä. Musiikilla on todella merkitystä ja nyt meillä on vihdoin tapa osoittaa ja näyttää se aivan kaikille!
Project Highlights
-
🔥 uuden brändin suunnittelu ja toteutus "tyhjästä"
-
🔥 erinomaisesti hakukoneoptimoitu sivusto
-
🔥 nopea ja helppo tiedon löydettävyys
Tulokset
Suomen musiikkiala sai arvoisensa sivuston
Sivusto julkaistiin aikataulussa, mikä ilahdutti tietysti koko toteuttavaa tiimiä.
Toteutimme sivustolle myös monikanavaisen digimarkkinoinnin lanseerauskampanjan, minkä tavoitteena oli ajaa kohderyhmän jäseniä sivustolle.
Lanseerauskampanjalla oli kolme tärkeää tavoitetta:
- Levittää tietoa yhteiskunnan päättäjille ja musiikkialan ihmisille sivuston julkaisusta
- Kerätä kohderyhmään kuuluvia käyttäjiä sähköpostilistalle
- Mitata, mitkä sisällöt kiinnostavat eniten ja minkä parissa vietetään aikaa eniten
Digimarkkinointikampanja onnistui hyvin ja saimme ohjattua liikennettä sivustolle kustannustehokkaasti ja onnistuimme saamaan haavimme oikean kohderyhmän jäseniä ympäri Suomen. Volyymit eivät olleet massiivisia, mutta sisältöjen parissa vietettiin parhaimmillaan aikaa useita minuutteja.
Datan perusteella käyttäjiä kiinnosti eniten musiikkialan erilaiset avainluvut kuten musiikkialan työllisyys, suosituimmat alustat musiikin kuunteluun ja musiikkialan kokonaisarvo euroissa.
Sivuston konversioprosentti uutiskirjeen tilaajista oli 3,41 %, mikä on huikea luku tämän tyyppiselle konversiolle. Sisältö oli selvästi mielenkiintoista ja sitä haluttiin saada lisää!
Koronan aikana musiikkiala joutui todelliseen ahdinkoon ja monet musiikkialan toimijat alkoivat jakaa huoltaan sosiaalisessa mediassa. Koimme, että yksi merkittävä syy ahdinkoon oli validin tiedon puuttuminen ja löytyminen päättäjien keskuudessa. Meidän oli aika tehdä asialle jotain ja siksi halusimme lähteä rakentamaan sivustoa, mikä kokoaa kaiken oleellisen ja luotettavan tiedon Suomen musiikkialasta yhteen paikkaan
Lähtötila ja tavoite
Mistä päättäjät ja musiikkialasta kiinnostuneet voisivat löytää ajankohtaista ja luotettavaa tietoa kootusti?
Mistä päättäjät ja musiikkialasta kiinnostuneet voisivat löytää ajankohtaista ja luotettavaa tietoa kootusti?
Musiikkiala.fi-sivuston alkuperäinen idea syntyi, kun huomattiin, että Suomessa ei ollut sivustoa, mikä kokoaisi koko musiikkialan tärkeän tiedon yhteen paikkaan.
Tietoa, tutkimusta, dataa ja uutisia musiikkialasta löytyi paljon eri lähteistä, mutta tieto oli repaleisena siellä täällä. Musiikkialan eri teemoista ja asioista kiinnostunut joutui tekemään ison työn saadakseen selkeän kokonaiskuvan haluamistaan teemoista. Tälle haluttiin tehdä pikaisesti jotain.
Kovien koronavuosien jälkeen myös musiikkialan kehityksestä ja sen tuomasta arvosta yhteiskunnalle oli entistä tärkeämpää viestiä. Päättäjät haluttiin saada huomaamaan ja tietämään paremmin, mikä potentiaali musiikkialalla on ja miten merkityksellinen se on ihmisille ja yhteiskunnalle.
Tähtäimessä vaikuttava ja luottamusta huokuva brändi ja sivusto
Teosto ja Gramex ottivat sivuston ideointiin mukaan yhteensä 9 muuta musiikkialan toimijaa ja projektin tavoitteiksi asetettiin mm tällaisia asioita:
- Luottamusta huokuva sivusto ja brändi, mikä kokoaa musiikkialan tärkeän tiedon ja tutkimuksen yhteen paikkaan
- Rakenne ja toiminnallisuudet, mitkä mahdollistavat tiedon nopean löytymisen eri teemoista
- Hakukonenäkyvyyden varmistaminen, jotta tietoa etsivät päätyvät sivustolle
- Sisältöjen helppo päivittäminen, jotta tietoa saadaan sivustolle helposti lisää
- Integraatio musiikkialan toimijoiden sivustoille, jonka avulla haetaan uutisia ja juttuja musiikkiala.fi-sivustolle automatisoidusti
Mitä teimme
Vapautunut alun suunnittelu kantoi läpi projektin
Projekti starttasi työpajalla, missä lähdimme ideoimaan uuden sivuston ja brändin ydintä osallistavien tehtävien avulla. Työpaja oli erittäin onnistunut ja hullutkin ideat lentelivät pitkin neukkaria läpi workshopin. Saimme roppakaupalla loistavia ideoita suunnittelutyöhön ja koko brändin punaisen langan työstämiseen.
Pohdimme useita brändinimiä, kunnes totesimme yhteen ääneen, että tämän brändin tulee viestiä selkeyttä ja luotettavuutta.
Riisuimme pois kaiken turhan kikkailun ja brändi sai nimekseen musiikkiala.fi.
Logo ja muu visuaalisuus myös rakennettiin tämän ympärille.
Kokosimme myös musiikkiala.fi-brändin yksiin kansiin kevyen Brand Bookin muotoon ja jatkoimme projektia kohti verkkosivuston suunnittelua ja toteutusta.
Kustomoitu verkkosivustototeutus integraatioineen
Rakensimme rautalankamallit, piirsimme käyttäjäpolut, suunnittelimme toiminnallisuudet, herätimme sivuston henkiin brändin visuaalisilla elementeillä, toteutimme helppokäyttöisen wordpress-sivuston integraatioineen ja julkaisimme sen testauksien jälkeen aikataulussa.
Projektitiimi teki tiiviistä yhteistyötä koko projektin ajan ja ennalta sovitut aikataulut ja deadlinet pitivät hienosti kutinsa jokaisessa vaiheessa.
Keskityimme toteutuksen aikana siihen, että:
- Informatiivinen sisältö pysyisi mielenkiintoisessa muodossa eikä lukijalle tulisi missään vaiheessa infromaatioähkyä
- Kaikki tärkeimmät luvut, tutkimukset ja uutiset löytyisivät nopealla selailulla
- Tietoa olisi helppo etsiä ja filtteröidä kaikkialla sivustolla
- Sisältöjä olisi myös helppo jakaa sosiaaliseen mediaan ja muihin medioihin
- Onnistuisimme tuomaan uuden brändin ilmeen ja ytimen mukaan sivustolle ja saisimme sivustolle mukaan sitä kuuluisaa wow-efektiä
- Helpottaisimme sisällöntuotantoa integraation avulla, mikä toisi sisältöjä muilta sivustoilta musiikkiala.fi -sivustolle ilman manuaalista työtä
- Loisimme jatkokehitettävän sivuston, mihin olisi helppo luoda uusia toiminnallisuuksia myös tulevaisuudessa
Olen ollut urani aikana mukana kymmenissä ellen jopa sadoissa verkkosivuprojekteissa enkä muista toista näin sujuvaa ja jouhevaa projektia. Kokonaisuus pysyi hyvin Sinisen Härän näpeissä ja lopputulos on onnistunut.