Blogi

Blogi

Paljon nettisivut maksaa?

Paljon nettisivut maksaa?

Otsikon kysymys on jokaiselle tällä alalla työskentelevälle kovin tuttu ja aina yhtä herkullinen mahdollisuus keskustelun aloittamiseen. Valitettavasti jo näin toisessa lauseessa voin todeta, että et löydä suoraa vastausta tästäkään blogikirjoituksesta, etkä myöskään puhelinsoitosta myyjillemme. Toivottavasti blogikirjoitus avaa kuitenkin syitä sille, miksi nettisivuista ei voi antaa hintaa heti kättelyssä ja mitä kaikkea hinnan taakse kätkeytyy.

Tavoitteiden kartoitus ja tarpeet – jokaisen projektin lähtökohta

Jokainen sivustoprojekti aloitetaan tavoitteiden ja tarpeiden kartoittamisella ja ne ovat jokaisessa projektissa sekä jokaisen asiakkaan kohdalla erilaiset. Nettisivut ovat myynnin työkalu, ja lähtökohtaisesti kaikki tavoittelevat lisää myyntiä, mutta reittejä myynnin lisäykseen on monta. Näissä reiteissä on paljon eroja, riippuen mm. kohderyhmästä ja toimialasta.

Tavoite sivustolle voi olla vaikkapa jotain seuraavista:
• Palveluiden tuominen esille ratkaisukeskeisesti ja selkeämmin kuin ennen
• Käyntikorttina toimiminen, “olemassa oloa netissä”
• Erityisen helppo päivitettävyys ja muokattavuus, jotta uusi tieto saadaan aina nopeasti esille
• Tiedon levittäminen toisistaan poikkeaville kohderyhmille
• Ja niin edelleen.

Jotta sivusto voidaan suunnitella tavoitteiden mukaisesti, on välttämätöntä tietää määränpäästä. Tavoitteet vaikuttavat prosessiin ja prosessin laajuus hintaan. Kun tavoitteet on määritelty, voidaan aloittaa sivuston laajuuden kartoitus ja tämän myötä hinnan muodostus. Pysytkö vielä kärryillä? Hyvä, jatketaan seuraavaksi siihen, mistä se hinta nyt sitten muodostuu.

Suunnitteluvaihe vie työtunteja, mutta suunnittelematta jättäminen saattaa lopulta käydä kalliiksi

Sivuston suunnittelu koostuu monesta osasta, ja näistä suurimmat kokonaisuudet ovat palvelumuotoilu (UX) ja visuaalinen suunnittelu (UI). Palvelumuotoilua teemme yhdessä markkinointitutkimusten kanssa. Pyrimme tällä muotoilemaan sivuston rakenteen ja asiakaspolun niin, että sivusto on mahdollisimman helppokäyttöinen ja informatiivinen asiakkaalle sekä palvelee myös kysyntää ja markkinoita. Palvelun kannalta hyvin muotoiltu sivusto parantaa sivuston konversioita ja takaa asiakkaalle mieluisan käyttökokemuksen. Palvelumuotoilun keinoilla saadaan esimerkiksi suuret määrät tekstiä helposti luettavaksi ja kävijää saadaan ohjattua haluttuun suuntaan.

Visuaalinen suunnittelu tehdään palvelumuotoilun pohjalta ja sillä toteutetaan rakenteelle sellainen ulkoasu, että se on synkronoitu edellisen vaiheen suunnitelmien kanssa ja on linjassa yrityksen visuaalisen brändin kanssa. Visuaalisuudella on viestinnän nopeutuessa yhä enemmän merkitystä ja lähes jokainen yksityiskohta on tarkkaan harkittu. Sitä, mitä kaikkea visuaalisen suunnittelun taakse kätkeytyy, käsitellään vielä tulevaisuudessa omassa postauksessaan.

