Blogi

Näin Sinisellä Härällä tehdään verkkosivuja

Tervetuloa! Tässä artikkelissa käyn läpi, kuinka normaali verkkosivuprojektimme kulkee. Hahmottamisen helpottamiseksi tehdään esimerkkiprojekti Asiakas Oy:lle.

Ennen projektin aloitusta Asiakas Oy on määrittänyt verkkosivu-uudistukselleen selkeän tavoitteen. Jos tavoitteiden asettaminen aiheuttaa harmaita hiuksia, niin apua löydät esimerkiksi meidän ilmaisesta Verkkosivujen ostajan oppaasta.

  • Asiakas Oy
  • Yrityksen yhteyshenkilönä toimii Maria
  • Projektin keskeisimpänä tavoitteena on myynnin lisääminen yrityksen uusien verkkosivujen avulla ja referenssien entistä parempi esilletuonti

Tarjousvaihe

”Kiitos yhteydenotostasi!”, soitan Marialle hänen jätettyään yhteydenottopyynnön Leadoon loistavan chatbotin kautta. Tästä etenemme hänen kanssaan tarkempaan briiffiin verkkosivu-uudistuksen tarpeista ja tavoitteista. Ensimmäisessä palaverissa luonnollisesti myös esittäydytään puolin ja toisin.

Briiffistä viisastuneena lähetän Marialle kirjallisen tarjouksen sähköpostitse. Olemme briiffissä sopineet tarjouksen läpikäyntipalaverin noin viikon päähän ensimmäisestä palaverista. Tarjouksen läpikäynnin tarkoituksena on syventää asiakkaan ymmärrystä tarjouksesta, tarjottavista palveluista ja niiden hyödyistä. Läpikäynnin jälkeen tarjousta mahdollisesti tarkennetaan syvemmän yhteisen ymmärryksen saavutettuamme.

Kaikki projektiin liittyvät palaverit ja työpajat on mahdollista järjestää myös etänä.

Kuluu reilu viikko ja katson kalenteristani, että Maria on luvannut palata tarjoukseen tänään. Ilokseni iltapäivällä saankin puhelinsoiton, jossa Maria innoissaan kertoo, että he lähtevät ilolla tekemään verkkosivu-uudistusta yhteistyössä meidän kanssamme. ”Tervetuloa Sinisen Härän asiakkaaksi!”

Projektin kick-off

Kick-offin tavoitteena on, että kaikilla palaveripöydässä istuneilla on päivän päätteeksi selkeä käsitys siitä, miksi projekti aloitetaan ja kuinka se etenee.

Aikataulut on saatu asetettua yhteen ja sopiva aika projektin startille on löytynyt. Istumme alas Vallilan uuden toimistomme neuvotteluhuoneeseen pöydän notkuessa aamupalaherkkuja (kyllä, tämä on lupaus!).

Projektin kick-offiin osallistuu meidän puoleltamme koko toteuttava tiimi eli allekirjoittanut projektipäällikön ominaisuudessa, verkkosivujen tekninen toteuttaja sekä visuaalinen suunnittelija. Asiakkaan puolelta osallistujamäärää ei ole rajoitettu.

Kick-offin tavoitteena on tutustua koko projektitiimin voimin, kerrata projektin kulku, pohtia syvällisemmin projektin tavoitteita ja aloittaa rakenteen suunnittelu.

Palaverissa käydään luonnollisesti läpi myös verkkosivujen visuaalisuutta, haluttuja toiminnallisuuksia sekä asetetaan vastuualueet ja aikataulut tiimin kesken.

Vanhan sivuston läpikäynti, avainsanatutkimus, mahdollinen brändi-ilmeen uudistus ja niin edelleen

Ennen kuin projekti lähtee vauhdilla etenemään, on hyvä pysähtyä pohtimaan projektia tukevia osioita. Vanhan sivuston läpikäynti auttaa ymmärtämään, mitkä osiot ovat yrityksen näkyvyyden säilyttämiselle tai parantamiselle elintärkeitä, mitkä osiot ovat toimineet ja mitkä eivät.

Avainsanatutkimus kertoo, millä hakutermeillä yrityksen tuotteita ja/tai palveluita haetaan, millainen kilpailu kyseisillä hakutermeillä on ja kuinka paljon niitä keskimääräisesti haetaan.

Usein verkkosivuprojektin yhteydessä on tarvetta myös brändi-ilmeen uudistukselle ja sen paikka prosessissa on ehdottomasti tässä kohtaa!

