Malmin Korupaja
Malmin Korupaja on pääkaupunkiseudulla toimiva perheyritys, joka on tunnettu käsintehdyistä vihki- ja timanttisormuksista. Korupaja sijaitsee Malmilla ja vaikka asiakkaat tekevätkin päiväreissuja pajalle ympäri Suomen, verkkokaupan ansiosta sormusvalikoima tavoittaa asiakkaita myös Helsingin ulkopuolelta.
Katso, minkälaisia tuloksia olemme saaneet Korupajan kanssa aikaiseksi!
Project Highlights
-
🔥 ”Kauppa on käynyt hyvin ja tuntuu siltä, että ollaan hyvissä käsissä ja meistä pidetään huolta.”
-
🔥 Somessa kohderyhmä tavoitettu erinomaisesti
-
🔥 Tärkeimmän tuotekategorian myynti on kasvanut +40 %
Tulokset
Parhaat myynnit pitkään aikaan
Korupajan tärkeiksi kehitettäviksi tuoteryhmiksi asetettiin liiketoiminnallisesti tärkeimmät tuotekategoriat. Näiden ympärille teimme kohdennutut markkinointikampanjat.
Ensimmäisen tuotekategorian myynti on kasvanut + 40 % ja toisen myyntiä on kasvatettu 30 % edelliseen vuoteen verrattuna.
Google Ads
Google Ads on lähtenyt liikkeelle lennokkaasti. Jo ensimmäisen kuukauden aikana saimme hakukonemainonnan kautta jopa 47 % enemmän myyntiä kuin vuosi aiemmin, vaikka budjetti kasvoi vain 28 %. Mainosbudjetin tuotto (ROAS) on jopa 6,8-kertainen, mikä tarkoittaa, että esimerkiksi 10 000 euron mainosbudjetilla myyntiä saadaan 68 000 euron edestä ja 20 000 euron budjetilla jo 136 000 euron edestä.
Lisäksi pyrimme tietoisesti siirtämään brändihakujen kautta tulevaa myyntiä maksetusta hakukonemainonnasta orgaanisen puolelle. Käytimme brändikampanjaan vain noin 6 % Google Adsin kokonaisbudjetista, ja vuoden takaiseen verrattuna konversioita onkin tullut – suunnitellusti – vähemmän, mutta myynti on silti kasvanut lähes 15 %. Suurin muutos on tapahtunut keskiostoksen nousun kautta: vuodesta 2022 vuoteen 2023 keskiostoksen summa kasvoi 29 %.
Some
Somekampanjoidenkin osalta voimme paukutella henkseleitä, sillä kolmen prosentin klikkiprosentti (CTR) Facebook- ja Instagram-kampanjalta marraskuussa, vuoden kilpaillumpana sesonkina, on keskimääräistä parempi. Mainokset tavoittivat kohderyhmänsä erinomaisesti ja tuottivat kauppaa. Yhden ostotapahtuman hinta asettui keskimäärin 29 €:n alle, samalla kun verkkokaupan keskiostos oli yli 200 €.
Black Weekin aikaan ohjasimme yksittäisestä kampanjasta verkkokauppaan lähes 6000 käyntiä hintaan 0,14 €/kävijä.
SEO ja sisällöntuotanto
Korupajan orgaaninen näkyvyys hakukoneissa on erinomainen monella eri avainsanalla. Verkkokauppauudistuksen yhteydessä huolehdimme, että saavutettu näkyvyys pysyy ja parantuu entisestään uuden kaupan myötä.
Tätä referenssiä kirjoittaessa verkkokauppaprojekti on vielä kesken, joten tarkennamme tuloksia myöhemmin. Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on kuitenkin jo aloitettu, ja sen tuloksia odotellessa voit lukea lisää itse prosessista kohdassa ”Mitä teimme”.
Kauppa on käynyt nyt jostain syystä todella hyvin! Oli pikkasen kiva katella viikonlopun myyntejä, kun tuli parhaat myynnit tosi pitkään aikaan ja vielä vanhalla verkkokaupalla – tiedä sitten mitkä kaikki asiat tähän on vaikuttanut, hehheh. No, joo joo. On markkinoinnilla varmasti ollut tosi positiivinen vaikutus.”
Lähtötila ja tavoite
Edellinen kumppani väsähtänyt ja tekemiseen haluttiin lisää tehoa
Yhteistyömme alkoi, kun Korupaja ei kokenut aiempaa digimarkkinointiaan toimivaksi. Edellinen kumppani ei ollut enää yhtä innokas ja aktiivinen kuin aiemmin. Raportit olivat asiasta ymmärtämättömälle vaikealukuisia, ja niiden kanssa tuntui jäävän yksin. Korupajalla koettiin, että he olivat vain yksi pieni asiakas muiden joukossa. Korupajan tekeminen oli kuitenkin kasvamassa hyvään suuntaan, joten oli aika löytää kumppani, joka tukisi kasvutavoitteita.
