Blogi

Viikko visual designerina Sinisellä Härällä

Mitä visuaalinen suunnittelija tekee? Tähän osaan vastata vain, että mitä visuaalinen suunnittelija tekee Sinisellä Härällä, koska työnkuva voi vaihdella runsaastikin, vaikka työnimi yhdistäisikin. Kirjasin yhden viikon ajan ylös työtehtäviäni ja yleistä meininkiä Sinisellä Härällä, jotta pääsisitte lukijana kurkistamaan myös vähän palvelukuvauksia syvemmälle työn arkeen.

Maanantai

Viikko Sinisen Härän toimistolla alkaa aina tiimin kesken, käydään yhdessä läpi alkavaa viikkoa ja käynnissä olevia projekteja. Olen itse melkoinen kalenteri- ja Excel-nörtti, ja rakastan projektien resursointia, vaikka se ei isommin työtehtäviini varsinaisesti kuulukaan. Omasta viikostani teen usein ”lukujärjestyksen” jo edellisenä perjantaina, että uuteen viikkoon voi hypätä valmistautuneena. Ensin palaveerataan projektipäällikkömme Mikon kanssa, ja sitten vielä koko porukan kanssa sohvalta. Viikkopalaverit päättää yksi viikon hauskin osuus – joka viikkoinen 10 kysymystä-tietovisa, jonka kevätkauden johdossa tällä hetkellä olen, jee!

Muuten päiväni kului parin projektin viimeistelyn kanssa. Ohjelmistokehityksen alalla toimivalle yritykselle kirkastettiin visuaalista ilmettä ja toteutettiin brand book, jotka ovat viimeistelyn alla. Samassa yhteydessä yritys uudistaa verkkosivuston HubSpot-toimijan kanssa, mutta käyttöliittymä ja layoutit on suunnitellut allekirjoittanut – nekin vielä pari viikkoa työpöydälläni.

Tiistai

Tiistai-aamuna olin toimistolla jo heti kahdeksalta ja suunnitelmissa oli viimeistellä aamupäivällä maanantaina vielä kesken jäänyt brandbook. Devaajamme Netta pyysi kuitenkin apua toisen kiireellisen projektin kanssa, joten muutinkin aikataulut lennosta ja optimoin ja rajasin erään sivuston kuvamateriaalia koko aamun. Teen nykyään harvemmin tuollaista suorittavaa ja toistoa vaativaa työtä, joten optimointi oli itseasiassa tosi mukavaa vaihtelua.

Lounaan jälkeen matkasimme pohjois-Helsinkiin starttaamaan liikelahjoja myyvän asiakkaan projektia kick off-palaverissa. Projektissa minulla on pitkästä aikaa pienempi vastuu visuaalisen puolen kanssa, mutta on silti aina tärkeää olla mukana starttaamassa yhteistyötä, että kaikki pääsevät pöydän molemmin puolin samalle viivalle.

Keskiviikko

Keskiviikkona aamulla tuli niin sanotusti muutama muuttuja matkaan (lue: kotona asustaa puolivuotias koiranpentu), joten raahauduin toimistolle vasta lähempänä puoli kymmentä. Teen itse tällä hetkellä lyhyempää työaikaa, joka mahdollistaa todella tarpeelliset joustot aamuihin ja iltapäiviin. Aamupäivä meni hujauksessa kun työstin maanantain kohdalla mainittuja layouteja eteenpäin.

Iltapäivällä luvassa olikin vähän poikkeuksellisempaa ohjelmaa – Sinisellä Härällä on noin kolme kertaa vuodessa työhyvinvoinnin iltapäivä, jotka on jostain kirjoittajalle tuntemattomasta syystä brändätty nimelle ”banaania ja mansikkaa”. Noh, tällä kertaa ei ollut vuorossa kuitenkaan kumpaakaan, vaan yllätykseksemme saavuimme 4ft Subsoccerin toimistolle/showroomiin. 4ft Subsoccer on eräänlainen ”pöytäfudis”, jota pelataan kuitenkin jaloilla, pöydän alla. Rehellisesti olin itse alkuun hyvin skeptinen (en ole jalkapalloihminen, enkä kummoinen pelailija muutenkaan), mutta kun itse pääsi pöydän ääreen niin poskiin sattui se kaikki nauraminen. Tsekkaa alta instagram-postauksesta, miltä meidän pelit näytti. Jos postaus ei näy, katso se täältä.