Sinisellä Härällä edullisimmissa sivustoprojekteissa suunnittelu nivoutuu yhteen rakentamisen kanssa, eikä suunnittelusta tehdä erillisiä raportteja tai layouteja. Suunnittelu kuitenkin toteutetaan aina rakennuksen yhteydessä jossain määrin, ja vaikka erillistä vaihetta ei olisi toteutettukaan, on valinnat kuitenkin harkittuja. Tämä on ehkäpä helpoin tapa oikoa hinnassa, mutta siinä jää suunnittelun mahdollistama potentiaali hyödyntämättä.

Suunnitteluvaiheen täydellinen ohittaminen aiheuttaa monesti sen, että sivusto ei toimi siten kuin pitäisi eikä edesauta tavoitteisiin pääsyä. Huonoimmissa tapauksissa joudutaan aloittamaan uuden toimijan kanssa alusta asti ja tällöin työtunnit ja resurssit ovat valuneet hukkaan.

Sisältö edellä?

Sivuston sisällöt koostuvat pääasiassa tekstistä ja kuvamateriaalista. Suurimman osan ajasta tekstisisältö tulee valmiina tai puolivalmiina asiakkaalta, mutta monesti tekstisisällöt vaativat vähintään oikolukua. Oikoluvulla tai laajemmalla tekstien uudelleenkirjoituksella tähdätään siihen, että sivuston toimivuuden ja visuaalisuuden lisäksi myös tekstisisältö on myyvää ja tavoitteisiin ohjaavaa. Tekstisisältöä editoidaan aina vähintään niin, että otsikot valitaan mahdollisimman raflaaviksi ja toimintakehotukset ovat käyttäjää ohjailevia.

Kuvamateriaali saadaan sivustolle projektista riippuen joko hakemalla kuvapankeista (lue ilmaisista kuvapankeista täältä) tai ottamalla uudet kuvat yhteistyökumppanimme kanssa. Valitsemme pääasiassa käytettävät kuvat sivustolle aina itse, joka on osa visuaalisen suunnittelun prosessia.

Rakentaminen, eli se käytännön toteutus

Toki edellisten vaiheiden jälkeen kaikki pitää myös käytännössä rakentaa. Rakennus käsittää esimerkiksi sivujen luomista, palikoiden paikalleen asettamista, sisältöjen syöttämistä ja visuaalisten elementtien toteuttamista ja soveltamista. Julkaisujärjestelmään luodaan räätälöidysti paikkoja eri sisällöille ja erilaisia muutosmahdollisuuksia tulevaisuutta varten. Rakennusvaiheessa tutkitaan ja etsitään parhaat tekniset ratkaisut toivottujen elementtien toteutukselle. Rakentaminen sisältää myös paljon soveltamista, suunnitelmien muutosta, testausta ja yllättäviä tilanteita – tämä on toteuttajan päässä aika lailla vakio. Suunnitelmiin tulee kuitenkin aina jotain muutoksia, koska puhutaan niin suurista kokonaisuuksista.

Yhteistyö ja henkilökohtainen palvelu

Rakennamme sivustot aina osittain yhteistyössä asiakkaan kanssa. Yhteistyötä teemme esimerkiksi tekstisisältöjen kanssa, mutta myös totta kai kommenttikierrosten ja tapaamisten muodossa. Tapaamisia on projektista riippumatta vähintään kaksi, mutta tyypillisesti 3–6. Tapaamisissa esitellään suunnitteluvaiheen tuloksia, puolivalmista sivustoa tai käydään läpi vielä avausvalmis sivusto. Jokaiseen tapaamiseen sisältyy vahvasti asiakkaan kuunteleminen, muutostoiveiden puntarointi ja mahdollisesti muutosten toteutukseen vienti sekä projektinhallinta. Tämä kaikki henkilökohtainen palvelu vie meidän aikaamme ja resurssia, mutta haluamme tarjota aina mahdollisimman joustavaa, avointa ja henkilökohtaista palvelua.

