Blogi

Blogi

7 hyvää syytä tutustua Google AdWordsiin

7 hyvää syytä tutustua Google AdWordsiin

Google AdWords osaksi markkinointia

Viime kirjoituksessa jaettiin vinkkejä yrityksen orgaanisen näkyvyyden nostamiseen verkossa. Nyt käsitellään näkyvyyden ja kävijämäärän nostamista maksullisen mainonnan ryhdittämänä. Yksi tunnetuin maksullisen online-markkinoinnin muoto on Google AdWords.

Google AdWords –mainonta on hakusanamarkkinointia Googlen hakutulossivun mainospaikoilla. AdWords-kampanja aloitetaan valitsemalla sopivat hakusanat ja kirjoittamalla houkuttelevat sekä todenperäiset mainostekstit. Kampanjan alettua mainokset alkavat näkyä Googlen hakutuloksissa valituilla hakusanoilla.

Mitkä ominaisuudet tekevät suositusta Google AdWordsista poikkeuksellisen kätevän mainosjärjestelmän?

Google AdWords on hakukoneoptimointia nopeampaa

Uusien verkkosivustojen kohdalla pelkän hakukoneoptimoinnin tuloksien näkyminen ja Googlen ensimmäiselle sivulle pääseminen voivat viedä useita kuukausia ahkerasta optimoinnista huolimatta. AdWordsilla tuloksia saadaan paljon nopeammin, kun kävijämäärä nousee välittömästi. AdWords- mainonnan järjestelmä on kehitetty siten, että se toimii tasavertaisesti lähes kaiken tyyppisille yrityksille, ja siten myös pienillä yrityksillä on mahdollisuus päästä esille olennaisissa hakutuloksissa. AdWordsin avulla saatat näkyä Googlen hakutuloksen ensimmäisellä sivulla jo tunnin kuluessa.

Google AdWords maksaa sen verran kuin sinulle sopii

Päätät budjetin itse: Google AdWordsin omavalintainen budjetti on todella suuri etu nimenomaan pienille yrityksille, jotka eivät välttämättä halua kasvattaa mainontaan käytettyä rahasummaa kohtuuttomiin mittasuhteisiin. Tämän vuoksi AdWordsin aloittamisen kynnys on paljon pienempi verrattuna moniin muihin mainonnan vaihtoehtoihin.

Budjettia ja avainsanoja punnitessa, saamme huomata, kuinka erilaisia hintoja avainsanoilla käytännössä on. Todella kilpaillulla alalla ja suosituimmilla sanoilla on usein korkeampi klikkihinta, koska monet kilpailevat yritykset haluavat tulla löydetyksi niiden takaa. Budjettia ei säästön toivossa kannata kuitenkaan jättää liian pieneksi, sillä mainoksen tarkoitus on houkutella sivustolle runsaasti potentiaalisia kävijöitä. Jos mainosbudjetti loppuu kesken jo aamupäivästä, ei loppupäivästä saada mainoksen kannalta enää mitään hyötyä.

Google AdWordsissa maksat vain klikeistä

Google ei siis sanele AdWordsissa vähimmäisbudjettia, eikä siinä ole kiinteää kuukausimaksua – “Pay-per-click” on AdWordsin ainoa kulu ja se tarkoittaa sitä, että kampanjan aloittanut yritys maksaa vain niistä kävijöistä, jotka klikkaavat itsensä sivustolle maksetun mainoksen kautta. Jos kampanjaan on sisällytetty asiaankuuluvat avainsanat sekä huomioitu muut olennaiset asetukset, päästään yhä lähemmäksi tilannetta, jolloin sivustolle saapuu vain yrityksen kannalta hyviä kävijöitä – eli potentiaalisia asiakkaita, joista kannattaakin maksaa.

Klikkihinta perustuu yritysten väliseen “huutokauppaan”, eli jokainen yritys voi itse harkita, kuinka paljon se on valmis maksamaan mainoksesta per kävijä.

AdWords-mainos näkyy juuri oikeaan aikaan

Kun henkilö tekee hakua Google-hakukoneella, hänellä on yleensä suuri tarve löytää etsimänsä tuote tai palvelu. Tämä antaa yritykselle äärimmäisen hyvän tilaisuuden tulla nähdyksi juuri siinä vaiheessa, kun henkilö listaa vaihtoehtoja tulevaa ostopäätöstä varten. Harkittujen avainsanojen avulla voit näkyä näille asiakkaille juuri silloin, kun he eniten haluavat jotain sinun yritykseltäsi.

