Sivuston ylläpito on jokaiseen sivustoon kuuluva palvelukokonaisuus, jonka tarkoitus on ylläpitää sivuston tietoturvaa ja mahdollistaa kaikkien uusimpien ominaisuuksien käyttöönotto. Käytännössä sivuston ylläpidon idea on se, että me hoidamme asiakkaan puolesta kaiken sivuston päivitykseen liittyvän ja näin voimme tarjota omistajalle mielenrauhan siitä, että sivustolla on kaikki kunnossa ja toiminnassa.

Ota yhteyttä

Päivitykset ja tietoturva

WordPress on avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä, joka on tietoturvallinen, kun itse julkaisujärjestelmä sekä lisäosat ovat ajan tasalla. Sivuston ylläpito sisältää aina WordPressin, teeman ja lisäosien päivitykset. Ylläpidon peruspakettiin sisältyy automaattiset päivitykset, jotka ajetaan läpi kerran päivässä ja lähtökohtaisesti aina yön aikana, kun kävijäliikenne on pienimmillään. Automaattiset päivitykset takaavat sen, että itse WordPressista ja lisäosista on käytössä uusimmat versiot, joissa uusien ominaisuuksien tuomisen lisäksi korjataan monesti esimerkiksi löydettyjä bugeja tai tietoturvauhkia. Jokaisen päivityksen yhteydessä sivustosta otetaan automaattinen varmuuskopio, jonka järjestelmä palauttaa, jos päivityksessä ilmenee ongelmia.

Automaattisten päivitysten kanssa on hyvä kuitenkin ottaa huomioon se, että joskus harvoissa tapauksissa päivityksiin päätyy bugeja, jotka yleensä kyllä korjataan jopa jo ennen automaattisen päivityksen läpiajamista. Mainittakoon kuitenkin, että suurin osa bugeista on sellaisia, joiden vaikutusta ei välttämättä edes huomaa. Joskus näitä kuitenkin saattaa päätyä sivustolle asti ja siksi tarjoammekin asiakkaalle vaihtoehdon tilata päivitykset myös manuaalisesti toteutettuna. Tämä vaatii luonnollisesti hieman enemmän työtä, joka näkyy sivuston ylläpidon hinnassa. Manuaaliset päivitykset tehdään käsin testiympäristössä ja ajetaan läpi sivustolle vasta, kun voidaan todeta, että yhteensopivuus on taattu.

Jos automaattisten päivitysten yhteydessä ilmeneviä bugeja ei korjata esimerkiksi lisäosan kehittäjän puolesta ennen päivityksen läpiajamista, ne yleensä korjataan kuitenkin pikaisesti. Sinisen Härän puolesta bugifiksaukset aloitetaan saman tai seuraavan työpäivän aikana bugin ilmenemisestä. Sivuston toimintaan oleellisesti vaikuttavat bugit korjataan tietysti ensi tilassa. Nämä ovat kuitenkin erittäin harvinaisia, eikä niistä yleensä ole haittaa sivuston toimintaan. Tarvittaessa sivustosta voidaan aina palauttaa myös väliaikaisesti varmuuskopio, jossa päivityksen aiheuttamaa bugia ei vielä ole. On kuitenkin hyvä tiedostaa, miten ylläpito toimii. Käytännössä kaikista huonoin tilanne olisi se, että päivityksiä ei tehdä ollenkaan. Hakkerit skannaavat jatkuvasti verkosta tietoturva-aukkoja sisältäviä vanhoja versioita järjestelmistä ja pyrkivät hyödyntämään niitä. Onko teidän sivustollanne päivityksiä tekemättä?

Muutokset sivustolle, PHP, DNS ja sähköpostilaatikot

Sivuston ylläpitomaksu sisältää myös kaikki PHP-versioiden manuaaliset päivitykset ja muutokset DNS-tietueisiin sekä sähköpostilaatikoihin. Sähköpostien saapumista tai lähtemistä koskevien ongelmien ratkaisu ja roskapostikaranteenin muokkaukset sekä sähköpostilaatikoiden ja webhotellin käyttörajojen seuranta kuuluvat ylläpitoon jokaisen sivuston kohdalla. Idea on, että jos sivuston kävijämäärät esimerkiksi kasvavat liian suureksi suhteessa käytössä olevan webhotellin tasoon, ilmoitamme siitä hyvissä ajoin, ettei kuukausittainen liikennerajoitus pääse täyttymään. Näin tapahtuessa sivusto käytännössä kaatuisi. Ylläpitomaksun puitteissa voidaan tehdä myös pieniä yksittäisiä muutoksia sivustolle, mutta asiakas voi tehdä muutoksia sisältöön myös itse.

Testiympäristö

Sivuston ylläpitomaksun hintaan sisältyy myös testiympäristö, jonka ideana on tarjota turvallinen paikka testata uusia ominaisuuksia vaarantamatta sivuston toimintaa. Uudet toiminnallisuudet voidaan rakentaa ja testata testiympäristössä, jonka jälkeen ne tuodaan asiakkaan hyväksynnän kautta livesivustolle käyttöön.