Viimeistely ja testaus

Kun käsillä on lähes avausvalmis sivusto ja deadline alkaa häämöttää, aloitetaan viimeistely. Viimeistely vie sivuston koosta riippuen aikaa välillä melko runsaastikin, koska siihen kuuluu ihan jokaisen linkin, lomakkeen ja sivun läpikäynti. Kaikki toiminallisuudet testataan vielä kerran ja huolehditaan, että sivusto taipuu niin pienen kuin suuren puhelimen näytölle, tablettiin kuin jopa Internet Exploreriin. Mobiilikäytön koko ajan kasvaessa on sivuston kannalta elintärkeää, että sivusto on viimeistelty toimimaan myös sillä pienimmällä älypuhelimella. Kaikki tarkastetaan ja hiotaan vielä ennen avausta sopimaan jokaiseen laitteeseen ja selaimeen.

Mahdollisuus jatkokehitykseen

Kun sivusto on rakennettu kustomoidusti ja jatkokehitys huomioiden, on sivustoa helppo viedä tarpeen mukaan tulevaisuudessa seuraavalle tasolle. Itse sivustoprojektien jälkeen sivustoista on esimerkiksi tehty monikielisiä tai rakennettu verkkokauppa samaan yhteyteen. Kun jatkokehityksen mahdollisuus huomioidaan jo rakennusvaiheessa, on sen toteuttaminen ajallaan kustannustehokasta ja mahdollista, eikä koko sivustoa tarvitse siinä vaiheessa uusia.

Ammattilaisen tekemän sivusto sisältää laajoja kokonaisuuksia, joista hinta muodostuu. Hinnat lasketaan lähes aina toteuttajasta riippumatta kustomoidusti ja tämän takia otsikon kysymykseen on niin hankala vastata. Meillä Sinisellä Härällä sivustojen hinnat alkavat noin 3500 €:sta, mutta keskimäärin toteuttamiemme sivustojen hintalappu on jotain 5000–15000 €:n väliltä. Julkaisemme myöhemmin myös materiaalia siitä, että mitä vaihtoehtoja on, jos haussa on edullisemmat ratkaisut.

HÄRKÄVINKKI

Mikäli sinua kiinnostaa, mikä hintalappu sinun projektillesi tulisi, ota yhtettä Nicoon tai Mikkoon niin sovitaan aiheesta tapaaminen.

Nyt voit kommentoida kirjautumatta erikseen, kokeile vaikka. ^^

Paljon nettisivut maksaa?

Otsikon kysymys on jokaiselle tällä alalla työskentelevälle kovin tuttu ja aina yhtä herkullinen mahdollisuus keskustelun aloittamiseen. Valitettavasti jo näin toisessa lauseessa voin todeta, että et löydä suoraa vastausta tästäkään blogikirjoituksesta, etkä myöskään puhelinsoitosta myyjillemme. Toivottavasti blogikirjoitus avaa kuitenkin syitä sille, miksi nettisivuista ei voi antaa hintaa heti kättelyssä ja mitä kaikkea hinnan taakse kätkeytyy.

Tavoitteiden kartoitus ja tarpeet – jokaisen projektin lähtökohta

Jokainen sivustoprojekti aloitetaan tavoitteiden ja tarpeiden kartoittamisella ja ne ovat jokaisessa projektissa sekä jokaisen asiakkaan kohdalla erilaiset. Nettisivut ovat myynnin työkalu, ja lähtökohtaisesti kaikki tavoittelevat lisää myyntiä, mutta reittejä myynnin lisäykseen on monta. Näissä reiteissä on paljon eroja, riippuen mm. kohderyhmästä ja toimialasta.

Tavoite sivustolle voi olla vaikkapa jotain seuraavista:
• Palveluiden tuominen esille ratkaisukeskeisesti ja selkeämmin kuin ennen
• Käyntikorttina toimiminen, “olemassa oloa netissä”
• Erityisen helppo päivitettävyys ja muokattavuus, jotta uusi tieto saadaan aina nopeasti esille
• Tiedon levittäminen toisistaan poikkeaville kohderyhmille
• Ja niin edelleen.

Jotta sivusto voidaan suunnitella tavoitteiden mukaisesti, on välttämätöntä tietää määränpäästä. Tavoitteet vaikuttavat prosessiin ja prosessin laajuus hintaan. Kun tavoitteet on määritelty, voidaan aloittaa sivuston laajuuden kartoitus ja tämän myötä hinnan muodostus. Pysytkö vielä kärryillä? Hyvä, jatketaan seuraavaksi siihen, mistä se hinta nyt sitten muodostuu.