… ja oikeassa paikassa

On tärkeää, että mainos näkyy ihmisille sopivassa sijainnissa. AdWordsissa voit rajata mainoksellesi maantieteellisen kohdistuksen, jonka avulla varmistat, että mainoksesi näkyy mahdollisimman otollisella maaperällä. Jos esimerkiksi kylän hammaslääkäriasemalla on tiedossa, että valtaosa potilaista tulee vastaanotolle 15 kilometrin säteeltä, voi yritys rajata maksullisen mainoksen vain henkilöille, jotka liikkuvat tällä alueella. Näin varmistetaan, että mainos tavoittaa realistiset asiakasehdokkaat, ja samalla vältytään siltä, että mainos houkuttelisi esimerkiksi todella kaukana asuvia henkilöitä klikkaamaan sivustolle.

Kuten budjetin kanssa, myös aluerajauksen kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei määritelty alue jää liian pieneksi.

Google Adwords on notkea mobiilissa

Google Adwordsin mobiilimainoksia voidaan käyttää verkkosivuilla ja sovelluksissa, joita tarkastellaan mobiililaitteella. Esimerkiksi kaupungin keskustassa sijaitsevan kahvilan mainostaminen sopii erinomaisesti mobiiliin, sillä asiakas saattaa kävellä lähettyvillä ja etsiä siihen hetkeen sopivaa kahvipaikkaa – mistä muualtakaan kuin puhelimestaan. Kun asiakas kulkee yrityksen lähellä, mobiilioptimoidut mainokset näkyvät ensimmäisinä ja toimivat juuri oikealla hetkellä.

Google AdWords on mitattavissa, ja voit seurata sitä

AdWords tarjoaa paljon vaihtoehtoja kampanjoiden seuraamiseen ja mittaamiseen, ja perinteisiin markkinointikanaviin, kuten TV- ja aikakauslehtimainontaan, verrattuna online-markkinointia pystyy mitata todella yksityiskohtaisesti. Esimerkiksi mainoslehtisten jakamisen jälkeen on hyvin haasteellista saada tietoa, kenelle ne menivät, kuka tarjoukseen lopulta tarttui tai kuinka kauan henkilö silmäili suunniteltua ja painettua mainosta?

Adwordsin seurantaominaisuuksien avulla pystyt seurata muun muassa seuraavia asioita:
– Sijoitetun pääoman tuotto
– Sivustolle tuleva liikenne; mistä ja kuinka paljon?
– Sivustolla vietetty aika
– Yhteydenotot ja myynti
– Aikaväli, jolloin mainoksesi toimivat parhaiten
– Mitkä avainsanat ja mainokset tuottavat eniten myyntiä?

Kampanjaa pystyy ja kannattaa testata matkan varrella, ja se on helposti muokattavissa lukuisine ominaisuuksineen. Voit seurata kampanjan toimivuutta ja halutessasi muuttaa sitä milloin tahansa paremman lopputuloksen saavuttamiseksi.

Vaikka Google AdWordsin avulla voi päästä nopeasti hakutulosten kärkeen, suositellaan hakukoneoptimointia jatkettavan siitä huolimatta pitkäjänteisellä otteella. Näiden kahden symbioosia ei kannata unohtaa, sillä mainoksista maksaminen ei vielä ole sataprosenttinen tae näkyvyydelle. Tarjotun klikkihinnan ja oikeiden avainsanojen lisäksi sivuston laadukas ja relevantti sisältö ratkaisee lopullisen sijoituksen hakutuloksessa. Sitä on Ad Rank.

AdWordsin suuri suosio perustuu suurilta osin sen helppouteen, nopeuteen sekä siihen, että huolellisesti suunniteltu Google Adwords-kampanja maksaa itseänsä hyvin takaisin. Ei muuta kuin avainsanoja pohtimaan!

TIIVISTELMÄ

Google AdWords on yksi tunnetuimmista ja suosituimmista maksullisen online-markkinoinnin muodoista, eikä suotta. AdWords on monipuolinen mainosjärjestelmä, jonka lukuisista ominaisuuksista yritys saa selvää hyötyä jatkuvalla syötöllä. AdWordsin kustannustehokkuus ja joustavuus houkuttelevat yhä useampia yrityksiä ottamaan sen osaksi markkinointipalettiaan. Mainonnalla on aina hintansa, mutta oikeilla valinnoilla ja osaavalla käytöllä sen saa maksamaan itsensä takaisin yrityksen tavoittaessa uusia asiakkaita yhä paremmin. AdWordsiin ja sen eri ulottuvuuksiin kannattaa tutustua läpikotaisin, jotta omalle yritykselle löydetään juuri oikeat tavat päästä näkyville.

HÄRKÄVINKKI

Me pidämme Google AdWordsista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Pidätkö sinä? Jaa osaamistasi ja kerro kokemuksista AdWords-kampanjointiin liittyen! Alle saa kommentoida vapaasti aiheesta heränneitä ajatuksia, tai jos haluat kuulla jostakin kohdasta tarkemmin.

