Blogi

Digital Excellence Academy – Traineesta spesialistiksi

Aloittaessani Sinisellä Härällä vuoden 2018 marraskuussa SEM-traineena Googlen ja Sarasen järjestämän Digital Excellence Academyn koulutusohjelman kautta en oikein tiennyt mitä odottaa. Hakukonemarkkinointi oli terminä tuttu koulusta, mutta todellisuudessa käsitykseni ja ymmärrykseni digimarkkinoinnista oli melko suppea. Tämä myös realisoitui ensimmäisinä viikkoina töissä, jolloin pudotus todellisuuteen oli kova, vaikka sitä pehmensikin huikeat työkaverit. Ensimmäiset viikot menivätkin käytännössä silmät pyörällä opetellessa digimarkkinoinnin ja hakukonemarkkinoinnin perusasioita ja illalla töistä kotiin tullessa päässä ei pyörinyt oikeastaan mitään muuta kuin termit kuten konversio-optimointi, SEA ja SEM, uudelleenmarkkinointi ja hakukoneoptimointi.

Koulutusohjelma

Digital Excellence Academy on rekrytoiva koulutusohjelma, joka kouluttaa yhteistyöyrityksiin uusia osaajia ja asiantuntijoita digitaalisen markkinoinnin ja myynnin tehtäviin. Koulutusohjelman rakenne oli käytännössä seuraava: 4 työpäivää viikossa yrityksessä ja yksi koulutuspäivä viikossa Espoossa Sarasen koulutustiloissa. Koulutusohjelma tarjosi tilaisuuden monipuoliseen opetteluun ja sopeutumiseen, sillä luennolliset koulutuspäivät olivat hyvää vastapainoa työpäivien konkreettiselle puolelle. Koulutusohjelman opetusohjelma jakautui puolelle vuodelle ja sisälsi laajasti luentoja aina digitaalisesta markkinoinnista ja sen kaikista työkaluista myyntiin ja teknologiaan asti. Näiden lisäksi samoja asioita opeteltiin työpäivinä, kun käyttöön tulivat hakusanamainonnan työkalu Google Ads, analytiikan työkalu Google Analytics, tagien hallintatyökalu Google Tag Manager sekä muun muassa sivuston kävijöiden toiminnan ymmärtämistä helpottava työkalu Hotjar. Samalla myös ymmärrys verkkosivuista, niiden toiminnasta ja tärkeydestä digimarkkinoinnin kokonaisuudessa kasvoi. Verkkosivustolla vieraileva asiakas ei sivuston teknisyyteen välttämättä pahemmin kiinnitä huomiota, mutta todellisuudessa yksinkertaisuus ei todellakaan ole se sana, joka teknisesti ja visuaalisesti toimivan sivuston taustalla olevia asioita kuvaa.

Kovaa kehitystä ja uusia oppeja

Ymmärryksen ja osaamistason kasvaessa kasvoi myös vastuu ja vastuu toi tietysti lisää itseluottamusta, uskallusta ja osaamista. Markkinoinnin asiakkuudet siirrettiin vähitellen minulle ja uusia asiakkuuksia tulee edelleen jatkuvasti lisää Sinisen Härän kasvun myötä. Asiakkaiden ja asiakkuuksien koko ja toimiala vaihtelee laidasta laitaan, joka myös näin jälkikäteen mietittynä on ollut monipuolisuutensa takia oppimisen kannalta hyvä asia. Kesäkuussa koulutusohjelman päättyessä vaihtui työnimikkeeni sitten SEM traineesta SEM specialistiksi.

Nyt hieman yli vuoden Sinisellä Härällä työskennelleenä osaamistaso onkin kasvanut huimasti ja spesialistin titteli on täysin ansaittu, vaikka itse näin sanonkin. Digimarkkinoinnin työkaluja on tullut osaamispakkiin lisää huima määrä ja uutta oppii jatkuvasti.

All set ja kaikki asiat hallussa? You wish.

Mielenkiintoisinta digitaalisen markkinoinnin parissa työskentelyssä onkin ollut jatkuva uuden oppiminen ja kehittyminen ja erityisesti Googlen työkalujen parissa työskennellessä tämän huomaa heti, sillä yhtenä päivänä toimiva keino ei välttämättä enää seuraavana viikkona olekaan se toimivin vaihtoehto.

Hakukonemainontaa ja hakukoneoptimointia

Moni on myös kysynyt, että mitä minä käytännössä ja konkreettisesti siellä töissä sitten teen, kerrottuani ensin työskenteleväni hakukonemarkkinoinnin spesialistina. Asiaan ei valitettavasti yhtä lyhyttä vastausta ole, sillä digi- ja hakukonemarkkinointi on kokonaisuutena niin laaja käsite, että työtehtäviä riittää, vaikka jonoksi asti ja niitä myös tulee teknologian kehittyessä jatkuvasti lisää. Digimarkkinoinnin voisikin sanoa olevan jatkuvaa uuden opettelemista ja kehittymistä. Tällä hetkellä päävastuualueinani ovat kuitenkin hakukonemainonta, hakukoneoptimointi ja samalla pienessä roolissa myös sisällöntuotanto.

Loppuun haluaisin esittää vielä muutamat kiitokset. Kiitos Saraselle ja erityisesti Sanna-Kaisalle loistavasta koulutusohjelmasta ja rekrytoinnista. Kiitokset koko Sinisen Härän huikeille työkavereille ja erityisesti isoimmat kiitokset tietysti menevät yrityksen kahdelle osakkaalle eli Suomen kovimmalle myyjälle, Riihimäen kultasormelle (Pahoittelut Jukka Jalonen) Mikolle sekä yrityksen perustajalle, Mr. CEO:lle Nicolle. Kovin moni ei olisi antanut mahdollisuutta käytännössä nollatasolta lähteneelle juuri valmistuneelle, mutta heti alusta lähtien luottoa ja vastuuta on löytynyt ja työpaikka on tuntunut omalta.

Jos pidit kirjoituksesta, kerro siitä muille!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Jos haluat lisää, tilaa uutiskirje!

Miro

Miro

Miro on Sinisen Härän SEM Specialist. Musiikin, urheilun ja matkustamisen lisäksi Miron kiinnostuksen kohteisiin lukeutuvat Google Ads -mainonta ja hakukonenäkyvyyden parantaminen. Sinisellä Härällä Miro vastaa digitaalisen markkinoinnin paketeista painotusalueinaan hakukonemainonta, hakukoneoptimointi ja analytiikka.

Liity härkälaumaan

Haluamme ilmoittaa, että lähettämällä tämän lomakkeen, luovutat meille henkilötietojasi, joita säilytämme ja käsittelemme tietosuojaselosteen mukaisesti.