Suunnitteluvaihe vie työtunteja, mutta suunnittelematta jättäminen saattaa lopulta käydä kalliiksi

Sivuston suunnittelu koostuu monesta osasta, ja näistä suurimmat kokonaisuudet ovat palvelumuotoilu (UX) ja visuaalinen suunnittelu (UI). Palvelumuotoilua teemme yhdessä markkinointitutkimusten kanssa. Pyrimme tällä muotoilemaan sivuston rakenteen ja asiakaspolun niin, että sivusto on mahdollisimman helppokäyttöinen ja informatiivinen asiakkaalle sekä palvelee myös kysyntää ja markkinoita. Palvelun kannalta hyvin muotoiltu sivusto parantaa sivuston konversioita ja takaa asiakkaalle mieluisan käyttökokemuksen. Palvelumuotoilun keinoilla saadaan esimerkiksi suuret määrät tekstiä helposti luettavaksi ja kävijää saadaan ohjattua haluttuun suuntaan.

Visuaalinen suunnittelu tehdään palvelumuotoilun pohjalta ja sillä toteutetaan rakenteelle sellainen ulkoasu, että se on synkronoitu edellisen vaiheen suunnitelmien kanssa ja on linjassa yrityksen visuaalisen brändin kanssa. Visuaalisuudella on viestinnän nopeutuessa yhä enemmän merkitystä ja lähes jokainen yksityiskohta on tarkkaan harkittu. Sitä, mitä kaikkea visuaalisen suunnittelun taakse kätkeytyy, käsitellään vielä tulevaisuudessa omassa postauksessaan.

Sinisellä Härällä edullisimmissa sivustoprojekteissa suunnittelu nivoutuu yhteen rakentamisen kanssa, eikä suunnittelusta tehdä erillisiä raportteja tai layouteja. Suunnittelu kuitenkin toteutetaan aina rakennuksen yhteydessä jossain määrin, ja vaikka erillistä vaihetta ei olisi toteutettukaan, on valinnat kuitenkin harkittuja. Tämä on ehkäpä helpoin tapa oikoa hinnassa, mutta siinä jää suunnittelun mahdollistama potentiaali hyödyntämättä.

Suunnitteluvaiheen täydellinen ohittaminen aiheuttaa monesti sen, että sivusto ei toimi siten kuin pitäisi eikä edesauta tavoitteisiin pääsyä. Huonoimmissa tapauksissa joudutaan aloittamaan uuden toimijan kanssa alusta asti ja tällöin työtunnit ja resurssit ovat valuneet hukkaan.

Sisältö edellä?

Sivuston sisällöt koostuvat pääasiassa tekstistä ja kuvamateriaalista. Suurimman osan ajasta tekstisisältö tulee valmiina tai puolivalmiina asiakkaalta, mutta monesti tekstisisällöt vaativat vähintään oikolukua. Oikoluvulla tai laajemmalla tekstien uudelleenkirjoituksella tähdätään siihen, että sivuston toimivuuden ja visuaalisuuden lisäksi myös tekstisisältö on myyvää ja tavoitteisiin ohjaavaa. Tekstisisältöä editoidaan aina vähintään niin, että otsikot valitaan mahdollisimman raflaaviksi ja toimintakehotukset ovat käyttäjää ohjailevia.

Kuvamateriaali saadaan sivustolle projektista riippuen joko hakemalla kuvapankeista (lue ilmaisista kuvapankeista täältä) tai ottamalla uudet kuvat yhteistyökumppanimme kanssa. Valitsemme pääasiassa käytettävät kuvat sivustolle aina itse, joka on osa visuaalisen suunnittelun prosessia.