Nyt voit kommentoida kirjautumatta erikseen, kokeile vaikka. ^^

7 hyvää syytä tutustua Google AdWordsiin

Google AdWords osaksi markkinointia

Viime kirjoituksessa jaettiin vinkkejä yrityksen orgaanisen näkyvyyden nostamiseen verkossa. Nyt käsitellään näkyvyyden ja kävijämäärän nostamista maksullisen mainonnan ryhdittämänä. Yksi tunnetuin maksullisen online-markkinoinnin muoto on Google AdWords.

Google AdWords –mainonta on hakusanamarkkinointia Googlen hakutulossivun mainospaikoilla. AdWords-kampanja aloitetaan valitsemalla sopivat hakusanat ja kirjoittamalla houkuttelevat sekä todenperäiset mainostekstit. Kampanjan alettua mainokset alkavat näkyä Googlen hakutuloksissa valituilla hakusanoilla.

Mitkä ominaisuudet tekevät suositusta Google AdWordsista poikkeuksellisen kätevän mainosjärjestelmän?

Google AdWords on hakukoneoptimointia nopeampaa

Uusien verkkosivustojen kohdalla pelkän hakukoneoptimoinnin tuloksien näkyminen ja Googlen ensimmäiselle sivulle pääseminen voivat viedä useita kuukausia ahkerasta optimoinnista huolimatta. AdWordsilla tuloksia saadaan paljon nopeammin, kun kävijämäärä nousee välittömästi. AdWords- mainonnan järjestelmä on kehitetty siten, että se toimii tasavertaisesti lähes kaiken tyyppisille yrityksille, ja siten myös pienillä yrityksillä on mahdollisuus päästä esille olennaisissa hakutuloksissa. AdWordsin avulla saatat näkyä Googlen hakutuloksen ensimmäisellä sivulla jo tunnin kuluessa.

Google AdWords maksaa sen verran kuin sinulle sopii

Päätät budjetin itse: Google AdWordsin omavalintainen budjetti on todella suuri etu nimenomaan pienille yrityksille, jotka eivät välttämättä halua kasvattaa mainontaan käytettyä rahasummaa kohtuuttomiin mittasuhteisiin. Tämän vuoksi AdWordsin aloittamisen kynnys on paljon pienempi verrattuna moniin muihin mainonnan vaihtoehtoihin.

Budjettia ja avainsanoja punnitessa, saamme huomata, kuinka erilaisia hintoja avainsanoilla käytännössä on. Todella kilpaillulla alalla ja suosituimmilla sanoilla on usein korkeampi klikkihinta, koska monet kilpailevat yritykset haluavat tulla löydetyksi niiden takaa. Budjettia ei säästön toivossa kannata kuitenkaan jättää liian pieneksi, sillä mainoksen tarkoitus on houkutella sivustolle runsaasti potentiaalisia kävijöitä. Jos mainosbudjetti loppuu kesken jo aamupäivästä, ei loppupäivästä saada mainoksen kannalta enää mitään hyötyä.

Google AdWordsissa maksat vain klikeistä

Google ei siis sanele AdWordsissa vähimmäisbudjettia, eikä siinä ole kiinteää kuukausimaksua – “Pay-per-click” on AdWordsin ainoa kulu ja se tarkoittaa sitä, että kampanjan aloittanut yritys maksaa vain niistä kävijöistä, jotka klikkaavat itsensä sivustolle maksetun mainoksen kautta. Jos kampanjaan on sisällytetty asiaankuuluvat avainsanat sekä huomioitu muut olennaiset asetukset, päästään yhä lähemmäksi tilannetta, jolloin sivustolle saapuu vain yrityksen kannalta hyviä kävijöitä – eli potentiaalisia asiakkaita, joista kannattaakin maksaa.

Klikkihinta perustuu yritysten väliseen “huutokauppaan”, eli jokainen yritys voi itse harkita, kuinka paljon se on valmis maksamaan mainoksesta per kävijä.

AdWords-mainos näkyy juuri oikeaan aikaan

Kun henkilö tekee hakua Google-hakukoneella, hänellä on yleensä suuri tarve löytää etsimänsä tuote tai palvelu. Tämä antaa yritykselle äärimmäisen hyvän tilaisuuden tulla nähdyksi juuri siinä vaiheessa, kun henkilö listaa vaihtoehtoja tulevaa ostopäätöstä varten. Harkittujen avainsanojen avulla voit näkyä näille asiakkaille juuri silloin, kun he eniten haluavat jotain sinun yritykseltäsi.

