Blogi

Kasvua koronan keskellä – Härän vuosi 2021

Viimeiset pari vuotta on kulunut ihan silmänräpäyksessä. Moni muukin on ollut tätä mieltä, kun on yhdessä maailmaa parantaessa mietitty, mihin tämä kaikki aika on mennyt. Maailmalla vallitseva koronatilanne tuntuu palauttavan monen asian toistuvasti lähtöpisteeseen. Tai monesti on fiilis, että ”eikö se vieläkään ole ohi” tai ”milloin päästään tekemään normaaleja asioita”. Jos asiantuntijoita on uskominen, niin tuskin tämä tauti tulee koskaan täysin poistumaan. Tähän ei ole lähdettä, sori. Toivottavasti kohta päästään kaikki normaalisti toimistolle ja näkemään taas asiakkaita livenä!

Vaikka moni asia tuntuu polkevan paikallaan, Sininen Härkä vaan puskee eteenpäin. Tänä vuonna meillä on aloittanut kuusi uutta työntekijää, kaksi rekryä on juuri päällä ja alkuvuoteen suunniteltu jo seuraavaa. Erityisen hienoa on se, että olemme taas saaneet erittäin hyvää palautetta rekryprosessistamme. Olemme saaneet taloon myös kaksi uutta osakasta, ja tästä kirjoitimmekin tarkemmin elokuun alussa julkaistussa artikkelissa Tuoretta puhtia syksyyn uusien osakkaiden kautta.

Uusia Härkiä ja muutoksia henkilöstössä

Ettei nyt ihan liikaa hypetetä, niin toki tässä kohtaa on hyvä mainita, ettei kulunut vuosi ole ollut ihan pelkkää shampanjalasien kilistelyäkään. Uusien työntekijöiden saapuessa taloon kääntöpuolena ja toisaalta tämän mahdollistajana on ollut se, että muutama Sinisen Härän työntekijöistä päätti lähteä etsimään uusia haasteita muualta kesän jälkeen.

Kävimme keväällä myös koko tiimin voimin useamman workshopin kokonaisuuden työhyvinvoinnin kehittämiseen alan ammattilaisen kanssa. Käsiteltävät aiheet liittyivät pääosin työkuormaan, johtamiseen, viestintään sekä yleiseen työhyvinvointiin. Palasimme näihin aiheisiin vielä syksymmällä ja yhteinen fiilis oli se, että aiemmin käsiteltyihin ongelmiin on puututtu, niitä on onnistuttu korjaamaan hyvin ja työilmapiiri on aivan eri kuin keväällä. Työterveyspsykologi tiivisti workshopin lopussa, että tämän parempaa palautetta ei johto oikein enää voi työntekijöiltä saada. Hän kehotti jopa avaamaan pullon kuohuvaa – oikein työhyvinvoinnin oppien mukaisesti 😉

Työtehtävien jakoa

Sinisellä Härällä pyritään aina löytämään jokaiselle parhaalla mahdollisella tavalla sopiva työnkuva. Idea on se, että työntekijät saisivat mahdollisuuksien mukaan tehdä enemmän sellaisia työtehtäviä, joista he oikeasti nauttivat. Kyllä, meidän työntekijät kertovat, että töihin on kiva tulla. Samalla saamme työntekijöiden osaamisesta kaiken mahdollisen irti, kun pääsemme hyödyntämään työntekijöiden erilaisia vahvuuksia. Toki lähes jokaisen pöydälle tippuu väkisinkin niitä ei-niin-mieluisia-juttuja, mutta se on osa kaikkien työtä alasta riippumatta.

Tässä maaliskuussa Sinisellä Härällä aloittaneen WordPress Developer Samin ajatuksia työnteosta Härällä:

”Sinisen Härän verkkosivutiimissä on erilaisia osaajia ja projekteja, joissa kaikki pääsevät näyttämään vahvuutensa. Työskentely on sopivasti rentoa, ja se tapahtuu missä itselle parhaiten sopii. Toimistolla lentää hyvä huuli (ja joskus Nerf-ammukset), omaa rauhaakin saa. Etätöissäkin tuntee olevansa vahvasti tiimissä. Projektit ovat sopivan haastavia, pääsääntöisesti mielenkiintoisia ja mukavan mittaisia. Luovuutta pääsee käyttämään. Työhyvinvointi näkyy ja tuntuu konkreettisesti – hurraa hierontaetu! Parasta Sinisellä Härällä onkin koko paketti – koska työ ei ole pelkät työkaverit, työtehtävät tai viikkopalaverit. Se on myös sitä, kun kokee itsensä arvostetuksi. Ja sitä kun saa oppia uutta, siihen on varattu jopa aikaa kaikille – whaaat! Sinisellä Härällä löytyi uusi liekki uralle.”