Rakentaminen, eli se käytännön toteutus

Toki edellisten vaiheiden jälkeen kaikki pitää myös käytännössä rakentaa. Rakennus käsittää esimerkiksi sivujen luomista, palikoiden paikalleen asettamista, sisältöjen syöttämistä ja visuaalisten elementtien toteuttamista ja soveltamista. Julkaisujärjestelmään luodaan räätälöidysti paikkoja eri sisällöille ja erilaisia muutosmahdollisuuksia tulevaisuutta varten. Rakennusvaiheessa tutkitaan ja etsitään parhaat tekniset ratkaisut toivottujen elementtien toteutukselle. Rakentaminen sisältää myös paljon soveltamista, suunnitelmien muutosta, testausta ja yllättäviä tilanteita – tämä on toteuttajan päässä aika lailla vakio. Suunnitelmiin tulee kuitenkin aina jotain muutoksia, koska puhutaan niin suurista kokonaisuuksista.

Yhteistyö ja henkilökohtainen palvelu

Rakennamme sivustot aina osittain yhteistyössä asiakkaan kanssa. Yhteistyötä teemme esimerkiksi tekstisisältöjen kanssa, mutta myös totta kai kommenttikierrosten ja tapaamisten muodossa. Tapaamisia on projektista riippumatta vähintään kaksi, mutta tyypillisesti 3–6. Tapaamisissa esitellään suunnitteluvaiheen tuloksia, puolivalmista sivustoa tai käydään läpi vielä avausvalmis sivusto. Jokaiseen tapaamiseen sisältyy vahvasti asiakkaan kuunteleminen, muutostoiveiden puntarointi ja mahdollisesti muutosten toteutukseen vienti sekä projektinhallinta. Tämä kaikki henkilökohtainen palvelu vie meidän aikaamme ja resurssia, mutta haluamme tarjota aina mahdollisimman joustavaa, avointa ja henkilökohtaista palvelua.

Viimeistely ja testaus

Kun käsillä on lähes avausvalmis sivusto ja deadline alkaa häämöttää, aloitetaan viimeistely. Viimeistely vie sivuston koosta riippuen aikaa välillä melko runsaastikin, koska siihen kuuluu ihan jokaisen linkin, lomakkeen ja sivun läpikäynti. Kaikki toiminallisuudet testataan vielä kerran ja huolehditaan, että sivusto taipuu niin pienen kuin suuren puhelimen näytölle, tablettiin kuin jopa Internet Exploreriin. Mobiilikäytön koko ajan kasvaessa on sivuston kannalta elintärkeää, että sivusto on viimeistelty toimimaan myös sillä pienimmällä älypuhelimella. Kaikki tarkastetaan ja hiotaan vielä ennen avausta sopimaan jokaiseen laitteeseen ja selaimeen.

Mahdollisuus jatkokehitykseen

Kun sivusto on rakennettu kustomoidusti ja jatkokehitys huomioiden, on sivustoa helppo viedä tarpeen mukaan tulevaisuudessa seuraavalle tasolle. Itse sivustoprojektien jälkeen sivustoista on esimerkiksi tehty monikielisiä tai rakennettu verkkokauppa samaan yhteyteen. Kun jatkokehityksen mahdollisuus huomioidaan jo rakennusvaiheessa, on sen toteuttaminen ajallaan kustannustehokasta ja mahdollista, eikä koko sivustoa tarvitse siinä vaiheessa uusia.

Ammattilaisen tekemän sivusto sisältää laajoja kokonaisuuksia, joista hinta muodostuu. Hinnat lasketaan lähes aina toteuttajasta riippumatta kustomoidusti ja tämän takia otsikon kysymykseen on niin hankala vastata. Meillä Sinisellä Härällä sivustojen hinnat alkavat noin 3500 €:sta, mutta keskimäärin toteuttamiemme sivustojen hintalappu on jotain 5000–15000 €:n väliltä. Julkaisemme myöhemmin myös materiaalia siitä, että mitä vaihtoehtoja on, jos haussa on edullisemmat ratkaisut.

HÄRKÄVINKKI

Mikäli sinua kiinnostaa, mikä hintalappu sinun projektillesi tulisi, ota yhtettä Nicoon tai Mikkoon niin sovitaan aiheesta tapaaminen.

Nyt voit kommentoida kirjautumatta erikseen, kokeile vaikka. ^^