… ja oikeassa paikassa

On tärkeää, että mainos näkyy ihmisille sopivassa sijainnissa. AdWordsissa voit rajata mainoksellesi maantieteellisen kohdistuksen, jonka avulla varmistat, että mainoksesi näkyy mahdollisimman otollisella maaperällä. Jos esimerkiksi kylän hammaslääkäriasemalla on tiedossa, että valtaosa potilaista tulee vastaanotolle 15 kilometrin säteeltä, voi yritys rajata maksullisen mainoksen vain henkilöille, jotka liikkuvat tällä alueella. Näin varmistetaan, että mainos tavoittaa realistiset asiakasehdokkaat, ja samalla vältytään siltä, että mainos houkuttelisi esimerkiksi todella kaukana asuvia henkilöitä klikkaamaan sivustolle.

Kuten budjetin kanssa, myös aluerajauksen kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei määritelty alue jää liian pieneksi.

Google Adwords on notkea mobiilissa

Google Adwordsin mobiilimainoksia voidaan käyttää verkkosivuilla ja sovelluksissa, joita tarkastellaan mobiililaitteella. Esimerkiksi kaupungin keskustassa sijaitsevan kahvilan mainostaminen sopii erinomaisesti mobiiliin, sillä asiakas saattaa kävellä lähettyvillä ja etsiä siihen hetkeen sopivaa kahvipaikkaa – mistä muualtakaan kuin puhelimestaan. Kun asiakas kulkee yrityksen lähellä, mobiilioptimoidut mainokset näkyvät ensimmäisinä ja toimivat juuri oikealla hetkellä.

Google AdWords on mitattavissa, ja voit seurata sitä

AdWords tarjoaa paljon vaihtoehtoja kampanjoiden seuraamiseen ja mittaamiseen, ja perinteisiin markkinointikanaviin, kuten TV- ja aikakauslehtimainontaan, verrattuna online-markkinointia pystyy mitata todella yksityiskohtaisesti. Esimerkiksi mainoslehtisten jakamisen jälkeen on hyvin haasteellista saada tietoa, kenelle ne menivät, kuka tarjoukseen lopulta tarttui tai kuinka kauan henkilö silmäili suunniteltua ja painettua mainosta?

Adwordsin seurantaominaisuuksien avulla pystyt seurata muun muassa seuraavia asioita:
– Sijoitetun pääoman tuotto
– Sivustolle tuleva liikenne; mistä ja kuinka paljon?
– Sivustolla vietetty aika
– Yhteydenotot ja myynti
– Aikaväli, jolloin mainoksesi toimivat parhaiten
– Mitkä avainsanat ja mainokset tuottavat eniten myyntiä?

Kampanjaa pystyy ja kannattaa testata matkan varrella, ja se on helposti muokattavissa lukuisine ominaisuuksineen. Voit seurata kampanjan toimivuutta ja halutessasi muuttaa sitä milloin tahansa paremman lopputuloksen saavuttamiseksi.

Vaikka Google AdWordsin avulla voi päästä nopeasti hakutulosten kärkeen, suositellaan hakukoneoptimointia jatkettavan siitä huolimatta pitkäjänteisellä otteella. Näiden kahden symbioosia ei kannata unohtaa, sillä mainoksista maksaminen ei vielä ole sataprosenttinen tae näkyvyydelle. Tarjotun klikkihinnan ja oikeiden avainsanojen lisäksi sivuston laadukas ja relevantti sisältö ratkaisee lopullisen sijoituksen hakutuloksessa. Sitä on Ad Rank.

AdWordsin suuri suosio perustuu suurilta osin sen helppouteen, nopeuteen sekä siihen, että huolellisesti suunniteltu Google Adwords-kampanja maksaa itseänsä hyvin takaisin. Ei muuta kuin avainsanoja pohtimaan!

TIIVISTELMÄ

Google AdWords on yksi tunnetuimmista ja suosituimmista maksullisen online-markkinoinnin muodoista, eikä suotta. AdWords on monipuolinen mainosjärjestelmä, jonka lukuisista ominaisuuksista yritys saa selvää hyötyä jatkuvalla syötöllä. AdWordsin kustannustehokkuus ja joustavuus houkuttelevat yhä useampia yrityksiä ottamaan sen osaksi markkinointipalettiaan. Mainonnalla on aina hintansa, mutta oikeilla valinnoilla ja osaavalla käytöllä sen saa maksamaan itsensä takaisin yrityksen tavoittaessa uusia asiakkaita yhä paremmin. AdWordsiin ja sen eri ulottuvuuksiin kannattaa tutustua läpikotaisin, jotta omalle yritykselle löydetään juuri oikeat tavat päästä näkyville.

HÄRKÄVINKKI

Me pidämme Google AdWordsista ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Pidätkö sinä? Jaa osaamistasi ja kerro kokemuksista AdWords-kampanjointiin liittyen! Alle saa kommentoida vapaasti aiheesta heränneitä ajatuksia, tai jos haluat kuulla jostakin kohdasta tarkemmin.

Nyt voit kommentoida kirjautumatta erikseen, kokeile vaikka. ^^