Blogi
Rakenna vastustamaton liidimagneetti – 8 yleistä virhettä ja näin vältät ne
Liidimagneetit eivät ole mikään uusi keksintö digimarkkinoinnissa.
Moni on saattanut kokeilla niitä, mutta kokeilun jälkeen myös pettynyt tuloksiin.
Parhaimmillaan liidimagneetit ovat kuitenkin suoranainen pikakaista markkinoinnin ja myynnin tulosten kasvattamiseen ja voit saada liidituotantonne aivan uudelle uralle, kun suunnittelet kokonaisuuden huolella ja ennen kaikkea ostajalähtöisesti.
Tästä artikkelista saat kaiken oleellisen tiedon, jonka avulla saat liidimagneetit tuottamaan tulosta ja parhaillaan kuulet liidikoneenne laulavan korkeammalta ja kovempaa kuin koskaan ennen.
Mikä on liidimagneetti?
Liidimagneetti on jokin sellainen sisältö, jota vastaan ostajanne on valmis antamaan yhteystietonsa.
Tyypillisimpiä liidimagneettien formaatteja ovat erilaiset oppaat, maksuttomat työkalut, webinaarit, auditoinnit, kokeilut, demot jne.
Voit katsoa ilmaisen liidimagneetin esimerkin täältä.
Liidimagneettien ensisijainen tavoite on tuottaa ostajille arvoa, lunastaa luottamus ja lopulta vakuuttaa ostajat osaamisestanne.
Moni ajattelee, että liidimagneettien tärkein tavoite olisi kerätä sähköpostirekisteriä mahdollisimman tehokkaasti.
❌ Tämä on yksinkertaisesti väärä ajattelutapa.
On toki hieno asia, että saat kerätty liidimagneeteilla sähköpostirekisteriä sekä liidejä, mutta tämä on vain sivutuote hyvin tehdystä liidimagneetista.
Älä siis ensijsijaisesti jahtaa kontaktietoja vaan keskity tarjoamaan arvoa sekä hyötyjä ja onnistut keräämään laadukkaita kontaktitietoja kuin itsestään ja lopulta näet parempia tuloksia.
Mihin tavoitteisiin / tilanteisiin liidimagneetit sopivat?
Tiivistettynä liidimagneetit toimivat tilanteisiin, joissa:
- teillä on haasteita tavoittaa ihanneostajianne tehokkaasti
- ette saa digimarkkinoinnilla kiinni relevantteja kontakteja
- haluaisitte saada näkyviä tuloksia nopeasti
- haluaisitte löytää skaalautuvan mallin tuottaa uusia kontakteja sekä liidejä
Parhaillaan liidimagneetit ovat suoranainen pikakaista digimarkkinoinnin haasteidenne taklaamiseen ja voitte saada erittäin hyviä tuloksia suhteellisen pienillä panostuksilla.
Tämä kuva kertoo, miten liidimagneeteilla voidaan taklata useita digimarkkinoinnin tyypillisiä haasteita samanaikaisesti:
Voit rakentaa liidimagneetteja kohderyhmänne ostopolun kaikkiin eri vaiheisiin.
Ostopolun vaihe tietysti vaikuttaa siihen, minkälaisia tuloksia voit odottaa saavasi liidimagneetista.
Ihanteellisessa tilanteessa teillä on erilaisia liidimagneetteja kaikkiin ostopolun eri vaiheisiin, joita tuette muilla sisällöillä.
Kun luotte liidimagneetteja ostajan polun jokaiseen vaiheeseen, onnistutte rakentamaan pitkän aikavälin markkinointikoneistoa sekä tuottamaan nopeaa kauppaa samanaikaisesti. Tämä jos jokin on fiksua ja toimivaa digimarkkinointia.
8 yleistä ja kohtalokasta virhettä, jotka pilaavat liidimagneetin tulokset
Valitettava totuus on, että erittäin moni on epäonnistunut hyödyntämään liidimagneetteja tuloksekkaasti. Olemme tunnistaneet asiakkaidemme kanssa 8 yleisintä virhettä, joita markkinoijat tekevät toistuvasti liidimagneettien kanssa.
Ottamalla tämän alla olevan listan haltuun, tulet näkemään liidimagneeteista parempia tuloksia ja säästyt pettymyksiltä.
Voit hyödyntää tätä tarkistuslistana aina, kun olet luomassa uusia liidimagneetteja tai optimoimassa nykyisiä.
❌ Virhe 0: Liidimagneetin huono sisältö
Tämä virhe on nimetty tarkoituksella numerolla 0, sillä jos teet tämän virheen, et pysty pelastamaan tilannetta enää seuraavissa vaiheissa.
Pahin virhe, jonka voit tehdä on se, että julkaiset liidimagneetin, josta ei ole oikeasti hyötyä ostajillenne.
Varmista siis, että tuottamasi liidimagneetin sisältö on arvokasta ja pystyt ratkomaan sen avulla joitakin aitoja ongelmia ostajienne maailmasta.
