Blogi

Näin karkotat asiakkaat verkkosivuiltasi

Mistä asiakkaasi lähtee ensimmäisenä hakemaan tietoa, kun tarvitsee jotakin? Yleisin vastaus tähän on varmastikin Google, joten lienee sanomattakin selvää, että yritys tarvitsee verkkosivut. Ei kuitenkaan ole itsestään selvää, että pelkkä sivujen olemassaolo saattaisi asiakkaat kohti ostopäätöstä. Vaikutus voi pahimmassa tapauksessa olla päinvastainen.

Verkkosivut ovat ikään kuin näyteikkuna asiakkaallesi, sillä niiden avulla luodaan ensivaikutelma yrityksestä. Tästä huolimatta vastaan tulee silti harmillisen paljon sivustoja, jotka eivät vastaa lainkaan sitä brändiä, minkä takana yritys tosiasiallisesti seisoo.

Ostaisitko itse?

Hypätäänpä hetkeksi asiakkaan saappaisiin. Olet varmaan törmännyt sivuihin, joissa on vaikea löytää etsimäänsä tai joita saa zoomailla puhelimella, kun sivut eivät skaalaudu kaikille näytöille. Kuvat ovat huonolaatuisia, sisällön luettavuus on hankalaa, sivusto latautuu hitaasti ja visuaalinen ilme muistuttaa menneiden vuosikymmenten kotisivukoneella kyhättyä valmisratkaisua. Tai ehkä olet päätynyt verkkosivujen sijaan yrityksen Facebook sivuille, jotka ajavat verkkosivujen virkaa. Jo pelkät aukioloajat tai yhteystiedot ovat monen klikin takana, puhumattakaan tarkemmista yritystiedoista.

Millaisia ajatuksia käyttäjänä tällaisessa tapauksessa herää kyseisestä yrityksestä? Ei ehkä kovin luotettava, ammattitaitoinen ja asiantunteva? Jos vaikka illallisravintolaa pohtiessa törmäät edellä kuvattuihin sivuihin, luultavimmin lähdet googlailemaan jotain muuta vaihtoehtoa, ellet sitten kuullut kaveriltasi, että kyseinen ravintola on ihan huippuluokkaa.

Verkkosivujen suunnittelun keskiössä on asiakas

Verkkosivujen visuaalisuus sekä sen esille tuoma yritysilme ja brändimielikuva ovat siis tärkeitä seikkoja huomioida, mutta ei unohdeta asiakasta. Ei voi riittävästi painottaa, että puuta päin mennään, jos sivusto tehdään itseä, eikä asiakasta varten. Vaikka yrityksesi verkkosivut olisivat mielestäsi ihan riittävät ja suhteellisen kunnollisen näköiset, niin palvelevatko ne oikeasti kohderyhmääsi? Löytyykö yhteystiedot helposti? Entä vastaako sisältö asiakkaan kysymyksiin ja antaako verkkosivusto selkeän kuvan siitä, mitä yrityksesi tekee, millaiset arvot sillä on ja mitä palveluita tai tuotteita se tarjoaa?

Vaikka saatat itse pitää edellä mainittuja asioita kristallin kirkkaina, ne eivät ole sitä välttämättä asiakkaalle. Verkkosivujen helppo ja sujuva käyttäjäkokemus on asia, jota ei sovi sivuuttaa. Käyttäjäkokemuksesta on muodostunut viime vuosina yksi ratkaisevista kilpailutekijöistä, joten sivuston käyttäjälähtöiseen kehittämiseen kannattaa todella panostaa.

Verkkosivut liiketoiminnan tavoitteiden tukena

Verkkosivujen suunnittelussa ja toteutuksessa kaiken keskiössä on käyttäjäkokemuksen maksimointi ja kohderyhmälle optimaaliseksi suunniteltu palvelu, joka tukee yrityksen liiketoimintaa. Siispä samalla, kun hurmaat asiakkaasi käyttäjälähtöisesti suunniteltujen, yrityksen visuaalista ilmettä tukevien ja asiakkaiden tarpeita palvelevien verkkosivujesi avulla, pystyt kasvattamaan yrityksen liiketoimintaa ja myyntiä.

 

Lataa ilmainen verkkosivujen ostajan opas




Onko teidän yrityksessänne verkkosivu-uudistus käsillä? Siinä tapauksessa, lataa ihmeessä ilmainen oppaamme. Opas on tehty auttamaan yrityksiä verkkosivujen ostamisessa, ja siinä käydään läpi kilpailutuksessa huomioon otettavia asioita aina tarjouspyynnön laatimisesta toteuttajien vertailuun.

Lataa ilmainen opas!

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Netta

Netta

Netta on Sinisen Härän WordPress Developer, joka vastaa verkkosivuprojektien teknisestä toteutuksesta. Vapaa-aikansa urheillessa ja koiran kanssa lenkkeillessä viettävä devaaja on vaihtanut alaa finanssimaailmasta. Netalle tärkeää verkkosivujen visuaalisuuden lisäksi on toimiva käyttökokemus.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.