Yhteistyöhön lähdettiin kilpailutuksen kautta. Sininen Härkä valikoitui Korupajan uudeksi kumppaniksi monestakin syystä, mutta erityisesti siksi, että Härän toiminta tuntui selkeältä, asiakkaan liiketoimintaa haluttiin aidosti ymmärtää ja kehittää ja kaikki tekijät vaikuttivat osaavilta ja mukavilta. Härän tekeminen herätti luottamusta Korupajan toimitusjohtaja Pasi Suninmäessä.
”Härkä tuntui sopivan kokoiselta kumppanilta. Sellainen toimisto, josta saa oman yhteyshenkilön ja tekijöillä on kasvot. Tuntuu, että isompaan toimistoon verrattuna tekeminen on huomattavasti ketterämpää ja reagointi ja asioiden edistäminen on nopeampaa. Nyt meillä myös puhutaan sellaisella kielellä ja termeillä, joita ymmärrämme.”
– Pasi Suninmäki, Toimitusjohtaja, Malmin Korupaja
Mitä teimme
Yhteistyö käyntiin digimarkkinoinnilla
Digimarkkinoinnin suunnittelu
Digimarkkinoinnin yhteistyö aloitettiin perinteisesti kickoffilla. Kyseessä on noin puolikkaan päivän workshop, jossa käydään yhdessä läpi muun muassa markkinoinnin tavoitteita, erottuvuustekijöitä ja kohderyhmiä. Kickoffin pohjalta teimme laajan avainsanatutkimuksen, joka ottaa kantaa avainsanojen käyttöön hakukonemainonnassa ja hakukoneoptimoinnissa sekä muussa sisällöntuotannossa. Avainsanatutkimuksen pohjalta teimme kattavan sisältösuunnitelman, jonka tarkoitus on nostaa Korupajan näkyvyyttä verkkokaupan myynnin kannalta tärkeillä avainsanoilla.
Lisäksi tavoitteet ja keinot koottiin yhteen markkinointisuunnitelmaksi, joka pitää edellisten lisäksi sisällään tavoitteita tukevan kokonaisuuden eri kanavista, niiden rooleista, budjeteista ja viestikärjistä. Hyvin tehdyn pohjatyön jälkeen markkinointia on helpompi tehdä, kun taustalla on selkeät suuntaviivat, joita seurata.
”Meillä on vähän totuteltavaa siihen, että arkea on suunniteltu näin hyvin ja järjestelmällisesti. Aiemmin tekeminen on ollut enemmän hetkessä toimimista, ja välillä siitä on puuttunut punainen lanka. Nyt yhteistyö tuntuu vaivattomalta ja asiat on tehty helpoksi”, Korupajan toimitusjohtaja Pasi pohtii.
”Struktuuri tekemisessä on ollut todella hyvä juttu, ja asioiden miettiminen pidemmälle helpottaa myös omaa työtäni. Aiemmin meillä on ollut tapana toimia lyhyemmällä syklillä, mikä on aiheuttanut haasteita käytännön asioiden hoitamisessa. Härän kanssa kivaa on ollut se, että tiedämme etukäteen, milloin mitäkin kampanjoidaan, ja meiltä myös vaaditaan materiaalit tiettyyn, etukäteen sovittuun päivään mennessä”, Korupajan markkinoinnista kerrotaan.
Digimarkkinointi ja analytiikka
Olemme rakentaneet Korupajan digimarkkinoinnin monikanavaiseksi kokonaisuudeksi, jossa kaikki kanavat tukevat toisiaan. Näin saamme parempia tuloksia jokaisesta kanavasta. Tavoittelemme käyttäjiä ostopolun eri vaiheissa ja tarjoamme ostopäätöstä tukevaa sisältöä.
Uudelleenmainonnalla sitoutamme käyttäjiä ja muistutamme heitä mahdollisesti kesken jääneestä ostosta. Käyttäjistä kerättävää dataa hyödynnämme uusien kampanjoiden kohdennuksessa ja budjetoinnissa, mikä johtaa parempiin tuloksiin.
Suunnittelemme uusia kampanjoita ja käymme edellisen kuun tuloksia läpi yhdessä kuukausittain. Korupajan markkinointitiimistä kiitelläänkin raporttien läpikäymisestä.
Korupaja tiimi kokee, että numeroiden katselun lisäksi heille on tärkeää ymmärtää, miten kampanjat ovat suoriutuneet. Tämä on huomattavasti vaikeampaa, jos raportti vain lähetettäisiin katsottavaksi omatoimisesti. Yhdessä läpikäynti mahdollistaa myös Korupajan tekijöiden kehittymisen, kun tarkastellaan esimerkiksi toimivia kuvia tai copyja.