Jos liidimagneettinne sisältö on 💩 ja ostajanne pettyy saamaansa sisältöön, olet mokannut koko homman. Luottamus on menetetty ja yhteinen matkanne loppuu siihen paikkaan.
Käytä siis aikaa ja vaivaa liidimagneettinne sisältöön ja varmista, että ostaja ilahtuu ja vaikuttuu saamastaan.
Älä sössi tätä. Saat tämän mahdollisuuden vain kerran.
❌ Virhe 1: Liidimagneetin heikko lupaus
Jotta voit saada ostajienne huomion tässä hälyisessä maailmassa, sinun pitää kyetä muotoilemaan liidimagneettinne lupaus erittäin houkuttelevaksi.
Tarvitset siihen jytyä ja potkua, jotta kohderyhmäsi kokee lähes pakolliseksi tarttua siihen.
Tässä esimerkki heikosta ja vahvasta lupauksesta rekrytointipalveluita tarjoavan yrityksen liidimagneetista:
👎 Heikko lupaus: ”Ladattava opas rekrytointiin”
👍 Vahva lupaus: ”7 varminta keinoa välttää rekrytointimiinat ja löytää parhaat tekijät vuonna 2024. Lataa maksuton opas!”
Todennäköisesti huomaat näiden kahden eron ja näet kumpi näistä lupauksista saa mielenkiinnon heräämään tehokkaammin?
Varmista siis, että lupauksenne on tömäkkä ja niin houkutteleva, että ostajanne eivät voi vastustaa sitä.
❌ Virhe 2: Heikko laskeutumissivu
Toimivaan liidimagneettiin liittyy aina vahvasti hyvin konvertoiva laskeutumissivu. Jos et saa ostajianne konvertoitumaan tehokkaasti, et saa liidimagneettianne kunnolla lentoon ja tulokset jäävät heikoiksi.
Heikko laskeutumissivu voi siis tappaa kaiken, vaikka liidimagneetin sisältö olisikin täyttä kultaa.
Vamista siis, että vähintäänkin:
- Luot laskeutumissivun alkuun tömäkän ja vahvan lupauksen (hyödynnä otsikkopinoa)
- Herättelet ostajan ongelmia ja kipupisteitä laskeutumissivulla
- Paisutat ongelmaa ja annat hyvän syyn ladata liidimagneetin
- Lupaat ratkaisun ja maalaat kuvan paremmasta huomisesta
- Hyödynnät bullet-listoja tehokkaasti ja oikeaoppisesti
- Kerrot, mitä käyttäjät saa liidimagneetin latauksen jälkeen ja mitä hän voi odottaa
- Hyödynnät konversio-optimoinnin parhaita keinoja
Täältä pääset lukemaan tarkemmin, miten vahva ja hyvin konvertoiva laskeutumissivu luodaan askel askeleelta.
❌ Virhe 3: Pyydät liikaa henkilötietoja laskeutumissivulla
Jos alat ahnehtia ja pyydät laskeutumissivulla liikaa henkilötietoja, et tule saamaan konversioita läheskään niin paljon kuin voisit.
Pahimmassa tapauksessa vaadit käyttäjää antamaan vastineeksi liidimagneetistanne nimen, sähköpostin, yrityksen nimen, yrityksen koon, tittelin, puhelinnumeron, mitä tavoitteita on, onko kiinnostunut uutiskirjeestä jne…
Jos alat ahnehtia ja pyydät liikaa henkilötietoja, todella harva ostaja on valmis lataamaan tarjoamasi materiaalin.
Suosittelen, että kysyt tietoja niin vähän kuin mahdollista ja maksimoit liidimagneetin latausten määrän.
Jos teet tämän, todennäköisesti yllätyt tuloksista positiivisesti.
❌ Virhe 4: Et hyödynnä liidimagneetin latauksen jälkeistä kiitos-sivua
Kiitos-sivu on yksi parhaista paikoista ohjata käyttäjää eteenpäin ja tarjota hänelle aiheeseen sopivaa jatkosteppiä.
Voit tarjota kiitos-sivulla liidimagneetin latauksen jälkeen esimerkiksi:
- lisää hyvää sisältöä, mikä liittyy liidimagneetin aiheeseen
- maksutonta konsultointia, mikä on linkitetty liidimagneettiin
- ilmaista demoa
- tai jotain muuta aiheeseen liittyvää jatkosteppiä
Tärkeintä on, että et jätä tätä paikkaa käyttämättä, sillä ostaja sitoutuu parhaiten uudelleen heti edellisen sitoutumisen jälkeen.
Tähän samaan logiikkaan perustuvat myös verkkokauppojen ostosten jälkeiset upsellit ja voit hyödyntää tätä mekanismia myös liidimagneeteissa.