Sami, WordPress Developer

Maaliskuussa myös Sinisellä Härällä aloittanut Mika siirtyy verkkosivutiimin projektipäällikön roolista vähitellen kehittämään asiakkaiden sivustoja projektien ja muun jatkuvan kehityksen kautta, uuden työntekijämme Henrikin ottaessa projektien johtoa haltuun. Mona on siirtynyt asiakaspalvelun tehtävistä markkinointikoordinaattorin rooliin, samalla Jannin ottaessa enemmän koppia henkilöstöhallinnon asioista sekä Sinisen Härän omasta viestinnästä. Allekirjoittanut (Nico) keskittyy jatkossa enemmän toimitusjohtajan (ja myyjän) tehtäviin ja luovuttaa markkinointikokonaisuuksien projektinvetovastuun kapulan uudelle projektipäällikölle, jota tällä hetkellä juuri haetaan. Myös osa sivustojen hallintaan liittyvistä tehtävistä siirtyy Tiian ja muun verkkosivutiimin pöydälle Sinisen Härän kuitenkin automatisoidessa aiemmin manuaalisesti tehtyjä prosesseja.

Uusia käytäntöjä, tikettijärjestelmä ja automaatioita

Yhtenä päämääränä meillä on pyrkiä tekemään asioita entistä tehokkaammin, joten otamme omassa toiminnassamme käyttöön aika ajoin uusia integraatioita tai automaatioita. Myös prosessien kehitys on tärkeässä roolissa arkeamme ja mietimmekin aktiivisesti, miten projekteja saisi vietyä tehokkaammin ja tuottavammin läpi.

Tuntuu, että nyt on sen verran kovia tekijöitä saman pöydän ääressä, että yhteinen rytmi alkaa löytymään, viestintä toimii paremmin ja viesti menee (pääsääntöisesti) perille sisäisestikin. Viilattavaa löytyy, en sitä sano, mutta tekeminen tuntuu olevan paremmalla ja laadukkaammalla tasolta vuosi vuodelta.

Olemme tähän asti hallinnoineet asiakkaidemme verkkotunnusten uusimista osittain manuaalisesti, mutta joulukuun 2021 alusta automatisoimme tämän työn kokonaan. Olemme aiemmin edellyttäneet asiakkailtamme vahvistuksen sähköpostitse verkkotunnuksen uusimiseen liittyen, joten tämän työvaiheen poistuessa, pystymme vähentämään myös manuaalisen virheen riskiä.

Uuden tikettijärjestelmän, Freshdeskin, käyttöönoton kautta olemme jakaneet Sinisen Härän asiakaspalvelun työtehtäviä niin, että teknisemmät asiat esim. sivustoihin liittyen ohjataan suoraan verkkosivutiimillemme, kun taas henkilöstöön ja hankintoihin liittyviä työtehtäviä hoitaa talon sisäinen HR. Tikettijärjestelmän ja Sinisen Härän tuen tavoittaa parhaiten nykyään osoitteesta tuki@sininenharka.fi.

Sinisen Härän brändin ja sivuston uudistus

Brändiuudistus, josta olemme puhuneet jo pitkään, on valitettavasti siirtynyt eteenpäin sen jäädessä asiakastöiden, useiden rekrytointien, perehdytyksen, työnkuvamuutosten ja muun kehityksen jalkoihin. Olemme nyt kuitenkin laittaneet rattaat pyörimään konkreettisesti projektin osalta ja materiaalia valmistuu vähitellen.

Olemme tiedostaneet, miten tärkeästä uudistuksesta on kyse, puhutaan sitten yrityksen liiketoiminnan kehittämisestä, tekemisen tason nostamisesta, palvelumuotoilusta, uusista liideistä tai rekrytoinneista. Huomasimme palaavamme keskusteluissa jatkuvasti siihen, miten tärkeässä roolissa brändin ja sivuston uudistus on monen asian kannalta, ja nyt tämä saadaan vihdoin tehtyä!