Torstai

Aamu starttasi poikkeuksellisen aikaisin, kun suuntasimme devaaja Netan ja proikkari Mikon kanssa puoli kahdeksalta Tampereen junaan. Suuntasimme Tampereelle asiakkaan luokse viikon toiseen kick offiin. Tänään oli luvassa startti yhteistyölle kuluttajabrändin kanss, ja me teemme sinne sekä brändin kehitystä ja brand bookin, että verkkosivuston ja -kaupan. Melko suuresta projektista siis puhutaan, ja valmista pitäisikin olla juhannukseen mennessä. Tutustuimme asiakkaan liiketoimintaan aamupäivällä ja pidimme koko projektin kick-offin, ja lounaan jälkeen työstimme brand workshopia erilaisten tehtävien muodossa. Päivä päättyi tuliaisostoksiin asiakkaan liikkeellä, ja tämän blogikirjoituksen kokoamiseen junamatkalla.

Perjantai

Viikon ensimmäinen etäpäivä kotoa! Pidän yleensä vähintään yhden työpäivän etänä kotoa, koska olen sellaista ihmistyyppiä, jota avotoimisto herkästi rasittaa. Kotona saan keskittyä olennaiseen kaikessa rauhassa ja hengailla halutessani yökkäreissä koko päivän – parasta. Luova työ sujuu monesti paremmin keskeytyksettä.

Tänään työlistalla on oikeastaan kaikki tällä viikolla aloitettu. Aamulla viilasin vihdoin loppuun sen yhden rästiin jääneen brand bookin, joka jäi tiistaina kiireellisempien asioiden jalkoihin. Tämän jälkeen tein tiistain kick-offin perusteella asiakkaalle kevyen vedoksen yrityksen visuaalisesta ilmeestä sisältäen fontin, värit ja kuvamaailman.

Lounaan jälkeen kävin läpi Netan kanssa hänellä kesken olevaa projektia. Meillä pallotellaan yleisesti ottaen tiimin kesken aika paljon asioita, omat ”jumit” saa aina melko hyvin liikkeelle, kun selittää ongelmia tai haasteita ääneen, ja jos asia ei sillä ratkea, niin usein yhdessä keskustelemalla ideoita kuitenkin saa työstettyä eteenpäin.

Viikon päätän yleensä itselleni ”kivoihin juttuihin”. Pari vuotta sitten minulla oli tapana kasata deadlinet aina viikon loppuun, joka tarkoitti siis käytännössä sitä, että viikon viimeiset tunnit olivat keskimäärin pelkkää stressiä ja hampaiden kiristystä. Tästä viisastuneena nykyään kaavoitan viikon loppuun aina vaan mukavia juttuja, jotta viikonloppuun voi laskeutua hyvillä mielin. Tänään työlistalla oli Tampereen workshopin purkaminen – tämä tarkoittaa paljon mind mapeja, hätäisiä luonnoksia ja loputonta Behancen selailua inspiraatiota etsiessä.

Tämä työviikko oli antoisa ja tapahtumineen melko erilainen normaaliin työviikkoon verrattuna. Työtehtäviltään viikkoni pyörivät melkoisen samoilla urilla, mutta tässä viikossa poikkeuksellista oli useampi kick off ja työmatka. Tällaisen viikon jälkeen on ihan kiva siirtyä eteenpäin työstövaiheeseen alkaneiden projektien kanssa, mikä tarkoittaa myös hieman enemmän läsnäoloa työpisteellä luurit korvissa.

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Milla

Milla

Milla on visuaalisella silmällä varustettu digimainonnan moniosaaja. Tekstiili- ja kuvataidepohjalta ponnistanut Milla vastaa Sinisen Härän visuaalisesta suunnittelusta ja verkkosivustojen käytettävyyden ja ulkoasun suunnittelusta. Milla innostuu eniten toimivasta ja hyvännäköisestä designista sekä analyyttisesta päätöksenteosta.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.