Blogi

Mitkä asiat verkkosivulla huomataan ensimmäisenä?

Toimin Sinisellä Härällä visuaalisena suunnittelijana ja vastaan muun muassa verkkosivujen käytettävyydestä. Katselen päivittäin lukuisia verkkosivuja, ja kuten varmaan olette itsekin huomanneet, se mitä teet työksesi, siihen kiinnität huomiota myös töiden ulkopuolella.

Verkkosivustojen kehityksen vauhti on päätähuimaavaa. Rakensin ensimmäiset verkkosivuni vuonna 2017 ja jo kolmen vuoden kehityskaari on ollut paikoin todella radikaalia. Liikkuvat ja interaktiiviset sisällöt, brändeille visuaalisesti personoidut verkkoratkaisut ja erilaiset automatisoinnit ovat aivan eri tasolla kuin kolme vuotta sitten.

Kun toteutuspuoli kehittyy, käyttäjien tottumukset ja vaatimukset nostavat rimaa entisestään. Tiettyjen asioiden oletetaan löytyvän totutuista paikoista, mutta toivotaan olevan verhoiltu brändin tunnelmaan ja tietenkin saumattomaan käyttäjäkokemukseen.

Kaiken tämän edellä mainitun lisäksi on huomioitava se, että ihmisten kärsimättömyys ja keskittymiskyky ovat nykypäivänä hyvin matalalla. Ensimmäisillä 15 sekunnilla on valtava merkitys kävijän huomion saamiseen. Mitkä asiat sivustolla huomataan ensimmäisenä? Saako sivusto aikaan toivotun tunteen?

Kirjasin ylös, mitkä asiat ainakin tämä verkkosivujen suunnittelija huomaa ensimmäisenä ja mikä aiheuttaa minulle sen kuuluisan vau-efektin.

Yleinen toimivuus

Sivusto toimii päällisin puolin hyvin, kun se latautuu kohtalaisessa ajassa ja mielellään edes jokseenkin synkronoidusti. Yksittäiset elementit, kuten tiedostokooltaan isot videot, latautuvat viiveettä ja näkymä skaalautuu sopivaksi siihen alustaan ja näyttökokoon, millä sivuston avaan.

Visuaalinen ilme

Vaikka visuaalinen ilme on terminä monitulkintainen, tarkoitan sillä tässä yhteydessä sitä, minkä ensikosketuksella näen. Kuvat, videot ja niiden tunnelma, väripinnat ja niiden käyttö, tekstityylit ja niillä leikittely. Logon bongaa yleisimmin vasemmasta ylänurkasta tai sisällöstä riippuen myös jostain keskilinjan tienoilta. Esimerkiksi oman sivustomme ensinäkymässä pelkistetty ilme ja sininen härkä kertovat vahvasti ilmeemme perustuksista.

Visuaalinen ilme on se, jolla vau-efekti usein ainakin minun kohdalla luodaan. Onko visuaalisesti pystytty luomaan sellaista persoonallista tyyliä, joka saa minut ihastumaan ja koukuttumaan selaamaan lisää?

Jos ilme näyttää geneeriseltä eikä sovellu kontekstiin, ei se aiheuta myöskään kummoisia tuntemuksia. Vau-efekti vaihtelee kuitenkin yksilöittäin. Yksi ärsyyntyy videosta, kun toinen taas toivoo, että sivusto lähtisi käyntiin päräyttävällä brändivideolla. Kaikkia ei voi miellyttää, joten oma kohderyhmä täytyy tuntea ja rakentaa ilmettä siltä pohjalta.

Sivuston navigaatio

Riippumatta siitä, olenko sivustolla etsimässä tietoa vai tutustumassa yritykseen, etsin silmilläni navigaatiota, eli sivuston sisällysluetteloa. Navigaatioelementti antaa minulle mahdollisesti hyvinkin paljon informaatiota pienessä hetkessä.

Navigaation totutuin paikka on vaaka-asettelu sivuston yläreunassa. Erilaiset ikonien taakse piilotetut pop-up-navigaatiot ovat myös toimivia. Tällainen on esimerkiksi hampurilaisnavigaatio, eli tuo ikoni, missä on kolme vaakaviivaa päällekkäin.

https://burgerjoint.fi/

Navigaatiossa kiinnitän huomiota selkeyteen, selkeyteen ja vielä kerran selkeyteen. Siihen vaikuttavat etenkin nämä:

  • Tekstiä on helppo lukea, eli se on visuaalisesti selkeää
  • Aiheet on esitetty simppelisti ja rationaalisessa järjestyksessä
  • Sisältö on pilkottu selkeisiin lokeroihin, jotta vältetään informaatioähky

Brändin ydinviesti

Viimeisimpänä, muttei todellakaan vähäisimpänä, kiinnitän huomiota etusivulle sijoiteltuun tietoon ja pääotsikoihin. Nopeasti surffatessa haluan nähdä yrityksen ydinviestin heti napakasti muotoiltuna. Se löytyy monesti sivuston ensimmäisistä otsikoista. Tämän avulla saan jo paljon kosketuspintaa siitä, mistä yrityksessä on kyse ja miksi minun tulee olla siitä kiinnostunut.

https://sushibarwine.com/helsinki/

Tämän niin sanotun pintaraapaisun jälkeen alkaa varsinainen sivuston tutkiminen. Siinä vaiheessa isoon rooliin nousevat muun muassa käytettävyys, jatkuvuus ja sisällön laatu.

Mikäli olet kiinnostunut oman sivustosi tilasta, niin tilaa veloitukseton arvio verkkosivustosi tilasta tai heitä postia projektipäälliköllemme Mikolle!

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Milla

Milla

Milla on visuaalisella silmällä varustettu digimainonnan moniosaaja. Tekstiili- ja kuvataidepohjalta ponnistanut Milla vastaa Sinisen Härän visuaalisesta suunnittelusta ja verkkosivustojen käytettävyyden ja ulkoasun suunnittelusta. Milla innostuu eniten toimivasta ja hyvännäköisestä designista sekä analyyttisesta päätöksenteosta.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.