Haastavia toteutuksia, hyvää palautetta ja tuloksia digimarkkinoinnilla

Olemme tänäkin vuonna saaneet tehdä erittäin mielenkiintoisia verkkosivuprojekteja ja osa niistä on ollut myös todella haastavia – hyvällä tavalla. On hienoa, että pääsemme haastamaan itseämme projektien aikana ja suunnittelmaan mitä parempia toteutuksia. Referenssejä ei olla saatu sivustolle asti, mutta niitä on tulossa lähiaikoina julki enemmänkin. Tällä hetkellä käynnissä on useampi mielenkiintoinen kokonaisuus, joista tulemme kertomaan myöhäisemmässä vaiheessa lisää. LinkedInin puolella näistä on saattanut näkyä vilahduksia, kun asiakkaat ovat nostaneet meitä esiin, esimerkiksi Otaverkon Lennin kertoessa fiiliksistään verkkosivu-uudistuksesta.

En osaa sanoittaa sitä, kuinka jäätävän upeaa jälkeä kumppanimme Sininen Härkä on tehnyt. 💪🙂👍 Vahva suositus laittaa kyseinen putiikki seurantaan meidän projektimme lisäksi. Tulemme heidän kanssaan tekemään aivan huikeita juttuja. Ei voi kuin olla kiitollinen siitä kompetenssista ja kommitmentista, jota olemme saaneet Sinisen Härän tiimin myötä. Kiitos! 🙏🏼

Lenni Laukkanen, Otaverkko Oy

Markkinoinnin puolella olemme tänäkin vuonna törmänneet erikoiseen ongelmaan. Olemme onnistuneet tuottamaan useammalle asiakkaalle niin paljon liidejä, että markkinointikampanjat on jouduttu laittamaan väliaikaisesti osittain tai kokonaan tauolle. Toisaalta, kyseessä on kai tavallaan positiivinen ongelma. Jatkamme edelleen hyvää työtä markkinoinnin kanssa ja pyrimme saamaan sisään myös enemmän asiakkuuksia, jotka skaalautuvat myös ylöspäin kun latu on auki.

Liiketoiminnan kasvua kasvurahoituksen tuella

Ensimmäistä kertaa Sinisen Härän historiassa olemme nostaneet yrityksen käyttöön kasvurahoitusta, jonka on tarkoitus tukea ja vauhdittaa liikevaihdon kasvua. Viime vuoteen verrattuna Sinisen Härän liikevaihto kasvoi 2021 jälleen 30 %. Tämä on hyvä kasvu ottaen huomioon, mitä kaikkea muuta ja miten paljon muutoksia viimeisen vuoden aikana on tapahtunut.

Siitä huolimatta, että olemme panostaneet kehitykseen kovalla kädellä, tulemme tänä vuonna tekemään ensimmäisen kerran tappiollisen tuloksen koko yrityksen historian aikana. Olemme käyneet läpi tähän johtaneita asioita ja moneen näistä on jo tartuttu. Suurin tekijä on varmasti ollut täysipäiväisen myyjän tai Chief Growth Officerin palkkaaminen ja myyntityöhön keskittyminen, mutta entistä tärkeämpään rooliin tullaan jatkossa nostamaan myös projektien johto ja läpivienti sekä liikevaihdon ja tuloksen ennustettavuus ja raportointi. Sisäisen ja muun laskuttamattoman työn määrää ja laatua tullaan tarkastelemaan ja pyrimme vähentämään tällaisten työtehtävien määrää.

Kiitos

Kaiken kaikkiaan takana monella tapaa raskas vuosi, mutta tulevaisuuden näkymät ovat valoisat. Asiat kehittyvät hyvää tahtia ja palapelin palaset alkavat vähitellen loksahtelemaan paikoilleen.

Iso kiitos kaikille Sinisen Härän asiakkaille, joiden kanssa olemme tänäkin vuonna saaneet tehdä töitä. Yhtä lailla kiitokset menee koko härkälaumalle hyvästä duunista kuluneen vuoden aikana. Ilman teitä tämä ei olisi mahdollista.

Tästä on hyvä jatkaa kohti uutta vuotta 2022!

Tekisi mieli sanoa, että ensi vuosi tulee olemaan kova. Mutta en ole ennustaja, olen toimitusjohtaja.

– Nico

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Facebook
LinkedIn
Twitter
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Nico Härkönen

Nico Härkönen

Nico on digitaalisen markkinoinnin ja verkkopalveluiden ammattilainen ja idearikas Sininen Härän perustaja. Nicon intohimon kohteita ovat hyvän ruoan, matkustamisen ja urheilun lisäksi asiakaskokemuksen parantaminen, yritysten hakukonenäkyvyyden kasvattaminen sekä myynnin lisääminen. Sinisellä Härällä Nico vastaa asiakkuuksista, yhteistyökuvioista sekä liiketoiminnan kehittämisestä.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.

Moikka, lue myös meidän uusimmat artikkelit!