Verkkosivujen käyttöliittymän suunnittelu

Verkkosivujen käyttöliittymän suunnittelu on tarkkaa työtä. Käyttöliittymän suunnittelulla ratkaistaan, minne ja miten verkkosivukävijää ohjataan sivustolla.

Periaatteessa käyttöliittymän suunnittelu on potentiaalisen asiakkaan ostoprosessin optimointia.

Vaikka käyttöliittymän suunnittelu on suurelta osin ajatustyötä, saa Maria ja Asiakas Oy lopputuotteena meiltä konkreettiset wireframing- eli rautalankamallit sivustosta. Näiden rautalankamallien tarkoituksena on mallintaa Asiakas Oy:n asiakkaan ostoprosessia ilman, että heitä häiritään vielä visuaalisilla elementeillä ja väreillä.

Verkkosivujen layoutien suunnittelu

Jes, taustatyö on tehty! Nyt päästään itse asiaan. Verkkosivujen layoutien suunnittelussa nuo aiemmin mainitut wireframing-mallit herätetään eloon.

Mitä kuvia käytetään? Hyödynnetäänkö videoita tai animaatiota? Minkä värinen call to action -painike tuottaa laadukkaita liidejä Asiakas Oy:lle? Millainen mobiiliversio sivustosta mallinnetaan? Näihin kaikkiin kysymyksiin saadaan vastaus prosessin tässä vaiheessa.

Verkkosivujen tekninen toteutus

Prosessin tässä kohtaa sininen viestikapula vaihtaa omistajaa eli vastuu projektin etenemisestä siirtyy visuaaliselta suunnittelijalta verkkosivukehittäjälle.

Me toteutamme räätälöityjä WordPress-verkkosivutoteutuksia. Meillä se tarkoittaa sitä, että loppuasiakkaan näkymän eli sen, miltä sivusto ulkopuolisille näyttää, lisäksi myös meidän asiakkaamme näkymää räätälöidään. Haluamme sivuston muokkauksen olevan asiakkaallemme helppoa ja vaivatonta, eikä se vaadi mitään koodiosaamista.

Jos ihminen osaa käyttää Facebookia, hän osaa käyttää myös meidän toteuttamaamme WordPress-verkkosivua.

Ensimmäisen kerran esittelemme asiakkaalle toiminnallista sivustoa teknisen toteutuksen puolivälissä. Tässä kohtaa siksi, että toiminnallisuuksia ollaan saatu vietyä pitkälle, mutta kommenttien ja korjausehdotusten perusteella muokkauksia voidaan vielä tehdä saman budjetin sisällä.

Tekninen toteutus sisältää myös paljon teknistä ja sisällöllistä hakukoneoptimointia, joista voit lukea lisää alla olevista linkeistä.

Lue lisää hakukoneoptimoinnista:

Verkkosivujen viimeistely ja avaus

Loppusuora häämöttää! Nyt viimeistelemme sivuston Asiakas Oy:n kommenttien mukaisesti. Tämän jälkeen varmistamme, että sivusto toimii moitteetta kaikilla verkkoselaimilla (kyllä, myös Internet Explorerilla), eri kokoisilla näytöillä ja eri laitteilla. Projektista riippuen tässä vaiheessa on hyvä myös testata sivustoa testikäyttäjillä.

Kun kaikki on valmista, sovimme Marian kanssa päivämäärän sivuston avaukselle, jonka hoidamme avaimet käteen -periaatteella. Viimeistelyn yhteydessä asennamme myös tarvittavat seurantatyökalut verkkosivuille.

Tässä vielä visuaalinen prosessikaavio avaamaan koko prosessia:

Jos uusi verkkosivusto kiinnostaa, laita sähköpostia tai moikkaa LinkedInissä.

Ps. Tämän jälkeen luonnollisesti hihat todella kääritään. Verkkosivu-uudistuksen jälkeen alkaa laadukas sisällöntuotanto, kohdennettujen kävijöiden ohjaus verkkosivuille ja sivuston jatkuva kehitys. Mutta se on eri tarina se… 😏

Lataa ilmainen verkkosivujen ostajan opas




Onko teidän yrityksessänne verkkosivu-uudistus käsillä? Siinä tapauksessa lataa ihmeessä ilmainen oppaamme. Opas on tehty auttamaan yrityksiä verkkosivujen ostamisessa ja siinä käydään läpi kilpailutuksessa huomioon otettavia asioita aina tarjouspyynnön laatimisesta toteuttajien vertailuun.

Lataa ilmainen opas!