Lisenssit

Käytämme toteuttamillamme sivustoilla lähtökohtaisesti vain hyväksi todettuja, turvallisia ja hyvin toimivia lisäosia. Aina ilmainen ja laatu eivät kulje käsi kädessä. Tästä syystä olemmekin ostaneet monia maksullisia lisäosia, jotka kehittävät sivuston toimintaa tavalla tai toisella. Näiden lisenssien kuukausimaksut on leivottu sisään kuukausimaksuun. Ja koska haluamme tarjota asiakkaillemme loistavasti toimivia ratkaisuja kuukaudesta toiseen, vaativat myös itse toteutetut lisäosat sekä käyttämämme oma pohjateema jatkuvaa kehitystyötä.

24/7 sivuston seuranta eli downtime monitoring

Maailman paraskaan sivusto ei tuota tulosta, jos sivusto on alhaalla. Monesti uutisista lukee, että suuri suosio on kaatanut sivut tai hakkerit ovat hyökänneet sivuston kimppuun. Me haluamme pitää huolen siitä, että kenenkään ei tarvitse kytätä omien sivujensa toimintaa tai huolehtia siitä, että mitä jos.

Dowtime monitoring lähettää sivustolle ns. kyselyitä viiden minuutin välein ja ilmoittaa sähköpostilla, jos sivusto ei jostain syystä vastaa. Saamme siis pikaisesti tiedon, jos sivusto jostain syystä olisi alhaalla ja pystymme reagoimaan mahdollisimman nopeasti. Käytännön tasolla ylläpitämiämme sivustoja katuu erittäin harvoin.

Palvelimia valvotaan hosting-palveluntarjoajamme puolesta 24/7 (99.9 % toimintatakuu). Tiimissä on yli kymmenen kokenutta ammattilaista, joiden osaamiseen panostetaan jatkuvalla koulutuksella. Päivityksiin ja poikkeustilanteisiin reagoidaan aina nopeasti molempien yhteistyötahojen toimesta. Kaikki käyttämämme palvelimet sijaitsevat fyysisesti Equinixin palvelinsaleissa Helsingissä, joka tuo luotettavuutta ja nopeutta palveluihin. Lisää teknisistä asioista voit lukea hosting-palvelut-osiossa.

Hakkerointiyritysten seuranta

Jokaisella sivustolla on webhotellin puolesta käytössä Imunify360-niminen maailmanluokan palomuuri, joka tarjoaa kehittyneitä palomuurisuojauksia, jotka käyttävät keinotekoista älyä uhkien havaitsemiseksi ja palvelinten suojaamiseksi. Palomuuri kykenee puolustautumaan esimerkiksi voimakkaita hyökkäyksiä, DoS-hyökkäyksiä ja porttiskannauksia vastaan.

Googlen Search Consolen vikailmoitusten seuranta ja korjaukset

Jokaiselle toteuttamallemme sivustolle suositellaan vahvasti Google Analyticsin käyttöönottoa. Työkalu ei ole pakollinen, mutta löytyy käytännössä kaikilta toteuttamiltamme sivustoilta. Analyticsin tai laajemman sivuston seurantapaketin asennuksen yhteydessä asiakkaalle perustetaan aina Googlen Search Console -tili, joka linkitetään Analyticsiin.

Search Console tunnetaan myös vanhalla nimellä verkkovastaavan työkalut ja sen tarkoitus on ilmoittaa sivuston ylläpitäjälle, mikäli sivustolla on jotain huomioitavaa tai korjattavaa hakukoneen näkökulmasta. Tällaisia merkille pantavia asioita voivat olla esim. 404-sivujen (sivua ei löytynyt) kasvanut määrä, mobiilipuolen käyttöongelmat tai indeksointiin liittyvät asiat. Mikäli ongelmia ilmenee, ne korjataan kriittisyysasteen mukaisessa järjestyksessä.

Asiakaspalvelu ja käyttötuki

Jokainen asiakas ansaitsee parasta mahdollista asiakaspalvelua ja me haluamme tarjota sellaista. Jokaiselle asiakkaalle nimetään henkilökohtainen yhteyshenkilö, johon voi olla yhteydessä projektiin liittyvissä asioissa. Tämän lisäksi Sininen Härkä tarjoaa asiakaspalvelua sekä käyttötukea sivuston muokkausta tai webhotellin käyttöä varten. Yleisimmät kysymykset liittyvät joko sivuston päivittämiseen tai käyttäjähallintaan, mutta idea on, että jos joku asia askarruttaa, siitä voi aina kysyä sähköpostitse tai soittamalla. Laajemmista käyttökoulutuksista sovitaan aina erikseen. Olemme kuitenkin tehneet asiakkaita varten myös selkeät suomenkieliset kirjalliset ohjeet WordPressin käyttöä ja sähköpostin asennusta varten. Näiden avulla moni asia hoituu myös omatoimisesti.

Ota yhteyttä

Sivuston ylläpito on usein asiakkaalle näkymätöntä työtä, johon kuitenkin kuuluu yllättävän monia, pieniä osia sivuston mutkattoman toiminnan takaamiseksi. Palvelun myötä voit itse ottaa rennosti, sillä me pidämme huolen sivuston tietoturvasta ja tarvittavista muutoksista.

Tiia, Marketing and Communications Assistant