❌ Virhe 5: Jätät ostajat yksin liidimagneetin latauksen jälkeen
Kun saat ostajan lataamaan liidimagneettinne, sinun kannattaa luoda heti odotusarvo tulevaisuuden viestinnästänne.
Pahin virhe on lähettää heti latauksen jälkeen myynnillinen sähköposti, missä tarjoat keskustelua myynnin kanssa tai kehotat ostajaa pyytämään tarjouksen palveluistanne.
Tämä ei toimi, joten älä edes kokeile.
Sinun kannattaa sen sijaan luoda lisää arvoa kontaktille laadukkaalla jälkiviestinnällä.
Tässä on esimerkki, miten rekrytointipalveluita tarjoava yritys voisi pinota arvoa liidimagneetin latauksen jälkeen useamman viestin sarjalla:
❌ Virhe 6: Myynnillisen jatkostepin lupaus on heikko
Jos olet hoitanut hoitanut hommasi hyvin ja välttänyt kaikki edellä mainitut virheet, voit vihdoin päästä tarjoamaan ostajallesi myynnillistä jatkosteppiä.
Kuten kävimme läpi kohdassa 1, liidimagneetin lupauksen on oltava vahva ja tämä sama pätee myös myynnilliseen jatkosteppiin, mitä tarjoat ostajillesi.
Jos et anna ostajillesi mitään houkuttelevaa syytä jatkaa keskusteluja kanssanne, et saa kovin suurta prosenttia tarttumaan myynnilliseen jatkosteppiinne.
Tässä esimerkki heikosta ja vahvasta lupauksesta rekrytointipalveluita tarjoavan yrityksen myynnillisestä jatkostepistä:
👎 Heikko lupaus: ”Keskustele asiantuntijamme kanssa”
👍 Vahva lupaus: ”Varaa 30 minuutin sparraus, jonka aikana kuulet rekryprosessinne heikot kohdat, kuinka korjaatte ne ja miten voitte säästää rekrytointikustannuksissa jopa -40%”
Pyri tekemään myynnillisestä jatkostepistä mahdollisimman riskitön, helppo, vaivaton ja varmista, että se liittyy ostajan lataamaan liidimagneettiin saumattomasti.
Näin huomattavasti suurempi osuus liidimagneettien lataajista päätyy keskustelemaan kanssanne ja saatte myynnille lisää tuoretta kauraa koneeseen.
❌ Virhe 7: Et jatka arvoa tuottavaa sähköpostiviestintää, vaikka ostaja ei tartu heti tarjoukseenne
Fakta on se, että suurin osa liidimagneetin lataajista ei tule tarttumaan myynnilliseen jatkosteppiinne heti ensimmäisellä kerralla.
Siksi sinun ei kannatta jättää ostajaa oman onnensa nojaan, kun hän on kulkenut läpi koko liidimagneetin lämmittelysarjanne. Olet juuri saanut markkinointiluvan, joten se kannattaa hyödyntää.
Jatka arvoa tuottavaa sähköpostiviestintää ja tarjoile kontakteille vinkkejä aina, kun julkaisette jotain uutta. Pidä sähköpostirekisteri lämpöisenä ja varmista, ettet lopeta arvon tuottamista.
Minkälaisia tuloksia liidimagneetti voi tuottaa?
Liidimagneetin tuloksiin vaikuttavat oleellisesti nämä tekijät:
- mihin ostopolun vaiheeseen sen luot
- mitä formaattia käytät
- mikä on sisällöllinen kulma
Moni haluaa nähdä liidimagneetilla ensisijaisesti nopean myynnin tuloksia ja tämä on toki mahdollista. Suosituksemme kuitenkin on, että et tähtäisi jokaisella liidimagneetilla suoraan myyntiin vaan hyödyntäisit niitä pidemmällä aikavälillä ostajien lämmittelyssä ja luottamuksen rakentamisessa. Näin onnistut rakentamaan pitkän aikavälin koneiston kuntoon ja tekemään nopeaa kauppaa samanaikaisesti.
Tämä alla oleva kuva kertoo karkeasti, mitä tuloksia voit odottaa erilaisilta liidimagneeteilta.
Jos haluatte saada liidimagneeteilla ensisijaisesti nopeaa kauppaa, valitse formaatiksi webinaarit tai ilmaiset demot/sparraukset.
Kauimpana kaupoista on uutiskirje ja muut formaatit ovat jossain näiden kahden välimaastossa.
Ota liidimagneetit haltuun ja räjäytä digimarkkinoinnin tulokset
Toivottavasti tämä artikkeli on auttanut sinua hahmottamaan, mitkä asiat ratkaisevat liidimagneettien toimivuuden.
Voit halutessasi syväsukeltaa aiheeseen erittäin suositun ja tykätyn webinaarimme avulla. Tämän webinaarin katsottuasi tiedät, miten rakennat vastustamattoman liidimagneetin, mikä tuottaa tuloksia ja ennen kaikkea myyntiä.
Katso webinaari tästä: