Blogi

Miten valita verkkosivujen toteuttaja? – Lue 7 vinkkiä!

Yrityksen verkkosivujen uudistaminen on aina iso projekti, ja sopivan toteuttajan löytäminen on haastava prosessi. Aika usein sanonkin tarjousvaiheessa potentiaaliselle asiakkaalle, että pöydän toisella puolella istuvaa ei valitettavasti käy kateeksi. Samalla tarjouspyynnöllä ja samoilla projektin spekseillä saattaa saada tarjouksen 3000 €, 13 000 € ja 30 000 € kokonaisuudesta. Karrikoidusti näin, tietysti.

Tämän mietelmän pohjalta halusinkin kirjoittaa artikkelin aiheesta – käy alla oleva lista läpi, kun olet seuraavan kerran mukana verkkosivujen toteuttajan valintaprosessissa!

1. Verkkosivujen alusta

Verkkosivujen alustasta on hyvä lähteä purkamaan tätä listaa läpi. Mikäli yrityksellänne on tarvetta uudistaa verkkosivut jollain tietyllä alustalla, niin palveluntarjoajien rajaus tapahtuu tältä osin automaattisesti. Eri julkaisujärjestelmien eroista voisin kirjoittaa toisen blogiartikkelin, mutta ei mennä siihen tässä kirjoituksessa. Me Sinisellä Härällä toteutamme kaikki verkkosivut kustomoidusti WordPressillä. Miksi olemme päätyneet WordPressiin – tähän voit lukea syitä ”Miksi kotisivut WordPressillä?” -artikkelistamme.

2. Verkkosivujen ylläpito

Verkkosivujen ylläpito toimii oikeastaan parhaiten silloin, kun se on asiakkaalle näkymätöntä työtä. Ylläpito (ja se, miten ylläpitoa hoidetaan) on erittäin tärkeää muun muassa sivuston nopeuden, tietoturvan ja päivitysten varmistamiseksi. Suosittelen jo tarjousvaiheessa ottamaan selvää siitä, mitä potentiaalisen palveluntarjoajan ylläpitopaketteihin kuuluu. Esimerkiksi WordPress on ehdottoman tietoturvallinen järjestelmä, kunhan itse julkaisujärjestelmä, että käytössä olevat lisäosat ovat päivitettyjä ja ajan tasalla. Viimeksi tänään asiakas sanoi, että verkkosivujen ylläpito toimii parhaiten silloin, kun hän ei muista koko asian olemassaoloa. Allekirjoitan täysin!

Sinisen Härän verkkosivujen ylläpitopakettiin kuuluu muun muassa WordPressin ja käytössä olevien lisäosien ajan tasalla pitämisen varmistaminen, pienet muutokset sivusto- ja palvelintasolla, erillinen testiympäristö, 24/7 sivuston toiminnan seuranta (downtime monitoring) sekä tietysti ammattitaitoinen asiakaspalvelu ja käyttötuki. Lue lisää aiheesta Sivuston ylläpito -sivultamme.

3. Tarjouksen laajuus ja muoto sekä referenssit

Kun tarjouskilpailussa on edetty siihen pisteeseen, että olette saaneet tarjouksia projektista, tulee näitä tarjouksia tarkastella huolellisesti. Onko tarjoukseen laskettu kaikki tarjouspyyntönne elementit? Onko potentiaalisella palveluntarjoajalla yleisesti selkeä käsitys projektin laajuudesta ja siitä, miten projekti tullaan viemään läpi? Entä miten lisätyöt hinnoitellaan? Jos pyydät tarjouksen verkkosivuprojektiisi Siniseltä Härältä, niin saat takuuvarmasti kattavan paketin, jossa projektin eri osiot on eritelty selkeästi ja avattu, mistä kunkin osion hinta koostuu. Pyrimme myös aina mahdollisuuksien mukaan sopimaan tarjouksen antamisen jälkeen tarjouksen läpikäyntiajan potentiaalisen asiakkaan kanssa.

Entäs sitten ne referenssit? Millaista kokemusta potentiaaliselta palveluntarjoajalta löytyy vastaavista projekteista? Tuo kokemus saattaa osoittautua kullanarvoiseksi myös teidän projektillenne! Artikkelin luettuasi, lue ihmeessä myös case-artikkeleita projekteistamme.

4. Verkkosivujen hakukoneoptimointi

Mitä hyötyä on uusista hienoista verkkosivuista, jos kukaan ei käy katsomassa niitä? Ota jo tarjousvaiheessa selvää potentiaalisten palveluntarjoajien hakukoneoptimoinnin osaamisesta. Mikäli aihe kiinnostaa tai ei ole tuttu ennestään, niin kirjoitin aiemmin artikkelin verkkosivujen sisällöntuotannosta projektin yhteydessä. Verkkosivuprojektia aloitettaessa suosittelemme usein tehtäväksi myös avainsanatutkimusta, jonka avulla saadaan selvitettyä yrityksen liiketoiminnan kannalta tärkeimmät hakutermit ja niiden määrät – tämän pohjalta sivuston sisällöntuottajan on huomattavasti helpompi tuottaa relevanttia sisältöä uusille verkkosivuille.

Verkkosivujen hakukoneoptimointi ja yrityksen hakukonenäkyvyyden nostaminen on kuitenkin paljon muutakin kuin pelkkää tekstin tuottamista. Se on esimerkiksi sivuston nopeuden ja toimivuuden varmistamista, sivuston saumatonta toimivuutta kaikilla laitteilla ja selaimilla sekä jatkuvaa hyvin kohdistettua sisällöntuotantoa. Tärkeimpänä pointtina, joka tulee sanottua myös monille asiakkaille: ”Älä osta hakukoneoptimointia pakettihintaan”.

5. Yhteistyön jatkuvuus

Mitä sitten, kun verkkosivuprojekti on ohi? Vastaako palveluntarjoaja sivuston palvelimista? Entäs tietoturvasta ja alustan/lisäominaisuuksien ajan tasalla pitämisestä? Tarvitsetteko käyttäjätukea tai apua sivuston muutostöihin? Halutaanko sivustoa kehittää jatkuvalla prosessilla?

Me tarjoamme asiakkaillemme sivuston niin sanotun taustatuen, eli hosting-palvelut sekä kattavan sivuston ylläpidon (sisältäen laadukkaan käyttäjätuen ja asiakaspalvelun). Lisäksi painotamme aina, että verkkosivut eivät ole projekti, vaan prosessi. Sivuston kävijöiden seuranta ja sivuston jatkuva kehittäminen on ehdottoman tärkeää parhaiden tulosten saamiseksi ja myynnin lisäämiseksi. Kaikkeen edellä mainittuun, kun lisätään vielä kattavat digimarkkinoinnin palvelut saman talon alta, niin voin hyvillä mielin todeta, että asiakkaamme ovat aika hemmetin hyvissä käsissä!

6. Muut tarvittavat palvelut

Useissa saamistamme verkkosivujen tarjouspyynnöistä itse verkkosivutoteutuksen lisäksi asiakkaalla on tarve myös muille markkinoinnin palveluille. Tällaisia tyypillisesti ovat esimerkiksi yrityksen visuaalisen ilmeen uudistus (ja uudistuksen mukainen visuaalinen ohjeisto), avainsanatutkimus sekä tietysti edellisessä kappaleessa jo mainitut digimarkkinoinnin palvelut sekä verkkosivujen tukitoiminnot. Palveluntarjoajaa valitessa kannattaa tarkkaan harkita, haluaako hajauttaa palvelunsa eri tarjoajille vai haluaako kaiken ”saman katon alta”.

Sinisen Härän aiempi slogan itseasiassa oli kliseisesti ”Kaikki markkinoinnin palvelut samasta paikasta”. Vaikka slogan on muuttunut ja sanonta on todella kliseinen, niin pitää se edelleen paikkansa!

7. Yhteistyön sujuvuus (ihmiset!)

Listassani viimeisimpänä muttei todellakaan vähäisimpänä – ihmiset. Kaikkihan me haluamme olla tekemisissä ja tehdä töitä ihmisten kanssa, joiden kanssa kommunikaatio toimii ja hommia viedään eteenpäin sopivalla tahdilla. Etenkin projektin aikana yhteydessä ollaan todella paljon – puhelin soi, sähköpostit vaihtuvat ja projektin #Slack-kanava huutaa. Suosittelenkin siis aina tapaamaan potentiaaliset palveluntarjoajat viimeistään tarjouskilpailun loppuvaiheessa. Jos pyydät Siniseltä Härältä tarjouksen verkkosivuprojektista, toimii alkuvaiheen kommunikaatio yleensä seuraavasti:

  • Asiakkaan yhteydenotto
  • Ensitapaaminen / alkubriiffi (aina mikäli mahdollista, me haluamme aina tavata uusia potentiaalisia asiakkaita!)
  • Kirjallinen tarjous alkubriiffin pohjalta
  • Tarjouksen läpikäynti (toivottavasti livenä – myös etätapaaminen luonnollisesti sopii)
  • Asiakkaan päätös

… ja viimeisen kohdan jälkeen toivottavasti aloitetaan projektin kick-off-tapaamisella!

Toivottavasti tästä listasta oli hyötyä verkkosivuprojektin tärkeimmässä vaiheessa. Jos lista herättää kysymyksiä tai kommentteja, niin laita niitä ihmeessä, vaikka meidän verkkosivujen chatin kautta. Voit toki halutessasi myös ottaa yhteyttä, jos haluat keskustella tarkemmin vaikka tulevasta projektista!

Härkävinkki!

Varaa verkkosivuprojektille riittävästi aikaa. Sinisen Härän kanssa tehdessäsi verkkosivuprojektin läpiviennin minimiaika on noin kuusi viikkoa. Miksi näin? Koska ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” (tästä artikkelistahan tuli kunnon kuluneiden sloganien viidakko 😅 ✌️).

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Mikko

Mikko

Mikko on Sinisen Härän asiakkuus- ja projektipäällikkö. Musiikkitaustainen mies vastaa asiakkaidemme verkkosivuprojekteista sekä digimarkkinointikokonaisuuksista. Mikko innostuu asiakkaiden kanssa työskentelystä, uusista tekniikoista ja kliinistä designista.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.