Blogi

Internetin muisti on lyhyt – 11 vinkkiä sisältöjen uudelleenkäyttöön

nainen istuu sohvalla, hymyilee ja kuuntelee podcasteja ja pitää kahvikuppia kädessään

Jos olet tuottanut verkkosivuillesi sisältöjä jo kuukausien tai jopa vuosien ajan, sinulla alkaa olla aika hyvä varasto materiaalia. Olet ehkä tehnyt artikkeleita, blogeja, ladattavia oppaita ja pari videotakin.

Sen lisäksi, että internet on pullollaan hyvää sisältöä, sen muisti on lyhyt. Kun jaat sisältöäsi sosiaalisessa mediassa, se näkyy yleisön somesyötteissä muutaman päivän ajan. Parin viikon (tai parin päivän) päästä kukaan ei enää muista, että olet jo jakanut artikkelin, jossa kerrot, miksi somemarkkinointi on niin tehokasta.

Pyörää ei tarvitse keksiä jatkuvasti uudelleen, vaan voit muokata hyvin toimineita sisältöjä ja käyttää niitä uudelleen.

Mistä tiedän, mitä sisältöä kannattaa käyttää uudelleen?

Kierrätettävää ja uudelleenkäytettävää sisältöä löydät, kun tutkit, kuinka sisältösi ovat aiemmin toimineet. Mikä sai paljon reaktioita somessa? Mitä jaettiin tai kommentoitiin? Mitkä ovat analytiikan mukaan suosituimmat blogisivusi?

Jotta saat näitä tuloksia, on äärimmäisen tärkeää jakaa vaivalla tehtyjä sisältöjäsi. Jos käytät aikaa ja resursseja kiinnostavan sisällön tekemiseen, niiden jakeluunkin on panostettava.

Orgaaninen hakukonenäkyvyys kasvatetaan pitkäjänteisesti, joten vähintä mitä voit tehdä, on jakaa juuri valmistunut artikkelisi ainakin yrityksesi somekanavissa. Suosittelen vahvasti laittamaan myös hieman mainoseuroja perään, etenkin jos yleisösi on vielä verrattain suppea.   

Miten sisältöjen uudelleenkäyttö tapahtuu käytännössä?

Hyvin toimivan tekstisisällön voi muokata videoksi tai podcastiksi, ladattavan e-kirjan voi pilkkoa useaksi artikkeliksi, podcastista voi tehdä videon… Lista on loputon.

1. Video

Tee tekstistä video. Video voi olla infograafinen animaatio tai video, jossa henkilö kertoo artikkelissa olleet asiat. Muista tekstittää video!

Vai tekisitkö aiheesta live-lähetyksen suosituimmassa somekanavassasi? Valitse tekstistä 2–3 pääkohtaa ja esittele ne yleisölle esimerkkien avulla.

2. Kuva

Artikkelin asiat voi esittää kuvina tai siitä jo tehdyn videon voi pilkkoa useaksi kuvaksi. Yhdet verkkokävijät pitävät tekstistä, toiset kuvasta, kolmannet videosta ja neljännet audiosta. Heistä jokaiselle on hyvä tarjota itselleen parhaiten sopiva vaihtoehto sisällön kulutukseen.

3. Infograafi

Muokkaa tekstin tiedot kiinnostavaksi ja havainnollistavaksi infograafiksi.

4. Slideshow

Tee kuvista slideshow. Jos olet jo tehnyt infograafityyppisen animaatiovideon, saat tehtyä slideshown suoraan videon materiaalista.

5. Ladattava opas tai e-kirja

Onko artikkeli pitkä tai tekisikö aiheesta mieli kertoa vielä lisää? Tee artikkelista ladattava opas, jolla saat kerättyä liidejä. Voit lisätä tekstiin case-esimerkkejä, kuvia ja infograafeja, jolloin saat sisällöstä tuhdimman.

Jos olet kirjoittanut yhden aiheen ympäriltä useampia artikkeleita, voit koota ne yhteen ladattavaksi e-kirjaksi. Samoin e-kirjan voi pilkkoa useammaksi artikkeliksi.

6. Podcast

Kerro sama asia puhuen. Voisitko ottaa kollegan tai ulkopuolisen asiantuntijan kanssasi keskustelemaan aiheesta studioon?

7. Somepostaus

Pilko artikkeli useampaan osaan tai tiivistä se sellaiseen mittaan, että se sopii somepostaukseksi.

Voit myös tehdä mikrosisältöä somekanaviin. Nosta kiinnostava lainaus omaksi quote-kuvakseen, tee poll-kysely tai jaa ääni- tai video-teaser.

8. Uutiskirje

Lähetä koko artikkeli uutiskirjeenä tai nosta uutiskirjeeseen vain tärkeimmät asiat ja ohjaa lopuksi lukemaan koko teksti verkkosivuiltasi. Muista laittaa uutiskirjeeseen mukaan myös muita saman aiheen sisältöjä tai siihen liittyviä tuotenostoja.

9. Instagram-tarina

Jos teet tekstistä videon, muista miettiä videon formaatti sen mukaan, missä kanavissa aiot sen jakaa. Instagram-tarinoissa videon täytyy olla pystymuodossa kuvasuhteessa 9:16. Tarinat ovat hyvin nopeasti kulutettavaa sisältöä, joten mene asiaan heti.

10. Webinaari

Onko artikkeli, ladattava e-kirja tai opas herättänyt huomattavaa kiinnostusta? Järjestä aiheesta maksuton webinaari. Ota kaveriksi kollega tai vieraaksi alan asiantuntija, kerro asia käytännön esimerkkien kautta ja pidä webinaari tiiviinä. Puolen tunnin webinaariin on matalampi kynnys osallistua kuin tunnin pituiseen yksinpuheluun.

11. Artikkeli

Tee videosta, podcastista tai muusta sisällöstä artikkeli tai julkaise jo tehty artikkeli uudelleen. Vaihda kuva ja ainakin pääotsikko, ja artikkeli on kuin uusi!

Näissä esimerkeissä pääosassa on tekstin muokkaaminen joksikin muuksi. Sisältöjen uudelleenkäyttö toimii kuitenkin ristiin rastiin kaikkien näiden kesken. Jos sinulla on sisältö jossain näissä muodoista, voit muokata sen melkeinpä mihin tahansa toiseen formaattiin.

Jos kaipaat apua sisällöntuotantoon tai sisältöjen uudelleenkäyttöön, ota rohkeasti yhteyttä!  

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Emmi

Emmi

Emmi on järjestelijänainen, somemarkkinoinnin kokenut moniosaaja ja teräväkynäinen sisällöntuottaja. Vapaa-aikaansa tanssien ja ristipistoillen viettävä projektipäällikkö saa voimaa metsäretkistä, hyvästä kieliopista, toimivista Excel-kaavoista ja täydellisen pitsapohjareseptin metsästyksestä.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.