Blogi

Verkkosivut eivät ole yrityksen digitaalinen käyntikortti

Verkkosivut eivät ole yrityksen digitaalinen käyntikortti. Verkkosivut eivät ole yrityksen digitaalinen käyntikortti. Verkkosivut eivät ole yrityksen digitaalinen käyntikortti. Huh, piti sanoa se tähän pari kertaa, että tulee selväksi.

Aikamoisella julistuksella alkoi tämä blogiartikkeli. Tää artikkeli on ollut mun mielessä jo aika pitkään, ja tässä se nyt lepää. Otetaanpa alkuun pieni ajatusleikki: Monta kauppaa olet klousannut vain käyntikortilla? Siis nimenomaan siten, että käyntikortti vain lepää esimerkiksi pöydällä odottamassa ottajaansa? Ei siten, että saat itse olla kertomassa teidän yrityksenne tarjoamista eduista kohteelle. No, ehkä pari. Kuinkas monta sitten, jos olet nimenomaan aina edustamassa käyntikortin mukana ja ehkä pääset vetämään yrityksenne loistavan hissipuheen kohteelle? Niinpä – et halua, että teidän verkkosivut on kuin digitaalinen käyntikortti.

Seuraavaksi lähdetään tekemään teidän yrityksen verkkosivuista myyntikone (kyllä, ei myynnin tuki vaan myyntikone!).

Määrittele verkkosivujen kohderyhmä(t)

Mietitkö, kenelle annat käyntikortin ja vedät parhaan mahdollisen myyntipresen? Kyllä, samalla tavalla tulee miettiä myös, kenelle haluat teidän myyntikoneen (verkkosivujen) vetävän parhaan mahdollisen myyntipresen. Mieti, millaista sisältöä yrityksenne verkkosivuilla tulisi olla, jotta tavoitatte halutun kohderyhmän? Mistä kanavista (hakukoneet, some, sähköposti) yrityksenne tavoittaa kohderyhmän?

Kun kohderyhmä on määritelty huolella, auttaa se suurelta osin myös verkkosivujen käyttöliittymän suunnittelussa sekä tietysti myös markkinoinnin ja/tai sisällön kohdentamisessa oikeille henkilöille.

Määrittele verkkosivujen tavoitteet ja mittarit

Onko sinulla jokin tavoite, kun annat potentiaaliselle henkilölle käyntikorttisi? Kyllä – suurimmassa osassa tapauksista se tavoite on kauppa. Samalla lailla myös verkkosivuille tulee asettaa tavoitteet halutun mukaisesti. Verkkosivuilla tavoitteet voivat olla esimerkiksi seuraavanlaisia:

– X määrä konversioita (liidejä tai suoraa kauppaa) per kuukausi
– X määrä ”puolivalmiita” liidejä (uutiskirje, ladattava sisältö, yms.) per kuukausi
– Sivuston orgaanisen kävijämäärän (Googlen luonnollinen haku) kasvu X prosentilla per kuukausi
– Kävijän sitouttaminen eli palaavien asiakkaiden määrän nostaminen X prosentilla per kuukausi

Verkkosivujen tavoitteiden määrittäminen auttaa jo verkkosivujen ostoprosessissa, ja helpottaa huomattavasti jäsentelemään tarjouspyyntöä – ja luonnollisesti tätä kautta saamaan parempia ja kohdennetumpia tarjouksia. Mikäli haluat lukea lisää verkkosivujen tavoitteiden asettamisesta, niin lataa Sinisen Härän Verkkosivujen ostajan opas!

Jäsentele sisältö siten, että kohderyhmä löytää haluamansa ja täyttää asettamasi tavoitteet

Taas palataan blogiartikkelin alkuvaiheeseen. Kun annat käyntikortin, niin haluat kertoa vastaanottajalle kohdennetusti yrityksenne palveluiden tarjoamista eduista, eikö vain? Ja nimenomaan kohdennetusti vastaanottajan tarpeeseen. Esimerkiksi jos itse tiedän, että vastaanottaja on pohtimassa yrityksen verkkosivu-uudistusta, puhun hänelle kohdennetusti verkkosivuista, enkä niinkään digimarkkinoinnista.

Sama asia pätee myös sisältöön verkkosivuilla. Verkkosivujen rakenne tulisi suunnitella siten, että verkkosivukävijä löytää haluamansa mahdollisimman nopeasti. Toimivan verkkosivujen ostopolun avulla kävijälle annetaan realistinen mahdollisuus täyttää yrityksenne asettama tavoite. Terminä alallamme puhutaan konversio-optimoinnista. Tärkeänä asiana on tietysti myös sisältötekstien hakukoneoptimointi, jotta yrityksenne haluama kohderyhmä tavoitetaan siellä mistä tietoa haetaan, eli Googlesta. Hakukoneoptimoinnista ja verkkosivujen sisällöntuotannosta olemme kirjoittaneet monia muita kattavia artikkeleita. Tässä listattuna muutama:

Älä osta hakukoneoptimointia pakettihintaan
#3minread: Kolme syytä tehdä avainsanatutkimus
Verkkosivujen sisällöntuotanto – näin onnistut projektissa

Analysoi, kehitä ja optimoi

Sitten ollaankin jo viimeisessä vaiheessa uuden potentiaalisen asiakkaan tapaamista. Mitäs sitten kun käyntikortit on vaihdettu ja lyhyt myyntispiikki vedetty? Miten meni noin niinkun omasta mielestä? Tuliko kauppaa tai saitko sovittua tapaamisen? Tämän pohjalta (toivottavasti) kehität omaa toimintaa ja parhaassa tapauksessa saat jopa sparrausta kollegalta tai myynnin asiantuntijalta.

Samalla tavalla myös yrityksenne myyntikonetta pitää analysoida, kehittää ja optimoida. Esimerkiksi, jos ohjaatte tiettyyn osioon suuren määrän kävijöitä hakusanamainonnan avulla, mutta nämä kävijät eivät konvertoi (eli ette saa liidejä tai kauppaa), on tärkeää analysoida tekemistä. Onko mainonta kohdennettu oikealle kohderyhmälle? Onko laskeutumissivussa jotain, mikä ei toimi ja miten sivua voidaan kehittää, jotta saadaan parempia tuloksia?
Huhhuh, olihan saarna! Toivottavasti sait tästä uusia eväitä yrityksenne myyntikoneen kehittämiseen. Alla vielä muutama artikkeli lukulistalle, jotka toivottavasti tukevat myös tavoitteidenne saavuttamisessa.

Ps. Testaa alla meidän uusinta askelta kehityksessä, eli Leadoon kanssa yhteistyössä toteutettua Härkäbottia, jota muuten tarjoamme ilolla ja ylpeydellä myös asiakkaillemme!

Niin ja ne artikkelit:

Näin karkotat asiakkaasi verkkosivuillasi
8 periaatetta verkkosivusuunnitteluun
Nettisivut ovat ensimmäinen myyntikohtaaminen asiakkaalle
Sivuston nopeuden optimointi

Myyntikoneellisin terveisin,
Mikko

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Mikko

Mikko

Mikko on Sinisen Härän myynti- ja projektipäällikkö. Musiikkitaustainen mies vastaa asiakkaidemme verkkosivuprojekteista sekä digimarkkinointikokonaisuuksista. Mikko innostuu asiakkaiden kanssa työskentelystä, uusista tekniikoista ja kliinistä designista.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.